Permalänk
Medlem

Har haft en vit bil.. blir ingen mer.

Putsade och fejade på den varje vecka och den var i mint kondition.. Sen var jag ute på E4:an en riktigt snöig dag och märkte väl att det slog till lite då och då i plåten. Bilarna åkte väl i 30km/t och en och annan långtradare och Audi åkte förbi i hundra... Tänkte inte mer på det, förens nästa dag då snön smält av bilen.
Från att inte haft en repa, så var nu både motorhuven, taket och sidorna helt täckta av stenskott och det låg små stenar på motorhuv och tak......
Försökte laga stenskotten, men rosten kom ändå och bruna fläckar överallt som följd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Föredetting

I vissa fall finns det inte så mycket att välja på. Jag menar, jag är glad att farsan, en inte-fullt-så-atletisk 50-plussare valde en vit. Alternativet hade skrikit lite väl mycket medelålderskris.

För egen del ägde jag den här:

Visst var det ett sjuhelsikes putsande, men det var en sommarbil. Det finns två andra färger jag hellre hade haft, gul eller blå, men det var inget vidare utbud på begmarknaden när jag var på biljakt, och den blåa såldes inte ens i Sverige. Någon helgräslig röd, tråkig grå och svart fanns också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://i.ytimg.com/vi/70VNNovtkMM/maxresdefault.jpg

En sån här kör jag, köpte ny precis som jag ville ha den!

Kommer kanske inte bli det lättaste i världen att sälja men fan vad läcker

Får allt som oftast två reaktioner:
Omg vad snygg!
Omg vad ful!

Det DÄR är en färg! En sådan bil hittar man lätt på parkeringen och den visar på smak.

När vi skaffade vår nuvarande bil (en sketen Skoda Fabia) så hade dom 4st vita bilar på lager och jag sade att jag tar vilken färg som helst UTOM vit och silver.
Då fick vi en röd med svarta lättmetallfälgar och svart tak för samma pris för dom ville ju få till en försäljning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Kör gärna vit bil, men det är stor skillnad på vit och vit. Kia har någon vit färg som nästan är blå, och det är inte snyggt alls! Men Hondas "championship white" är ett snyggare exempel.

Permalänk
Medlem

Vita bilar håller sig lite svalare. Gick ett avsnitt av mythbusters för många år sedan där det testades.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Hej,

Jag kör en vit bil, det är till och med så att jag väntade extra länge för att få min bil i vitt, jag tycker det är snyggt.
Vad det gäller smuts så är min uppfattning att en skitig bil ser skitig ut oavsett färg och till min förvåning så upplever jag inte en vit bil som skitigare än tex en svart när det väl blir skitigt.

//Mhisha.

Håller i stort sett med men en svart bil ser skitig ut långt innan en vit. En svart bil är ju skitig direkt efter en tvätt, bildligt talat. En vit döljer vägdamm, pollen etc betydligt längre. Så helt opraktisk är det inte - som andra säger.

Microcoating på det så är man home safe

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För att vit är fresh?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Det är billigare för biltillverkarna att måla en bil vit därav att den är "gratis" och ingår vid bilköp Defekter osv i plåten syns inte lika lätt som en svart tex

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Är det inte så att en vit bil anses vara lite miljövänligare? Alltså att den är "ren"?

Jag tycker vitt är snyggt men fruktansvärt orpaktiskt. Silver/gått är tråkigt.

Själv gillar jag vinröd, håller bra och är snyggt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har utöver leasing & lagerbilsteorierna även hört från många håll, både hos ÅF och från köpare, att vit anses som en ”säker” färg för andrahandsförsäljning. Kan ju enventuellt blivit nån sorts moment 22 här, vitt föder nytt vitt.

Permalänk

Båda mina bilar är svarta och de blir smutsiga helt sjukt fort!
Min bror har en likadan som en av mina och den är vit, den känns aldrig smutsig oavsett hur ofta och var den körs.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

What? Vita bilar/techprylar är så jäävla snyggt!

Vit iPhone 8 i glas... dreglar..

Permalänk
Medlem

Vet inte, tkr personligen vita "sport" bilar är snygga som fan. Ta till exempel Volkswagen Golf GTI i vitt med dem röda detaljerna och panorama taket. Finns ingen finare färg. Svart t.ex. gömmer dem fina kurvorna på motorhuven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Vet inte, tkr personligen vita "sport" bilar är snygga som fan. Ta till exempel Volkswagen Golf GTI i vitt med dem röda detaljerna och panorama taket. Finns ingen finare färg. Svart t.ex. gömmer dem fina kurvorna på motorhuven.

Rött och svart.

Vid nästa bilköp tänkte jag välja en färg som inte ingår i ordinarie sortiment... bara för att man kan.

Permalänk
Medlem

Var tidigare emot vit själv. Men nu har jag två En Subaru XV -17 och en skåp Renault Kangoo -08. Blir lite som svart, stilrent och enkelt, trött på bling bling

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Var tidigare emot vit själv. Men nu har jag två En Subaru XV -17 och en skåp Renault Kangoo -08. Blir lite som svart, stilrent och enkelt, trött på bling bling

Svart metallic.. lagom bling bling.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag och frugan leasar varsin Seat Leon, i lager när vi valde fanns det vit eller silver. Jag ville ha vit oavsett (tycker det är snyggt) men frugan ville ha svart, dock var det sjukt lång väntetid på den så hon fick ta en silver metallic. För min egen del blir det vit nästa gång vi byter med, men för mig blir det vit oavsett vad alternativen är, snyggast helt enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken!

Vitt för mig betyder inte "tråkig och inte våga sticka ut" utan snarare fräscht och fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Tänker aldrig äga en vit bil, ser ut som en taxi då.

Enda undantaget är fräckare bilar, t.ex sportbilar, de kan gärna vara vita då det inte ger en taxilook på dessa.

Var finns det vita taxibilar?

Permalänk
Medlem

Kör på grå färg, ser mindre skitigt ut på avstånd
Inte för att det är en mycket roligare färg än vit dock...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vita bilar håller sig lite svalare. Gick ett avsnitt av mythbusters för många år sedan där det testades.

Köpte en svart bil senast, jävlar vad det kan vara jobbigt på sommaren. Blir ju inte direkt bättre av att ACn är trasig.. I vårt klimat behöver man kanske inte välja vit för att få en kall bil, men man kan ju skippa de mörkaste färgerna om man inte har en fungerande AC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Göteborg bl.a

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Snyggt designade bilar passar i vitt och många andra färger.
Bilar med mindre vettigt utseende behöver utstickande färger för att se bra ut.

Permalänk

vita bilar är snyggare ;), svart är snygga med men dom ser snabbare skitiga ut. (om du ägd dom så vet du)

och orka skrikiga färger på en bil det är som datorer med massa jobbiga lysen på

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vellinge Taxi i Skåne bl.a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://i.ytimg.com/vi/70VNNovtkMM/maxresdefault.jpg

En sån här kör jag, köpte ny precis som jag ville ha den!

Kommer kanske inte bli det lättaste i världen att sälja men fan vad läcker

Får allt som oftast två reaktioner:
Omg vad snygg!
Omg vad ful!

Tror de övriga 96% står rätt likgiltiga

Jag kör ljusblått, känns härligt sossecontainer-aktig på en gammel v70!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Metallic Red är fin. Har det på min bil, dock är den färgen ganska vanlig då det är "standard" färgen för den modellen.
Metallic Red hanterar smuts ganska väl med i jämförelse med svart och vitt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar också vit färg på bilen.
Men vit, det är ju egentligen inte en färg. Blanda inga färger och få, vit

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Jag gillar också vit färg på bilen.
Men vit, det är ju egentligen inte en färg. Blanda inga färger och få, vit

Vit är väl kombinationen av alla färger medan svart är avsaknaden av färg/ljus/strålning?

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att vita bilar är grymt snyggt. Är ju även rätt kul att tvätta så!
Haft några stycken vita, men favoriten var nog allt min Volvo 240 jag hade för 10 år sen eller så.
Rejält med puts är snyggt!

Gillar dock även röda nyanser, där vissa bilar passar bättre i det än andra. Har någon sorts vinröd på bilen jag har nu som är rätt snygg i solen iaf

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1