Permalänk
Medlem

Hjälp med dator som inte postar

Tjena!
Byggde ihop min första dator igår, allt gick bra och jag känner att jag hade koll på allt efter att kollat på x antal bygguider på yt. Men, när jag kopplar in datorn för första gången och startar upp den så startar alla fläktar, moderkortet lyser, tangentbordet lyser och allt känns som det går igång, men ingenting händer på skärmen. Har googlat och testat diverse saker, pluggat in och ur cpu strömmen bla men inget hjälper. Någon som har någon aning om vad problemet kan vara eller någon checklista att gå igenom eller liknande? All hjälp mottages tacksamt.
Specs:
Mb: Gigabyte z370p d3
Cpu: i3 8100
Ram: Ballistix sport 8gb 2666 Mhz
Gpu: Gigabyte 1060 wf 3gb
Psu: evga 600w white
Ssd: Kingston uv400 120gb

Permalänk
Medlem

@JoKarz:
Spinner te.x CPU fläkten ner, eller blir den kvar på högt varv?
Om den gör det så startar moderkortet upp som det skall, och felet ligger troligtvis i kontakt med skärmen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Testa sätt i skärmen i moderkortets HDMI om den inte lyckas auto identifiera GPUn, det borde lösa sig sen när du installerat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JoKarz:
Om den gör det så startar moderkortet upp som det skall, och felet ligger troligtvis i kontakt med skärmen.

Tack för svar! Fläkten spinner på som den ska så därför jag blev förvånad när det inte kom igång. Är det möjligt att jag inte väntat tillräckligt länge? Hur lång tid brukar det ta innan det ploppar upp på skärmen ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på samma spår som djockish. Men har du kollat så inputen på skärmen motsvarare kabeln du anslutit till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoKarz:

Hur lång tid brukar det ta innan det ploppar upp på skärmen ungefär?

Det ska inte ta mer 10-30 sekunder innan POST (eller en bild med tillverkarens logo) visas på skärmen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Jag är också inne på samma spår som djockish. Men har du kollat så inputen på skärmen motsvarare kabeln du anslutit till datorn?

Yes, testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet, skärmen inställd på hdmi input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoKarz:

Tjena!
Byggde ihop min första dator igår, allt gick bra och jag känner att jag hade koll på allt efter att kollat på x antal bygguider på yt. Men, när jag kopplar in datorn för första gången och startar upp den så startar alla fläktar, moderkortet lyser, tangentbordet lyser och allt känns som det går igång, men ingenting händer på skärmen. Har googlat och testat diverse saker, pluggat in och ur cpu strömmen bla men inget hjälper. Någon som har någon aning om vad problemet kan vara eller någon checklista att gå igenom eller liknande? All hjälp mottages tacksamt.
Specs:
Mb: Gigabyte z370p d3
Cpu: i3 8100
Ram: Ballistix sport 8gb 2666 Mhz
Gpu: Gigabyte 1060 wf 3gb
Psu: evga 600w white
Ssd: Kingston uv400 120gb

Kolla så att verkligen alla kablar sitter i och rätt

Prova clear:a Cmos antingen genom att ta bort batteriet eller via jumper
står i manualen

Kolla så att ram minnet sitter i ordentligt alternativt prova annan slot
testa annat ram minne

Prova utan grafikkort får du igång det utan grafikkort i så uppdatera bios har kommit några uppdateringar

Kolla så du inte har böjda pins i cpu socket

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det ska inte ta mer 10-30 sekunder innan POST (eller en bild med tillverkarens logo) visas på skärmen.

Låter inte bra, då är det inte att jag varit otålig som är problemet iaf.

Permalänk
Medlem

har du möjligheten att ta ett foto in i datorn när den är igång? Så kan vi se om det saknas någon sladd , något sitter på fel plats etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

har du möjligheten att ta ett foto in i datorn när den är igång? Så kan vi se om det saknas någon sladd , något sitter på fel plats etc.

Är inte hemma just nu men kan absolut göra det när jag kommer hem senare i eftermiddag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JoKarz:

Skrivet av JoKarz:

Yes, testat med hdmi i både grafikkortet och moderkortet, skärmen inställd på hdmi input.

Man måste ofta ta bort grafikkortet HELT också. Annars får man ingen bild när skärmen kopplas till moderkortet. Går ofta att ändra/välja i bios efter att man fått bild.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Testade att ta ur grafikkortet och cleara cmos genom att ta ut batteriet och sen funkade det. Windows installerat och klart nu och allt funkar som det ska, tack igen!