Permalänk
Medlem

Te (thé, tea och så vidare!)

Det är möjligt att det finns en tråd om te men det korta namnet gör det svårsökbart. Vi har ju trådar om alkoholhaltiga drycker och kaffe men tänkte vi skulle ha en till te. Har insett jag dricker alldeles för lite te nuförtiden. Startar med lite frågor.

1. Vad är ditt favorit-te?
2. Hur dricker du ditt te (när, var, hur, ur vad, med socker, honung och så vidare)?
3. Pås-te eller annat?

Dricker just nu pås-te med smak av äpple, kanel och russin (udda blandning, men den är ok) eftersom det var det som fanns (köpt av före detta rumskamrat).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

1. Yogi tea classic! Har inte kommit över något godare!
2. Oftast som det är, men ifall fallet ovan så med mjölk och honung
3. Löst, men är inte så rabiat att det inte går att ta en påse om det är vad som erbjuds

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

@MH25: Favoriten just nu är ett Iranskt rosenbladste! Ett litet problem är att allt står på persiska (tror jag) så jag fattar nada av vad det exakt är. Grymt trevlig och rund smak utan att det sticker ut med för mycket blommor i smaken.
Jag dricker oftast med lite socker samt dricker väldigt sällan pås-te. Har istället köpt egna påsar att fylla med mitt egna te och rätt mängd
I vintras införskaffade jag även en Bodum 1.5L tekanna som är helt underbar då jag dricker mycket te!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag är knappast en te-expert, men detta är smaskens:

Inget socker eller annat tjafs i.

Permalänk
Medlem

Ojoj, kan prata mängder om te. Har en kanna som rymmer 1 liter med ett filter i som man lägger téet i, dricker två sådana per dag. Kan självklart dricka från påse osv. också men tycker att det blir mycket mer smak av löst, har heller oftast ej något i såsom mjölk eller honung, dock är citron väldigt gott i många sorter då det tar bort lite av den sträva känslan/smaken som kan bli om man dricker mycket.

Jag dricker mycket Himlagott av Kobbs som egentligen är lite halvtaskigt té, men det är gott. Annars gillar jag att ta mig till de små handlarna och pröva nytt, har blivit vän med den lokala handlaren som vet vad jag brukar gilla så hon brukar kunna rekommendera bra grejer.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

1. Vad är ditt favorit-te?: Grönt, men svart är också helt okej. Är nybliven te älskare så testar mig fram.
2. Hur dricker du ditt te (när, var, hur, ur vad, med socker, honung och så vidare)? På kvällen eller eftermiddagen nästan varje dag, helt rent. På sommaren kan jag göra kallt ibland också.
3. Pås-te eller annat? Testar diverse lösa sorter men påse går det också, är ju rätt mycket billigare.

Nu senast när sambon var på en inredningsmässa köpte hon hem ett grönt lös te med jordgubbar och champagne. Gillar det riktigt mycket!

Permalänk
Medlem

Har själv en liten kärlek för pepparmintste. Dricker väl kanske 2-3 koppar i veckan. Ofta helt standard utan några tillsatser, förutom när jag är sjuk så brukar jag ha honung i. Köper Garants pepparmintste(påsar) på hemköp.

Om någon har något tips på ett te med riktigt stark och frisk pepparmintssmak, hit me up!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Grönt/vitt jasmin-te.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina favoriter. Och jag blandar rooibos caramell (från Lidl) med Vanilla Caramell och låter de dra minst 8m.
Jag har inget sötningemedel i men jag har i mjölkpulver så det håller sig varmare längre och man slipper ha mjölk hemma som går ut. För jag använder inte mjölk till något annat.

Permalänk
Medlem

Dricker så gott som bara grönt te och inget annat än blad och hett vatten.
Mestadels blir det kinesiskt longjing men även en del japanskt kkh2.
Brukar inte hitta grönt hos bekanta/restauranger så tar gladeligen kaffe istället då.

Permalänk
Medlem

Chai-te eller vad det nu heter, tycker jag är gott. Mest med socker, eftersom honungens "nyttiga egenskaper" förstörs vid upphettning. Och kanske en skvätt mjölk i också.

Dricker dock mest kaffe.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker om te men är verkligen ingen finsmakare. Alltid svart te, gärna Earl Grey/Russian Earl Grey/Lady Grey men även vissa fruktiga typ svart vinbär och liknande på påse. Vill ha så mycket smak som möjligt så det får dra ett antal minuter och sen kramar jag ur påsen så gott jag kan. Helst med socker i men ingen mjölk. Dricker inte kaffe alls. Iste är också en stor favorit.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet var man kan köpa sockerfritt grönt te på flaska? Brukade köpa Oishi när jag var i Thailand men här i Sverige har jag endast sett den sockrade varianten

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

1. Cha Gorreana Orange Pekoe. Svart te från Azorerna (São Miguel)
2. Till frukost
3. löst
https://gorreana.pt/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag kanske är tråkig men dricker bara Lipton Yellow Label och är nöjd med det. Har i skapligt med socker + lite mjölk.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Svart te t.ex. Earl Grey, alternativt Lapsang souchong om jag känner mig speciell den dagen.
Absolut inte någon fruktsmak eller annan krydda än bergamott.

Bryggt i en vanlig kaffebryggare som är väl inkörd och aldrig bryggt annat än te.
Ställ in för fullt flöde om bryggaren tillåter det.

Serveras nybryggt och med lagom med mjölk för att få ner temperaturen till drickbart.
Det blir starkt som attan, så förbered er på lite svettningar

Permalänk
Medlem

Te (thé, tea och så vidare!)

Jag är nog lite kräsen. Dricker helst svart lösvikts te. På vardagar blir det Lipton Earl Grey eller Russian Earl Grey (Twinings Earl Grey undviker jag).
På helger dricker jag Kalkstensdrömmar eller Kotteblandning från Kränku. Hittade nyligen Earl Grey Russian från tehuset Java. Det luktar lite annorlunda, men det är så gott.

Mina favorit teaffärer är tehuset Java som har över 250 sorter att välja på.
Tehuset Java

Kränku som "bara" har drygt 100 sorters te.
Kränku

Permalänk
Medlem

Dricker lös-te såväl som pås-te

Gillar pepparmynta, oolong, vitt te och svart te med äppel. Det värsta är citronte från Lipton, usch, alltid är det någon institution eller förening som tror att man kan bjuda på det.

Permalänk
Medlem

Blir lös te här oftast
Antingen

eller

Efter lite testande så är det dom 2 jag gillar bäst
Inget slår en god kopp kaffe dock

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Föredetting

Kobbs Earl Grey med drygt en tesked brunt socker. Självklart färdigställt med hjälp av en ranglig tekula från IKEA som läcker ut det mesta av tebladen. Köpte en Fiskars-kula som var skitbra i julas, men blev av med den till en annan teentusiast.

Taiwaneserna dricker mest grönt te, har inte orkat leta upp något vettigt svart te här, så jag plockar med mig några påsar Kobbs varje gång jag är på besök i Sverige. Lustigt nog är det även dyrt som fan med bra te, av det lilla jag sett.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar kaffe, utom nu när jag är förkyld. Då blir det Lipton Yellow Label+Garant Örtté Kamomill och honung. Man tager vad man haver.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

1. Vad är ditt favorit-te? - Tea, Earl Grey, Hot
2. Hur dricker du ditt te (när, var, hur, ur vad, med socker, honung och så vidare)? - Minst en gång per dag. Innan jobbet, på jobbet och/eller hemma efter jobbet. Oftast utan tillsättningar, men ibland med lite socker/honung och mjölk bara för att
3. Pås-te eller annat? - Både pås-te och malet i bitar eller vad det nu heter.

Bör även skriva att jag varierar en hel del och testar olika sorter veckovis, men Earl Grey är min favorit ändå! Perfekt på en fredagskväll efter jobbet när man sätter sig ner vid datorn och sätter igång Battlefield 1

EDIT: Lipton och Kobbs är nog det vanligaste te jag brukar dricka, men har även en hel del påsar från olika marknader i utlandet hemma med diverse sorter av te.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Föredrar kaffe före te men försöker dricka någon kopp i veckan, då kvällstid de kvällar jag inte känner för att dricka kaffe (typ dag innan arbetsdag dvs).

Har två paket från Lipton, Green Tea och African Roibos i skåpet. Blir nog mer men är rätt låg prio på just te.