Hur stoppar jag åtkomst mellan 2 av mina 3 datorer?

Permalänk
Inaktiv

Hur stoppar jag åtkomst mellan 2 av mina 3 datorer?

Jag har nyligen startat upp min 3'e dator som jag via en switch har kopplad till 1 uppsättning monitor, mus och tangentbord.
Internet är kabelanslutet via en router på en dator och trådlöst anslutning på de 2 andra datorerna via samma router.

Det som retar mig och som jag vill ha stopp på är kopplingen mellan den trådanslutna datorn som använder Windows 8.1 och en av de trådlöst internetanslutna som jag kör Windows 10 Pro på.

Det som inträffar emellanåt är en av de här datorerna börjar använda samma skärmbakgrund som den andra datorn.

Hur förhindrar att datorerna delar skärmbakgrund?

Permalänk
Medlem

Kan ha fel, men jag tror det är någon inställningssynkning som görs i OneDrive, om du använder det (dvs. har ett konto) så gå in och kolla inställningarna där.

Annars vet jag tyvärr inte hur/varför detta sker. Aldrig upplevt det själv.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den delar bilder sinsemellan datorerna, och att du har bakgrundsbilden inställd som "Slideshow"?
https://www.techradar.com/how-to/software/operating-systems/h...

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Det beror inte på din nätverksuppsättning utan dina synkinställningar. Kommer dessvärre inte ihåg var man kollar detta, men tror inte det har med OneDrive att göra utan med själva Microsoft-kontot.

EDIT: @Gorian hann före och visar var inställningarna finns t.o.m.

Permalänk
Medlem

Att de börjar använda samma bakgrundsbild är nog för att du är inloggad på samma användarkonto på dem? Så länge båda datorerna når internet kommer det att hända, så länge du inte ändrar den inställningen i Windows.

De lär inte sköta den kommunikationen lokalt mellan sig (Över LANet), snarare via Onedrive eller Windowskontot du har.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Inställningar -> Konton -> Synkronisera dina inställningar

Permalänk
Inaktiv

Tack till samtliga för alla tipps. Jag ska se om jag kan få stopp på eländet nu.