Permalänk
Medlem

Gigabitlan och hastighet?

Hej!

Jag fick för mig att jag skulle testa hastigheten i mitt nätverk så jag ladda hem iperf3 och körde ett test. Och fick fram att jag hade runt 75mbit/s upp och ner. Vilket jag tycker är konstigt. Jag har två gigabitkort i mina datorer och kör med cat 6 kabel mellan dom. De är inställda på 1gig fullduplex. bör man inte komma i närheten av 900mbit/s?

Eller är jag helt fel ute :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har vi prefixen rätt? MB, Mbit och mb är inte samma sak.
Vad säger länkhastighet? Hur är dem anslutna? (Router kanske?) Nya drivare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lacariuz:

Hej!

Jag fick för mig att jag skulle testa hastigheten i mitt nätverk så jag ladda hem iperf3 och körde ett test. Och fick fram att jag hade runt 75mbit/s upp och ner. Vilket jag tycker är konstigt. Jag har två gigabitkort i mina datorer och kör med cat 6 kabel mellan dom. De är inställda på 1gig fullduplex. bör man inte komma i närheten av 900mbit/s?

Eller är jag helt fel ute :/

Det är inte så att du blandar ihop enheter här? (Du slarvar med enheterna i ditt inlägg) Om programmet säger en hastighet på 75MB/s (notera stora bokstäver, MegaByte) så betyder det att du får ut 600Mb/s (Megabit). Det är så klart inte überbra, men visar att du i alla fall är i rätt härad. Får du verkligen bara ut 75Mb/s (Megabit) så har du något fel.

Kör du med kabel direkt emellan eller har du switch eller router också?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

ursäkta jag menar 75 mbit/s från iperf3 när jag mäter. Och mellan mina båda datorer sitter det en edgrouter POE samt en gigabit switch. alla lampor indikerar att jag kör gigabit.

Och om jag går in under nätverksinställningar och tittar på nätverksadaptern så står det 1 gig på båda datorerna

Permalänk
Medlem

@lacariuz: Edgerouter PoE klarar ju bara 1 miljon paket per sekund. Men det borde innebär att du ska få ut ca 750 mbit/s om du skickar åt båda hållen samtidigt. (Förutsatt att paketen är 1500 bit stora). Kör du med tex 64 bit och åt ett håll åt gången så kan nog 75 mbit/s vara rimligt.

Det lättaste du kan göra är att plocka bort enheter tillfälligt och se var problemet kan vara.
Vad händer tex om du sätter datorerna med en kabel mellan bara dom?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

jag får låna hem en laptop så ska jag testa att köra mellan lite olika ställen

Permalänk
Medlem

men teoretiskt så ska man få ut 1000 mbit/s mellan två gigabitlan om man använder ipref3 ?

Permalänk
Medlem

Ja garanterat.

Permalänk
Medlem

Iperf hänger lite på hur man ställer in det också samt via klienter man kör med.

Kopiera en fil via SMB/windows fildelning. Vad får du då?

Kort så ska du få nära 1000 mbit eller ca 105-110 megabyte/s med gigabit ethernet.

Permalänk
Medlem

Lite overhead blir det såklart med alla headers och 1500 bytes MTU, men runt 930-950 Mbit/s bör du kunna få ut oavsett om det är TCP eller UDP du testar.

En enkel "iperf3 -c <ip>" använder TCP och bör prestera bra.

Om du vill testa UDP måste du också stänga av bandbreddsbegränsningen som iperf3 per default har på UDP. "iperf3 -u -b 0 -c <ip>".

Hastighet, duplex och liknande bör lämnas på auto, även om det naturligtvis ska fungera att ställa in manuellt också.

Om jag tolkar dig rätt har du en switch kopplad till din Edgerouter PoE? Du använder alltså inte switchinterfacet på routern? I så fall har routern inget med saken att göra, förutsatt att dina datorer ligger på samma subnät. Paketen (mer korrekt: framesen) kommer aldrig komma till routern utan endast gå via switchen.

Permalänk
Medlem

Efter lite efterforskning på nätet så tror jag att flaskhalsen är min edgrouter. Då jag har konfigurerat den i "bridge" läge den simulerar en switch med hjälp av mjukvara.

Så nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika wizards lägena i routern wan+lan2 och wan+2lan2?

Så som jag förstår det så skapar routern en wan anslutning och 2 lan anslutningar. Men vad händer med de andra portarna på min edgrouter då jag har 5st?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ställa in t.ex. 192.168.9.1 på ena datorn och 192.168.9.2, sedan testa utan router i mitten.

För mig så hittade jag att min ena dator som tappar internet då och då hade problem med netverkskort som överhettades och att det inte berodde på routern som jag först trodde.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

NU fick jag 945mbit/s när jag körde iperf3 mycket nöjd

Men jag testa oxå att köra edgemax wizard wan+2lan2. Jag har tillgång till nätet och får ut 1 lan till min dator men de andra portarna ligger på ligger på ett annat "subnät" tror jag 192.168.2.1 och jag får inte igång min AP eller nät ut till min switch. Hur gör jag för att få ut nätet till de portarna?

Permalänk
Medlem

Går det att skapa ett wan och 4 lan i edgemax routern? alla portar på samma subnät fast utan att använda "bridgeing"

Permalänk
Medlem

@lacariuz: I teorin kan du ju sätta samma IP serier på dom olika nätverken.
Normalt sett har jag för mig edgeroutern skickar trafik mellan näten (1.1 och 2.1 tex), och man måste slänga på en brandväggsregel för att förhindra detta.

men det kommer ha samma konsekvenser som att brygga, dvs data mellan näten kommer belasta CPU.

tips är att aktivera hardware offload på din router (googla, enkelt), då det ofta är avstängt.

ER POE, ER4, ER6 och edgerouter x/x sfp har portar som kan prata med varandra via en switch, mao ingen belastning på CPU.
Men lite måste köra genom cpu mellan portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacariuz:

Går det att skapa ett wan och 4 lan i edgemax routern? alla portar på samma subnät fast utan att använda "bridgeing"

Det vettigaste är alla gånger att köpa en switch som du kopplar till en av portarna och sedan kopplar alla enheter (inklusive AP) till switchen. En router bör vara router och en switch bör vara en switch.

Edgerouter PoE har visserligen ett switchinterface som man kan använda med någorlunda prestanda, men det är ganska handikappat jämfört med en riktig switch (finns mer ingående svar på ubiquitis forum om du vill läsa mer).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jo det låter väl vettigt. Men det är lite irriterande att de satt så många portar på routern och så är det egentligen inte tänkt att använda dom :/
Men jag kanske skulle läst på lite bättre innan jag köpte just denna routern. Får helt enkelt satsa på en unifi switch 8 150watt.
Men man lär så länge man lever, kul ändå att greja runt lite man lär sig alltid något