Mystisk komponent i nyköpta begagnade datorer

Permalänk
Medlem

Mystisk komponent i nyköpta begagnade datorer

Har köpt ett gäng begagnade datorer till företaget, HP EliteDesk 800G1. Hittade denna komponent (se bilder) i alla datorerna och blir inte klok på vad det är för något. Ser ut som ett relä eller en spole av något slag. Den har inga in- eller utgångar heller.

Bild 1
Bild 2

Det är alltså komponenten som sitter i den vita kabeln om det inte framgår

Nån som kan hjälpa mig identifiera den? Annars måste jag fram med foliehatten!

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Skrivet av detlef:

Har köpt ett gäng begagnade datorer till företaget, HP EliteDesk 800G1. Hittade denna komponent (se bilder) i alla datorerna och blir inte klok på vad det är för något. Ser ut som ett relä eller en spole av något slag. Den har inga in- eller utgångar heller.

Bild 1
Bild 2

Det är alltså komponenten som sitter i den vita kabeln om det inte framgår

Nån som kan hjälpa mig identifiera den? Annars måste jag fram med foliehatten!

Min spontana gissning med tanke på där ser ut att vara en pigg som sticker upp åt sidan är att det är något för att detektera om chassisidan plockats av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min spontana gissning med tanke på där ser ut att vara en pigg som sticker upp åt sidan är att det är något för att detektera om chassisidan plockats av?

Det trodde jag med först, men det finns en annan "pigge" på ett annat ställe som jag är helt säker har den funktionen. Den där metallpiggen som sticker upp når inte upp till locket, plus att den inte är speciellt flexibel om man trycker på den.

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem

Den ser kanske lite väl komplicerad ut i och med att det egentligen räcker med en vanlig brytare, men det skulle kunna vara en chassiintrusionsdetektor.

Det står "SENSE" screentryckt på moderkortet bredvid kontaktdonet, så någon slags detektor är det i alla fall. Edit: glöm det, såg på andra bilden att sladden gick nån helt annanstans

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är du orolig kan du ju koppla ur den och se om datorn fungerar annars kan du ju prata med HP och fråga vad det är.

Skrivet av lanbonden:

Min spontana gissning med tanke på där ser ut att vara en pigg som sticker upp åt sidan är att det är något för att detektera om chassisidan plockats av?

Verkar troligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ser ut att vara nåt sorts intrångsskydd.. Hittade denna länk efter lite googlande http://www8.hp.com/us/en/products/oas/product-detail.html?oid...

Visa signatur

Speldator 2009 edition:
i5 750 @ 4.0 Ghz ][ Radeon HD7970Ghz Edition ][ 4GB(!) DDR3 ][ Intel 320 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornatte:

Ser ut att vara nåt sorts intrångsskydd.. Hittade denna länk efter lite googlande http://www8.hp.com/us/en/products/oas/product-detail.html?oid...

Ja, det där ser sannerligen likadant ut. Lysande! Tack för hjälpen

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem

Det är en "anti tamper device". Du har öppnat datorn, så nu är garantin förlorad.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Min spontana gissning med tanke på där ser ut att vara en pigg som sticker upp åt sidan är att det är något för att detektera om chassisidan plockats av?

Stämmer.
Det kallas för Hood Lock/Hood Sense.

http://www8.hp.com/emea_africa/en/products/oas/product-detail...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|