Jag heter Robin och läser första året till högskoleingenjör i datateknik på Linköpings universitet. Inom kursen TDDI83 Ingenjörsprofessionalism har vi fått i uppgift att göra en kort intervju med antingen en civilingenjör eller ingenjör på ungefär 10 frågor som inte behöver ta mer en 5 - 10 minuter. Kursen går ut på att vi ska tillägna oss kunskaper och förmågor inom mjuka ingenjörsämnen såsom kommunikation, teamwork (lagarbete), ledarskap. Intervjun är endast en förberedelse och ska användas till ingång för en reflektionstext.
Kursens och uppgiftens information kan hittas på: http://www.ida.liu.se/~TDDI83/info/TDDI83.pdf
Ett krav är dock att det ska muntligt.
Om det finns någon kvalificerad person som vill dela med sig om sina erfarenheter om att vara ingenjör till mig. Ta gärna kontakt i PM, så svarar jag nästintill direkt.
Det är onekligen superviktigt med mjuka kunskaper. Det är min uppfattning att det ligger i tidsandan att röra sig ifrån hård toppstyrning och väl avgränsade smala uppgifter mot högre grad av självorganisering och en ansvarsförskjutning neråt i hierarkin. Å ena sidan så borgar det för ett mer givande jobb, å andra sidan ett mer krävande på så sätt att det är svårt att hålla rätt fokus. I ett sånt klimat har man extremt svårt att bli framgångsrik om man inte är bra på att förstå och interagera med människor på ett produktivt sätt.
Den underliggande drivkraften är precis den samma som i resten av näringslivet, kravet på ökad produktivitet.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.