Intel avslöjar Coffee Lake-processor med åtta kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel avslöjar Coffee Lake-processor med åtta kärnor

Dokumentation på Intels webbplats talar nu för att företaget arbetar på åttakärnig modell i Coffee Lake-familjen, vilken kan komma att lanseras redan i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag byta ut min gamla 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

ja grattis till alla Intel köpare nu kan ni snart köpa en 8 kärnig cpu till rimlig kostnad. orkar ni inte vänta så kan ni köpa 8 kärniga CPUer redan idag från AMD för endast 2699kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Man måste säkerligen ha Z390 chipset för dessa prollar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Trodde 8 kärnor redan var standard på Coffee Lake...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt då Intel var tvungen att lansera en prisvärd konsumentcpu för de som gör något större vid datorn. Det som kommer efter denna cpu för den stora skaran tror jag handlar om AI.

Klockfrekvensen kommer inte öka så mycket mer, fler kärnor känns mer för high-end desktop users (HEPDU).

Frågan är dock hur AMD ska matcha denna, men samtidigt vill Intel nog inte själva sälja denna för billigt då de konkurrerar emot sina andra processorer.

Permalänk
Avstängd

med lite tur betyder detta en 2800x med 12C!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja grattis till alla Intel köpare nu kan ni snart köpa en 8 kärnig cpu till rimlig kostnad. orkar ni inte vänta så kan ni köpa 8 kärniga CPUer redan idag från AMD för endast 2699kr

Antalet kärnor är inte allt...

Permalänk
Medlem

Var inte i7-6900K för konsumenter, menar ni?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Var inte i7-6900K för konsumenter, menar ni?

Helt korrekt det finns ett fel i artikeln.
Sedan ser många i praktiken inte i7-6900K ens som ett val p.g.a. priset, nu vet vi inte priset på cpun som tråden hamnar hos heller, men det lär inte bli 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Antalet kärnor är inte allt...

Nej ett rimligt pris är också viktigt

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

För vissa, kanske för den breda skaran.

För vissa så bryr man sig inte om priset, man vill ha det bästa helt enkelt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Såvida man inte vill spela vr, där Klockfrekvens är a till z. och antalet kärnor är åäö.
När väl AMD kommer ikapp så blir det dock byte direkt då jag hatar Intel, men vad har de att konkurrera med när det 5+ghz per kärna?

Permalänk
Medlem

Intressant, men det jag hellre hade sett är 6c med HT och L4 cache/eDRAM. Vi har sett hur pass bra boost många spel får just av dessa där i7-5775C oftast slog 6700K och 7700K i många spel, även när dessa var klockade högre. Visst är det dyrare att implementera eDRAM, men hade nog ändå varit intressant för bl.a. gamers skulle jag tro.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tror de menar mainstream plattformen HEDT riktar sig inte riktigt till vanliga konsumenter utan mer till prosumers annars så finns också 10c/20t CPU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Men alltså, är inte datumen till höger på bilderna datumen då dessa dokument laddades upp? Ställer mig isf ytterst tveksam till bakgrunden av detta rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant, men det jag hellre hade sett är 6c med HT och L4 cache/eDRAM. Vi har sett hur pass bra boost många spel får just av dessa där i7-5775C oftast slog 6700K och 7700K i många spel, även när dessa var klockade högre. Visst är det dyrare att implementera eDRAM, men hade nog ändå varit intressant för bl.a. gamers skulle jag tro.

Det var väl inte speciellt många. Ett fåtal, däribland CiV V där det ändå inte gör någon egentlig nytta. Men visst skadar inte ha det och när/om AMD hinner ikapp på riktigt kanske man får se det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan ser många i praktiken inte i7-6900K ens som ett val p.g.a. priset, nu vet vi inte priset på cpun som tråden hamnar hos heller, men det lär inte bli 10 000kr.

Ska man på på nuvarande prissättning för 8700K så bör den nya landa på 4400-4500Kr-ish, om man bara tar "pris per kärna" i ekvationen, och då är ju exempelvis 2700X billigare, så de får i så fall se till att det blir lägre pris än så.

För om man köper en 8c/16t-cpu så är det väl främst multitrådade laster man är intresserad av att få fin prestanda i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Ozzed: Tror de menar mainstream plattformen HEDT riktar sig inte riktigt till vanliga konsumenter utan mer till prosumers annars så finns också 10c/20t CPU.

Men 6900K är till 2011-3...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ska man på på nuvarande prissättning för 8700K så bör den nya landa på 4400-4500Kr-ish, om man bara tar "pris per kärna" i ekvationen, och då är ju exempelvis 2700X billigare, så de får i så fall se till att det blir lägre pris än så.

För om man köper en 8c/16t-cpu så är det väl främst multitrådade laster man är intresserad av att få fin prestanda i.

Det sista håller jag ej med om, väldigt många gör mer än sitter med en sak i taget vid datorn. Jag själv sänker vilken cpu som helst med bara excel om jag skulle vilja och då självklart med prestanda som sprids på fler kärnor.

Men för den stora skaran så räcker det att man jobbar med något har igång en databas eller så och man behöver prestanda motsvarande denna cpu för att kunna jobba, vi pratar inte på något sätt någon superstor last.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Prislappen hos i7-6900K avskräckte definitivt en hel del, men en annan kärnpunkt här var att i7-6700K redan fanns på marknaden.

För de som sätter prestanda == spelprestanda var ju i7-6900K meningslös redan vid lansering. I genomsnittlig FPS drog den väsentligt billigare i7-6700K jämt medan lägsta FPS väldigt ofta blev bättre tack vare att i7-6700K både har högre spel-IPC och högre frekvens. För just spel är fördelen i IPC markant för Skylake (i7-6700K) över Broadwell (i7-6900K).

i7-8700K är den nuvarande konsumentkungen, inte för att den har 6C jämfört med 4C hos i7-7700K, utan för att dessa extra två kärnor kommer utan att göra avkall på prestanda per kärna.

SKL-X löste glappet med mikroarkitektur, dock blev Skylake den punkt där Intel valde att i väsentligt större utsträckning dela in sina produkter i server/data-center vs konsument. Trots att SKL-X har samma mikroarkitektur är den ändå långsammare än S-serien (i7-6700K/7700K/8700K) i många konsumentlaster, detta syns väldigt tydligt i spel. En effekt som kommer av att X-serien kommer med en cache- och minneshierarki optimera för typiska serverlaster.

S-serien offrar maximal bandbredd och skalbarhet mot att få väsentligt lägre kommunikationslatens mellan kärnor, d.v.s. det är HW-design optimerad för typiska desktop-laster. Detta manifesterar sig rätt tydligt i saker som spelprestanda, även vid isofrekvens får SKL-X stryk av S-serien!

En kommande 8C S-serie kommer bara vara självklart bättre jämfört med i7-8700K om den förra behåller sin enkeltrådprestanda. Mängden personer som använder datorn för rendering är på det stora hela ett avrundningsfel, tyvärr sätter de flesta teknikwebbplatser likhetestecken mellan ray-tracing och "produktivitet" (i SweC är 3 av 6 "applikationstester" baserade på olika former av Ray Tracing när man testade i7-8700K).

Det hade inte varit ett jätteproblem om raytracing hade varit någorlunda representativt för generell applikationsprestanda. Tyvärr är så inte fallet, tvärt om är raytracking i allmänhet och Cinebench i synnerhet uppvisar kraftigt avvikande värden (något som kommer av att flaskhalsen i dessa program är en väldigt ovanlig uppsättning CPU-instruktioner jämfört med övriga applikationer).

virus-scanning, databassökning, interaktiv användning av 'vanliga' Windows program och bildredigering uppför sig väsentligt annorlunda, enkeltrådprestanda är väldigt mycket mer kritiskt. Tyvärr har dessa program hyfsat hög varians sinsemellan också, så bästa CPU för produktivitet är extremt beroende på _vad_ man gör!

Vi får ofta läsa ur uselt det är att testa spel i 1280x720. Sant att nog ingen spelar i den upplösningen längre, men en trevlig egenskap med 1280x720 speltesterna är att det är en av de bättre proxy som finns för "generell applikationsprestanda"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Fatta de stackarna som köpte in sig på 7700k och 240mm AIO kylare bara för att nå 4.8GHz på en quad-core nu. Många gjorde ju de köpet när DDR4 fortfarande var bra dyrt. De som satsade på Haswell, broadwell eller tidig Skylake gjorde en riktigt bra Intel-deal! I dags läget ser jag bara Ryzen 5 & 7 samt Intel's högsta tier som potentiella köp värda pengen. Minnespriserna gör tyvärr att många bör överväga om de behöver 16GB, eller om de klarar sig med 8gb.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Ozzed: 2011-3 är en HEDT plattform ifall de flesta anser nog inte att CPU släppta till HEDT plattformar är till generella konsumenter annars så har 6c/12t funnits sedan Sandy Bridge dock ej prisvärt för de flesta.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Okej blir lätt denna i stället för 8086K

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Prislappen hos i7-6900K avskräckte definitivt en hel del, men en annan kärnpunkt här var att i7-6700K redan fanns på marknaden.

För de som sätter prestanda == spelprestanda var ju i7-6900K meningslös redan vid lansering. I genomsnittlig FPS drog den väsentligt billigare i7-6700K jämt medan lägsta FPS väldigt ofta blev bättre tack vare att i7-6700K både har högre spel-IPC och högre frekvens. För just spel är fördelen i IPC markant för Skylake (i7-6700K) över Broadwell (i7-6900K).

i7-8700K är den nuvarande konsumentkungen, inte för att den har 6C jämfört med 4C hos i7-7700K, utan för att dessa extra två kärnor kommer utan att göra avkall på prestanda per kärna.

SKL-X löste glappet med mikroarkitektur, dock blev Skylake den punkt där Intel valde att i väsentligt större utsträckning dela in sina produkter i server/data-center vs konsument. Trots att SKL-X har samma mikroarkitektur är den ändå långsammare än S-serien (i7-6700K/7700K/8700K) i många konsumentlaster, detta syns väldigt tydligt i spel. En effekt som kommer av att X-serien kommer med en cache- och minneshierarki optimera för typiska serverlaster.

S-serien offrar maximal bandbredd och skalbarhet mot att få väsentligt lägre kommunikationslatens mellan kärnor, d.v.s. det är HW-design optimerad för typiska desktop-laster. Detta manifesterar sig rätt tydligt i saker som spelprestanda, även vid isofrekvens får SKL-X stryk av S-serien!

En kommande 8C S-serie kommer bara vara självklart bättre jämfört med i7-8700K om den förra behåller sin enkeltrådprestanda. Mängden personer som använder datorn för rendering är på det stora hela ett avrundningsfel, tyvärr sätter de flesta teknikwebbplatser likhetestecken mellan ray-tracing och "produktivitet" (i SweC är 3 av 6 "applikationstester" baserade på olika former av Ray Tracing när man testade i7-8700K).

Det hade inte varit ett jätteproblem om raytracing hade varit någorlunda representativt för generell applikationsprestanda. Tyvärr är så inte fallet, tvärt om är raytracking i allmänhet och Cinebench i synnerhet uppvisar kraftigt avvikande värden (något som kommer av att flaskhalsen i dessa program är en väldigt ovanlig uppsättning CPU-instruktioner jämfört med övriga applikationer).

virus-scanning, databassökning, interaktiv användning av 'vanliga' Windows program och bildredigering uppför sig väsentligt annorlunda, enkeltrådprestanda är väldigt mycket mer kritiskt. Tyvärr har dessa program hyfsat hög varians sinsemellan också, så bästa CPU för produktivitet är extremt beroende på _vad_ man gör!

Vi får ofta läsa ur uselt det är att testa spel i 1280x720. Sant att nog ingen spelar i den upplösningen längre, men en trevlig egenskap med 1280x720 speltesterna är att det är en av de bättre proxy som finns för "generell applikationsprestanda"

Jag skulle snarare säga att majoriteten av alla användare inte gör något cpukrävande på sin dator idag.
Inte ens när de använder sig av fps counters i deras programvaror klarar de av att se någon skillnad, de tvingas ta till extrema åtgärder för att se någon skillnad på cpuerna. Som att köra i upplösningar och grafikinställningar som man hade på 1900 talet och enbart genom en fps counter notera en skillnad. fullhd är väl mer 2010, men 1280x720 är 1900 tal.

Och sedan använda denna information för att de om 5 år eller så när de har bytt grafikkort, så kommer kanske denna cpu till nytta om de fortfarande arbetar på samma sätt och kör samma applikationer.

Vilken processor som är kung för vilken grupp kan diskuteras, frågan är varför vanligt folk ska köpa en processorer som är snabbare än deras behov?

Jag tror Intels nya 8 core cpu kommer bli en som håller väldigt länge, det jag ser för vanligt folk är instruktioner för Ai och liknande som kan komma. Visst 8 core är inte mycket att hänga i granen när man utvecklar med databaser och liknande, men skaran användare är inte så stor så de kan köpa processorer från en dyrare plattform.
Dessutom jobbar allt fler emot servrar/molnet, deras dator är mer eller mindre en ren tunn klient.
Detta med att ha en massa datakraft på skrivbordet tillhör det förgångna, även om vissa göra det för de jobbar med rörlig grafik/ljud.

Permalänk
Medlem

Detta är ingen nyhet. Diskuterades i november senast här på SweC.

http://www.guru3d.com/news_story/intel_8_core_lga1151_process...

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det här var etablerat sedan länge? Tror jag hörde om den här modellen för redan ett halvår sen eller mer? Antingen under namnet i9 eller 8900K för Z370.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@anon159643 Att se prestanda i 720p är intressant för att veta hur mycket bättre processorn egentligen är, inte för att det är någon skillnad i 1080p eller högre idag men efter några generationers grafikkort så kan den skillnaden börja märkas i högre upplösningar. Då många behåller samma cpu i många år (se dom med SandyBridge) så är det bra att dom testerna finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Påväg att ändras dock, spelmotorerna blir bättre och bättre på att använda fler cores. I Unity 2018 kommer tex massor med inbyggda funktioner för att multitråda som ECS och C# Job System. Detta gäller ju dock spellogiken, renderingen ligger fortfarande på en tråd. Men även det är påväg att ändras, går segt dock.

Som VR-spelutvecklare hoppas jag verkligen det tar fart nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att Intel skulle släppa 8-kärniga i7-processorer förrns Ice Lake, men då kanske det dyker upp tidigare än jag trodde

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd