Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Vart köper jag bitumen/ljuddämpningsmatta smidigast i Sverige?tänkte ha i botten av ett wooden case. Känns lite Overkill att beställa det från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@grensman: Bitumen finns billigt i bit på Mekonomen

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av grensman:

Vart köper jag bitumen/ljuddämpningsmatta smidigast i Sverige?tänkte ha i botten av ett wooden case. Känns lite Overkill att beställa det från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte mitt på biltema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@grensman: Bitumen finns billigt i bit på Mekonomen

Skrivet av huttala:

Jag köpte mitt på biltema.

Har ni något art.nr eller länk? Kollade på biltema men fattade inte riktigt vilken jag skulle välja

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Permalänk

Någon som vet ett bra ställe att beställa leds från inom Sverige/EU till ett rimligt pris?
Gärna 2x3x4 mm

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite olika mekaniska switchar ett tag nu (främst Cherry MX), men undrar om det finns några alternativa brytare som har lite kortare nedslag ifrån det att tangenten aktiveras? Det känns som att den totala slaglängden är betydligt längre än vad den behöver vara.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har kört lite olika mekaniska switchar ett tag nu (främst Cherry MX), men undrar om det finns några alternativa brytare som har lite kortare nedslag ifrån det att tangenten aktiveras? Det känns som att den totala slaglängden är betydligt längre än vad den behöver vara.

Köp ett paket o-ringar så minskas slaglängden --> https://www.maxgaming.se/keycaps/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Köp ett paket o-ringar så minskas slaglängden --> https://www.maxgaming.se/keycaps/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...

Jag som har tänkt att det bara påverkar ljudet. Jag gillar ju mitt klackande, hehe. Tack för tipset, ska helt klart testa!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har kört lite olika mekaniska switchar ett tag nu (främst Cherry MX), men undrar om det finns några alternativa brytare som har lite kortare nedslag ifrån det att tangenten aktiveras? Det känns som att den totala slaglängden är betydligt längre än vad den behöver vara.

Spontant låter det som om du vill ha taktila brytare samt lära dig att släppa när de aktiverats. Bruna är ju poppis.
Om du söker snabbare aktivering så har ju Cherry sina speed-switchar.
http://cherry.de/cid/keymodules_CHERRY_MX_SPEED_RGB_Silver.ht...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Njae, det jag vill ha egentligen är något mekaniskt som efterliknar scissor switch. Jag har lite förhoppningar gällande de "nya" låga brytarna (vet ej hur nya de faktiskt är). Skulle vilja testa ML också.

Fick hem ett tangentbord med bruna brytare nu i veckan och jag börjar bli rätt förtjust i det faktiskt. Har kört röda och blå tidigare, men de blå föll mig inte riktigt i smaken - ens till att skriva med. Tänkte dra en beställning ifrån kina på lite caps och o-ringar för och se om det blir nåt bra av det ihop med de bruna. Skulle dock önska lite hårdare fjädrar egentligen.

Ska även slänga ett öga på brytarna du länkade!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

@dorf_se: Njae, det jag vill ha egentligen är något mekaniskt som efterliknar scissor switch. Jag har lite förhoppningar gällande de "nya" låga brytarna (vet ej hur nya de faktiskt är). Skulle vilja testa ML också.

Fick hem ett tangentbord med bruna brytare nu i veckan och jag börjar bli rätt förtjust i det faktiskt. Har kört röda och blå tidigare, men de blå föll mig inte riktigt i smaken - ens till att skriva med. Tänkte dra en beställning ifrån kina på lite caps och o-ringar för och se om det blir nåt bra av det ihop med de bruna. Skulle dock önska lite hårdare fjädrar egentligen.

Ska även slänga ett öga på brytarna du länkade!

Istället för att leta efter något som efterliknar "scissor-switch": varför inte bara använda sax-brytare?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Vilken dum fråga, det vet du nog mycket väl. "Sax-brytare" är ju formligen rent skräp.

Om du börjar ifrågasätta folks smak och motiv så faller ju hela poängen med valmöjligheter isär. Jag har en klar bild av vad jag vill testa, vad är fel med det? Jag är mycket nöjd med svaren härifrån och tänker ta med mig det när jag prövar nästa smak.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@anon257891: Vilken dum fråga, det vet du nog mycket väl. "Sax-brytare" är ju formligen rent skräp.

Om du börjar ifrågasätta folks smak och motiv så faller ju hela poängen med valmöjligheter isär. Jag har en klar bild av vad jag vill testa, vad är fel med det? Jag är mycket nöjd med svaren härifrån och tänker ta med mig det när jag prövar nästa smak.

Vad felion tenderar att förespråka är ju att valfriheten är stor och väldigt individuell. Om du gillar saxar, varför då inte köra på det du gillar? Det finns ju ingenting negativt med att använda det du föredrar. I.om. fokuset på tangentbordet som ett arbetsredskap så är marknaden för tangentbord utbredd oavsett preferenser. Det finns både skräp och kvalitativa sax-brädor också!

De blåa finns förövrigt i en (eller många, beroende på plånbok) styvare variant som generellt är grön. Dessa passar mig bättre än blåa då jag kan vila mina klumpfingrar i samma position utan att aktivt lyfta upp fingrarna mellan nedslag. Även om topre/Brown är mina absoluta favoriter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: Jag upplever att alla sax-brytare lider utav samma problem med klen design, för att inte tala om att det är omöjligt att ta loss tangenter för rengöring utan att nåt går sönder. I vissa fall är det inte heller önskvärt, så ombytlighet hör ju till det positiva med mekaniska brytare.

Gröna brytare är helt klart trevligare än blå! Jag är beredd att modda brytare med hårdare fjädrar för att uppnå det jag är ute efter. Hårdare fjädrar i kombination med o-ringar till bruna brytare tror jag kan bli en trevlig lösning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@willeykk: Jag upplever att alla sax-brytare lider utav samma problem med klen design, för att inte tala om att det är omöjligt att ta loss tangenter för rengöring utan att nåt går sönder. I vissa fall är det inte heller önskvärt, så ombytlighet hör ju till det positiva med mekaniska brytare.

Gröna brytare är helt klart trevligare än blå! Jag är beredd att modda brytare med hårdare fjädrar för att uppnå det jag är ute efter. Hårdare fjädrar i kombination med o-ringar till bruna brytare tror jag kan bli en trevlig lösning.

Det låter ju vettigt. Att köra o-ringar minskar ju dessutom slaglängden avsevärt enligt min erfarenhet. Hårdare 'bruna' finns det också några varianter på, har för mig att de är clear och gråa men är inte helt 100.
Men att byta fjädrar är helt klart ett vettigt alternativ, även om ~500 lödpunkter (full-size med led på och av) suger en hel del tid om brytarna inte är öppningsbara ovanifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@scienta testa matias silence low force skulle jag säga. De är linjära fram till aktivering, och när du når den punkten måste man ta i lite för att bottna switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det låter ju vettigt. Att köra o-ringar minskar ju dessutom slaglängden avsevärt enligt min erfarenhet. Hårdare 'bruna' finns det också några varianter på, har för mig att de är clear och gråa men är inte helt 100.
Men att byta fjädrar är helt klart ett vettigt alternativ, även om ~500 lödpunkter (full-size med led på och av) suger en hel del tid om brytarna inte är öppningsbara ovanifrån!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett begagnat magicforce här på marknaden, så det är relativt kompakt. Får såklart göra tester först på några enstaka brytare. Sommarprojekt är trevligt annars

Skrivet av huttala:

@scienta testa matias silence low force skulle jag säga. De är linjära fram till aktivering, och när du når den punkten måste man ta i lite för att bottna switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ooh, spännande! Ska absolut forska lite på dem.

Stort tack till er som har haft konstruktiv input till mina okunniga frågor!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

@anon257891: Vilken dum fråga, det vet du nog mycket väl. "Sax-brytare" är ju formligen rent skräp.

Om du börjar ifrågasätta folks smak och motiv så faller ju hela poängen med valmöjligheter isär....

Uppfattat: Jag tolkar det som att du inte är intresserad av min input i frågan och med det svaret som du gav, slipper du dito för all framtid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Uppfattat: Jag tolkar det som att du inte är intresserad av min input i frågan och med det svaret som du gav, slipper du dito för all framtid!

Konstruktiv input i trevlig ton mottages gärna, jag har fått flera flera svar här som jag är väldigt nöjd med. Hade jag varit intresserad av ett tangentbord med scissor switch så hade jag väl inte skrivit här, eller hur?

Jag kanske inbillade mig den otrevliga tonen, men att t.ex. rätta folk på utbytesord - när man själv inte gör skillnad i andra fall - lät väldigt otrevligt om inte annat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en del buzz kring halo-switcharna som just nu går av stapeln på massdrop, någon som har provat dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Jag har en bräda med "Halo true" som jag testat ett par veckor nu. Kört dem osmorda i en K-type.

Kort Utvärdering (Högst subjektiv, såklart):
Det är fortfarande taktila MX-brytare! Om än inte lika illa som "bruna". För att få det till att det skulle vara någon form av "topre"-känsla i dem, så får man nog ha mycket bättre fantasi än jag har.

Jag tror dock att de skulle må väldigt bra av lite smörja, får se om jag hinner med det ngn dag

Kort sagt: Inget för mig, i osmort skick (när ska jag ge upp om taktila MX?), men om man gillar taktila MX så kan det nog vara värt att testa (och smörja), och de ligger de ju avsevärt bättre i pris än Zealios!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Vad tycker du om Halo True jämfört mot Zealios?

Såg att du har ett Planck-bygge med Zealios 78g i ditt album. Inväntar själv just nu på ett Planck från Massdrop med Zealios 78g, men efter att ta använt MX Tactile Gray på min senaste Planck-bräda blev jag plötsligt ganska okär i taktila brytare. Visst, MX Clear i min Vortex Core med DSA keycaps är fortfarande helt OK (varför dessa känns bättre än MX Tactile Grey vet jag inte!) men plötsligt slår inget mina MX Silent Black från den olyckliga GB:n (de med MX Red springs) som jag nu använder i mitt Planck. Underbara brytare helt enkelt, om än lite lite scratchiga!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

@anon257891: Vad tycker du om Halo True jämfört mot Zealios?

Såg att du har ett Planck-bygge med Zealios 78g i ditt album. Inväntar själv just nu på ett Planck från Massdrop med Zealios 78g, men efter att ta använt MX Tactile Gray på min senaste Planck-bräda blev jag plötsligt ganska okär i taktila brytare. Visst, MX Clear i min Vortex Core med DSA keycaps är fortfarande helt OK (varför dessa känns bättre än MX Tactile Grey vet jag inte!) men plötsligt slår inget mina MX Silent Black från den olyckliga GB:n (de med MX Red springs) som jag nu använder i mitt Planck. Underbara brytare helt enkelt, om än lite lite scratchiga!

Svårt att säga, jag är inte rätt person att tycka något om Taktila MX-brytare, då jag inte hittat någon som jag gillar ännu Ska det va MX ska det vara linjärt, tycker jag (och som vanligt: andra kan tycka annorlunda och fortfarande tycka rätt: personlig preferens är det som gäller!).

Men om jag ändå ska säga något om Halo vs Zealios: så föredrar _jag_ nog Halo (True). Men om det beror sannolikt mer på en aversion mot "zealios-skatten" än något konkret

Zealios har väl fortfarande "Bättre E-pen.", om man ska se ngt positivt med Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Det verkar vara en del buzz kring halo-switcharna som just nu går av stapeln på massdrop, någon som har provat dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte pratet om dem mycket för möjligheten till Holy Panda-switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Är inte pratet om dem mycket för möjligheten till Holy Panda-switchen?

Googlade lite, läste en FET reddit-review. Det där lät ju intressant

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Jag tror att det är min dröm-switch. Synd att det skulle bli ganska dyrt bara, dessutom är det svårt att hitta Panda-switchen då den inte är i produktion i dagsläget.

Permalänk
Medlem

GK64

Har precis beställt en GK64 med Gatreon Switchar. Är löjligt hypad på den då den verkar vara mitt drömtangentbord. Är det någon här som har den? Åsikter?

Konstigt nog fick man inte välja vilka Gatreon's man ville ha trots att dom var listade (black,red,brown,blue,white,yellow,green). Blir lite av ett lotteri kanske? eller så hör dom av sig och frågar innan beställningen går iväg kanske. Planerar eventuellt att byta ut mina keycaps senare till blanka (utan bokstäver) så köper nog nya switchar då om jag inte är nöjd med dem jag får.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett nytt tangentbord men det fanns två USB när jag förväntade mig en. Vad är den extra tillför och behövs båda vara inkopplade?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD