PFSense + Extern lagring

Permalänk
Medlem

PFSense + Extern lagring

Hej!

Har just nu HPE Microserver Gen 8 som jag kör unRAID på där hårddiskutrymmet börjar ta slut.

Jag har haft planer för att virtualisera PFSense på unRAID men då jag ändå måste köpa en till låda för med hårdiskvaggor så tänkte jag att jag lika gärna kan köra PFSense på den så slipper hela nätverket gå ner om jag måste starta om servern.

Kraven är att den skall kunna köra PFSense utan problem, ha låg energiförbrukning, ha ca 4 HDD-platser och där jag kan koppla över HDD-vaggorna på ett enkelt sätt till Microservern med ett Sata-kort.

Nån som har något tips på hur jag kommer undan billigast?

Permalänk
Medlem

En till microserver låter väl som ett alternativ?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill du ha 4 st HDD-vaggor på din pfSense-burk?

Är det inte enklare att köpa en liten färdig pfsense-burk? På jobbet så köper vi en del burkar baserade på Decisos plattform A10. Här hittar du: https://www.applianceshop.eu/security-appliances/security-app... - vi brukar dock köpa dessa med OPNsense firmware i istället. (Applianceshop/Deciso är de som står bakom den forken.) Kanske inte den bästa pris/prestandan, men bäst pris/strul

Går även att få med en SSD i om man vill ha lite lagring i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

En till microserver låter väl som ett alternativ?

Jo det var min första tanke men priset har stigit så pass mycket att jag tänkte se om det fanns någon billigare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför vill du ha 4 st HDD-vaggor på din pfSense-burk?

Är det inte enklare att köpa en liten färdig pfsense-burk? På jobbet så köper vi en del burkar baserade på Decisos plattform A10. Här hittar du: https://www.applianceshop.eu/security-appliances/security-app... - vi brukar dock köpa dessa med OPNsense firmware i istället. (Applianceshop/Deciso är de som står bakom den forken.) Kanske inte den bästa pris/prestandan, men bäst pris/strul

Går även att få med en SSD i om man vill ha lite lagring i.

Jo det vore absolut enklare, men grundproblemet är som sagt att jag har slut på HDD-vaggor i min nuvarande server och tänkte få en dedikerad PFSense-burk på köpet.

Permalänk

Går det inte att flytta över grejerna till ett större chassi ?

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS:
Jo det skulle ju vara en lösning, men jag gillar formfaktorn och det vore som sagt mer behändigt med en dedikerad box för pfsense.

Permalänk

Vet inte hur avancerat nätverk du har hemma,men kör du inte vpn så kan du kasta i servergrejerna i tex ett fractal chassi o sen köpa en edgerouter valfri modell efter krav.
Jag testade en lite o den funkar fint, till vanlig trafik räcker den till gb enligt tester,dock ska den inte vara så snabb till vpn.
Det finns en ny serie ute nu som är snabbare,men dyrare.

Permalänk
Medlem

En variant är ju att montera flera disk(ar) till i din microserver.
Det finns en 5:e sata port i den, egentligen avsedd för DVD:n men den kan nyttjas för en extra disk istället.
Likaså finns det plats under DVD platsen där man kan peta in en 2.5" till.
Sen finns det monteringsbeslag som gör att man kan få in 2-4 2.5" till (beroende på höjd)
Då behöver man använda den interna kortplatsen för ett controllerkort

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av XenapZ:

@BABOON_ASS:
Jo det skulle ju vara en lösning, men jag gillar formfaktorn och det vore som sagt mer behändigt med en dedikerad box för pfsense.

Ju den är fin för det låga priset som varit tidigare antar jag.

Så dedikerat blir den väl inte? Varje gång du ska reloada den som kommer eventuellt din storage-pool dö.

Visa signatur

En server här, några servrar där.