Råd för bilköp med budget 100k-150k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nu kanske jag är lite biased men kan varmt rekommendera de nya mazda modellerna från -13 och framåt.

https://www.bytbil.com/vastmanlands-lan/personbil-6-wagon-2-2...

hittade denna som verkar vara ett grymt bra köp i närheten av dig dock finns det inga bilder.

https://i.ytimg.com/vi/4U7n2lWxMOY/maxresdefault.jpg

bilen är röd så är väl en bil som liknar denna

Ha inte bilen för länge isåfall.
http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men det där en -04 och inte en -13, mazda modellerna mellan 2000 till 2012 tillverkades i samarbete med ford medans 2013 modellerna och framåt är mazdas egna bilar, min mazda 323 från -99 hade ingen rost undertill när jag sålde den 2016 och köpte min mazda 3

är man orolig kan man underredsbehandla för 2000-3000kr det har jag gjort på min nya bil.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda-6-2015

den får bättre betyg än andra storsäljande japanare

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-avensis-20...

Om man vill ha bra rostskydd får man köpa sig en betydligt dyrare bil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men det där en -04 och inte en -13, mazda modellerna mellan 2000 till 2012 tillverkades i samarbete med ford medans 2013 modellerna och framåt är mazdas egna bilar, min mazda 323 från -99 hade ingen rost undertill när jag sålde den 2016 och köpte min mazda 3

är man orolig kan man underredsbehandla för 2000-3000kr det har jag gjort på min nya bil.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda-6-2015

den får bättre betyg än andra storsäljande japanare

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-avensis-20...

Om man vill ha bra rostskydd får man köpa sig en betydligt dyrare bil.

ja det sa man 2004 det är inte som 1998. så Jag tvivlar på att de bryr sig om lilla Sverige när de funderarar på val av rostskydd av alla sina bilar. Få länder som har det tuffa klimatet som vi har.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja det sa man 2004 det är inte som 1998. så Jag tvivlar på att de bryr sig om lilla Sverige när de funderarar på val av rostskydd av alla sina bilar. Få länder som har det tuffa klimatet som vi har.

dom lägger på en extra vaxbehandling på alla bärande balkar för den svenska marknaden nu samt förseglar hela underredet med täckande plast, det gjorde dom inte år 2003-2004.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Verkligen inte.
Dessutom håller inte boxermotorer. Franskt är ännu värre, de har tiden utvisat!
Varför skriver du ditt namn efter varje inlägg? Vi vet att det är du som skriver då din profil postas på vänster sida bredvid inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det till morsans Subaru som klippte 65000 mil innan hon sålde av den.
Den motorn startade lika lätt när hon sålde den som när hon startade den för första gången.

Det gör jag dels av gammal vana och sen av artighet.
Jag har varit på många forum och alla är inte lika tydliga som Swec.

Så du lär få stå ut med att se det i fortsättningen också.

/Lifooz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Kan släppa iväg min MB 180c kombi, aut, "sportpaket" (bensinare) -2011 7k mil för 120laxar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt en diesel om det ska köras mycket.
Insignia -16 kanske. Borde gå att pruta eftersom den nya modellen är hetare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

dom lägger på en extra vaxbehandling på alla bärande balkar för den svenska marknaden nu samt förseglar hela underredet med täckande plast, det gjorde dom inte år 2003-2004.

Ok gött o veta att de gömmer så man inte ser rosten. Men saltvatten kommer in överallt så lite plast bitar kommer inte göra någon större nyta. (kör du på E4an så använder de nuförtiden saltvatten som halkbekämpning vilket är mycket värre än när de bara slängde ut salt. Så kör du på Europa vägarna på vintern så är det värre än att köra med bilen i vattnet i medelhavet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok gött o veta att de gömmer så man inte ser rosten. Men saltvatten kommer in överallt så lite plast bitar kommer inte göra någon större nyta. (kör du på E4an så använder de nuförtiden saltvatten som halkbekämpning vilket är mycket värre än när de bara slängde ut salt. Så kör du på Europa vägarna på vintern så är det värre än att köra med bilen i vattnet i medelhavet.

Jo jag vet, hade en förmånsbil i 3 år en toyota avensis 2013 för att pendla till jobbet och körde halmstad - malmö dagligen i 3 års tid (E6an) och körde väl cirka 18.000 mil med bilen under de 3 åren och den bilen var rejält rostig undertill i slutet.
Se till att underredsbehandla japanska bilar, hade inne min på en dinitrol behandling där de tog bort all plast undertill och täckte den med torrt rostskysdsmedel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tipsar om Skoda Superb. Helt överlägsen i benutrymme och lastutrymme. Bytte upp mig från Passat 2010 till Superb 2013 och ångrar det inte en sekund. Allt är bättre, såväl som driftsäkerhet till rostskydd. Passat har problem med sina dubbelmassesvänghjul, samma sitter på Skoda men de har inga nämnvärda problem med sina.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag tipsar om Skoda Superb. Helt överlägsen i benutrymme och lastutrymme. Bytte upp mig från Passat 2010 till Superb 2013 och ångrar det inte en sekund. Allt är bättre, såväl som driftsäkerhet till rostskydd. Passat har problem med sina dubbelmassesvänghjul, samma sitter på Skoda men de har inga nämnvärda problem med sina.

Dom har inte 1.8 liters TSI motorerna va? min jobbarkompis superb 2012 fick motorras efter 15.000 mil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag ska ta vidare alla förslag och återkommer när det är dags att jämföra mellan olika modeller. Ni får gärna hjälpa till med fördelar/nackdelar med de modeller som blir aktuella. De modeller som jag tänkte kika mer på är:

Toyota Auris
Mazda 6 Wagon
Subaru Outback
Skoda Octavia
Kia Creed SW
Honda Civic Tourer
Toyota Avensis

Säg gärna till om jag har glömt någon bilmodell eller om jag borde avstå modell från ovanstående lista, gärna med motivering varför eller så.

Återigen, Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dom har inte 1.8 liters TSI motorerna va? min jobbarkompis superb 2012 fick motorras efter 15.000 mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Superb_1_8_TSI_Kombi__...

Jo de verkar finnas med 1.8 TSI. Men de flesta är diesel, vill man dessutom ha fyrhjulsdrift, automat och dragkrok så är det diesel eller en rejälare bensinmotor som gäller har jag för mig.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag ska ta vidare alla förslag och återkommer när det är dags att jämföra mellan olika modeller. Ni får gärna hjälpa till med fördelar/nackdelar med de modeller som blir aktuella. De modeller som jag tänkte kika mer på är:

Toyota Auris
Mazda 6 Wagon
Subaru Outback
Skoda Octavia
Kia Creed SW
Honda Civic Tourer
Toyota Avensis

Säg gärna till om jag har glömt någon bilmodell eller om jag borde avstå modell från ovanstående lista, gärna med motivering varför eller så.

Återigen, Tack!!

Honda Accord.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det går bra?

Letar själv efter en bil i samma prisklass tänkt som familjebil.

Har tittat en hel del efter bilar i den prisklassen och dömt ut några också.

Mercedes C180 förra generation, börjar bli lite gammal?

Golf kombi (finns också i en högre variant om jag inte minns fel), känns tråkig och stel av någon anledning, tyckte inte heller att R-line gjorde sig så bra på den då den såg lite plastigare eller billigare ut. Färgvalet kan ju också ha stor betydelse där. Men säkert en bra bil annars. Passa dig också som vanligt för VW-bensinmotorer före 2012, gick över till kamrem senare som var mer driftsäker.

Seat Leon, ganska plastig invändig samt luktar starkt av plasten, speciellt när den stått i solen och värmts upp. Läste det på ett forum och nog verkar det stämma, 3 av 3 bilar på samma firma, ny som gammal stank... Kan ju varit någon form av medel dom använt på instrumentpanelen eller liknande, men övriga bilar luktade inte så.

Ja nog kan man hitta fel på alla bilar bara man letar, så är det ju.

Ett par som jag funderar på är Skoda Octavia eller Audi A4.

Skodan är lite mer tidlös i designen, väldigt praktisk och rymlig, samt att dom ofta är relativt bra utrustade. Ofta bensinvärmare och drag. Inte hittat direkt några större nackdelar med dom. Värkar hålla sig bra i pris också, kan också bero på att den finns relativt få till salu mot för hur många som sålts nya. Kan ju tolkas som att folk generellt är nöjda med dom?

Audi A4, är väl lite samma sak som med Mercedes C180, gammal generation, men känns ändå lite mer tidlös än mercan. Finns också många till salu, fd leasingbilar m.m. Har fått ett bra pris på en 2015 2.0tdi 150hk, tyvärr med dieselmotor men som gått väldigt lite samt med drag och s-line m.m som nästan passar i budgeten. Ska man ha överseende med att det är en Diesel då? (euro6).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag ska ta vidare alla förslag och återkommer när det är dags att jämföra mellan olika modeller. Ni får gärna hjälpa till med fördelar/nackdelar med de modeller som blir aktuella. De modeller som jag tänkte kika mer på är:

Toyota Auris
Mazda 6 Wagon
Subaru Outback
Skoda Octavia
Kia Creed SW
Honda Civic Tourer
Toyota Avensis

Säg gärna till om jag har glömt någon bilmodell eller om jag borde avstå modell från ovanstående lista, gärna med motivering varför eller så.

Återigen, Tack!!

Jag kan inte annat än att slå ett slag för Subarun. Har kört en sådan i mer än 10 000 mil och förstår varför de har bland de nöjdaste bilägarna. Klassledande utrymmen (ja, Skoda superb och Audi A6 var nära när vi köpte, men inte ända framme) i baksäte, stort bagage och driftsäker. Den permanenta fyrhjulsdriften är ju iofs inget som man sparar pengar på under den varma delen av året, men när det är 15 grader kallt och snömodd på motorvägen så känns inte den kostnaden så omotiverad längre... Kamremsbytet vid 12000 mil kändes dock i plånboken, men från 2012 så har de övergått till kamkedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag ska ta vidare alla förslag och återkommer när det är dags att jämföra mellan olika modeller. Ni får gärna hjälpa till med fördelar/nackdelar med de modeller som blir aktuella. De modeller som jag tänkte kika mer på är:

Toyota Auris
Mazda 6 Wagon
Subaru Outback
Skoda Octavia
Kia Creed SW
Honda Civic Tourer
Toyota Avensis

Säg gärna till om jag har glömt någon bilmodell eller om jag borde avstå modell från ovanstående lista, gärna med motivering varför eller så.

Återigen, Tack!!

Jag kan direkt komma med en varning om auris hybrid, den kan inte dra släp då man riskerar att överhetta batteriet. Såg den i tråden tidigare idag och då jag själv letar kombi i samma prisklass lät en relativt ny hybrid för bra för att vara sant, det var det också för min del med den begränsningen.

Även Skoda har ju begåvats med DSG-lådan, så värt att kolla upp den lite mer noga då dom som sagt haft en del strul med dyra påföljder.

Ett alternativ att kolla på skulle ju kunna vara V70, kanske inte den mest unika bilen i landet men finns en stor begagnatmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag kan inte annat än att slå ett slag för Subarun. Har kört en sådan i mer än 10 000 mil och förstår varför de har bland de nöjdaste bilägarna. Klassledande utrymmen (ja, Skoda superb och Audi A6 var nära när vi köpte, men inte ända framme) i baksäte, stort bagage och driftsäker. Den permanenta fyrhjulsdriften är ju iofs inget som man sparar pengar på under den varma delen av året, men när det är 15 grader kallt och snömodd på motorvägen så känns inte den kostnaden så omotiverad längre... Kamremsbytet vid 12000 mil kändes dock i plånboken, men från 2012 så har de övergått till kamkedja.

Tack för nyttig input! Ska ha det i åtanke.

Skrivet av Vesh:

Jag kan direkt komma med en varning om auris hybrid, den kan inte dra släp då man riskerar att överhetta batteriet. Såg den i tråden tidigare idag och då jag själv letar kombi i samma prisklass lät en relativt ny hybrid för bra för att vara sant, det var det också för min del med den begränsningen.

Även Skoda har ju begåvats med DSG-lådan, så värt att kolla upp den lite mer noga då dom som sagt haft en del strul med dyra påföljder.

Ett alternativ att kolla på skulle ju kunna vara V70, kanske inte den mest unika bilen i landet men finns en stor begagnatmarknad.

Tack för varningen, bortsett från att den inte kan dra släp hur är den annars?
DSG-lådan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saigon:

Lånar tråden lite om det går bra?

Letar själv efter en bil i samma prisklass tänkt som familjebil.

Har tittat en hel del efter bilar i den prisklassen och dömt ut några också.

Mercedes C180 förra generation, börjar bli lite gammal?

Golf kombi (finns också i en högre variant om jag inte minns fel), känns tråkig och stel av någon anledning, tyckte inte heller att R-line gjorde sig så bra på den då den såg lite plastigare eller billigare ut. Färgvalet kan ju också ha stor betydelse där. Men säkert en bra bil annars. Passa dig också som vanligt för VW-bensinmotorer före 2012, gick över till kamrem senare som var mer driftsäker.

Seat Leon, ganska plastig invändig samt luktar starkt av plasten, speciellt när den stått i solen och värmts upp. Läste det på ett forum och nog verkar det stämma, 3 av 3 bilar på samma firma, ny som gammal stank... Kan ju varit någon form av medel dom använt på instrumentpanelen eller liknande, men övriga bilar luktade inte så.

Ja nog kan man hitta fel på alla bilar bara man letar, så är det ju.

Ett par som jag funderar på är Skoda Octavia eller Audi A4.

Skodan är lite mer tidlös i designen, väldigt praktisk och rymlig, samt att dom ofta är relativt bra utrustade. Ofta bensinvärmare och drag. Inte hittat direkt några större nackdelar med dom. Värkar hålla sig bra i pris också, kan också bero på att den finns relativt få till salu mot för hur många som sålts nya. Kan ju tolkas som att folk generellt är nöjda med dom?

Audi A4, är väl lite samma sak som med Mercedes C180, gammal generation, men känns ändå lite mer tidlös än mercan. Finns också många till salu, fd leasingbilar m.m. Har fått ett bra pris på en 2015 2.0tdi 150hk, tyvärr med dieselmotor men som gått väldigt lite samt med drag och s-line m.m som nästan passar i budgeten. Ska man ha överseende med att det är en Diesel då? (euro6).

Efterfrågan på dieslar är väldigt lågt nu så det kan man absolut utnyttja för klipp.
Ang. bilmodeller så har du ju även passat den gamla modellen som står i hallarna med kanske en leasare, oftast välutrustade och, som du säger från -13 och nyare har även kamrem. Bekväm bil med fina utrymmen.
Annars skulle jag även kika lite på Honda Accord om du kan tänka dig nåt japanskt.

Permalänk
Medlem

@saigon: Det är självklart okej! Med all hjälp bör vi hitta något som passar oss

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Urioz:

Tack för nyttig input! Ska ha det i åtanke.

Tack för varningen, bortsett från att den inte kan dra släp hur är den annars?
DSG-lådan?

Dsg lådan att undvika är dsg7 med torrkoppling i svagare TSI motorer, tex 1.4.
Dom andra lådorna med våtkoppling är mer rejält tilltagna och klarar högre vridmoment.
Det har i princip enbart varit problem med dom torrkopplade lådorna och då i taxibilar med mycket start och stopp i stadstrafik.
Har våtkoppling i min tiguan och den växlar mjukt.
Drar inte mycket mer soppa än en vanlig manuell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urioz:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag ska ta vidare alla förslag och återkommer när det är dags att jämföra mellan olika modeller. Ni får gärna hjälpa till med fördelar/nackdelar med de modeller som blir aktuella. De modeller som jag tänkte kika mer på är:

Toyota Auris
Mazda 6 Wagon
Subaru Outback
Skoda Octavia
Kia Creed SW
Honda Civic Tourer
Toyota Avensis

Säg gärna till om jag har glömt någon bilmodell eller om jag borde avstå modell från ovanstående lista, gärna med motivering varför eller så.

Återigen, Tack!!

Auris och Mazda 6 är inte så bra ljudisolerade, kan bli jobbigt vid långfärd. Körde en ny Auris typ hundra mil för några veckor sedan och det var extremt tröttande.

Subarun är fin på många sätt men det är en rätt stor och tung bil, och dessutom fyrhjulsdriven, så de drar rejält med soppa.

Octavia är en bra bil på många sätt. Inte gott om plats direkt men kombivarianten räcker nog.

Ceeds fördel är att den är billig, så du får en nyare för samma pris, och har bra garantier. Kvaliteten är också relativt bra. I övrigt är det en ganska tråkig bil, lite obekväma stolar, inte jättetyst, ganska plastig i inredning och liknande, men är man ute efter en stabil bil och inte bryr dig så mycket om hur kul den är att köra så är den bra.

Civic Tourer är också aningen högljudd för min smak, ofta också lite väl sportig i chassieinställningen så det kan bli lite stötigt och så. Men en del tycker ju det ska vara så. Accord kan vara värd att kolla på, jag har en själv och är ganska nöjd, men den är väldigt liten inuti för yttermåtten. Dock rätt rolig att köra och bekväm och välutrustad om du väljer Executive.

Avensis är en väldigt sansad bil, tråkig som få, inte billig, plastig inuti och rätt slö (speciellt med CVT-lådan). Men den är väldigt förnuftig, bra kvalitet, gott om plats osv. Bra mycket tystare än Auris, så det är ju ett plus.

Annars tycker jag nog att V70 kan vara värd att titta på. Inte snål men inte överdrivet törstig heller beroende på motor förstås. Men bekväm och gott om plats. Kvaliteten är lite blandad men det är ju en väldigt vanlig bil här och således billig att serva, reparera och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Auris och Mazda 6 är inte så bra ljudisolerade, kan bli jobbigt vid långfärd. Körde en ny Auris typ hundra mil för några veckor sedan och det var extremt tröttande.

Subarun är fin på många sätt men det är en rätt stor och tung bil, och dessutom fyrhjulsdriven, så de drar rejält med soppa.

Octavia är en bra bil på många sätt. Inte gott om plats direkt men kombivarianten räcker nog.

Ceeds fördel är att den är billig, så du får en nyare för samma pris, och har bra garantier. Kvaliteten är också relativt bra. I övrigt är det en ganska tråkig bil, lite obekväma stolar, inte jättetyst, ganska plastig i inredning och liknande, men är man ute efter en stabil bil och inte bryr dig så mycket om hur kul den är att köra så är den bra.

Civic Tourer är också aningen högljudd för min smak, ofta också lite väl sportig i chassieinställningen så det kan bli lite stötigt och så. Men en del tycker ju det ska vara så. Accord kan vara värd att kolla på, jag har en själv och är ganska nöjd, men den är väldigt liten inuti för yttermåtten. Dock rätt rolig att köra och bekväm och välutrustad om du väljer Executive.

Avensis är en väldigt sansad bil, tråkig som få, inte billig, plastig inuti och rätt slö (speciellt med CVT-lådan). Men den är väldigt förnuftig, bra kvalitet, gott om plats osv. Bra mycket tystare än Auris, så det är ju ett plus.

Annars tycker jag nog att V70 kan vara värd att titta på. Inte snål men inte överdrivet törstig heller beroende på motor förstås. Men bekväm och gott om plats. Kvaliteten är lite blandad men det är ju en väldigt vanlig bil här och således billig att serva, reparera och så.

Tack för en mycket nyttig inlägg! Ska ha de punkterna i åtanke.

Permalänk
Medlem

Om du har tid och möjlighet, provsitt och provkör allt du kan finna. Framförallt stolar är otroligt individuellt. De stolar jag suttit absolut bäst i (191 cm, 85 kg) är min brors Hyundai i30 från 2010, bättre än diverse moderna BMW 5-serie, och inser mer och mer vilken skillnad det gör. Kul tråd, kommer antagligen sitta i samma sits med bilbyte själv om några år, så följer med spänning!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Choffe:

Om du har tid och möjlighet, provsitt och provkör allt du kan finna. Framförallt stolar är otroligt individuellt. De stolar jag suttit absolut bäst i (191 cm, 85 kg) är min brors Hyundai i30 från 2010, bättre än diverse moderna BMW 5-serie, och inser mer och mer vilken skillnad det gör. Kul tråd, kommer antagligen sitta i samma sits med bilbyte själv om några år, så följer med spänning!

Skulle våga påstå att Hyundai är ett klart underskattat bilmärke, speciellt i kvalitet per krona.
Är absolut värd att undersöka närmare om man ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Auris och Mazda 6 är inte så bra ljudisolerade, kan bli jobbigt vid långfärd. Körde en ny Auris typ hundra mil för några veckor sedan och det var extremt tröttande.

Subarun är fin på många sätt men det är en rätt stor och tung bil, och dessutom fyrhjulsdriven, så de drar rejält med soppa.

Octavia är en bra bil på många sätt. Inte gott om plats direkt men kombivarianten räcker nog.

Ceeds fördel är att den är billig, så du får en nyare för samma pris, och har bra garantier. Kvaliteten är också relativt bra. I övrigt är det en ganska tråkig bil, lite obekväma stolar, inte jättetyst, ganska plastig i inredning och liknande, men är man ute efter en stabil bil och inte bryr dig så mycket om hur kul den är att köra så är den bra.

Civic Tourer är också aningen högljudd för min smak, ofta också lite väl sportig i chassieinställningen så det kan bli lite stötigt och så. Men en del tycker ju det ska vara så. Accord kan vara värd att kolla på, jag har en själv och är ganska nöjd, men den är väldigt liten inuti för yttermåtten. Dock rätt rolig att köra och bekväm och välutrustad om du väljer Executive.

Avensis är en väldigt sansad bil, tråkig som få, inte billig, plastig inuti och rätt slö (speciellt med CVT-lådan). Men den är väldigt förnuftig, bra kvalitet, gott om plats osv. Bra mycket tystare än Auris, så det är ju ett plus.

Annars tycker jag nog att V70 kan vara värd att titta på. Inte snål men inte överdrivet törstig heller beroende på motor förstås. Men bekväm och gott om plats. Kvaliteten är lite blandad men det är ju en väldigt vanlig bil här och således billig att serva, reparera och så.

Vad har du/ni andra och säga om Honda Accord då? bra/dåligt med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Han bör satsa på en tre år gammal f.d. leasningbil t.ex. https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_ELEGANCE_TSI_1... https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_1_6_TDI_CR_Com...

Varför Skoda? Det är ju egentligen en VW. Väldigt prisvärda.

Denna tråd var ju ett tag sedan men varför f.d. leasingbil?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Edit: Missade att Ts sökte detta 2018

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_i30_cw_1_6_CRDi_Auto...

typ en sån här? väldigt billiga bilar att äga, har föregående modell med samma motor som pendelbil

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Verkligen inte.
Dessutom håller inte boxermotorer. Franskt är ännu värre, de har tiden utvisat!
Varför skriver du ditt namn efter varje inlägg? Vi vet att det är du som skriver då din profil postas på vänster sida bredvid inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, japanskt underpresterar starkt när det gäller skador. Honda har ju inte ens 1 skada anmäld per 200 bilar, skandal!

https://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz