MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

sig blir mindre sunkigt.

Nu vet jag inte var du bor men kan du ta dig till Lelles i Uppsala så gör det. Du får hjälp med att prova ut allting av personal med kompetens. Det är viktigt med passformen på all utrustning, inte minst hjälmen.

Har man råd med en motorcykel så har man råd med ett bra ställ med tillbehör även om det kostar bit över 20 papp när du kliver ut genom butikdörren igen. - eller om man vill, har man inte råd med bra ställ, hjälm,stövlar, handskar så kan man strunta helt i motorcykeln...

Det handlar om att köpa saker som passar dig bra och inte att titta efter den lägsta prislappen eller senaste mode. Den dagen du ofrivilligt lägger hojen och kasar på asfalten så vill du inte ha skitgrejor på dig...

Skor/stövlar och hjälm är typisk saker man får betala vad det kostar om de passar bra på foten/huvudet - ofta är det inte mer än 3 val i hela sortimentet av kanske fler hundra som faktiskt passar huvudet/foten och där handlar det mer om att vara glad att hitta någon alls som passar.

Till detta är det viktigt med kunnig personal som assisterar - en hjälm som passar bra senare när inredningen satt sig efter huvudet, upplevs ofta trång när man provar och kanske ratar om man själv bestämmer - det är sådana saker som personalen vet bättre än du som kund och hjälper till att köpa rätt saker. Det är också sådant som gör det vanskligt med katalog/webbköp om det inte handlar om att ersätta redan beprövade och använda produkter.

Saker att tänka på är att du tex. skall kunna ha glasögon när du kör. utrymme för proppar och inline-hörproppar mm. till olika com-set mellan MC om man åker i grupp, tänker du använda mer tonade visir så skall dessa vara lätt utbytbara till helt klar dito (och köp båda!!) och helst kunna göra det lätt på vägkanten utan verktyg - även en ganska lätt rökfärgad visir är ganska otäck på nattkörning eller när man kör ned i tunnlar som tex. dåligt belysta sådana i Norge. - att köra med öppen visir på natten för att visiret är för mörk inge kul - och det vet du definitivt efter den första stora skalbaggen som landat hårt i ansiktet på dig - eller stickade insekten/bi/getingen som landade på kanten av glasögonen vid näsroten och stack dig... (gissa hur jag vet det...) - vidare titta på hur ventilationen är utförd - marginalerna för att hålla visiret imfritt när man kör i regn och kyla är mycket små och det är viktigt att andningsluften inte når visiret och immar ned det.

Permalänk
Medlem

@xxargs

Tackar för informationen! Jag har ännu inte hittat några kläder, får åka en runda och prova. Skor och handskar verkar toksvårt att hitta, jag vill gärna att det är snyggt samt en viss rörlighet, speciellt skorna. Men jag vill också att allt man har på sig matchar, gärna samma märke om så finns.

Hjälmen jag vill ha är en Shoei Neotec II Mattsvart (länk)

Som bland annat har inbyggd solskärm

Med denna, Intercom Sena SRL

Alla detaljer vill jag ska matcha denna (länk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@xxargs

Tackar för informationen! Jag har ännu inte hittat några kläder, får åka en runda och prova. Skor och handskar verkar toksvårt att hitta, jag vill gärna att det är snyggt samt en viss rörlighet, speciellt skorna. Men jag vill också att allt man har på sig matchar, gärna samma märke om så finns.

Hjälmen jag vill ha är en Shoei Neotec II Mattsvart (länk)
https://www.infinitymotorcycles.com/media/14338/14338.original.jpg

Som bland annat har inbyggd solskärm
https://www.infinitymotorcycles.com/media/14973/14973.original.jpg

Med denna, Intercom Sena SRL
https://www.nilssonsmc.se/uploads/thumbnails/01fdc1487d26b52ad2b916e22a7ff43f244de491_800x800.jpg

Alla detaljer vill jag ska matcha denna (länk)
https://www.motorradhandel-schweiz.ch/kunden_occasionen/319/J598813-SUZUKI-GSX-S-750.jpg

Därför Lelles är bra. Dom har det mesta hemma.

Notera att klär du dig helsvart så kommer du synas väldigt dåligt. Att hojen är svart gör inte saken bättre.
Hjälmen är den mest synliga punkten på föraren så det kan vara en god idé att ha någon kulör på den. Jag hade inte valt mattsvart av den anledningen.
Det finns sådana här idioter i lådor med fyra hjul ute på vägarna, detta skall man beakta...
Enligt hörsägen så är dom mattsvarta hjälmarna även jobbiga att hålla rena då ytan inte är lika jämn som på en blank hjälm. Om det är någon sanning i det vet jag inte.
Sedan tycker jag att korvätarhjälmar är lite gubbigt. Men det är en högst personlig åsikt
En integral är dessutom generellt sett säkrare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Därför Lelles är bra. Dom har det mesta hemma.

Notera att klär du dig helsvart så kommer du synas väldigt dåligt. Att hojen är svart gör inte saken bättre.
Hjälmen är den mest synliga punkten på föraren så det kan vara en god idé att ha någon kulör på den. Jag hade inte valt mattsvart av den anledningen.
Det finns sådana här idioter i lådor med fyra hjul ute på vägarna, detta skall man beakta...
Enligt hörsägen så är dom mattsvarta hjälmarna även jobbiga att hålla rena då ytan inte är lika jämn som på en blank hjälm. Om det är någon sanning i det vet jag inte.
Sedan tycker jag att korvätarhjälmar är lite gubbigt. Men det är en högst personlig åsikt
En integral är dessutom generellt sett säkrare.

Jag är medveten att helsvart inte är det bästa, men kör man när det är så pass mörkt så blir det reflexväst om man inte redan har kläder med reflex. Man sitter ganska rakt på denna hoj så jag hoppas man syns hyfsat. Angående integralhjälm så stämmer det nog som du säger, i mitt tycke är det lite av en lyx att kunna fälla upp utan att behöva ta av sig och lufta och prata riktigt, sedan kunna åka sakta med endast solskyddet (förutsatt att det är lagligt, p/j?), sedan korvarna förstås. Det verkar vara ganska svårt att hitta en hjälm med allt man vill ha, jag prioriterar tysta hjälmar, bra kylning samt att det kan monteras bluetooth, då ligger neotec ganska bra till, den verkar också vara hyfsat säker om man ska tro på allt.

Om det hade blivit Kawasakin hade jag nog valt något svart/grönt. Det känns ändå att den skulle vara svår att se, om man inte har typ vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är medveten att helsvart inte är det bästa, men kör man när det är så pass mörkt så blir det reflexväst om man inte redan har kläder med reflex. Man sitter ganska rakt på denna hoj så jag hoppas man syns hyfsat. Angående integralhjälm så stämmer det nog som du säger, i mitt tycke är det lite av en lyx att kunna fälla upp utan att behöva ta av sig och lufta och prata riktigt, sedan kunna åka sakta med endast solskyddet (förutsatt att det är lagligt, p/j?), sedan korvarna förstås. Det verkar vara ganska svårt att hitta en hjälm med allt man vill ha, jag prioriterar tysta hjälmar, bra kylning samt att det kan monteras bluetooth, då ligger neotec ganska bra till, den verkar också vara hyfsat säker om man ska tro på allt.

Om det hade blivit Kawasakin hade jag nog valt något svart/grönt. Det känns ändå att den skulle vara svår att se, om man inte har typ vit.

Nä det finns inget sådant som en optimal hjälm för alla tillfällen. Det handlar om avvägningar.
Du får åka med hakpartiet uppfällt om du så önskar.
Det där med tysta och välventilerade hjälmar är väl det som minst går ihop. Jag har haft problem med imma i min GT-Air i rått och blött väder. Det är inte allt för kul att glänta på visiret när regnet piskar ner så vete katten om det inte blir en racehjälm nästa gång.
Jag kör ändå alltid med proppar (vilket man bör).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är medveten att helsvart inte är det bästa

Det finns en lång tråd på sporthoj om varselvästars vara eller inte. Det påstås att plåtlådorna på vägarna beter sig irrationellt när man får syn på en gul väst - dvs "polis" och kan ställa till det rejält. Halvljus duger gott på en hoj. Tänker man på att ALLA bilister ALLTID är ute för att döda en - kommer man förmodligen att överleva.

/4 hojar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det påstås att plåtlådorna på vägarna beter sig irrationellt när man får syn på en gul väst - dvs "polis" och kan ställa till det rejält.

Det ligger något i det, visst tittar man lite noggrannare på hastighetsmätaren när man ser en gul väst Finns ju andra reflexvästar också, så länge de inte är direkt mörka så bör de uppfylla sin funktion. Får se vad det blir för kläder, något med reflex och/eller vitt kanske är godtagbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag kör ändå alltid med proppar (vilket man bör).

Har du testat med noise cancelling in-ear? Tänkte att det vore trevligt med lite bakgrundsmusik på längre sträckor. Kör täckande noise cancelling hemma och på jobbet och dom filtrerar bort det mesta (brum samt projektor) som inte är väldigt högfrekvent, dvs så hör man till viss del om någon tutar eller om något närmar sig eller pratar rätt högt eller närma.

Permalänk
Medlem

Går själv i tankar att köpa hoj och ta kort. Tänker främst på en Scrambler eller café racer.
Någon som äger en sån eller har ägt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är medveten att helsvart inte är det bästa, men kör man när det är så pass mörkt så blir det reflexväst om man inte redan har kläder med reflex. Man sitter ganska rakt på denna hoj så jag hoppas man syns hyfsat. Angående integralhjälm så stämmer det nog som du säger, i mitt tycke är det lite av en lyx att kunna fälla upp utan att behöva ta av sig och lufta och prata riktigt, sedan kunna åka sakta med endast solskyddet (förutsatt att det är lagligt, p/j?), sedan korvarna förstås. Det verkar vara ganska svårt att hitta en hjälm med allt man vill ha, jag prioriterar tysta hjälmar, bra kylning samt att det kan monteras bluetooth, då ligger neotec ganska bra till, den verkar också vara hyfsat säker om man ska tro på allt.

Om det hade blivit Kawasakin hade jag nog valt något svart/grönt. Det känns ändå att den skulle vara svår att se, om man inte har typ vit.

Du kan alltid kolla de hjälmar du är spekulant på här: https://sharp.dft.gov.uk/helmets/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har du testat med noise cancelling in-ear? Tänkte att det vore trevligt med lite bakgrundsmusik på längre sträckor. Kör täckande noise cancelling hemma och på jobbet och dom filtrerar bort det mesta (brum samt projektor) som inte är väldigt högfrekvent, dvs så hör man till viss del om någon tutar eller om något närmar sig eller pratar rätt högt eller närma.

Kör inte med in ear noise cancelling. Provat och det tar bort mycket mer än du tror med lite musik.
Om du ska ha integrerat komm system i hjälmen så skaffa istället typ dessa:
https://oronpropp.se/nonoise-motorsport.html?gclid=CjwKCAjwk9...

Sen tänkte jag även tipsa om MC Jakten.
De går igenom en del som man själv inte tänker på eller som inte finns med i instruktionsböcker/videos från Trafikverket.
Väl värt att lägga de lilla slantarna som det kostar.

https://mc-jakten.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Kör inte med in ear noise cancelling. Provat och det tar bort mycket mer än du tror med lite musik.
Om du ska ha integrerat komm system i hjälmen så skaffa istället typ dessa:
https://oronpropp.se/nonoise-motorsport.html?gclid=CjwKCAjwk9...

Ska köpa hem ett par och se hur mycket det filtrerar, tackar!
Edit: inhandlade två par!

Fick hem krukan idag, sitter riktigt bra på huvudet, nästan som om den vore gjuten för min skalle. Den sitter tight men det tar inte i någonstans. För nog släppa en millimeter eller två på bandet runt halsen tills den blivit inkörd.

Permalänk
Medlem

Angående kläder: Köp utrustning som matchar varandra, inte som matchar till Hojen. Du kanske byter hoj flera gånger men har samma utrustning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Sedan tycker jag att korvätarhjälmar är lite gubbigt. Men det är en högst personlig åsikt
En integral är dessutom generellt sett säkrare.

Gubbigt och osäkert. Fyller inget som hellst syfte i min värld. Antingen så sitter man på hojen i rörelse och då ska korvätarvisiret vara nedfällt. Eller så har man suttit av och då tar man av sig hjälmen. När skulle man ha den uppfälld?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Gubbigt och osäkert. Fyller inget som hellst syfte i min värld. Antingen så sitter man på hojen i rörelse och då ska korvätarvisiret vara nedfällt. Eller så har man suttit av och då tar man av sig hjälmen. När skulle man ha den uppfälld?

Nej jag ser personligen inget användningsområde för en systemhjälm men det finns det uppenbarligen andra som gör.
Jag öppnar inte visiret i onödan, får ju bara in skit. Gläntar på det vid eventuell imma och vid varma dagar om det gäller en längre 30-sträcka, annars förblir det stängt.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Har du testat med noise cancelling in-ear? Tänkte att det vore trevligt med lite bakgrundsmusik på längre sträckor. Kör täckande noise cancelling hemma och på jobbet och dom filtrerar bort det mesta (brum samt projektor) som inte är väldigt högfrekvent, dvs så hör man till viss del om någon tutar eller om något närmar sig eller pratar rätt högt eller närma.

Nope, inte provat. Jag kör med elementen i hjälmen. Dom hörs igenom propparna.
Enda gången jag lyssnar på musik är om jag skall ligga 1+ h på motorväg. Så det skedde en gång förra året. =P

EDIT: Jag brukar inte ha telefonen syncad överhuvudtaget. Vill inte ha massa störmoment när jag är ute och kör.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Books and books, and more books. Komplettering till digitala utbildningen, i böcker kan man faktiskt hitta informationen och ta till sig den, jämfört med digitala stilen där det bara frågas och frågas tills man förmodligen sett alla frågor.

Kruka, Sena SRL samt tillstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Books and books, and more books. Komplettering till digitala utbildningen, i böcker kan man faktiskt hitta informationen och ta till sig den, jämfört med digitala stilen där det bara frågas och frågas tills man förmodligen sett alla frågor.
https://i.imgur.com/QL1bUTJ.jpg

Kruka, Sena SRL samt tillstånd
https://i.imgur.com/DbjDorp.jpg

Jag är avundsjuk.. Lycka till med kortet!

Följer iallafall tråden för lite tips inför att kanske ta kortet nästa år.. Om man bara kunde vinna på lotto eller något så man kunde göra allt man vill göra

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Gubbigt och osäkert. Fyller inget som hellst syfte i min värld. Antingen så sitter man på hojen i rörelse och då ska korvätarvisiret vara nedfällt. Eller så har man suttit av och då tar man av sig hjälmen. När skulle man ha den uppfälld?

Jag har en Shark Evo-One som man kan fälla upp hela hakpartiet till bakhuvudet så det blir en "störtkruka".
Den är CE-godkänd i både ned- och uppfällt läge, och har dessutom fått höga betyg i säkerhetstester.

Varma sommardagar eller när man kör riktigt långsamt (kortéger inne i stan t.ex.) så är det så gott att fälla upp visir och hakparti för bättre luftflöde (även om den har helt okej ventilation ändå).

Dessutom är det lättare att prata med folk när det är uppfällt. De hör mig bättre och jag dem likaså.

Till TS: kul att du kommit igång på riktigt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag har en Shark Evo-One som man kan fälla upp hela hakpartiet till bakhuvudet så det blir en "störtkruka".
Den är CE-godkänd i både ned- och uppfällt läge, och har dessutom fått höga betyg i säkerhetstester.

Varma sommardagar eller när man kör riktigt långsamt (kortéger inne i stan t.ex.) så är det så gott att fälla upp visir och hakparti för bättre luftflöde (även om den har helt okej ventilation ändå).

Dessutom är det lättare att prata med folk när det är uppfällt. De hör mig bättre och jag dem likaså.

Till TS: kul att du kommit igång på riktigt!

Har sprungit runt med den här hemma (24 c i lägenheten) i 30 min och den kändes inte så varm på den tiden, men när jag fällde upp hakpartiet så kändes det som man stod vid havet och det blåste svala vindar även inomhus. Riktigt schysst med solskärmen också, med eller utan yttervisiret. Har monterat och parat Sena intercom med telefon nu och det funkar riktigt bra, fylligt ljud och bas. Testade röststyrningen för att hoppa mellan radio och musik och det fungerade felfritt, återstår att se hur bra det fungerar på vägen.

Permalänk
Medlem

En liten bit på vägen...

Var idag iväg och provsatt ett antal motorcyklar men i slutändan vart det en Suzuki GXS S750Z, man sitter riktigt bra på 750 och man når ner med båda fötterna. Man sitter också en aning bättre än på exempelvis 1000Z då den är smalare och har mer sluttande sits på sidorna. De hade inte den svarta på lager såden är beställd och kommer att levereras hem till dörren om ett par veckor. Jag valde också till en mörk ruta/vindavvisare som dom monterar innan den skickas.

Jag tog också tiden på mig, med hjälp av de i butiken, att prova kläder. Det blidde en läderjacka, kevlarjeans, stövlar samt handskar, inkl tillhörande skydd, riktigt snyggt!

Uöver det så vart det larmlås som tjuter om man försöker rulla, vanligt hänglås med riktig kokedja, batteriladdare samt utomhusöverdrag.

En liten bit närmare målet, i morrn ska jag träffa chefen på körskolan, försöka planera in helger om möjligt så snart som möjligt, kanske inte behöver vänta till juli 😎

Permalänk

Korvätarhjälm nuförtiden är inte osäkrare per automatik men är oftast några gram tyngre.

Vad får du för försäkringspremie på GSX750n?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Vad får du för försäkringspremie på GSX750n?

Baserat på en annan Z
8 200 kr/år - 1500 självrisk
7 491 kr/år - 4000 självrisk
6 639 kr/år - 7000 självrisk

Permalänk
Medlem

Nu blir det övningskörning redan nästa helg, ser verkligen fram emot det Riskettan samt risktvåan är bokade till första veckan i maj så det kommer att gå undan, slippa vänta till juli. Ser ut som det kommer att bli långstintar med körskolan på helgerna, förmodligen flera timmar i sträck.

En fråga till er med mc, har ni förslag på något ställ, alltså externt stöd? Vill gärna ha något i garaget så den står rakt och fint utan problem, tror nämligen inte det ingår centralstöd och är inte heller säker på att jag vill ha det. Skulle vara nice med något till landet också, mer utomhus (som cykelställ typ) då marken är något opålitlig...

Typ sådant

Eller sådant

+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

En fråga till er med mc, har ni förslag på något ställ, alltså externt stöd? Vill gärna ha något i garaget så den står rakt och fint utan problem, tror nämligen inte det ingår centralstöd och är inte heller säker på att jag vill ha det.

Feltema har (hade?) i sitt sortiment som används med bobbiner (googla så förstår du).
Behöver inte vara mer avancerat än så. Finns ingen anledning att köpa ett depåstöd för x antal tusen bara för att det har ett flashigt namn.
Du klarar dig på att ha ett bak depåstöd, räcker gott och väl till 99 fall av 100.

Varianten du länkade till för ojämna underlag har jag ingen erfarenhet av. Skaffa en stödplatta till sidostödet så är du home free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

En fråga till er med mc, har ni förslag på något ställ, alltså externt stöd? Vill gärna ha något i garaget så den står rakt och fint utan problem, tror nämligen inte det ingår centralstöd och är inte heller säker på att jag vill ha det.

Depåstöd heter det du pratar om. Biltema har ett som funkar till bakhjulet, hoppa över deras variant till framhjulet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kläder kan du även spara väldigt mycket pengar på att köpa begagnat.

Köp dock INTE hjälm begagnat, du vet aldrig vad den har varit med om.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu har öronpluggarna kommit, nice liten behållare i batteristorlek. Återstår att se vad de går för...

MC:n var framme i Uppsala igår, tror det är där dom eftermonterar mina tillval (har butik i Uppsala samt Strängnäs). Vore fint om de levererar den på Fredag

I övrigt så är det bokat 4 timmar körning på lördag, ska bli riktigt kul...

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Lycka till med kortet!

Kan du cykla och har bilkörkort sen innan är det bara boka uppkörningen direkt om du inte redan har gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

I övrigt så är det bokat 4 timmar körning på lördag, ska bli riktigt kul...

Finns körskolor där som har öppet på helgerna? Lyx, finns inget sånt härborta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@Dalton Sleeper: Lycka till med kortet!

Kan du cykla och har bilkörkort sen innan är det bara boka uppkörningen direkt om du inte redan har gjort det

Tackar så mycket!

Skrivet av Nomu:

Finns körskolor där som har öppet på helgerna? Lyx, finns inget sånt härborta.

Jodå, inga problem med helger (kostar en hundring mer per timma)
Finns inte med i bokningssystemet så man får prata med dom "manuellt".