Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Finns det en invite till discord där utgångsdatumet inte passerat?

Permalänk
Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om jag ska beställa Enjoypbt 9009. Är jag rätt ute om jag räknar med att priset landar på ungefär 1625 kr?

(119+16.5)*8.7*1,25+75+75
(base + international)*dollar*moms+importavgift+hanteringsavgift

Lite oklart hur det blir i och med att priset på Kbdfans inkluderar frakt som man inte ska behöva betala moms på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan321:

Jag funderar på om jag ska beställa Enjoypbt 9009. Är jag rätt ute om jag räknar med att priset landar på ungefär 1625 kr?

(119+16.5)*8.7*1,25+75+75
(base + international)*dollar*moms+importavgift+hanteringsavgift

Lite oklart hur det blir i och med att priset på Kbdfans inkluderar frakt som man inte ska behöva betala moms på.

Du ska (vanligtvis i varjefall) betala moms på fraktkostnaden också.
Du kan skippa den ena 75-kronan (i.e. importavgift eller hanteringsavgift), eventuellt (beroende på dollarkurs) så kommer du upp i belopp så att avgiften stiger till 125SEK (>1500 SEK iirc) om det ankommer med PostNord. DHL etc. kan ha ngt lägre avgift

Sen kan du lägga till koden "ILOVEKBDFANS" så blir det $2 (iirc) rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Du ska (vanligtvis i varjefall) betala moms på fraktkostnaden också.
Du kan skippa den ena 75-kronan (i.e. importavgift eller hanteringsavgift), eventuellt (beroende på dollarkurs) så kommer du upp i belopp så att avgiften stiger till 125SEK (>1500 SEK iirc) om det ankommer med PostNord. DHL etc. kan ha ngt lägre avgift

Sen kan du lägga till koden "ILOVEKBDFANS" så blir det $2 (iirc) rabatt.

Ok! Tack så mycket för förtydligande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Jag funderar på om jag ska beställa Enjoypbt 9009. Är jag rätt ute om jag räknar med att priset landar på ungefär 1625 kr?

(119+16.5)*8.7*1,25+75+75
(base + international)*dollar*moms+importavgift+hanteringsavgift

Lite oklart hur det blir i och med att priset på Kbdfans inkluderar frakt som man inte ska behöva betala moms på.

Jag pratade med Wei om en blank version av 9009 och han hade redan planer för det. Om du gillar blanka hattar kan du ju komma billigare undan där /om/ det blir av.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag pratade med Wei om en blank version av 9009 och han hade redan planer för det. Om du gillar blanka hattar kan du ju komma billigare undan där /om/ det blir av.

Personligen så föredrar jag hattar med tecken men tack för info

Permalänk
Medlem

Finns det någon i Europa som säljer GMK-stabs? Om jag måste beställa från KBDfans kommer det bara sluta med att jag "passar på" att köpa lite annat för att vara "ekonomisk".

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Mionix Wei?
Riktigt sugen på att skaffa den med röda brytare, men frågan är hur kvalitén är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milhousehouten:

Handlödd med egen layout som legat hemma och samlat damm för att jag inte fick ordning på mjukvaran.
Men efter en hel del vägledning av @anon257891 fick jag tillslut ordning på den.
Jag är inte riktigt nöjd med att det blev ett tomt område mellan piltangenterna men kunde inte komma på något sätt att fylla ut det. Jag fick inte heller ordning på hur man fäster stabilisatorerna.
Tanken var att det skulle bli ett så billigt projekt som möjligt i ett första skott för att sedan utvärdera och göra det ordentligt med aluminiumdelar, men efter de nya avgifterna för Kinapaketen kommer det nog inte bli så mycket mer.

https://i.imgur.com/n7ABgV8.jpg

Är det brytarna eller hattarna som sitter illa?

Permalänk
Skrivet av Khers:

Är det brytarna eller hattarna som sitter illa?

Det är hela plattan där brytarna sitter på.. Jag måste hitta en bra spacer för att lyfta plattan ungefär 5mm. Sedan måste jag få ordning på stabilisatorerna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var köper man helst SPRiT-fjädrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milhousehouten:

Det är hela plattan där brytarna sitter på.. Jag måste hitta en bra spacer för att lyfta plattan ungefär 5mm. Sedan måste jag få ordning på stabilisatorerna också.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du låtit tillverka monteringsplattan av? Hur ser den ut?

Skrivet av jH0Ni:

Var köper man helst SPRiT-fjädrar?

https://www.ebay.com/itm/SPRiT-MX-Kailh-ALPS-Springs-1-Suprem...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milhousehouten:

Det är hela plattan där brytarna sitter på.. Jag måste hitta en bra spacer för att lyfta plattan ungefär 5mm. Sedan måste jag få ordning på stabilisatorerna också.

Skrivet av Khers:

Vad har du låtit tillverka monteringsplattan av? Hur ser den ut?

Med mina ögon ser det ut som ett par små "trappor" vad gäller keycapsen olika höjder. Synvilla?

Brukar vanligtvis bero på att man inte tryckt i capsen ordentligt, eller att brytarna sitter på olika höjd? Har du använt korrugerad plåt till brytarplåten så kan det vara en anledning också

För att vara en "budget-bräda" tycker jag den ser rätt påkostad ut

Permalänk

@Khers: Plattan är beställd på Cotter.se och är av akryll.
Det är mycket möjligt keycapsen inte sitter i ordentligt. Jag tänkte att jag måste plocka bort åtminstone ett par av dem för att öppna upp och fixa till det med ojämnheterna och stabilisatorerna undertill så småningom.
Jag var bara så ivrig att komma igång medan jag hade ett bra flow och fått igång mjukvaran och flashningen.

Permalänk
Medlem

Okej, för en som mestadels tänker i cherry-mått när det gäller force, hur är de här rate:ade? Vid bottoming out? Mina referenser är som sagt mest cherry, och jag vill nog ligga någonstans mellan brun och svart, dvs mellan (cherrys) 45 och 60. Köpte Zelios i tron om att de var rate:ade på samma sätt, och upptäckte att 62g var väääldigt lätt...

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Cherry mäter kraften vid aktivering, de flesta customfjädrar, inkl sprit och zealios, anges vid urbottning. Om du kollar ebaysidan jag länkade kan du se jämförelser med Cherrys fjädrar. 62cN är ungefär som en Cherry blå/brun,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Okej, för en som mestadels tänker i cherry-mått när det gäller force, hur är de här rate:ade? Vid bottoming out? Mina referenser är som sagt mest cherry, och jag vill nog ligga någonstans mellan brun och svart, dvs mellan (cherrys) 45 och 60. Köpte Zelios i tron om att de var rate:ade på samma sätt, och upptäckte att 62g var väääldigt lätt...

Står ganska väl beskrivet i den länkade annonsen (men om du har ngn elak proxie/brandvägg så klipper och klistrar jag åt dig :
(Första värdet: BO, andra värdet (om angivet) "actuation").

Citat:

- Based on both Actuation force and Bottom out force.

- 1% Tolerance Supreme Precision - Less than ± 0.5 - 1.0g Precision

- Made of the best quality materials from Korea and Japan

30 S (Actuation 20cN) - Ultra Light, Optimized for linears without sticking issue [Ultra Light Edition]

35 S (Actuation 25cN) - Ultra Light, Ultra Fast Response. Optimized for linears [Ultra Light Edition]

40 S (Actuation 30cN) - Ultra Light, Works wonderfully with the linears and clickies [Ultra Light Edition]
45 S (Actuation 35cN) - Ultra Light, Ultra Fast. Works wonderfully with MX tactiles [Ultra Light Edition]

50 S (Actuation 40cN) - Rapid response! Faster and lighter than MX Reds [Rapid Fire Edition]
55 S (Actuation 45cN) - Similar to MX Reds with faster and improved stability [Rapid Fire Edition]
58 S (Actuation 48cN) - In between MX Reds and Blues. Optimized for quick responses [Rapid Fire Edition]

60 S (Actuation 50cN) - More clearly accentuated than stock Blues with improved stability [Shinken 真剣 ダナ Edition]
62 S - Tighter, more accentuated than stock Blues. Quicker and better bounce back response [Shinken 真剣 ダナ Edition]
63.5 S - Special Limited Edition. For the users seeking for the sweetest spot between 62g and 65g [Shinken 真剣 ダナ Edition]
65 S - Heavier than stock MX Blues. Worldwide reputation for it's smooth and stable action [Shinken 真剣 ダナ Edition]

68 S - To overcome the Legendary Vintage Blacks, NCR-0528, Nixdorf with lighter & smoother feel [SPRiT Vintage Black Edition]
72 S - Homage to the elastic Vintage Blacks in 1980-90's. Smoother & lighter than stock Blacks [SPRiT Vintage Black Edition]

78 S - Softer & lighter than MX Clears, but same cushiony bottom out. Similar to MX Greens too [SPRiT Soft MX Clear Edition]
85 S - Slightly lighter than Cherry MX Clears, The latest version starts much softer and gentler [SPRiT MX Clear Edition]

100 S - Similar to MX Gray linears and tactiles. Starts soft and ends with a cushioned bottom out [SPRiT MX Heavy Gray Edition]
125 S - Super heavy. Similar to some spacebar springs in Cherry MX boards [SPRiT Super Heavy Edition]
150 S - Super heavy. Simulated to be like the MX Super Keys in G80-1600, G80-5000 [SPRiT Super Heavy Edition]
180 S - Super, Super heavy! Simulated to be the Super keys found in G80-5000, G80-9009 [SPRiT Super Heavy Edition]

Edit: Sååå långsam jag är...

Too slow
Permalänk
Medlem

@Khers @anon257891 Tack för förtydligandet. Såg men förstod inte riktigt texten. Tolkar jag det rätt om 68-72 är någonstans mellan bruna/blåa och svarta? 65 verkar ju också vara det, men skillnaden mot 62 känns ju minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag äger i dagsläget bara ett tangentbord som jag haft sedan 2001. Tänkte ge mig in i världen av mekaniska tangentbord och köpa mig ett Filco tenkeyless men sen såg jag att de numer gör en "Convertible 2" och hejdade mig. Jag har inget behov för trådlöst tangentbord i dagsläget men ska jag ändå lägga pengarna kanske det vore bra att satsa på ett tangentbord som skiljer sig mer från det "vanliga" jag redan har när det gäller funktioner.

Är det någon här som har en uppfattning om hur lång tid det dröjer till det lanseras ett Filco Convertible 2 Tenkeyless med svensk layout? Är det lönt att vänta eller tror ni det dröjer >1 år?

Finns det några nackdelar med Convertible 2 jämfört med Majestouch 2? Är det någon här som använder ett?

Det dröjde >1 år! Convertible 2 TKL med svensk layout och MX Brown dyker upp 2018-08-14 på keyboardco.com
http://www.keyboardco.com/keyboard/filco-convertible-2-tenkey...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Det dröjde >1 år! Convertible 2 TKL med svensk layout och MX Brown dyker upp 2018-08-14 på keyboardco.com
http://www.keyboardco.com/keyboard/filco-convertible-2-tenkey...

Hehe det var ett tag sedan jag skrev det där inlägget. Tack för återkopplingen!
Kul att det kommer nya modeller med svenska tecken på tangenterna. Många tangentbord verkar säljas med "nordisk" layout.

Jag köpte mig ett Majestouch 2 TKL med bruna brytare och är mycket nöjd med det. Får se om jag kompletterar med något annat i framtiden men just nu ligger prioriteringarna på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Passar på att lägga upp en lite tråkigare bild, men på en viktig bräda i mitt liv iaf.
Nämligen arbetshästen!
Ett Matias Ergo pro Low force edition. Det gjorde susen för min musarm, vilket jag inte kan säga om ergodox eller viterbi då det blev väldigt omständigt att ställa om sig till vanlig layout när man är på språng.

https://i.imgur.com/sb0Rklt.jpg

Så 100% chans att spilla ut vätskan på tangentbordet. Vattentätt?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nauie:

Så 100% chans att spilla ut vätskan på tangentbordet. Vattentätt?

Det är inte vattentätt. Inte vad jag vet iaf, och är inte så sugen på att testa heller

Permalänk
Inaktiv

Fick hem mitt Carbon SA igår *yay* , ganska exakt 1år (-2 dagar) sedan beställningen, varav paketet spenderade 2 månader på tullagret i Sverige.

** @Nauie: Inlägg flyttat till diskussionstråden. //Mod**

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Var köper man helst SPRiT-fjädrar?

Om du vill handla inom EU: https://caps-unlocked.com/sprit-24k-gold-springs/. Candy Keys har också, men är lite dyrare och är lite dålig på att lagerföra dem.

Skrivet av Khers:

@jH0Ni: Cherry mäter kraften vid aktivering, de flesta customfjädrar, inkl sprit och zealios, anges vid urbottning. Om du kollar ebaysidan jag länkade kan du se jämförelser med Cherrys fjädrar. 62cN är ungefär som en Cherry blå/brun,

Custom på 62 gram motsvarar Cherry MX Brown. Cherry MX Blue är lite tyngre, så jag skulle tro att 65 gram är mer passande om man gillar tyngden på Cherry MX Blue.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ni som har lite bättre koll; är detta en bra deal?
https://www.massdrop.com/buy/ducky-intl-pbt-doubleshot-backli...

Jag tycker nästan att PBT, backlit, iso/nordic för $29.99 verkar lite för bra för att vara sant. Vet någon hur dessa keycaps förhåller sig till ABS-knapparna som sitter på Vortex Poker 3 rgb från fabriken?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blitzer:

Ni som har lite bättre koll; är detta en bra deal?
https://www.massdrop.com/buy/ducky-intl-pbt-doubleshot-backli...

Jag tycker nästan att PBT, backlit, iso/nordic för $29.99 verkar lite för bra för att vara sant. Vet någon hur dessa keycaps förhåller sig till ABS-knapparna som sitter på Vortex Poker 3 rgb från fabriken?

Jag tycker dealen ser bra ut på (mitt) papper (jag har ju iofs även en $10 rabatt på MD sedan tidigare strul), men svårt att veta innan man har känt och klämt på tangenterna. Duckys tidigare set var av god kvalitet och PBT, men sen för ngt år sedan började de med ngt sämre varianter som var urk, kanske är detta en återgång till "ursprunget".

Min gissning: antagligen (subjektivt) "bättre" än Pok3r RGB, men inte som "GMK"

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack för feedbacken! Jag får köpa dem och testa helt enkelt. Jag kikade på dina gallerier; sjukt snygga tangentbordsbyggen du har! Inspirerande för någon som precis har börjat nosa på hobbyn

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Inaktiv

Någon annan som fått sina klistermärken från KOTM?

(*host*host* @khers , vi(jag) är allt bra blygsamma vi )

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jajjemensan!

Bjuder även på en bild på tangentbordet ifråga: