Permalänk

Datorn startas om

När jag sitter och spelar så startas min dator av automatiskt vad kan de bero på ?

Permalänk
Medlem

Ja du kan vara vad som helst defekt minne strul med grafikkortet. Varm cpu. Men troligaste är nog att du har ett budget nätagg som inte klarar belastningen vid spel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem då har jag testat många saker. Den kan även startas om i Windowsläge.
Köpte nya ram
Köpt ny CPU kylare
Installerat windows på annan SSD

Nu orkar jag inte mer, får bli ny datorn istället nästa gång.

Men är det bara i spel för din del kan det vara CPU som räddar sig själv pga hettan, PSU som inte klarar av att skicka kraft nog eller defekta ram

Permalänk
Medlem

@oscaraxeeelsson
Lista dina datordelar för att ge oss en mer att gå på, är det alla spel, hur länge hinner du spela, hur länge har detta pågått?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Precis som ovan säger, det kan vara precis vad som helst. Mjukvarufel med spelet eller operativsystemet, drivrutin som strular, nätagget som är klent/sjunger på sista versen, moderkort som håller på att lägga av, defekt ram-minne, processor som överhettas.

Börja med att köra en minneskontroll med memcheck, låt den rulla ett gäng timmar. Skulle den vara grön kan du skapa en ny post om problemet med en lite mer utförlig förklaring om när/hur/var kraschen uppstår, så kommer folk hjälpa dig felsöka.

Eller så lämnar du bara in burken till en servicefirma