Den självläkande skärmen(Aldrig mera Inet igen.).

Permalänk
Medlem

@Frispel: Tycker att TS är trovärdig.

1. Han kastade inte skit direkt på inet och skapade inte heller någon tråd innan ärendet var helt klart.
2. Han köpte skärmen för fullt pris och accepterade att han gjorde fel sen när han inte upptäckte en repa så skapade TS denna tråd efter 6 månader.

Du har rätt att kunder har ett ansvar men Inet service är fortfarande dålig att tvinga TS köpa skärmen till fullt pris är dåligt då Inet gjorde fel från början ifall han fick skärmen för inköpspriset så skulle jag säga att det var okej service ifall repan finns.

Håller med dig att det är svårt att se ifall repan finns med bilden TS laddade upp efter närmare granskning då kvalitet på bilden inte är så bra dock borde Inet ifall försökt torka bort smutsen innan de tog bilden och skickade den till TS ser ut som smulor från frigolit.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Har bara läst ditt första inlägg och 2-3 kommentarer på första sidan om att "du får skylla dig själv".

Nej du får inte skylla dig själv. Du har i själva verket inga skyldigheter alls att bistå med returen. Nu har du gjort det och det ska företaget se som ett tack för hjälpen. Skador på retur som du inte ens beställt avser inte heller en lagstadgad retur, dvs att du "ångrar" något och därmed ska du få göra en retur.

Detta är helt enkelt ett felskick av leverantören som vill få sin produkt åter. Risken till och från dig är helt och hållet deras.

Nu visade det sig förstås att det inte fanns några skador så ovan text är futilt i detta sammanhang, dock så är lagen tydlig om nu skada fanns.

Man märker även att många har svårt att tänka rationellt och är otroligt dömande i sina inlägg.

Detta kunde lika gärna vara vilken random svensson som helst som mottagit en av Inets kunders produkt. Om denne då hjälper Inet att återta sin produkt så kan ju personen inte bli skyldig för skador. Hur resonerar ni kring detta? För det är just vad som har skett. Enda skillnaden är att TS råkar i grund vara kund hos Inet.

Slarvigt av Inet och slarvigt av Klarna. Ser otroligt oprofessionellt ut.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon131444:

Har bara läst ditt första inlägg och 2-3 kommentarer på första sidan om att "du får skylla dig själv".

Nej du får inte skylla dig själv. Du har i själva verket inga skyldigheter alls att bistå med returen. Nu har du gjort det och det ska företaget se som ett tack för hjälpen. Skador på retur som du inte ens beställt avser inte heller en lagstadgad retur, dvs att du "ångrar" något och därmed ska du få göra en retur.

Detta är helt enkelt ett felskick av leverantören som vill få sin produkt åter. Risken till och från dig är helt och hållet deras.

Nu visade det sig förstås att det inte fanns några skador så ovan text är futilt i detta sammanhang, dock så är lagen tydlig om nu skada fanns.

Man märker även att många har svårt att tänka rationellt och är otroligt dömande i sina inlägg.

Detta kunde lika gärna vara vilken random svensson som helst som mottagit en av Inets kunders produkt. Om denne då hjälper Inet att återta sin produkt så kan ju personen inte bli skyldig för skador. Hur resonerar ni kring detta? För det är just vad som har skett. Enda skillnaden är att TS råkar i grund vara kund hos Inet.

Jag instämmer att om det är en reklamation av felaktig leverans så har kund näst intill obefintligt ansvar. (Dock inte okej att köra en skruvmejsel genom skärmen).

Således såg det ut som att Inet hanterat detta som en retur och mina efterföljande frågor. Det finns även i något av mina inlägg att kund inte har ansvar vid felleverans utan ÅF bör ersätta med rätt produkt och stå för omkostnaderna. (Reglerat i KKöpL gällande fel på varan).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag instämmer att om det är en reklamation av felaktig leverans så har kund näst intill obefintligt ansvar. (Dock inte okej att köra en skruvmejsel genom skärmen).

Således såg det ut som att Inet hanterat detta som en retur och mina efterföljande frågor. Det finns även i något av mina inlägg att kund inte har ansvar vid felleverans utan ÅF bör ersätta med rätt produkt och stå för omkostnaderna. (Reglerat i KKöpL gällande fel på varan).

Jag har försökt hitta detta någonstans men måste missat det. Har man medvetet skadat produkten så är man långt ifrån ansvarsbefriad, om det är vad du syftar på. Jag pratar i generella termer när det gäller vem som bär ansvar om man fått till sig en produkt man inte ens beställt.

I övrigt är vi inte så långt ifrån i hur vi uppfattar KKL enligt tidigare erfarenhet!

Permalänk
Medlem

@Inet
Varför tog ni inte tillbaka den felfria (som framgår från TS vittnesmål och bilderna) skärmen som TS skickade till er? Varför i hela friden skickade ni tillbaka den? Det är obegripligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Varför denna diskussion? Det ser ut som panelen har kommit i kontakt med frigolit vid nedpackning eller transport, men inte tillräckligt för att det skulle bli någon skada. Varför inte Inet kunde torka av panelen och sälja den som demo/returex är väl frågan. Misstaget här var deras, och de verkar ju fått tillbaka sin produkt i fungerande skick. Tycker det framgått att trådskaparen inte beställt skärmen i fråga.

Sen kan man väl undra om inte skärmen hade någon plast över sig när den kom och det saknades när den skickades tillbaka. En närmare bild på samma område hade varit intressant att se också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rent allmänt verkar det vara lågprioriterat då det tog dig närmare en månad att återkoppla till Inets serviceavdelning, 07 september till 9 oktober, en timme vid uppackning lär vara den minsta tidsfördröjningen.

Absolut bara spekulationer, inget jag kan kommentera på.

Jo, men om du inte kollar vid retur så finns det väl inte mycket att säga? Nu finns det ju dock inget som säger att bilderna är på samma skärm. Så som tredje part håller jag mig skeptisk och tittar på validiteten på källan. Om du kunder posta en bild där man tydligt ser området som Inet har fotat och validerat bilden så blir källan mer trovärdig. Dock stämmer Meta-datan för bilderna, men det kan lika gärna vara på en helt annan likadan skärm.

Nu skulle det lika gärna kunna vara bilden på produkten innan retur som skickas till Inet för att påpeka missen.

Dock bör kund alltid få samtliga kostnader hanterade vid reklamation där ÅF håller skulden (som t ex felskickning). Även om visst ansvar finns hos kund. (Det fungerar inte att skicka med lite tidningspapper bara för att man inte orkar packa ordentligt).

Vilken skepticism! Men förstår att du är fundersam med tanke på hur bisarr historien är
Ja, de mailade fel mailadress ett par gånger innan de fick tag på mig igen efter de första telefonsamtalen, det plus mitt ointresse att engagera mig(t.ex. ringa upp dem när jag inte fick svar på väldigt länge.) mer i dispyten drog ut på tiden.
Anledningen till att jag inte pressade på hos Allmänna Reklamationsnämnden var för att reklamationsavdelningen i min kommun har lagt ner så jag var tvungen att åka in till storstaden (en timme enkelresa) för att träffa en handläggare, ork & lust fanns helt enkelt inte och jag gav upp lite för lätt.
Dessutom var jag inte 100 på att jag hade fått rätt i ärendet eftersom jag trodde för mycket på inets kundtjänst att det var jag som hade gjort fel & hade ansvaret över returen. Men efter lite research och ännu mer intygande från användare här på forumet så hade jag ju med största sannolikhet fått rätt, men det är lätt att vara efterklok!

Här är deras bifogade bilder på skadorna och att jag hade packat ner den åt fel håll
https://drive.google.com/open?id=1FFh4IPxSJEpnNWKkI9dmx2Xse6hqGG1k

Har inte den bästa kameran, men försökte få solljuset att lysa upp skärmen här
https://drive.google.com/open?id=12ZMc0Mtm_p3IKe2ZLDURRDHEGb7...

https://drive.google.com/open?id=17e_DqOp7gCZ6YYEHo8cfEnQQ4HC...

Den fungerar också!
https://drive.google.com/open?id=1qNHcznVxy2er7oByKHR4bQjRExWE8ZhC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det är vad jag också fått höra från flera håll nu efteråt också, jag ångrar att jag tog på mig smällen så pass lätt som jag gjorde. Jag hade väl för högt förtroende för Inet helt enkelt.

Sen hade jag en väldans otur med flera företag som klantat till det under vintern så irritationen och orken var knapp när Inet började bråka, fast alla andra företag tog på sig smällen frivilligt förutom Inet.

Bauhaus t.ex.
Beställde burk med grå färg därifrån, vid ankomst hade den läckt ut i kartongen, de bad om ursäkt och skickade ny.
Den nya burken anlände och det var en vit färg i, jag påpekade att jag skulle ju ha en grå, de bad om ursäkt och skickade ut en sprojlans ny färgburk med vit färg igen, jag kontaktade dem igen och sa att jag vill ju ha en grå och nu har ni skickat två vita och en som läckt, de bad om ursäkt igen & fjärde gången gillt fick jag rätt färgburk!

Köpte draperi, också från bauhaus, draperiet kom sönderskuret i kartongen, de bad om ursäkt igen och skickade ett nytt & helt utan frågor.
Jag köpte doftburkar med sånadär doftpinnar från CDON, de kom spruckna i kartongen(det luktade fan vanilj på hela lagret på utlämningsstället ), de bad också om ursäkt och skickade nytt.

Inet skickar fel produkt och beter sig såhär, aldrig varit med om att ett företag behandlat ett ärende på ett sånt sätt!

Jag tror att jag får lägga av med att internetshoppa, det är ju någon på postnord som kör den här rutten som måste vara extra klantig med sina leveranser Om jag nu inte har någon curse över mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja jätte trist! Och tristare är det ju att du försöker provocera fram en diskussion för något helt annat och högst irrelevant för någon annan än de som är anställda. Och om du är anställd - SLUTA - Dra inte fötterna efter dig om du jobbar på ett företag du stör dig på.

Lugn och fin!
Du har rätt att det kan bli ett sidospår, så jag skall editera min fråga. Tänkte att det kan vara bra att lyfta olika i samma tråd, men det kommer jag inte att göra. Är inte och har aldrig varit anställd av företaget i fråga, dock tycker jag att kollektivavtal är viktigt. Då får det bli en enskild tråd.
Vad menar du med att dra fötterna efter sig?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Lugn och fin!
Du har rätt att det kan bli ett sidospår, så jag skall editera min fråga. Tänkte att det kan vara bra att lyfta olika i samma tråd, men det kommer jag inte att göra. Är inte och har aldrig varit anställd av företaget i fråga, dock tycker jag att kollektivavtal är viktigt. Då får det bli en enskild tråd.
Vad menar du med att dra fötterna efter sig?

Jag pratar bara i generella termer om personer som stannar kvar på arbetsplatser dom vantrivs hos. En sådan individ är sällan högpresterande då lojalitetsbanden kapats av stunder tidigare. Samtidigt som den anställde som vantrivs så är man förgiftande mot sig själv och sin omgivning. Och om produktiviteten går ner så drar man alltså fötterna efter sig, producerar därmed dåligt.

Vet ej om du är anställd av Inet och det är inte intressant!

P.S Kollektivavtal är för trötta människor som skyddas av den arbetande mängden. Tvingar du även en arbetsgivare in i ett kollektivavtal så nyttjar arbetsgivaren dessutom ramarna att ge minimum av vad dem behöver.

"Men det låter ju bra".

Nä det gör det inte. Tidigare fick en dåligt producerande individ noll och ingenting i löneökning medan t ex jag själv fick hög procentuell ökning. Med kollektivavtal så delar företaget ut högre belopp i snitt per år men jämnare fördelat mot hela personalen, dvs alla får, men jag får inte lika mycket som jag egentligen borde.

LAS, kollektivavtal - Djävulens påfund.

Permalänk
Medlem

@anon131444:

Håller med dig i det du säger.
Och nej, det är inte intressant men det var du som drog upp det så jag svarade.

*Edit* Vi tar det i pm, allt gott!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är så behändigt att säga " detta är numret till service företaget som sköter ärenden för detta skärm fabrikat", ring dit istället, klick.

Sen tar man kontakt med serviceföretaget och får en ny skärm som visar sig vara refurbished med tydliga slitage märken eller något annat fel.

Vilket jävla skämt..

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Intressant historia, har själv inte köpt speciellt mycket på Inet då de oftast är dryare än andra ställen

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg borttagna*
Jag trycker på §1.6, prata gärna om ärendet och ämnet relaterat till trådstarten. Postning om inlägg som bryter mot §1.6 kommer börjas tas bort.

Ärenden närbesläktade men inte relaterat till Inet tas lämpligtvis i Konsumenträttsforumet under egen tråd.

/David, - Moderator

Visa signatur

Permalänk

Hur vet du ens att det är samma skärm Inet har skickat åt dig som den som du skickade i retur? De kanske bara ville vara schysta och skickade en skärm som fungerade till tig i stället för den trasiga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker hela historien är lite oroväckande.

Om Inet har följt gängse praxis (vilket dock verkar diskuterbart?), vad hindrar återförsäljare från att då och då "av misstag" skicka ut fel varor till folk, begära att de ska returnera varan och sen komma med ett "hallå där, den där varan du inte beställde, du packade ner den dåligt. Vi kan inte ta emot den, du är skyldig oss pengar"?

Känns som att det inte finns något konsumentskydd alls i denna situationen (annat än att butiken får dålig PR):
- Behåller du varan begår du fel och butiken har rätt att fakturera dig.
- Skickar du tillbaks varan kan du inte bevisa att det inte är du som "haft sönder" den, även om du packat ner den korrekt.

Observera att det är en vara du inte ens har beställt...

Att Inet sen satte sig på tvären för en retur när det är dom själva som skickat fel vara är riktigt pinsamt.
Hade dom ursprungligen skickat rätt skärm och kunden hade velat använda sig av ångerrätten hade det varit en helt annan femma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inet

@ddyao:

Hej ddyao,

Skulle vi kunna få be dig återkomma till oss över PM med ditt ordernummer, vi vill gärna gå igenom det här ärendet igen.
En av oss kommer i så fall kontakta dig och diskutera detta vidare.

Mvh

Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

För mig ser det inte ut som att skärmen på bilden från Inet och skärmen du fotat är samma. Kan vara ljuset som ligger annorlunda men det ser ut som en grå ram runt skärmen på bilden från Inet men inte på den som du fotat.

Skickade de fel igen eller har du fotat en annan skärm?

Vanligtvis har olika tillverkare olika garantier vad gäller pixelfel. Många tillåter att någon enstaka pixel är dålig inom ett visst område. Så beroende på hur många felaktiga pixlar och var de sitter så täcks det inte av någon garanti. Inget som återförsäljarna gör fel där.

Haha nej, du har fel. Skärmen hade flera döda pixlar som täcks av garanti, och Komplett vägrade att byta ut skärmen, så jag blev tvungen att skicka skärmen till Asus och jag fick en ny skärm tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Håller med här. Säg att valfri butik råkar skicka ut en vara för 100kkr till en ovetande konsument. Ska denne då krävas att hosta upp stålar vid en skadad retur? Låter horribelt.
Har säljaren gjort fel från start är det inte mer än rätt att denne löser situationen.

Permalänk

Så du behöver hjälp av en polare att packa upp en skärm och packa ner en skärm.
Men ändå blir det fel?

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BasseBaba:

Håller med här. Säg att valfri butik råkar skicka ut en vara för 100kkr till en ovetande konsument. Ska denne då krävas att hosta upp stålar vid en skadad retur? Låter horribelt.
Har säljaren gjort fel från start är det inte mer än rätt att denne löser situationen.

Citat:

Om kund får en produkt som denne inte efterfrågat har kund i princip inget ansvar. Om kund sedan medvetet skadad produkten så klassas det som skadegörelse.

Är mitt inlägg verkligen så svårt att läsa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Frispel Ja det är en tråkig argumentationsteknik, men David öppnade för det när han praktiskt taget framställer TS som lögnare. Vad jag reagerade på var framförallt hans skepticism huruvida TS talar sanning om att ha fått fel skärm än den som blev beställd levererad. Jag ser absolut inget orimligt i TS redogörelse, och har därför ingen anledning att direkt misstro storyn, speciellt inte till den grad David verkar göra, därav min respons.

On-topic så tycker jag både Inet och TS delar ansvar för händelseförloppet. Men jag tycker inte Inet har varit särskilt tillmötesgående med tanke på att de skickat fel skärm från början. En rättvis lösning hade varit att Inet anlitar en budfirma som emballerar skärmen vid upphämtning, då är den nämligen försäkrad och då tvingar man inte ersättningsansvar på kunden.

Bör kanske tilläggas att jag aldrig handlat av Inet, så jag är helt opartisk, och är inte ute efter att smutskasta deras verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Han var saklig och problematiserade, du valde att gå direkt på misstänkliggörande utan att passera gå. Enorm skillnad och jag har svårt att se hur det ena skulle kunna motivera det andra...i övrigt fortsätter jag nedan

Skrivet av Anders9110:

@Frispel: Tycker att TS är trovärdig.

1. Han kastade inte skit direkt på inet och skapade inte heller någon tråd innan ärendet var helt klart.
2. Han köpte skärmen för fullt pris och accepterade att han gjorde fel sen när han inte upptäckte en repa så skapade TS denna tråd efter 6 månader.

Du har rätt att kunder har ett ansvar men Inet service är fortfarande dålig att tvinga TS köpa skärmen till fullt pris är dåligt då Inet gjorde fel från början ifall han fick skärmen för inköpspriset så skulle jag säga att det var okej service ifall repan finns.

Håller med dig att det är svårt att se ifall repan finns med bilden TS laddade upp efter närmare granskning då kvalitet på bilden inte är så bra dock borde Inet ifall försökt torka bort smutsen innan de tog bilden och skickade den till TS ser ut som smulor från frigolit.

Om man läser löptexten i originalinlägget så får man intrycket att han packat den lite fel och att den gått sönder under frakten. Läser man sedan på den bild som trådskaparen länkar till så ser man att felet var att han lagt den åt fel håll så att skärmytan legat emot den lösa pinnen som håller fast foten. Skärmytan är oftast klart ömtålig så det är inte speciellt underligt att det kan uppstå repor även om postnord hanterat den helt ok. Jag tycker i alla fall att det är skillnad på att man packat skärmen åt fel håll och att man packat skärmen så att en lös pryl ligger emot skärmytan. I mitt tycke är det första en miss som man kan förstå händer ibland, det andra är (återigen i mitt tycke) slarvigt på gränsen till oaktsamt. Om det sedan är relevant för sakfrågan (retur av något man inte beställt) lär det tvistas om i denna tråden...men det är en sån där sak som kan vara intressant att veta, men som ofta utelämnas när man själv beskriver vad som hänt. Sedan finns det som sagt ingen direkt möjlighet att se eventuella skador i den bild som finns på skärmen i dagsläget. Med den ljussättningen så skulle man nog kunna gå över hela skärmytan med sandpapper utan att det syns.

Med det sagt så tror jag inte på något sätt att trådskaparen ljuger, det finns mängder av tänkbara scenarion där detta kunna inträffa. Poängen är att väldigt få är neutrala när man skriver om denna typ av händelse vilket gör att saker väldigt ofta utelämnas eller vinklas. Vi har som vanligt bara ena sidans berättelse.

Sedan är det återigen så att diskussionen handlar om att kunden har rättigheter, men gör hen eventuellt fel så förväntas butiken stå för det i form av goodwill. För kunden finns det bara rättigheter men väldigt få skyldigheter...och tvärtom för butiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

....
Sedan finns det som sagt ingen direkt möjlighet att se eventuella skador i den bild som finns på skärmen i dagsläget. Med den ljussättningen så skulle man nog kunna gå över hela skärmytan med sandpapper utan att det syns.

Tycker man borde sett på någon utav dom här 3 bilderna?
Är inte dom bästa, men en "repa" som den som fanns på Inets bild borde väl kunna ses?

Permalänk
Medlem

@Frispel: Som sagt håller med dig att kunder har skyldigheter jag har varit väldigt neutral i denna tråd och bara påpekat att Inet service oftast inte är mycket bättre än andra butikers.

Om skärmen hade en repa så håller jag med att TS varit oaktsam men att tvinga TS att köpa skärmen för fullt pris är dåligt. Som jag skrev tidigare en okej kompromiss är att TS får betala skärmens inköpspris då båda parterna har gjort fel Inet att skicka ut fel vara och TS var oaktsam när han packade ner varan.

Ifall det gällde ångerrätten så skulle jag tycka att butiken gjorde rätt allt för många missbrukar ångerrätten.

Om TS fick skärmen till inköpspris och repan verkligen finns så tycker jag att Inet har skött det helt okej.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

Tycker man borde sett på någon utav dom här 3 bilderna?
Är inte dom bästa, men en "repa" som den som fanns på Inets bild borde väl kunna ses?

Hade missat dom, dom är betydligt bättre. Men ska man vara helt kinkig så är det fortfarande problem med låg detaljrikedom i bilderna. Skulle jag få önska så skulle jag vilja se en bild på skärmen där en stark distinkt ljuskälla faller in snett från sidan och bilden är tagen rakt framifrån på nära håll i den region som såg skadad ut. Ungefär som bilden som inet tog helt enkelt

Skulle tro att den tänkta skadan ska vara här ungefär:

https://imgur.com/a/dYEzM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur vet du ens att det är samma skärm Inet har skickat åt dig som den som du skickade i retur? De kanske bara ville vara schysta och skickade en skärm som fungerade till tig i stället för den trasiga.

Då betyder det ju att de mer eller mindre tvingat mig att köpa en skärm som jag egentligen aldrig beställt, om det är schysst vet jag inte..
Om det sen varit någon som bytt ut skärmen i good will i sista sekund och svinnat den trasiga skärmen är väl en annan sak, men varför skulle någon riskera sin position på sitt jobb för en sånhär sak när de så tydligt markerade att det är jag som gjort fel kan man ju fundera på då.

Skrivet av Inet:

@ddyao:

Hej ddyao,

Skulle vi kunna få be dig återkomma till oss över PM med ditt ordernummer, vi vill gärna gå igenom det här ärendet igen.
En av oss kommer i så fall kontakta dig och diskutera detta vidare.

Mvh

Inet

Done & done!
Senast verkade de på returavdelningen dock varit stenhårda med att det endast är jag som gjort fel!

Skrivet av Garderoben:

Så du behöver hjälp av en polare att packa upp en skärm och packa ner en skärm.
Men ändå blir det fel?

Precis! Då kan man ju verkligen börja fundera på hur bristfälliga pack-anvisningarna var om inte ens två medelSvenssons klarar av det!
Eller så packade vi rätt & jag blev grundlurad. =( Har dock svårt att tro att detta görs systematiskt med flit bara för att casha in extra kosing även fast det säkerligen hade fungerat. =p

Skrivet av Frispel:

Om man läser löptexten i originalinlägget så får man intrycket att han packat den lite fel och att den gått sönder under frakten. Läser man sedan på den bild som trådskaparen länkar till så ser man att felet var att han lagt den åt fel håll så att skärmytan legat emot den lösa pinnen som håller fast foten. Skärmytan är oftast klart ömtålig så det är inte speciellt underligt att det kan uppstå repor även om postnord hanterat den helt ok. Jag tycker i alla fall att det är skillnad på att man packat skärmen åt fel håll och att man packat skärmen så att en lös pryl ligger emot skärmytan. I mitt tycke är det första en miss som man kan förstå händer ibland, det andra är (återigen i mitt tycke) slarvigt på gränsen till oaktsamt. Om det sedan är relevant för sakfrågan (retur av något man inte beställt) lär det tvistas om i denna tråden...men det är en sån där sak som kan vara intressant att veta, men som ofta utelämnas när man själv beskriver vad som hänt. Sedan finns det som sagt ingen direkt möjlighet att se eventuella skador i den bild som finns på skärmen i dagsläget. Med den ljussättningen så skulle man nog kunna gå över hela skärmytan med sandpapper utan att det syns.

Med det sagt så tror jag inte på något sätt att trådskaparen ljuger, det finns mängder av tänkbara scenarion där detta kunna inträffa. Poängen är att väldigt få är neutrala när man skriver om denna typ av händelse vilket gör att saker väldigt ofta utelämnas eller vinklas. Vi har som vanligt bara ena sidans berättelse.

Sedan är det återigen så att diskussionen handlar om att kunden har rättigheter, men gör hen eventuellt fel så förväntas butiken stå för det i form av goodwill. För kunden finns det bara rättigheter men väldigt få skyldigheter...och tvärtom för butiken.

Ja, foten ska _inte_ vara fastskruvad med "armen" som håller upp själva skärmen, utan tydligen ska displayen vara fastskruvad med 'armen' och armen lossas ifrån fotplattan och displayen ska vara vänd med ansiktet utåt med fotplattan liggandes bakom.
Vi pusslade en del innan vi fick ihop det så som vi trodde var rätt i frigoliten & allt, vad vi hade missat var att armen skall lossas från fotplattan & att displayen skall vara vänd utåt. Vi tänkte så logiskt vi kunde att "tänk så sparkar nån till kartongen, aee klart att displayen ska vara vänd inåt mot frigoliten", sedan tejpade vi fast skruvar & allt som verkade vara i risk för att lossna om någon tappade kartongen för att vara extra säkra på att ingenting skulle gå snett, men ack så fel vi gjorde!

Ja.. är det säljaren/butiken som ursprungligen gjort fel så kanske det är bra att agera utifrån 'goodwill'..
Säljer jag ett paket nötfärs som jag märkt som fläskfärs och kunden kommer tillbaka och anmärker detta så får jag stå för det även om personen ifråga brutit förpackningen, men det går ju att se från saken från olika vinklar..

Skrivet av Frispel:

Hade missat dom, dom är betydligt bättre. Men ska man vara helt kinkig så är det fortfarande problem med låg detaljrikedom i bilderna. Skulle jag få önska så skulle jag vilja se en bild på skärmen där en stark distinkt ljuskälla faller in snett från sidan och bilden är tagen rakt framifrån på nära håll i den region som såg skadad ut. Ungefär som bilden som inet tog helt enkelt

Skulle tro att den tänkta skadan ska vara här ungefär:

https://imgur.com/a/dYEzM

Skall försöka ordna detta om jag lyckas få tag i lite solljus & bättre kamera

Permalänk
Inet
Skrivet av ddyao:

Done & done!
Senast verkade de på returavdelningen dock varit stenhårda med att det endast är jag som gjort fel!

@ddyao

Hej igen,

Vi har inte mottagit något PM här på Sweclockers än, var det här du skickade det? Vi behöver ditt ordernummer.

Mvh

Inet

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

@ddyao

Hej igen,

Vi har inte mottagit något PM här på Sweclockers än, var det här du skickade det? Vi behöver ditt ordernummer.

Mvh

Inet

Skickade här på sweclockers i privat meddelande!

Permalänk

Att inte packa en skärm exakt rätt kan väl hända alla men om man packar den så att risken är uppenbar att den lätt kan gå sönder under transport tycker jag att det är frågan om grov oaktsamhet. Om man är myndig tycker jag man kan utgå ifrån att man har en dos sunt förnuft. Man kan ju bli dömd för grov oaktsamhet om något gått helt galet i t.ex. sitt arbete. Man behöver inte gjort fel med uppsåt för att bli dömd som vållande.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inet

@ddyao:

Hej igen,

Det är mottaget nu. Tack så mycket!

Mvh

Inet

Visa signatur

Instagram