Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@frer8833: Avgiften har inget med hur stor momsen är att göra, så det man kan reagera på är snarare att paketet är feldeklarerat då vara + frakt inte kostar 1,80 kr i verkligheten. Sen kan man egentligen inte betala för mindre än 1 kr i moms, men här är det fråga om både säljare och PostNord som gör fel. PostNord kommer säkert få åtgärda det, problemet då är ju bara att alla paket deklarerade för mindre än 4 kr riskerar att hamna hos Tullverkets personal istället.

Gå tillbaka till trådens 75:e sida. Där länkar någon till två produkter som kostar 14 respektive 9 USA-cent inklusive porto. Eftersom momsen avrundas nedåt, ska dessa alltså bli momsfria. Hur är detta ens möjligt? Hur lågt porto klarar kinesiska posten egentligen av att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Gå tillbaka till trådens 75:e sida. Där länkar någon till två produkter som kostar 14 respektive 9 USA-cent inklusive porto. Eftersom momsen avrundas nedåt, ska dessa alltså bli momsfria. Hur är detta ens möjligt? Hur lågt porto klarar kinesiska posten egentligen av att ha?

Fast nu kostar ju portot mer än så, så även de produkterna som länkats säljs nog inte för några US-cent i realiteten. De flesta säljer nog inte för ett pris lägre än säljarens kostnad.

China Post tar nog inte mindre än inrikesportot, och större handlare betalar säkert per kilo eller volym. Går du in på ett postkontor börjar portot för utrikesbrev från 4 Yuan, och små varubrev upp till 100 gram börjar från 7 Yuan om inte uppgifterna är utdaterade. Normalpriset för 100 gram utrikes verkar vara kring 20-40 kr. Sånt som skickas med PostNL, PostNord, Omniva osv från Ali-säljare är ju inte ens subventionerat (inte via Världspostföreningen iaf) och används ändå för "frifrakt" i många fall.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Sen vad ska de göra när alla säljare börjar skriva ner värdet till mindre än 4 kr?

Kommer ju vara ganska uppenbart att värdet är högre och feldeklarerat om de börjar systematiskt skriva ner värdet till 1 RMB, 10 US-cent osv. Tror PostNord får införa så man kan ladda upp sin räkning/sitt kvitto på moms-sidan om de vill kunna deklarera paketen någorlunda korrekt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

China Post tar nog inte mindre än inrikesportot, och större handlare betalar säkert per kilo eller volym. Går du in på ett postkontor börjar portot för utrikesbrev från 4 Yuan, och små varubrev upp till 100 gram börjar från 7 Yuan om inte uppgifterna är utdaterade. Normalpriset för 100 gram utrikes verkar vara kring 20-40 kr. Sånt som skickas med PostNL, PostNord, Omniva osv från Ali-säljare är ju inte ens subventionerat (inte via Världspostföreningen iaf) och används ändå för "frifrakt" i många fall.

Men varför säger då folk att det är så billigt att skicka från Kina? Det där låter inte så dyrt om man jämför med vad japanska posten ska ha. Lägsta möjliga utrikesporto är 60 yen (3 yuan och 5 jiao) och för det kan du skicka ett vykort med båt, alltså billigare än 4 yuan. Små varubrev upp till 100 g kostar 180 yen (10 yuan och 6 jiao) om det går bra att det dröjer 2-3 veckor innan det kommer fram. Du kommer ner i 130 yen (7 yuan och 7 jiao) om det går bra att skicka med båt. Detta blir alltså inte mycket dyrare än att skicka från Kina och posten från Japan är inte subventionerad.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

PostNord, har tveklöst en särställning bland svenska speditörer, och ett samhällsansvar, för en väl fungerande tjänst. Att man inte har högre krav på dem från myndighetshåll, än vad man gör, är tveklöst skamligt.
Men vad kan man annars vänta sig. Ett postverk som inte klarar av att hantera post, och en banksektor, som inte kan hantera pengar. Sverige är kanske inte helt unikt, men nog fan profilerar man sig märkligt...

Svårt att ställa krav när man inte styr fullt ut över bolaget, samma sak med allt man privatiserar. Finns ju bra saker med det också men vissa saker kanske man ska förstatliga igen för att vi ska kunna ställa samhällskrav på rätt organisation (även om det är politiken i slutändan som har ansvaret).

Glöm inte heller våra tåg som inte kan köra för att rälsen är dålig. Inte konstigt att folk inte vill betala skatt eller?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Sen vad ska de göra när alla säljare börjar skriva ner värdet till mindre än 4 kr?

Kommer ju vara ganska uppenbart att värdet är högre och feldeklarerat om de börjar systematiskt skriva ner värdet till 1 RMB, 10 US-cent osv.

Lagen säger att man ska betala moms på det faktiska beloppet. Eftersom man inte kan lita på det som står på CN22-blanketten, skulle det nog vara bra att införa ett annat system för att få fram tullvärdet.

Skrivet av Petterk:

Tror PostNord får införa så man kan ladda upp sin räkning/sitt kvitto på moms-sidan om de vill kunna deklarera paketen någorlunda korrekt.

Det där låter ju som en smart grej. I så fall kan man ju jämföra CN22-blanketten med kvittot för att avgöra vilket belopp som är troligast. Om man vill undvika att mottagaren försöker förfalska kvittot, kanske man ska låta bli att tala om vad det står på CN22-blanketten innan man fått kvittot. Nackdelen med att begära in kvitton är att de ibland kan vara på utländska språk. För CN22-blanketterna säger regelverket att man måste skriva på ett språk som Postnord förstår medan kvittot kan vara på vilket språk som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men varför säger då folk att det är så billigt att skicka från Kina? Det där låter inte så dyrt om man jämför med vad japanska posten ska ha. Lägsta möjliga utrikesporto är 60 yen (3 yuan och 5 jiao) och för det kan du skicka ett vykort med båt, alltså billigare än 4 yuan. Små varubrev upp till 100 g kostar 180 yen (10 yuan och 6 jiao) om det går bra att det dröjer 2-3 veckor innan det kommer fram. Du kommer ner i 130 yen (7 yuan och 7 jiao) om det går bra att skicka med båt. Detta blir alltså inte mycket dyrare än att skicka från Kina och posten från Japan är inte subventionerad.

Vet inte om posten från Hongkong (tycker inte den borde gå under samma som fastlandet) är subventionerad, men därifrån kan du skicka flygpost för ett par tior i princip.

Priset för Kina-EMS ePacket hittar du på http://shipping.ems.com.cn/product/findDetail?sid=9844. Där ser du att det inte är gratis – men fortfarande billigare än Japans motsvarighet: http://www.post.japanpost.jp/int/service/epacketlight_en.html. Sen betalar inte många handlare priset som finns på prislistan givetvis. Skrymmande brev, alltså "varubrev" kommer efter 2021 inte räknas som vanliga brev när det gäller terminalavgifter hur som helst, och det är ju terminalavgifterna som länderna som tar emot paket från Kina pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Lagen säger att man ska betala moms på det faktiska beloppet. Eftersom man inte kan lita på det som står på CN22-blanketten, skulle det nog vara bra att införa ett annat system för att få fram tullvärdet.

Det där låter ju som en smart grej. I så fall kan man ju jämföra CN22-blanketten med kvittot för att avgöra vilket belopp som är troligast. Om man vill undvika att mottagaren försöker förfalska kvittot, kanske man ska låta bli att tala om vad det står på CN22-blanketten innan man fått kvittot. Nackdelen med att begära in kvitton är att de ibland kan vara på utländska språk. För CN22-blanketterna säger regelverket att man måste skriva på ett språk som Postnord förstår medan kvittot kan vara på vilket språk som helst.

Tänkte mest för att Tullverket inte ska behöva avgöra och kopplas in i varenda ärende, självklart skulle det kunna införas som så att de bara begär den extra informationen i vissa fall. Du har nog rätt att se exportdeklarationen i vilket fall som helst, men vill de kan de ju alltid "gömma" den på webbsidan tills du laddat upp informationen. Måste nog vara riktigt stort problem för att det ska vara värt att gömma bilderna däremot. Språk är nog inga större problem, bevisligen skriver ju många kinesiska på CN22-blanketten också. Vill de kunna kräva in extra information kan det vara bra om man kan ladda upp en PDF eller skärmdump i JPG/PNG åtminstone. Frågan är väl om det kommer ligga kvar hos PostNord eller flyttas över till Tullverket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu kan jag tycka att man kan ha ett visst överseende med förseningar nu i övergångsperioden,

Det hade man kanske kunnat, men PostNord har ju inte klarat av att leverera brev & paket tillförlitligt på flera år.

Skrivet av Petterk:

PostNord håller fortfarande mycket högre standard på brevutdelning än Bring för den delen.

När det kommer till brev, är PostNord definitivt sämre än Bring här i krokarna. Brev som hamnat i brevlådan som inte är mina, och mina brev som kommer bort är oavkortat skickade med PostNord. (Nå, så långt det går att kontrollera i alla fall) För andras brev som hamnat här är det ju lätt att avgöra, orange scan-kod på brevet är PostNord. Det är svårare med brev som inte kommer fram till mig, men alla jag väntar mig att få, efterlyses, och kommer de inte fram hör jag av mig till avsändaren och ber dem ta kontakt med speditören, eller skicka på nytt.

Skrivet av Hubertus:

Om man ska döma av denna tråd vill de flesta ha kinapaketen levererade gratis.

Rätt säker på att leveransen redan är betald för. Det gör avsändaren i form av porto. Det folk i tråden är upprörda över är oftast inte ens momsen, utan avgiften på 75-125:- för att hantera momsen. Vilket är delvis förståeligt när momsen är på skitpengar i jämförelse med avgiften.

Skrivet av frer8833:

@-=Mr_B=-: Du verkar ha rätt. Postnord började utkräva hanteringsavgiften efter att ha beordrats av högre myndigheter, och syftet är nog protektionistisk handelsaktion mot Kina och Asien, vilket Väst-världen kör samtidigt just nu, för även tex. Kanada började med detta nyss.

Nej. PostNord har "alltid" tagit ut 125:- i avgift för att hantera moms, och eventuell tull.
Det här är inte någon protektionistisk handelsauktion, utan politiker insåg att massor av momspengar aldrig deklarerades, eftersom PostNord bara hanterat moms i mån av tid de senaste åren, och påpassligt nog inte haft speciellt mycket "tid" till det, så de allra flesta försändelser har passerat utan hantering, och därmed ingen hanterings avgift. Det jag tycker är roligast i sammanhanget är att det här påverkar livskvalitet, både här och i Kina, negativt, utan att staten här får mer än en bråkdel av de momspengar de hoppades på. Så det hela blev mest ett fiasko.

Skrivet av traetaona:

Svårt att ställa krav när man inte styr fullt ut över bolaget, samma sak med allt man privatiserar.

Jag tycker inte det verkar som om man har några speciella svårigheter att sänka kraven. Hur vore det om man i stället för att sänka kraven till den nivå PostNord påstår att de kan hålla, hade krävt att de höll den nivån de tidigare var skyldig att hålla, men konstant misslyckades med? Som sagt, PostNord har en särställning, och deras skyldigheter regleras i lagtexter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

När det kommer till brev, är PostNord definitivt sämre än Bring här i krokarna. Brev som hamnat i brevlådan som inte är mina, och mina brev som kommer bort är oavkortat skickade med PostNord. (Nå, så långt det går att kontrollera i alla fall) För andras brev som hamnat här är det ju lätt att avgöra, orange scan-kod på brevet är PostNord. Det är svårare med brev som inte kommer fram till mig, men alla jag väntar mig att få, efterlyses, och kommer de inte fram hör jag av mig till avsändaren och ber dem ta kontakt med speditören, eller skicka på nytt.

Bring har påstått att de har en utdelningsfrekvens på 92 %, men samtidigt har de en organisation som gör att det är svårt att följa och det finns ingen standardiserad statistik för att jämföra de två. Här har brev från Bring varit veckor försenade och till slut levererats via Posten, hos PTS diskuteras en hel del andra problem. Mycket av problemen de har, har att göra med hur de sorterar, och även att de levererar via underleverantörer i flera områden. Sen kan jag ju inte skicka ett skrymmande brev med Bring som kan hämtas ut av mottagaren nästa dag hos sitt ombud på andra sidan Sverige, privatperson till privatperson alltså. Det är ju inget de erbjuder. Bring tar mer för importdeklaration i både Norge och Sverige däremot, så utrikesbrev är inget man skulle vilja få via de heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord håller fortfarande mycket högre standard på brevutdelning än Bring för den delen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

När det kommer till brev, är PostNord definitivt sämre än Bring här i krokarna. Brev som hamnat i brevlådan som inte är mina, och mina brev som kommer bort är oavkortat skickade med PostNord. (Nå, så långt det går att kontrollera i alla fall) För andras brev som hamnat här är det ju lätt att avgöra, orange scan-kod på brevet är PostNord. Det är svårare med brev som inte kommer fram till mig, men alla jag väntar mig att få, efterlyses, och kommer de inte fram hör jag av mig till avsändaren och ber dem ta kontakt med speditören, eller skicka på nytt.

Alltså två helt olika åsikter. Är det kanske så att många av problemen med Postnord och Bring beror på den lokala brevbäraren? Då är det inte så konstigt om två olika personer, boende på olika orter, har olika åsikt om vad som är bäst av Postnord och Bring, eftersom det förstås inte är samma brevbärare.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej. PostNord har "alltid" tagit ut 125:- i avgift för att hantera moms, och eventuell tull.

Men ofta har man skippat det där med att hantera moms så i praktiken är det en höjning eftersom den förväntade avgiften gått upp. Den förväntade avgiften är alltså avgiften multiplicerat med sannolikheten att avgiften tas ut.

Skrivet av Petterk:

Bring har påstått att de har en utdelningsfrekvens på 92 %,

Vad innebär det? Att 92 % av breven delas ut medan resten av breven försvinner? Det låter i så fall väldigt lågt.

Skrivet av Petterk:

Bring tar mer för importdeklaration i både Norge och Sverige däremot, så utrikesbrev är inget man skulle vilja få via de heller.

Brev som skickats som B-post från Norge till Sverige verkar delas ut av Bring, åtminstone hos mig. Det kanske är billigare för Brings ägare, Posten Norge ASA, att skicka försändelsen via sitt dotterbolag än att gå via Postnord. Jag hoppas att ett utländskt postverk inte lämnar över en försändelse till Bring för leverans i Sverige om moms ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Alltså två helt olika åsikter. Är det kanske så att många av problemen med Postnord och Bring beror på den lokala brevbäraren? Då är det inte så konstigt om två olika personer, boende på olika orter, har olika åsikt om vad som är bäst av Postnord och Bring, eftersom det förstås inte är samma brevbärare.Men ofta har man skippat det där med att hantera moms så i praktiken är det en höjning eftersom den förväntade avgiften gått upp. Den förväntade avgiften är alltså avgiften multiplicerat med sannolikheten att avgiften tas ut.Vad innebär det? Att 92 % av breven delas ut medan resten av breven försvinner? Det låter i så fall väldigt lågt.Brev som skickats som B-post från Norge till Sverige verkar delas ut av Bring, åtminstone hos mig. Det kanske är billigare för Brings ägare, Posten Norge ASA, att skicka försändelsen via sitt dotterbolag än att gå via Postnord. Jag hoppas att ett utländskt postverk inte lämnar över en försändelse till Bring för leverans i Sverige om moms ska betalas.

Det betyder att 92 % av A-breven delas ut nästa dag. PostNords siffra är 90 %, men inkluderar ju t.ex. "Brev Skicka Small" som jag använde mig av i februari och som mottagaren kunde hämta ut nästkommande dag. PTS belyser också att det är problem att mäta detta hos Bring då p.g.a. hur de sorterar inte alltid kan följa hur lång tid det tar för ett brev att delas ut. Andelen A-brev hos Bring är också väldigt litet. Hos Bring sorteras posten på terminalerna och utdelningen kan ske av ett tidningsbud hos ett annat företag nattetid, allt sånt gör det svårt att följa. Här finns Bring på orten, men tidvis har de saknat anställda eller haft för få anställda.

Post från företag via Bring fungerar säkert för stunden okej, men det är inte många som använder de heller, snarare färre än när de kom till orten. När det gäller paket är det svårt med några andra än PostNord, DHL och Schenker. De är de enda med utlämningsställen. UPS utgår från Västerås, så det är måste att boka om. Fedex terminal är också utanför länet. Tror inte man kan hämta hos någon kurir om man inte vill spendera timmar i en bil och åka drygt 18 mil. Emellanåt ser man Bring lämna grejer som nog är hemleverans även här, men där har jag ingen uppfattning hur det fungerar om de inte kan leverera/om ingen är hemma. Större grejer finns det alltid åkerier/speditörer som klarar av att leverera. Hur som helst tror jag det finns anledning till att Bring inte verkar komma upp i volym särskilt mycket trotts att de expanderar till nya orter och sluter nya samarbetsavtal. Ska man jämföra det mot kineserna så skickar däremot Bring tullinformationen elektroniskt (om företaget som anställer dem kan skicka informationen elektroniskt) när man skickar paket mellan Norge och Sverige eller tvärt om, och det gör såklart de flesta speditörer verksamma i de båda länderna, är en av anledningarna till att det är lättare att handla med Norge än Kina. Paket till Norge eller från Norge till Sverige skickas generellt så speditören/avsändaren betalar importdeklarationen, däremot inget som ingår i enkla brev så där drabbas de som alla andra utanför momsområdet.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det hade man kanske kunnat, men PostNord har ju inte klarat av att leverera brev & paket tillförlitligt på flera år.

När det kommer till brev, är PostNord definitivt sämre än Bring här i krokarna. Brev som hamnat i brevlådan som inte är mina, och mina brev som kommer bort är oavkortat skickade med PostNord. (Nå, så långt det går att kontrollera i alla fall) För andras brev som hamnat här är det ju lätt att avgöra, orange scan-kod på brevet är PostNord. Det är svårare med brev som inte kommer fram till mig, men alla jag väntar mig att få, efterlyses, och kommer de inte fram hör jag av mig till avsändaren och ber dem ta kontakt med speditören, eller skicka på nytt.

Har haft precis samma erfarenhet här i förort till Stockholm. Nu var det ett tag sedan jag hade problem dock.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

UPS utgår från Västerås, så det är måste att boka om. Fedex terminal är också utanför länet. Tror inte man kan hämta hos någon kurir om man inte vill spendera timmar i en bil och åka drygt 18 mil. Emellanåt ser man Bring lämna grejer som nog är hemleverans även här, men där har jag ingen uppfattning hur det fungerar om de inte kan leverera/om ingen är hemma.

Försändelser som skickas med UPS och Fedex är ett helvete att ta emot. Jag har fått åka flera mil för att få tag på något från Fedex och någon annan speditör som jag inte kommer ihåg namnet på och en bekant har fått åka till Arlanda för att hämta något som skickats med UPS. Om jag inte kan vara säker på att slippa de speditörerna, beställer jag på något annat ställe istället. Bring har något avtal med DHL som gör att Bring ofta kan skicka paket till DHL:s ombud.

Permalänk
Medlem

Tror inte man betalar amerikansk moms om man handlar från Amazon.
Skillnaden dock är ju att vi i Sverige har skyhög moms (25%) bortsett från nån enstaka vara som böcker tex där kultureliten har sett till att momsen är 6%.
I USA är momsen väldigt låg. Vissa delstater har ingen alls medan Kalifornien har 7,5% sist jag kollade. Har aldrig förstått varför den höga momsen inte är någon politisk fråga ö.h.t. Folk har liksom accepterat att betala skatt på skatt på skatt.
Man kan ju hoppas att postnord gör avtal med Amazon såsom de gjort med Wish nu att momsen tas ut vid köpet. Annars blir det snedvriden konkurrens när vissa handlare kan locka utländska kunder med att kunna slippa admin-avgiften vid köp till Sverige.

Skrivet av nicoX:

När man handlar från eBay, Amazon etc. så betalar man ju deras moms, som man egentligen inte ska. Sen ska Sverige också ha en moms, så man betalar dubbel moms. Hur får man tillbaka den momsen man betala från eBay...?

Permalänk

Det verkar gå att slippa postnörds avgift om man deklarerar själv. Frågan är om man hinner det innan postnörd skickar tillbaka varan? Någon som provat?

Citat:

1. Postnord meddelar dig att din postorderförsändelse har kommit till deras lager och erbjuder sig att agera ombud för din räkning. Det innebär att Postnord, för din räkning, sköter hela tullhanteringen, inklusive inbetalning av moms.

2. Om du väljer att inte anlita Postnord som ombud ska du göra din deklaration själv för att kunna betala in momsen. I deklarationen behöver du uppge var din försändelse finns lagrad. Den uppgiften får du från Postnords kundtjänst.

3. Du måste fylla i en deklaration som du lämnar på blanketten Enhetsdokument. Fyll i sidan 1 av dokumentet (om du har flera varor ska du även fylla i ett tilläggsblad). Skriv försändelsens lagringsplats i ruta 30.

4. Lämna in deklarationen på närmaste tullklareringsexpedition. När du besöker tullklareringsexpeditionen behöver du även visa upp dokument som styrker ditt köp, till exempel ett kvitto.

5. När Tullverket har tagit emot din deklaration och granskat den ska du betala momsen. Du kan betala kontant eller med kort. Vi tar emot de flesta bankkort; dock inte American Express och Diners.

6. När du har betalat moms får du en utlämningssedel av tullklareringsexpeditionen som visar att försändelsen får lämnas ut till dig.

Postnord behöver se utlämningssedeln för att kunna skicka försändelsen till dig, antingen direkt hem till dig eller till ditt vanliga utlämningsställe.

http://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/fragorochsva...

Under "Hur går jag tillväga om jag vill deklarera min försändelse själv?"

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=- svarade
Nej. PostNord har "alltid" tagit ut 125:- i avgift för att hantera moms, och eventuell tull.
Det här är inte någon protektionistisk handelsauktion, utan politiker insåg att massor av momspengar aldrig deklarerades, eftersom PostNord bara hanterat moms i mån av tid de senaste åren, och påpassligt nog inte haft speciellt mycket "tid" till det, så de allra flesta försändelser har passerat utan hantering, och därmed ingen hanterings avgift. Det jag tycker är roligast i sammanhanget är att det här påverkar livskvalitet, både här och i Kina, negativt, utan att staten här får mer än en bråkdel av de momspengar de hoppades på. Så det hela blev mest ett fiasko.:

Mitt svar:
Men som jag skrev tidigare så håller inte en erfaren ebay säljare med dig om att postnord alltid tagit ut hanteringsavgiften, utan säljaren säger att avgiften och momsen (räknat från första kronan och uppåt) aktiverades när värdet inkl. portot översteg 22 euro och jag tror jag minns att jag själv hade läst om nån sån regel på postnords webbsida för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Tror inte man betalar amerikansk moms om man handlar från Amazon.
Skillnaden dock är ju att vi i Sverige har skyhög moms (25%) bortsett från nån enstaka vara som böcker tex där kultureliten har sett till att momsen är 6%.
I USA är momsen väldigt låg. Vissa delstater har ingen alls medan Kalifornien har 7,5% sist jag kollade. Har aldrig förstått varför den höga momsen inte är någon politisk fråga ö.h.t. Folk har liksom accepterat att betala skatt på skatt på skatt.
Man kan ju hoppas att postnord gör avtal med Amazon såsom de gjort med Wish nu att momsen tas ut vid köpet. Annars blir det snedvriden konkurrens när vissa handlare kan locka utländska kunder med att kunna slippa admin-avgiften vid köp till Sverige.

Varför momsen inte är en politisk fråga tror jag beror på att det inte är lika påtagligt att staten tar ut sin del av kakan i det fallet. Momsen är ju nästintill alltid inräknad i priset för en privatperson och därav reflekterar man nog inte över att priset egentligen är 25% lägre. Tror det hade varit annorlunda ifall momsen lades på i slutet vi betalning, tänk dig fallet där varje gång du handlar i din matbutik så läggs 25% av beloppet på totalen i en klumpsumma. Detta fall liknar det system vi har nu med skatt på inkomst, när du tittar på din lönespec varje månad så syns ju klart och tydligt att staten tagit ~30% av dina pengar och denna fråga behandlas ju politiskt. Hela vitsen med momsen är ju att ha en hög skatt som kan appliceras på alla medborgare och gå obemärkt förbi, utan den skulle du behöva betydligt högre skattetabeller för bl.a. företag och privatpersoner vilket skulle avskräcka de tidigare från att bedriva verksamhet i Sverige samt de senare (främst höginkomsttagare) från att skatta i landet. Ledsen för OT men jag tycker att moms är en intressant fråga.

Har missat att momsen debiteras vid köp hos Wish, lyckas inte hitta någon artikel om det, bara om avgiften. Har du en länk till info? Det borde väl i så fall medföra att paket från Wish blir avgiftsfria eftersom postnord inte behöver använda resurser för att ta ut momsen?
Ser inte riktigt vad postnord skulle tjäna på det dock, nu får de ju 75kr per försändelse och jag kan inte tänka mig att avgiften bara gör att de går plus-minus-noll, den lär ju resultera i intäkter.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Tror man måste välja rätt tjänst för att det ska lira med Bring, hemleveranser som misslyckats lär ju inte lämnas av på ICA utan åka tillbaka till terminalen exempelvis, samma med "brevlådepaket" som inte går ner i lådan. Sen är det väl frågan hur konkurrenskraftiga de är för en e-handlare jämfört mot PostNord, DHL och Schenker osv.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Använd citera om du ska citera någon. PostNord har inte tidigare följt någon viss gräns i och med att de bara importdeklarerat någon enstaka procent av alla försändelser tidigare. Missuppfattningen om 22 EUR är en missuppfattning, tröskelvärdet för de som haft undantag har varit mellan 10 till 22 EUR i euro eller lokal valuta, då det är vad direktivet möjliggjort sedan ~2010. Hade de kollat upp informationen på PostNords sida, på Tullverkets sida (finns på engelska) osv hade de inte haft den uppfattningen. De ser helt enkelt inte skillnad på länderna. Kunderna har o andra sidan sluppit moms och avgift på paket med deklarerade värden över 300 kr, och nu kan de vänta sig att behöva betala.

Permalänk
Skrivet av karlfrode:

Det verkar gå att slippa postnörds avgift om man deklarerar själv. Frågan är om man hinner det innan postnörd skickar tillbaka varan? Någon som provat?

Det finns mer info här. Läs framför allt denna mening: "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv." Jag har inte sett något om hur stor den avgiften är. Blanketten måste lämnas in personligen på en tullklareringsexpedition. Tänk på att tullklareringsexpeditionerna i Haparanda, Idre och Blekinge inte hanterar denna typ av ärenden. Kan du inte lämna in blanketten på kontorstid måndag-fredag, får du åka till Strömstad eller norska gränsen. Det har stått något om att man i framtiden ska kunna göra deklarationen på nätet, vilket skulle förenkla en del. Efter att du deklarerat försändelsen, ska du få ett dokument som du visar upp för Postnord, men det framgår inte hur man ska visa upp dokumentet.

Skrivet av Mackey:

Momsen är ju nästintill alltid inräknad i priset för en privatperson och därav reflekterar man nog inte över att priset egentligen är 25% lägre.

Om priset egentligen är 25% lägre, är momssatsen 33%. Så hög är den inte.

Skrivet av Mackey:

Tror det hade varit annorlunda ifall momsen lades på i slutet vi betalning, tänk dig fallet där varje gång du handlar i din matbutik så läggs 25% av beloppet på totalen i en klumpsumma.

Om det läggs på 25% av beloppet i kassan i en livsmedelsbutik, är det klart att man känner sig rånad i och med att momsen på mat bara är 12%.

Skrivet av Mackey:

Detta fall liknar det system vi har nu med skatt på inkomst, när du tittar på din lönespec varje månad så syns ju klart och tydligt att staten tagit ~30% av dina pengar och denna fråga behandlas ju politiskt.

På lönespecifikationen skriver man bara ut halva skatten. Andra halvan kallas för arbetsgivaravgift och anges istället i arbetsgivarens deklaration.

Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Tror man måste välja rätt tjänst för att det ska lira med Bring, hemleveranser som misslyckats lär ju inte lämnas av på ICA utan åka tillbaka till terminalen exempelvis, samma med "brevlådepaket" som inte går ner i lådan. Sen är det väl frågan hur konkurrenskraftiga de är för en e-handlare jämfört mot PostNord, DHL och Schenker osv.

Brevlådepaketen går till DHL-ombudet om Bring inte får ner dem i brevlådan och ingen öppnar. Det är något avtal mellan Bring och DHL som reglerar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Brevlådepaketen går till DHL-ombudet om Bring inte får ner dem i brevlådan och ingen öppnar. Det är något avtal mellan Bring och DHL som reglerar detta.

Visst, men ska det gå tillbaka till en terminal 88 km bort och vända först? Hos PostNord går det ju inte längre än tillbaka till utdelningskontoret för att sen köras upp till ombudet, men Bring sorterar ju inte post på utdelningskontoren.

Permalänk
Medlem

Skattefrågan är mer eller mindre poänglöst om ni börjar prata skatt på löner och sånt. I USA betalar många yrkesgrupper mer i förmåner än vad vi gör när de ingår i arbetsgivaravgifterna osv. I USA betalar de också per capita mer offentliga medel till sjukvården än vi gör i Sverige, de är bara mycket sämre på att använda dem. Totalt sett spenderar USA nästan dubbelt så mycket pengar på sjukvården som Sverige när vi räknar in både offentliga och privata medel, per capita då. Trotts det har de färre läkare per capita. Skattenivån eller det totala skattetrycket reflekterar inte de obligatoriska kostnaderna vi har att leva i ett samhälle. En obligatorisk försäkring räknas inte in i skattetrycket.

Eftersom vi är med i EU får vi inte heller ha mindre än 15 % i normal momssats. Går alltså inte att tävla med Hongkong eller Singapore här. Sen behöver man ju inte bo på 15 kvm som i Hongkong heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Visst, men ska det gå tillbaka till en terminal 88 km bort och vända först? Hos PostNord går det ju inte längre än tillbaka till utdelningskontoret för att sen köras upp till ombudet, men Bring sorterar ju inte post på utdelningskontoren.

Jag har för mig att brevlådepaketen först kommer till ombudet dagen efter att brevbäraren försökt stoppa ner paketet i brevlådan, så det är mycket möjligt att de skickas via terminalen.

Skrivet av Petterk:

I USA betalar många yrkesgrupper mer i förmåner än vad vi gör när de ingår i arbetsgivaravgifterna osv.

Det är väl bara ett annat sätt att betala för samma sak. Antingen har man skatter eller så betalar man samma belopp till privata företag. Det blir inte billigare bara för att skatterna är lägre i vissa länder. Det är dock viktigt att utnyttja resurserna effektivt och det verkar man inte göra i USA.

Skrivet av Petterk:

Eftersom vi är med i EU får vi inte heller ha mindre än 15 % i normal momssats. Går alltså inte att tävla med Hongkong eller Singapore här. Sen behöver man ju inte bo på 15 kvm som i Hongkong heller.

Genomför Svexit, så kan vi slopa skatter, sjukvård, skolor, poliser och allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett paket från eBay som kom till Sverige för en månad sedan kan jag se när jag söker på postnord. Betalade hanteringsavgiften i mitten på mars när jag fick hem den, men paketet har inte dykt upp. Någon annan som det tar sådan tid för? Hade lite andra småpaket som jag fick hem runt den tiden utan att jag behövde betala någon avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Genomför Svexit, så kan vi slopa skatter, sjukvård, skolor, poliser och allt möjligt.

Att bli en skurkstat med knappt några lagar är nog inte så lyckat om man vill ha vettiga villkor för handel med omvärlden.

Många länder med låga skatter är inte bara dyra att leva i utan är auktoritära stater, de måste fortfarande ha någon form av skyddsnät för de lågavlönade arbetarna. I Hongkong har de allmännyttiga bostäder exempelvis. Alternativet är stora svartbyggen. Kan man ju iofs förstå i utvecklingsländer, men samma fenomen med speciellt subventionerade bostäder finns i rika västerländska länder. Det tenderar däremot inte finnas en speciell bostadsform i länder där det generella välfärdssamhället täcker upp kostnaden för boende. Storbritannien tycks ha något mellanting där de har bostadsbidrag och ett minskande bestånd traditionella allmännyttiga bostäder. Bostadsbidragen är också något de börjat dra ner på självfallet, och de som tar emot dem är ofta folk som arbetar. I staterna så behöver istället någon som har runt minimilön både någon form av subventionerat boende och matkuponger, trotts att de arbetar heltid. En enrumslägenhet kan annars kosta en hel månadslön att hyra där borta. Man kan inte direkt peka på att folk har mer rörlighet heller. Oavsett vad ett land väljer är det alltid någon som betalar priset. Har de råvara för att finansiera allt tenderar det vara gästarbetare utan rättigheter som får betala priset. Sen tenderar friheter att försvinna i många länder som profilerar sig som företagsvänliga med låga skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen kan jag ju inte skicka ett skrymmande brev med Bring som kan hämtas ut av mottagaren nästa dag hos sitt ombud på andra sidan Sverige, privatperson till privatperson alltså. Det är ju inget de erbjuder.

Det klarar ju inte PostNord i heller, det är ju lite det som var min poäng ovan... Att man i stället för att kräva att PostNord faktiskt utför det som lagen krävde, helt enkelt ändrade på lagen. Inte för att det var omöjligt, utan för att PostNord inte var tillräckligt vinstgivande...

Skrivet av Petterk:

Bring tar mer för importdeklaration i både Norge och Sverige däremot, så utrikesbrev är inget man skulle vilja få via de heller.

Bring, DHL, Schenker, UPS, osv. De hålls helt enkelt inte till samma standard, inte heller har man samma rättigheter som PostNord. PostNord har en särställning, som landets officiella del av "infrastruktur" för att dela ut post. Det gör dem definitivt till mer än bara ett vanligt företag, även om det inte gör dem till en myndighet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mitt paket gick precis igenom tullen. Paketet var där i ca 2 veckor innan det rörde på sig, troligtvis är paketet som postförskott nu istället, alternativt att jag kom undan avgiften.

Tur jag inte behövde betala innan det hände något iaf som PostNord sa via mail

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Tack för mer info om detta.

Helt vansinnig blankett man ska fylla i. Men det vore mycket bra om många började fylla i dessa och komma med dem till tullverket så att de ser hur sinnessjukt systemet är. Har ett paket som väntar där jag ska betala 4kr i moms. Kostar mer i arbetstid för tullverket att ta emot mitt ärende än momsen de drar in. Om de får in några tusen blanketter med några kronor i momsinbetalning kanske de inser orimligheten i detta.
Det borde inte tillkomma avgifter från postnörd eftersom portot redan är betalt och det är jag som deklarerar själv. Vilken tjänst skulle avgiften isåfall beröra? Deras uppgift är ju att leverera varan till mig och om jag öppnat upp förutsättningarna för det så ska de ju bara göra sitt jobb.

Skrivet av Kommenterande:

Det finns mer info här. Läs framför allt denna mening: "Tänk på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv." Jag har inte sett något om hur stor den avgiften är. Blanketten måste lämnas in personligen på en tullklareringsexpedition. Tänk på att tullklareringsexpeditionerna i Haparanda, Idre och Blekinge inte hanterar denna typ av ärenden. Kan du inte lämna in blanketten på kontorstid måndag-fredag, får du åka till Strömstad eller norska gränsen. Det har stått något om att man i framtiden ska kunna göra deklarationen på nätet, vilket skulle förenkla en del. Efter att du deklarerat försändelsen, ska du få ett dokument som du visar upp för Postnord, men det framgår inte hur man ska visa upp dokumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlfrode:

Tack för mer info om detta.

Helt vansinnig blankett man ska fylla i. Men det vore mycket bra om många började fylla i dessa och komma med dem till tullverket så att de ser hur sinnessjukt systemet är. Har ett paket som väntar där jag ska betala 4kr i moms. Kostar mer i arbetstid för tullverket att ta emot mitt ärende än momsen de drar in. Om de får in några tusen blanketter med några kronor i momsinbetalning kanske de inser orimligheten i detta.
Det borde inte tillkomma avgifter från postnörd eftersom portot redan är betalt och det är jag som deklarerar själv. Vilken tjänst skulle avgiften isåfall beröra? Deras uppgift är ju att leverera varan till mig och om jag öppnat upp förutsättningarna för det så ska de ju bara göra sitt jobb.

Blanketten är ju ett mindre problem, problemet ligger i att du som importör inte kan skicka in det digitalt, vilket leveransbolag kan samt att du måste dubbelt styrka värdet vilket leveransbolag då inte behöver. Du måste även be posten om information (möjligen kan sändaren ge detta), på detta är det även hanteringen som måste ske som är knas.

  1. Paketet kommer till Sverige

  2. PostNord skriver till dig (kanske) att du har ett paket (två veckor efter att det anlänt)

  3. Du ber PostNord om CN22/23 bild etc

  4. PostNord svarar 1 vecka senare med bild (räknar iskallt med att detta tar "tid" att göra administrativt)

  5. Du fyller i blanketten och knatar ner till "lokala" tullkontoret på bästa arbetstid.

  6. Du står säkert i kö... för de har en lucka och bor du inte ensam i byn är det 20 andra där.

  7. Du betalar efter lagom lång överläggning med underutbildad tullare där den visat att den har en viktig roll.

  8. Tullen som är en myndighet handlägger ditt ärende snabbt, tänk någonstans mellan 2 min och 14 dagar, beror på lokala rutiner och om Benke orkar.

  9. PostNord får nu reda på av tullen att paketet är förtullat, det är 50/50 att de redan skickat tillbaka det pga tid.

  10. PostNord vill nu ha sina pengar för att de hjälpte dig med blankett etc, självklart är denna avgift t.o.m. lite högre än avgiften för att de hanterar, det är ju pålägg för avvikande rutin, förvaring etc

  11. Det tar PostNord 2-3 veckor att skicka iväg ditt paket från deras förvaring.

  12. Förhoppningsvis hittar brevbäraren din låda med det annars ospårbara paketet och inget har blivit stulet, är fel eller annat..

Sedan har vi processen för returer och tillbaka krävande av moms

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood