AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Men snälla människa du bortser hela tiden från det faktumet att total cpu belastning aldrig överstiger 6 samtidiga fullt lastade trådar, du kan inte ha oändligt antal worker threads som är fullt belastade utan att också total cpu belastning stiger, det är helt enkelt inte möjligt oavsett hur och i vad det är programmerat. Oändligt antal worker threads skulle dessutom skapa extra overhead & det grövsta och även det synas i en markant ökad total cpu belastning, det sker inte heller i FC5...

Gör så här: ladda ner Microsoft Process Explorer. Starta spelet, leta på Far Cry 5 processen (den är ett barn till Steam processen om du kör från Steam).

Välj "Threads" tabben.

Du borde se "namn_på_far_cry_5_processen.exe + 0xSOME_HEX_NUMBER"

Det borde finnas ett gäng trådar där 0xSOME_HEX_NUMBER är samma sak, detta är "worker-threads", verifiera också att de äter CPU-kraft när du spelar. Räkna dessa, det lär vara >= antalet CPU-trådar du har i ditt system.

Det här med "fullt lastade trådar" är bara en helt förväntat konsekvens av att "parallel slackness" inte är stort nog. Det kanske blir sex med Far Cry 5, det blir 6,5 i något annat spel och 3,6 i något annat spel. Och jag kan då inte se hur det så exakt är "sex fullt lastade trådar" i videon. Om jag hittar någon ställe där summan är >600 %, är det ett "bevis" i dina ögon?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gör så här: ladda ner Microsoft Process Explorer. Starta spelet, leta på Far Cry 5 processen (den är ett barn till Steam processen om du kör från Steam).

Välj "Threads" tabben.

Du borde se "namn_på_far_cry_5_processen.exe + 0xSOME_HEX_NUMBER"

Det borde finnas ett gäng trådar där 0xSOME_HEX_NUMBER är samma sak, detta är "worker-threads", verifiera också att de äter CPU-kraft när du spelar. Räkna dessa, det lär vara >= antalet CPU-trådar du har i ditt system.

Det här med "fullt lastade trådar" är bara en helt förväntat konsekvens av att "parallel slackness" inte är stort nog. Det kanske blir sex med Far Cry 5, det blir 6,5 i något annat spel och 3,6 i något annat spel. Och jag kan då inte se hur det så exakt är "sex fullt lastade trådar" i videon. Om jag hittar någon ställe där summan är >600 %, är det ett "bevis" i dina ögon?

Nu tror jag du tappat det helt, om du har mer än sex fullt belastad arbetstrådar hur stor total belastning skulle det ge på en 8700k? Över 50% kanske? Att sedan spelet i sig har än fler trådar totalt igång betyder inte att alla används samtidigt utan att dom finns tillgängliga för processen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Hade ett stort leeende, när man läste igenom denna recension.
Riktigt bra prestanda lyft för att vara en "refresh av Zen arkitekturen!
2700X med kylaren som ingår wraith prism verkar vara en riktig killer om man använder datorn till mer än enbart spelar, man får en okej kylare med i priset, den är billigare änn 8700K och samtidigt som man får med en bra kylare.
Lanserings priset är ju ca 2000kr billigare änn när 1800X lanserades!
Ska bli riktigt intressant när de lanserar nästa generation Zen2, det är nog då de större prestanda klivet kommer, samt nya funktioner m.m!
Grymm lansering av AMD, hatten av!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Nu tror jag du tappat det helt, om du har mer än sex fullt belastad arbetstrådar hur stor total belastning skulle det ge på en 8700k? Över 50% kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är väl ändå om spelet använder fler än sex trådar på maskiner med fler än sex kärnor? Du har väl en R7-1800X? Kolla på ditt system hur många trådar som spelet aktivt använder. Det finns en liten chans att det hexadecimala värdet skiljer, men borde vara samma på ett gäng trådar (om det skiljer ska det ändå stå "foo.exe + 0xXXXXXX") där 0xXXXXX är rätt nära varandra numeriskt.

Det viktiga är att kolla hur många unika trådar som äter CPU-kraft som programmet har, det är så många arbetstrådar som finns.

Kan inte testa själv just nu. Dels är min speldator i sommarstugan (och är hemma), dels är den ju 4C/8T (och min Ryzen 5 1600 kör Linux). Tvivlar att spelet ens startar på en Surface Pro 4

Edit: det hela kan egentligen förenklas till, öppna programmet i "Process Explorer", spela lite och notera hur många trådar i spelprocessen som äter CPU-kraft (är egentligen inte relevant vad de heter, alla tillhör spelet).

I bästa (om nu det är "bra" med hög last...) fall råkar ju spelet ha fall där alla dessa trådar har jobbat att göra och just i det momentet används då så många CPU-trådar som det finns trådar. Det i någon mån är teoretisk maximal skalning med CPU, i praktiken blir skalningen självklart betydligt lägre då man i de flesta fall kommer ha långt under 100 % last på de flesta trådar. Om man nu inte kör på 2C/4T...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar att själva miljön man utvecklar till i Unity är väldigt bra på att utnyttja många trådar? Dokumentationen till Unity verkar annars nämna att majoriteten av alla API-anrop endast får göras från huvudtråden (vilket inte alls är speciellt ovanligt, speciellt inte pre-DX11/Vulkan).

Det betyder självklart inte att ett Unity-baserat spel måste vara enkeltrådat, men det betyder att alla trådar utanför huvudtråden måste synkroniseras med huvudtråden minst en gång per scen om de har någon information som ska bli synlig (denna kommentar är självklart inte till dig @CyberVillain då du vet långt mer om Unity än vad jag gör).

Oftast (i min erfarenhet) så är de bästa systemen för multitrådning i saker som Unity asynkrona trådar där anrom skickas regelbundet och andelen jobb som sker kan variera (och måste programmeras omkring). Ett bra exempel på detta är denna artikel, nu är det tal om ett mobilspel, men med en ändring på huvudtråden från 2.75ms till 0.25ms är det ganska imponerande. Värt att nämna att dataförflyttning och synkronisering kommer sätta hårda gränser för hur mycket information man kan överföra mellan trådar, själva arbetstiden kommer vara mer orelevant (speciellt om huvudtråden inte behöver datan precis nästa spelcykel).

Hastigheten då man använder Unity UI vet jag inte allt för mycket, jag blir bara irriterad och håller mig till att programera, mycket bättre för den mentala hälsan

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Relik 📜

Oups. Datamaskinbyggarhelg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam

Trist bara att vädret verkar bli riktigt fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Trist bara att vädret verkar bli riktigt fint.

Haha, ja, det suger lite faktiskt. Med liten hemma finns det någon form av "hitta på saker ute"-mentalitet. Bah.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Du kör på rutin så 1-1.5h så antar jag att systemet är igång.

Angående testet av Ryzen 2
Det är lite synd att ni inte focuserade på intels 7820 8/16 mot 2700x 8/16. Då 2700 X utklassar 8700k när ni körde test med flera trådar. Skulle bli mer rättvist att köra 2600x vs intels 8700K då det handlar om 6/12 kärnor/trådar. I flera spel så ser man att CPUer med många kärnor straffas (finns spel där TR4 1950 16/32 kommer sist) därför blir det svårt att dra rätt slutsats i vid test av flera spel när CPUerna man testar har olika antal kärnor/trådar

Så jag förstår problemet med att sammanfatta utvärdera 2700X vs 8700K, 2600X vs 8600K då det är helt olika produkter. Det enda som binder ihop produkterna är priset.

mer rätt hade varit 2700X vs 7820X, 2600X vs 8700K då dessa CPUer har lika många trådar/kärnor

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Guru3d lyckades överklocka sin ryzen 2700X till 4400MHz, fast detta då med auto volt som uppgick till 1,5V.
Så 4,2-4,3 kanske är max med 1,425V?
Länk: https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-7-2700x-review,29.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är nog det han menar. Min 1700 gjorde 4.125Ghz på 1.380 Volt.
Medans min 1800X inte går över 3.9Ghz . Så fick vara utan 4Ghz där hehe

Ja är ju helt klart imponerad av 2700X / 2600X

Okej för mig är det helt tvärt om. 1800x klockar bra på "låg" spänning medan 1700 behöver högre spänning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Guru3d lyckades överklocka sin ryzen 2700X till 4400MHz, fast detta då med auto volt som uppgick till 1,5V.
Så 4,2-4,3 kanske är max med 1,425V?
Länk: https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-7-2700x-review,29.html

verkar som om AMD drar sig emot en mer Dynamisk OC istället för Traditionell statisk OC.
Hoppas vi får se mer av detta. AMD skulle jag villa säga är bättre för den vanliga användaren för att den kan maxa sig själv utan att man behöver överklocka själv. Så om man inte vill bryta garanti genom Delid och annat så är Ryzen det bästa valet för att få ut det mesta av det man betalar för.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

verkar som om AMD drar sig emot en mer Dynamisk OC istället för Traditionell statisk OC.
Hoppas vi får se mer av detta. AMD skulle jag villa säga är bättre för den vanliga användaren för att den kan maxa sig själv utan att man behöver överklocka själv. Så om man inte vill bryta garanti genom Delid och annat så är Ryzen det bästa valet för att få ut det mesta av det man betalar för.

Kan hålla med, i det du säger, speciellt 2600X verkar ju inte vara någon direkt vinst i att överklocka, så är ju bara att montera och köra på stock.
De modeller som kan vara värt att överklocka är väll icke X modeller som 2600 och 2700.
Men om det är värt det är ju en annan fråga då t.ex. 2600 kommer med en sämmre kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Lite mellan tummen och pekfingret kan man säga

• för jobb som mäts i hela sekunder är det fullt möjligt att få väldigt nära perfekt skalning

• för jobb som mäts i millisekunder är det möjligt att få viss skalning med CPU-kärnor

• för jobb som mäts i mikrosekunder (här har vi t.ex. pakethantering i en router och liknande) ger det en prestandaminskning att försöka blanda in flera kärnor i att hantera ett enskilt paket/enskild ström (finns HW stöd att sprida separata strömmar över kärnor)

Vid 30 FPS, som konsolerna idag siktar på, har man ju totalt 33 ms på sig att göra allt. Här går det numera rätt bra att sprida till de 6-7 CPU-kärnor som spel har tillgång till. För någon som absolut måste köra fullt ös i sin 240 Hz skärm har spelmotorn bara 4,2 ms på sig, vilket då betyder att de flesta del-jobb kliver in en bra bit i mikrosekundvärlden.

Denna effekt kommer av att ljusets hastighet och därmed hastigheten CPU-kärnor kan kommunicera med varandra är begränsad. Att synkronisera något är en seriell process och effekten att skalbarhet med kärnor klingar av när den seriella delen blir större blir relativt sett totala tiden är just vad Amdahls lag beskriver.

Som vanligt mycket intressant som skrivs av dig Yoshman!

Reagerade bara lite på detta som gammal fysiker som är ganska okunnig om CPUer.

Är ljusets hastighet relevant för prestanda mellan kärnorna?
Trodde det bara begränsade på transistornivå i kärnan. Mellan dom är det väl latenser eller bandbredd i vad de nu kallar det interface de har mellan kärnorna (infinity fabric) som begränsar?

På en ms som är skalan vi pratar om rör sig ljuset ändå 300 km.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

På en ms som är skalan vi pratar om rör sig ljuset ändå 300 km.

ms är skalan för en frame i ett spel, inte för en clock cycle eller de instruktioner som utförs på denna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, ja, det suger lite faktiskt. Med liten hemma finns det någon form av "hitta på saker ute"-mentalitet. Bah.

Som vi sa på jobbet: Det var sommaren!

Spara bygget till måndag då blir det 8C i Stockholm

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Kan hålla med, i det du säger, speciellt 2600X verkar ju inte vara någon direkt vinst i att överklocka, så är ju bara att montera och köra på stock.
De modeller som kan vara värt att överklocka är väll icke X modeller som 2600 och 2700.
Men om det är värt det är ju en annan fråga då t.ex. 2600 kommer med en sämmre kylare?

på ett sätt är det bra att AMD lägger dem billigare modellerna som inte är maxade, till skillnad ifrån Intel som låser sina billigare varianter så att det finns mindre poäng med att överklocka speciellt när en Delid kan behövas när man når 5ghz sträcket.

Visst dem billigare varianterna har inte lika bra medföljande kylare som en 2700x men om man är seriös om att överklocka så köper man oftast en bättre kylare ändå som kanske även låter mindre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Låter ändå som du uppgraderar bara för att.
Har du märkt att din nuvarande cpu är 1 flaskhals?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Okej för mig är det helt tvärt om. 1800x klockar bra på "låg" spänning medan 1700 behöver högre spänning.

Är väl silikon lotteriet som det hänger på antar jag "?"
Gav bort min 1700 och köpte mig en 1800x med nytt moderkort.
Men blev inte samma sak hehe.
Men men har man turen så har man haha

Permalänk
Medlem

Hur kan man vara missnöjd med 10% förbättring? Att kapa 10% renderingstid eller kunna köra 10% mer effekter är ju riktigt bra. 2700x verkar kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Låter ändå som du uppgraderar bara för att.
Har du märkt att din nuvarande cpu är 1 flaskhals?

Faktiskt. Jag spelar i 1280x1024 då min skärm är 5:4. Jag är gravt synskadad och har så kallat tunnelseende, så i så låga upplösningar så är varje megahertz extta välkommen.

Visst, jag sitter på ett rätt nicheat case, men jag sitter ju heller inte och hetsar andra att uppgradera för sakens skull, och tycker därför det är helt poänglöst att säga åt andra att deras uppgradering är "meningslös". Vill man ha ny CPU så vill man. Du slipper ju uppgradera om du inte vill så varför förmana andra?

Nej, intel är absolut inte ett alternativ. Dels för att det mesta jag gör på datorn är arbetslaster som skalar bra med fler kärnor (och maxar dem), och dels för deras tidigare svinerier med att erbjuda rabatter till butiker mot att de inte tog in AMD i sortimentet. Om marknadsandelen enligt den här grafen https://www.cpubenchmark.net/market_share.html börjar närma sig 50% för AMD så kan jag nog konstatera att den offantliga skada som Intel orsakat AMD är reparerad, och då kanske det blir en Intel igen, men tills dess så eldar jag hellre upp mina pengar än låter intel få dem.

Skrivet av tellus82:

Heh, jag sitter på en rätt bra presterande 1800x & är ändå sugen på en 2700x, rätt höga odds att jag inte skulle märka skillnaden alls faktiskt men om jag lyckas få tag i ett guld ex som kan ta sig till 4300MHz så skulle det faktiskt ge en rätt ordentlig ökning av prestanda, min 1800x kräver så förbenat hög vcore för 4050MHz eller 4100MHz...

1800X var för dyr när den kom så för mig fick det bli en 1700. Alla andra tycks ha fått guldex med bra överklockning men min tar stopp vid 3.9Ghz (vill inte gå högre än Robert Hallocks 1.425V) så för mig känns 2700X värt det. Den är billigare nu än vad min 1700 var när jag köpte den

Och jag säljer ju min 1700, så det blir en ganska billig uppgradering ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

ms är skalan för en frame i ett spel, inte för en clock cycle eller de instruktioner som utförs på denna

Japp, det köper jag, men frågan (av nyfikenhet) lite omformulerad var snarare:
Är det ljusets hastighet eller andra saker som begränsar prestandan mellan kärnorna?

Lite mer tillämpat: Är infinity Fabric/Intels Dito så bra konstruerade att de i princip bara kan bli bättre genom krympning av processen (kortare avstånd)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1800X var för dyr när den kom så för mig fick det bli en 1700. Alla andra tycks ha fått guldex med bra överklockning men min tar stopp vid 3.9Ghz (vill inte gå högre än Robert Hallocks 1.425V) så för mig känns 2700X värt det. Den är billigare nu än vad min 1700 var när jag köpte den

Och jag säljer ju min 1700, så det blir en ganska billig uppgradering ändå.

Förstår precis, menade mer att jag ser definitivt lockelsen om man sitter på en 1700 då jag ser den med

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Förstår precis, menade mer att jag ser definitivt lockelsen om man sitter på en 1700 då jag ser den med

Förstår det i ditt fall med då du verkar vara lite av en minnesnörd, och 2000-serien verkar ju ha starkare IMC

Personligen hade jag nog suttit still i båden om jag köpt en 1800X vid lansering med en stark IMC, främst för att den vid lansering var rätt dyr och det hade stuckit lite... Men känner jag mig rätt så hade det nog blivit av ändå.

Nu sitter jag och är sur på Postnord. Hade ju hoppats att det här skulle bli en "Ryzen-helg" men det ser ut som jag får se fram emot den roligaste måndagen på länge istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
No bad feelings.
Tänkte mest om du skulle uppfatta dom 14 % i vanligt användande.
Men annars håller jag med,alltid kul att byta upp sig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
No bad feelings.
Tänkte mest om du skulle uppfatta dom 14 % i vanligt användande.
Men annars håller jag med,alltid kul att byta upp sig.

Vi får se Men det tror jag. Har en del batchjob som är hyffsat repeterbara från dag till dag. Jag lär avrapportera min upplevelse i samlingstråden om Zen+, Ryzen 2, eller vad den nu heter, när jag väl får hem grejerna och de är på plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Kära Sweclockers medlemmar!

Jag skulle här vilja ta upp något annat än vad ni ännu så länge har diskuterat i tråden och börja analysera resultaten ordentligt. Jag vill börja med att nämna att jag har läst igenom testet flera gånger och likt någon påpekade tidigare i tråden så ligger ju 2600x oroväckande nära 2700x i spel , oavsett 720p eller 4k upplösning. Jag finner detta oerhört intressant!
Vi pratar här om att man kan spara en tusenlapp på att välja denna över 2700x. Vad jag börjar fundera över, och detta är omöjligt att sia om, är ju huruvida 6c/12t står sig mot 8c/16t i framtiden.

Jag kommer här välja att jämföra med det system jag sitter på idag. Idag sitter jag på en Core 2 Quad Q9650 som jag klockat till 4,5ghz. Jag har sakta märkt att jag har tappat mer och mer prestanda i spel, vissa vill inte ens starta för att jag saknar "rätt protokoll" (Quantum Break) och jag tror att samtliga håller med mig om att det är dags för en uppgradering.
Vad jag vill hävda är att om jag köper ett 1080Ti så kommer min dator att fortsätta prestera bra i spel så länge jag spelar i höga upplösningar, detta är något jag har märkt av vartannat år då jag har bytt till nytt grafikkort och kunnat fortsätta använda min dator.
Jag är helt övertygad om att alla nya protokoll de nya processorerna stödjer kommer ge mig en otrolig prestandaskjuts men det intressanta här är ju att antalet Cores eller Threads verkar inte spela någon större roll? Tittar vi på spelen och inte decodningen så är 2600x det bättre valet ur perspektivet Prestanda/Krona? den presterar i princip identiskt med 2700x i spel. Skall man här resonera, likt jag gjorde förr, att man köpte en av de dyrare processorerna med 4xkärnor för att denna skulle hålla så länge som möjligt så undrar jag ärligt talat om man kommer tjäna in det, varför frågar ni? Jo helt enkelt då jag tror att prestandavinsten ligger i protokoll och tillverkningsprocess mer än vad den ligger i antalet kärnor och trådar.

Är någon sugen att diskutera detta med mig? Oerhört intressanta resultat måste jag säga i era tester måste jag säga.

Observera att jag nu utgår ifrån testet och helt lämnar vad som är bäst, Intel eller AMD därann.

Jag hade otrolig tur när jag köpte min Q9650, vad jag kan konstatera är att med Mores lag borta med vinden så verkar mitt resonemang att man skall byta grafikkort till ett i Mellanklassen vartannat år för att kunna spela spel på höga grafikinställningar som ett sunt resonemang? Alltså borde man idag kunna lägga lite mindre på själva CPU och satsa desto mer på GPU något som inte var fallet för 8 år sedan!

Tack hjärtligt för att ni läser igenom min vägg av text och jag hoppas ni citerar mig och fortsätter diskutera detta

// Sten Sture den Store!

Vilken solskens historia med ditt fina Q9650 exemplar! Hur många år har du haft glädje av den?
Jag hade själv tur med min 2600K som klockade 4.7GHz på svalt på luft och fick upp den på 5.2GHz på luft.
Jag uppgraderade själv till Ryzen 7 1800x nu då jag använder många flertrådade applikationer. Mycket nöjd!

Q9650 saknar många funktioner som moderna CPUer har dock. T.ex. AES HW kryptering. Man har även nya instruktioner som är bra på att jobba på strömmar av data. AVX, SSE m.m.

Ett intressant exempel är Destiny 2 som kraschar på Phenom 2 CPUer då dessa saknar SSSE3 (som dock Core 2 har).

Om du inte har något större behov av många kärnor tycker jag du ska köra på Ryzen 5 2600X!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Japp, det köper jag, men frågan (av nyfikenhet) lite omformulerad var snarare:
Är det ljusets hastighet eller andra saker som begränsar prestandan mellan kärnorna?

Lite mer tillämpat: Är infinity Fabric/Intels Dito så bra konstruerade att de i princip bara kan bli bättre genom krympning av processen (kortare avstånd)?

Mellan kärnor brukar det vara saker som scheduler, låsa mutex, överföra data (finns säkert andra saker), infinity fabric skalar med minneshastigheten så allt som är latenskänsligt kommer inte må bra om det måste korsa CCX/numa grupp.

I teorin kommer latensen mellan CCX bli bättre med fysiska krympningar av kretsen, men det finns fortfarande problem rent med att ursilja 1 och 0 för att digitala signaler beter sig mer som analoga signaler, och pga. att infinity fabric är beroende av RAM hastigheten och bussbredd på 32 bitar per cykel kommer den totala bandbredden skala med RAM hastigheter. Med DDR5 i framtiden kommer latensen minska ytterligare (om IF kommer fungera likadant).

Sedan vet vi inte riktigt än hur mycket som går att göra med en fysiskt mindre krets, Zeppelin med Zen låg på 213mm^2, Zeppelin med Zen+ ligger på 210mm^2. Krympningen är mer för att minska/finjustera själva transistorerna och inte banorna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ni kommer inte komma överens. Så skickar ett outro på diskussionen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För mig som bara kör med FX-8350 så lär denna bli en fin uppgradering när det nu blir (minnen m.m måste ner i pris först)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare