Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse240:

@gurkburk92:Destiny 2 använder alla kärnor saken är att i framtiden tror jag spel kommer använda fler och fler kärnor så det kan vara bra att om man köper nu att futureproofa sig genom att skaffa tex en 2700x

Ändå så presterar en i3 8350k och en i5 7600k (4 kärnor) bättre än en 1700 även när den körs i 3.9GHz.
https://www.gamersnexus.net/game-bench/3097-destiny-2-launch-...

Citat:

Still, for CPUs, we’ve learned that frequency is the most important factor for Destiny 2. This becomes clear even with the R7 1700, when overclocking to 3.9GHz provides substantial uplift; the findings are further reinforced when looking at other Ryzen products, where we see largely identical performance when clocks are near one another. The 1600X is a good example, as it outperforms the stock 1700: This is a frequency advantage. The game does not care about the extra 2 cores, in this instance, and doesn’t even use SMT. If you were buying a Ryzen platform for Destiny 2, or largely playing Destiny 2 on your AM4 machine, you could basically buy any four-core option and clock it close to 4GHz, then get the same experience across the board. The downside, obviously, is that Destiny 2 isn’t the only application on the market. Keep that in mind.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nisse240:

@gurkburk92:Destiny 2 använder alla kärnor saken är att i framtiden tror jag spel kommer använda fler och fler kärnor så det kan vara bra att om man köper nu att futureproofa sig genom att skaffa tex en 2700x

Är det enbart spel så kan du klara dig på en Intel-CPU, de är snabbare i spel, speciellt om du kör med en "snabb" skärm (144+ Hz).
Har du en 60Hz dito klarar du dig med vilken CPU som helst på marknaden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Är det enbart spel så kan du klara dig på en Intel-CPU, de är snabbare i spel, speciellt om du kör med en "snabb" skärm (144+ Hz).
Har du en 60Hz dito klarar du dig med vilken CPU som helst på marknaden.

inte i alla spel. Assassins Creed origins mördar Intel CPUer med 4 kärnor.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du prioriterar. Vill du ha absolut mest FPS är det Intel med dess högre klockfrekvenser som kommer ge dig detta. Men det beror ju på vad du har för grafikkort, vilka spel du kör och vilken upplösning du vill spela i. Kör du 1080p i 60hz med ett GTX 1070 eller liknande kommer inte processorn spela någon (eller minimal) roll. Då kommer du undan med en i3 processor eller Ryzen 3. Vill du spela i 1440p i 144hz... ja då kommer troligen grafikkortet flaskhalsa före processorn.

Så även om en i7 8700K ger absolut bäst högsta fps om du kombinerar den med ett GTX 1080 Ti i 1080p, så kommer du aldrig märka någon större skillnad när du spelar. Ju högre upplösning du spelar i desto mer krävs av grafikkortet. Därför är inte processorn lika viktig. Så länge du kör en modern processor med helst 6 kärnor/6 trådar alternativt 6 kärnor/12 trådar eller bättre så kommer du kunna spela alla spel utan problem i flera år framöver såvida du har ett grafikkort som klarar av det.

Tar du en 2700X har du kärnor och trådar för framtiden och kommer även kunna spela alla dagens spel utan minsta problem. Väljer du istället en 8700K så kommer du också kunna spela vilka spel du vill idag och även en lång tid framöver.

Gillar du AMD eller Intel bättre?

Jag vet inte själv vad jag skulle välja ifall jag skulle köpa en ny processor idag. Just nu klarar jag mig hur bra som helst med min 6700K (4 kärnor/8 trådar). Den lär hänga med även ett tag framöver. Summa summarum så kan du välja vilken processor du vill av 2700X eller 8700K. Du kommer bli supernöjd vad du än väljer.
Skillnaden är att 8700K kommer kunna ge dig ännu högre fps i lägre upplösningar (ex 1080p) om du parar den med ett riktigt kraftfullt grafikkort. I övrigt kommer du aldrig märka skillnaden.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Gillar du AMD eller Intel bättre?

Jag vet inte själv vad jag skulle välja ifall jag skulle köpa en ny processor idag. Just nu klarar jag mig hur bra som helst med min 6700K (4 kärnor/8 trådar). Den lär hänga med även ett tag framöver. Summa summarum så kan du välja vilken processor du vill av 2700X eller 8700K. Du kommer bli supernöjd vad du än väljer.
Skillnaden är att 8700K kommer kunna ge dig ännu högre fps i lägre upplösningar (ex 1080p) om du parar den med ett riktigt kraftfullt grafikkort. I övrigt kommer du aldrig märka skillnaden.

För egen del vill jag helst ha ECC-minne på mina datorer så då blir valet oftast AMD. ECC alternativet för Intel är ju Xeon och serverkort men kostar och har inte alltid det man vill ha.

Sen tänker man kanske att man inte behöver ECC till en speldator, men säg att du uppgraderar efter två år och då kanske du vill bygga om den gamla till server eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

För egen del vill jag helst ha ECC-minne på mina datorer så då blir valet oftast AMD. ECC alternativet för Intel är ju Xeon och serverkort men kostar och har inte alltid det man vill ha.

Sen tänker man kanske att man inte behöver ECC till en speldator, men säg att du uppgraderar efter två år och då kanske du vill bygga om den gamla till server eller liknande.

ECC till en Ryzen-speldator är inte vägen att gå, med tanke på hur mycket Ryzen tjänar på snabbt minne så ska man absolut inte köpa långsamma ECC minnen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

ECC till en Ryzen-speldator är inte vägen att gå, med tanke på hur mycket Ryzen tjänar på snabbt minne så ska man absolut inte köpa långsamma ECC minnen.

Nej, tyvärr så får man inget gratis, så beror ju på hur snabba ECC minnen man får tag i och hur man värderar de sista FPS:en.

Jag kunde köra 2933 MHz på mina 2133 ECC minnen utan problem, men på TR så var skillnaden i prestanda inte så stor. Har ett par snabbare minnen på väg in nu så ska bli intressant att se vad det gör. Lite testresultat på 2133:orna i nedanstående inlägg:

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Mr2B0RJd7Nc&ab_channel=Testin... amd verkar vara ganska on par med intels 8700k iaf 2700x och priset är detsamma och 2700x har ju mer kärnor så skulle säga att det är mer futureproof att ha en 2700x efterssom spel kommer bara öka och öka användningen av kärnor