Permalänk
Medlem

Datorköp, shuttle?

funderar på att uppgradera min dator.. och eventuellt flytta över i en shuttle eller ngt dylikt litet, dom verkar smaskiga, och lätta att lana med.. speciellt om man har en tft skärm.. smidigt att flytta runt också om man vill jobba /ha med sig datorn nånstans.

hört talas om andra liknande alternativ också som typ mega pc o grejer..

vad rekommenderas för tillfället?
just nu har jag en xp1600+, 2x ddr 256mb ram stickor från crucial, pc2100.. ett gf1..

kommer väl mest användas till videoredigering.. sen köper jag nytt grafikkort lagom till hl2 eller nåt, så det är väl i första hand vilken processor som rekommenderas och vilket moderkort/shuttle/liten burk

kollade runt lite men blev vilsen bland alla olika modeller på shuttles osv.. rekomendationer vore fint.. sen undrar jag vilka p4 processorer har hyperthreading eller vare heter,, ere alla från 2.6ghz och uppåt, elelr bara vissa?

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

AMD shuttles: SS40(utan agp), SK41(via kt400), SN41(nforce2) - den bästa för AMD.

Intel: SS50(utan agp), SS51(sis 651), SB51(stöder HT)

Sen så snart kommer det nyare.

SN41 är den ända shuttlen som har dc-ddr än så länge, jag skulle rekomendera denna, den har också en snyggare design - helt i alu.

Hyperthreading finnsbara på P4 3.06+ och är mycket bra när man håller på med multimedia, då den agerar som en dual processor.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

är inte allla p4or med 800mhz bussar hyperthread'ade?
& vad är dc-ddr
och kan jag använda mina minnen i ett eventuellt nytt moderkort? är de kompatibla?
& utan agp? det låter ju lite knas... ?:P ska man köra pci grafikkort då eller

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Den lilla fläkten till nätagget låter som fan, var beredd på det.

Duedate

Permalänk
Medlem

k. hur ståre till med hårdiskar förresten, får det bara plats 1 i shuttlen eller? krävs ju en del utrymme för redigering.
& hur är det med uppgraderingskompatibilitet, hörde att det var lite tunt på den fronten är det sant?

ingen som vet nåt om/har några rekomendationer ang mega pc och dom andra mini burkarna?

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att skaffa en Shuttle nästa vår. De verkar rätt schysta och är lagom stora för att släpa med sig på lan.

Du kan även köpa baby chieftec chassi (säljs på komplett.se) men de är nog nästan svårare att mecka i än en shuttle.

Permalänk
Medlem

Shuttle SN41G2 - nForce2, integrerat GeForce4 MX400, ljud, LAN... Den har allt. Jag tror det är iaf minst 2 hårddiskplatser.

Permalänk
Medlem

vad är nforce? innebär integrerat grafikkort förresten att man inte kan använda ngt annat? nforce stöder inte ATI kort heler va? efterosm det är nvidia.

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Jo, jag tänkte inte på att 800fsb P4orna kanske har HT.

DC-DDr är att man parallell kopplar två stycken minnen, och får då ett mycket snabbare minne, som är kanon i spel och andra program. Dock så ändras inte MB antalet.

När det gäller MSIs mega PC vet jag inte så mycket om eftersom den inte finns ute än. Men jag kan lova dig att Shuttle-burkarna är av mycket hög kvalitet.

Det finns två st. 3½" platser, ena för floppyn. Så du kan ha 2st HDs.

Det dära med uppgraderings biten är lite si och så. Alla Shuttles kommande burkar har samma format på sina moderkort så att de passar i alla Shuttle-burkar. Moderkort går att köpa separat, men de är väldigt dyra, runt 1500-2000kr + att de inte finns i Sverige.

nForce2 är moderkortchipset som är utvecklat av Nivida. ATI kort fungerar utmärkt. Och det inbyggda grafikkortet stänger av sig själv när du stoppar nått i AGP platsen, så du kan inte använda det inbyggda till att utöka skärmantalet. Men på SN41 så finns det två st. vga portar.

Och om du undrar över värmen så är det inget större problem, runt 40-45grader i idle är normal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giz
Shuttle SN41G2 - nForce2, integrerat GeForce4 MX400, ljud, LAN... Den har allt. Jag tror det är iaf minst 2 hårddiskplatser.

Det finns 2st 3.5" platser i shuttlarna en intern och en extern.
så för att få in två hårdiskar måste du skippa floppyn.

Permalänk
Medlem

Shuttle-serien, speciellt SN41G2 har opålitliga nätagg. De går lätt sönder. Dessutom är de mindre än vanliga 1U-nätagg, så det kan bli svårt att stoppa i ett sånt i stället.
I och med att jag skurit bort lite fläktgaller på min SN41G2 är garantin sabbad, så nu blir det att klämma in allt i en 295x265x170mm stor alu-väska istället. Nätagget blir ett Seasonic 200W 1U.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargas
Shuttle-serien, speciellt SN41G2 har opålitliga nätagg. De går lätt sönder. Dessutom är de mindre än vanliga 1U-nätagg, så det kan bli svårt att stoppa i ett sånt i stället.
I och med att jag skurit bort lite fläktgaller på min SN41G2 är garantin sabbad, så nu blir det att klämma in allt i en 295x265x170mm stor alu-väska istället. Nätagget blir ett Seasonic 200W 1U.

Det där har jag aldrig hört förut, varför är nätaggen opålitliga?
Eller vilka problem menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sök lite här så hittar du lite god information:

http://forums.sudhian.com/categories.cfm?catid=43

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Hyperthreading finnsbara på P4 3.06+ och är mycket bra när man håller på med multimedia, då den agerar som en dual processor.

finns på alla 800mhz bus p4or så vitt jag vet.. från 2.6 ghz och uppåt

Hur som helst så lutar det i dagsläget åt
en shuttle,
en p4 processor med HT
eventuella minnen (har som sagt 2 stycken 256 DDR pc2100 ifrån Crucial)

mitt gamla GF1 funkar prima faktiskt, tror jag som sagt väntar med att köpa ett nytt grafikkort tills HL2 kommer, som kommer att kräva ett ganska stabilt sådant;)

så frågorna blir väl, vilket minne ska jag köpa? (om inte det jag har duger?)..
vilken shuttle?, SN41 rekommenderas läser jag.. nån som kan posta en länk till dess specifikationer kanske?

ifall ni vet ngt grafikkort som man kan ha för en ganska billig slant i väntan på julafton så kan ni ju gärna rekommendera det också..

det e allt jag kan komma på just nu

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, tack

Vad har folk att säga om MINI-ITX förresten? är inte de en utmanare till shuttle?

http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8845...

även micro ATX verkar ju rättså fina..

vad gör shuttle ett värdare köp en dem?

& de 2 vga portarna på SN shuttlen, hur blir det med dem om man kopplar in ett annat grafikkort?

finns det förresten ingen shuttle som har SN41'ans features men stödjer p4? :/

Visa signatur

staZiaH

DM

Permalänk
Medlem

Mini-ITX mobos är balla de med, men de är inget för spel/tyngreprogram eftersom det sitter en inbyggd Via C3 prolle, och saknar AGP.

SN41 har två st vga portar inbyggt. Och som jag sa förut kan man inte använda de om man har ett AGP grafikkort i.

Och för tillfället finns det inget som motsvarar SN41 för P4, men det kommer snart en canterwood-chipset shuttle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Via c3 suger som bruksdator. Den klarar nätt och jämnt av att stå som HTPC..

Jag rekommenderar SN41G2, som är bra mycket snabbare än p4'orna.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

lutar till slut åt p4, även om shuttlen till amd är mera smaskig.. fast AMD shuttlarna (pga av den starkare värmeutvecklingen ifrån cpun) har mer problem med värmen än p4 shuttlarna, + att videoredigering ska vara smidigare med p4,.. frågan ärnu bara om jag ska köpa sb51g eller vänta på nästa p4 shuttle.. (nån som vet när den kommer och vad den kommer ha för förbättringar i jämförelse med sb51g'n?)

Visa signatur

staZiaH

DM