Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Håller med @khers : för dålig fart i tråden och för lite bilder!
Så jag bjuder på denna här också (då jag är rätt nöjd med fotot):
https://i.imgur.com/wBlPjDz.jpg

Model F, ISO SE(-ish, dvs ISO-enter och åäö, men ingen splittad vänstershift)

Dold text

Vackert! @Beltets gamla? Förstår jag det rör om det är moddat till att ha en ISO-enter istället för BAE? Svårt att se i bilden

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Jupp, från @beltets "exitsale" (Någons förlust, är en annans vinst )
(och ska vi vara helt korrekta så är det en BAE (Bigg Ass/Asian Enter) med ÅÄÖ tangenter... jag generaliserade lite väl mycket med "ISO... det är en "L"-enter, om än inte riktig ISO )

Nu väntar vi bara på Ellipses nyproducerade varianter av F62/F77 så man kan jämföra sida vid sida

Permalänk
Medlem

@khers

trevlig samling! Mitt största problem med mindre layouter (hhkb,60%) är att jag finner det knepigt att använda fn+arrows/pgdn/up med höger-handen.

@anon257891 Älskar alt-tornet. Är det beam spring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@khers

trevlig samling! Mitt största problem med mindre layouter (hhkb,60%) är att jag finner det knepigt att använda fn+arrows/pgdn/up med höger-handen.

@anon257891 Älskar alt-tornet. Är det beam spring?

Jag har Fn på Caps Lock och då är den bara ett vänsterlillfinger bort. Jag har piltangenterna på `HJKL`. Men om du inte är en fantast av Vim kan man ju klämma in dem på `",ö,ä`. Jag har piltangenter där med, men de döljer sig under ett transparent lager som togglas och det används bara när jag spelar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har Fn på Caps Lock och då är den bara ett vänsterlillfinger bort. Jag har piltangenterna på `HJKL`. Men om du inte är en fantast av Vim kan man ju klämma in dem på `",ö,ä`. Jag har piltangenter där med, men de döljer sig under ett transparent lager som togglas och det används bara när jag spelar.

Kan vara värt att testa, det är just när man använder samma hand för både modifier och tangenten det kan bli bökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Kan vara värt att testa, det är just när man använder samma hand för både modifier och tangenten det kan bli bökigt.

Använd inte samma hand för båda då?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Använd inte samma hand för båda då?

Nej, alltså jag menade att det var lösningen på problemet genom att ha 2 Fn-keys så att man inte behöver använda samma hand för modifiern + x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, alltså jag menade att det var lösningen på problemet genom att ha 2 Fn-keys så att man inte behöver använda samma hand för modifiern + x.

Ah! Jag läste lite för snabbt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@khers

trevlig samling! Mitt största problem med mindre layouter (hhkb,60%) är att jag finner det knepigt att använda fn+arrows/pgdn/up med höger-handen.

@anon257891 Älskar alt-tornet. Är det beam spring?

För mig faller det sig, tvärt om, ganska naturligt med lillfingret på Fn och pek-, lång- och ringfinger på tangenten jag vill åt. Nog för att jag behöver flytta handen lite från hempositionen för att komma till rätt läge, men väl där stämmer allt fint.

Gällande @anon257891s tangentbord är det ett sådant här, med svensk layout.

Permalänk
Medlem

Jag och en polare köpte idag varsitt ex av det billigaste listade tangentbordet på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4325900

När jag jämför tangentbordet med mitt Ducky Shine 2 så är det verkligen överraskande bra. Byggkvalitén känns robust, brytarna känns väldigt likt de på Ducky-bordet och ett snabbt test ger: "THE QUICK BROWN FO JUMPS OVER THE LAZY DOG". Med tanke på priset så kan jag inte annat än tycka att det är grymt mycket valuta för pengarna i förhållande till tangentbord som kostar 3-4x så mycket.

Några fler tester som bör utföras för att se generell "prestanda" ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

(*note to self*)
Ny version av EasyAVR 3.0(0.01) (numera "Easykeymap") finns nu tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Wei har sagt att han ska ordna internationellt stöd för EnjoyPBT 9009 inom en vecka. Jag hoppas att det blir av och att det blir rätt.

https://reddit.com/comments/8d4987/comment/dxlo4of?context=3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Wei har sagt att han ska ordna internationellt stöd för EnjoyPBT 9009 inom en vecka. Jag hoppas att det blir av och att det blir rätt.

https://reddit.com/comments/8d4987/comment/dxlo4of?context=3

Skickades från m.sweclockers.com

Oooh! Var ska man hålla ögonen öppna om man inte vill missa? Blir det direkt på KBDFans elelr kommer det vara någon slags GB tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Oooh! Var ska man hålla ögonen öppna om man inte vill missa? Blir det direkt på KBDFans elelr kommer det vara någon slags GB tro?

Gruppköpet på KBDfans är redan igång. Det har hittills varit stor efterfrågan på det redan innan det ens pratats om ett internationellt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Gruppköpet på KBDfans är redan igång. Det har hittills varit stor efterfrågan på det redan innan det ens pratats om ett internationellt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då blir jag ju lite fundersam. Jag är definitivt intresserad av detta set, IFALL det finns ett internationellt set. Men om det är högtryck bör jag gå med i standard-setet så fort som möjligt, dock utan att veta hur (eller om) det internationella setet blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Men då blir jag ju lite fundersam. Jag är definitivt intresserad av detta set, IFALL det finns ett internationellt set. Men om det är högtryck bör jag gå med i standard-setet så fort som möjligt, dock utan att veta hur (eller om) det internationella setet blir...

Wei brukar inte vara den som sätter en maxgräns, finns efterfrågan ordnar han det och med tanke på att det är EnjoyPBT är jag är övertygad om att de inte kommer att ha några problem med att möta den efterfrågan som finns.

Och eftersom det redan finns ett set som folk kan beställa redan nu skulle jag /tro/ att han kommer att göra ett till gruppköp och de som redan har beställt kommer att få sina ordrar ihopslagna.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@anon257891 Hur mycket väger ditt nya 2%-tangentbord?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

@anon257891 Hur mycket väger ditt nya 2%-tangentbord?

Väger in på mustiga 18g

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Väger in på mustiga 18g

Inte illa ändå! Då bör den ligga bra på skrivbordet alltså.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som skulle kunna dela med er av erfarenheter av att gå över till split spacebar?

Väntar på att få hem de sista delarna till att bygga mitt första tangentbord (tack för tipsen för ett par veckor sen förresten), men funderar redan på vad nästa bygge ska bli och förbättringar jag vill göra efter första bygget.

Såg någon på /r/mk som nämnde att han bara använde ena tummen på mellanslag så andra tummen gjorde aldrig någonting. Så jag började tänka på hur jag skriver och det stämmer in även på mig. Så då låter ju split spacebar ganska bra, om man nu kan få in i muskelminnet att använda den andra tummen.
Skulle bli ett ergonomiskt lyft och förmodligen öka mitt WPM, men frågan är om man lyckas vänja sig efter att ha använt en vanlig mellanslagstangent(och en overksam tumme) i sisådär 28 år.

Hur gick det för er som gjort en liknande resa?

Permalänk
Inaktiv

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B076Q9D8Y6
Hej. Går det att få lägre tangenter till detta? Vill gärna ha så låga tangenter som möjligt och i flera färger om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B076Q9D8Y6
Hej. Går det att få lägre tangenter till detta? Vill gärna ha så låga tangenter som möjligt och i flera färger om det finns.

Alla keycaps som passar Cherry MX-switchar passar på den där. Så det är bara att hitta de lägsta Cherry MX-kompatibla keycaps du kan hitta och byta ut.
Tips om specifika keycaps får jag dock överlåta till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Är det någon av er som skulle kunna dela med er av erfarenheter av att gå över till split spacebar?

Väntar på att få hem de sista delarna till att bygga mitt första tangentbord (tack för tipsen för ett par veckor sen förresten), men funderar redan på vad nästa bygge ska bli och förbättringar jag vill göra efter första bygget.

Såg någon på /r/mk som nämnde att han bara använde ena tummen på mellanslag så andra tummen gjorde aldrig någonting. Så jag började tänka på hur jag skriver och det stämmer in även på mig. Så då låter ju split spacebar ganska bra, om man nu kan få in i muskelminnet att använda den andra tummen.
Skulle bli ett ergonomiskt lyft och förmodligen öka mitt WPM, men frågan är om man lyckas vänja sig efter att ha använt en vanlig mellanslagstangent(och en overksam tumme) i sisådär 28 år.

Hur gick det för er som gjort en liknande resa?

Använder själv ett Iris på jobbet, och eftersom det är ett delat tangentbord så blir det per automatik delad "spacebar".
Min layout är konfigurerad med space under högertummen, och backspace under vänster. Jag tycker det är grymt härligt!
Enda nackdelen jag kan se är samma som med ortho, kompatibilitet med keycaps... Var beredd att behöva köpa till extra kit för att få till layouten!

Att vänja sig är inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Är det någon av er som skulle kunna dela med er av erfarenheter av att gå över till split spacebar?

Väntar på att få hem de sista delarna till att bygga mitt första tangentbord (tack för tipsen för ett par veckor sen förresten), men funderar redan på vad nästa bygge ska bli och förbättringar jag vill göra efter första bygget.

Såg någon på /r/mk som nämnde att han bara använde ena tummen på mellanslag så andra tummen gjorde aldrig någonting. Så jag började tänka på hur jag skriver och det stämmer in även på mig. Så då låter ju split spacebar ganska bra, om man nu kan få in i muskelminnet att använda den andra tummen.
Skulle bli ett ergonomiskt lyft och förmodligen öka mitt WPM, men frågan är om man lyckas vänja sig efter att ha använt en vanlig mellanslagstangent(och en overksam tumme) i sisådär 28 år.

Hur gick det för er som gjort en liknande resa?

Efter att ha haft ett par Let's Split och Iris-brädor så gick jag över till split spacebar på mitt KBD75 när jag byggde det också. Tycker att det är helt överlägset med delad spacebar och har space på höger tumme, i mitten har jag ett mus-lager och till vänster har jag mitt vanliga fn-lager. Ser ingen anledning alls till att köra fullstor spacebar, mer än att det kanske ser lite snyggare ut då.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@easy_j & @SYRE: Tusen tack för era åsikter. Låter ju ganska lovande ändå.
Ska fundera vidare, men det är väl egentligen bara att testa. Funkar det inte så är det ju bara att löda om och programmera om. Inga större konstigheter egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta vem som sökte distanser här nu, men jag såg att Kjell har börjat sälja eller om jag bara tidigare har varit helt blind.

* https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...
* https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...

De har även Pro Micros för en hundring, lite i det dyrare slaget, men absolut värt det om man bara kan gå dit och köpa en, samt att man slipper både fraktkostnader och väntetider.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Kvalar inte riktigt in till "Visa ditt tangentbord" än, men snart så.

DZ60, Zealios 65g. Switcharna på den lilla ziplock-påsen har moddats med 150g fjädrar.
Ska i med LED också (utöver backlight). Sedan ner i ett noname chassi från Kina.

Spänd väntan på slutresultatet, men det känns initialt väldigt bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohjay:

Kvalar inte riktigt in till "Visa ditt tangentbord" än, men snart så.

https://i.imgur.com/nC82aOu.jpg

DZ60, Zealios 65g. Switcharna på den lilla ziplock-påsen har moddats med 150g fjädrar.
Ska i med LED också (utöver backlight). Sedan ner i ett noname chassi från Kina.

Spänd väntan på slutresultatet, men det känns initialt väldigt bra

Och varför skulle inte den "kvala in" till "visa ditt tangentbord"?
Sprit, lödstation och tangentbordskomponenter:= win! '

(ser fram emot bilder i Visa ditt...-tråden)

Permalänk
Medlem

Vad rekomenderas för kabel om man ska handvira ett tangentbord?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och varför skulle inte den "kvala in" till "visa ditt tangentbord"?
Sprit, lödstation och tangentbordskomponenter:= win! '

(ser fram emot bilder i Visa ditt...-tråden)

Kan man klassa det som tangentbord innan det är färdigbyggt? Var lite så jag resonerade. Petitesser dock.
Finns bilder i "Visa ditt.."-tråden.

Gick oerhört smidigt att bygga ihop. Enda problemet som dök upp var detta:

Hade inte ens beställt röda LEDs så jag blev förvånad. Var inte speciellt skoj att löda loss den heller då min tennsug är lite för stor och jag hade ingen avlödningsfläta hemma.

Ska programmeras om och få nya keycaps. Sen får jag anse det helt färdigt.
Bara att börja på nästa bygge sen.