Dator hittar inte nätverket direkt vid uppstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

Dator hittar inte nätverket direkt vid uppstart

Hej,

Har ett lite frustrerande problem där den stationära datorn inte ansluter sig direkt till nätverket, utan tuggar "Identifiering sker.." i x-antal minuter innan det funkar igen, vilket sker vid varje uppstart av Windows. Kör nätverkskabel och det har fungerat tidigare vilket gör det lite mystiskt. Någon som har något tips på vad som kan vara orsaken?

Stationär: | Stor tung långsam historia |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy S8+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

@voro12:
Vad har du för bredbandsleverantör? Jag har samma problem sedan ett par dagar tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Gamerouge:

@voro12:
Vad har du för bredbandsleverantör? Jag har samma problem sedan ett par dagar tillbaka.

Har bredbandsbolaget (250 Mbit, bor i lägenhet). Har haft problemet i ett par veckor nu, men möjligt att det är något i deras ände

Stationär: | Stor tung långsam historia |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy S8+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2011

Sker även samma problem om du kör direkt från uttaget till datorn ? Kan vara routern som spökar

MOBO : Gigabyte GA-990XA-UD3 CPU : AMD FX-8320 @ 4.0 Ghz
RAM : Hyper X 2x4 GB GPU : Asus Strix 380x DATORLÅDA : CoolerMaster Elite 430 PSU : Chieftec Nitro Series BPS-650C CPU KYLARE : Corsair H40 SSD : Corsair Force LE 250 GB HDD : Hitachi 7200k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

@voro12: Har också bbb samt 250 mbit,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Feb 2011

Jag har samma problem.
Måste dra ipconfig /renew varje gång jag startar datorn, eller ansluter till vpn (vilket nu inte fungerar alls).

"windows can't communicate with the device or resource (primary dns server)"

Men efter att man drar renew, som sagt så funkar det. (inte vpn då) ^^

Testade att sätta i annat nätverkskort, utan framgång.

fiber --> omkopplare ? ---> dator.
Windows 7.

Har dock inte problemet med annan dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Samma problem här tar dryga minuten efter datorn laddat skrivbordet började förra veckan.Har BBB 100-50...
Nu kommer jag inte in på deras hemsida heller började igår. Inget internet står det men kan surfa överallt annars.
Kollade nu min andra laptop samma fel på den. Den är precis nyinstallerad med win 10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Sätt dns manuellt till 1.1.1.1 och testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Jag har liknande problem hemma och i mitt fall så beror problemet på en l3 switch som sitter mellan router och dator.
Hur ser din anslutning ut? BBB -> Router? -> switch? -> ? -> Dator

| CPU: AMD Ryzen 1600 | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Asus Strix Vega 56 | Mobo: MSI X370 Pro Carbon | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: EVGA G2 750W 80+ Gold | Kylare: Ryzen Wraith | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av voro12:

Hej,

Har ett lite frustrerande problem där den stationära datorn inte ansluter sig direkt till nätverket, utan tuggar "Identifiering sker.." i x-antal minuter innan det funkar igen, vilket sker vid varje uppstart av Windows. Kör nätverkskabel och det har fungerat tidigare vilket gör det lite mystiskt. Någon som har något tips på vad som kan vara orsaken?

http://forumbilder.se/H6JB1/namnlos.png

Testa ladda ner senaste drivrutinen till ditt nätverkskort, har avhjälpt liknande problem förut med denna metod.
Alternativt installera om drivarna bara.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Har samma problem, Ipconfig med release renew eller en omstart är det som funkar, jag har testat att om installera drivrutiner och kollat alla inställningar, detta problem kom efter en tids användning av windows 10, så om det var som orsakade det är svårt att säga, men kan men säkerhet säga att det funkade utan problem i början.

Det konstiga är ju att det inte får en ip vid uppstart, men alltid efter en omstart och ibland om man stänger av och gör en uppstart efter en kortare tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Kollade utan router funkade direkt. Ringde BBB dom sade då att det fel på din router. Fick en ny dagen efter bytte idag, nu funkar det perfekt igen. Peppar peppar..

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Tunguska:

Har samma problem, Ipconfig med release renew eller en omstart är det som funkar, jag har testat att om installera drivrutiner och kollat alla inställningar, detta problem kom efter en tids användning av windows 10, så om det var som orsakade det är svårt att säga, men kan men säkerhet säga att det funkade utan problem i början.

Det konstiga är ju att det inte får en ip vid uppstart, men alltid efter en omstart och ibland om man stänger av och gör en uppstart efter en kortare tid.

Om du kör win 10 så är det tecken på drivrutinsproblem eftersom datorn INTE startas om om du inte väljer starta om i avstängningsmenyn, stäng av innebär att datorn går ner i ett sorts hybridströmsparläge, det var mycket strul med detta när MS introducerade det för att få det att verka som att win startar snabbare än vad det egentligen gör...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

@mrqaffe: OT, men Amen brother.

Snabb uppstart suger rövballe. Man har ständigt kunder som ringer och har alla möjliga märkliga problem, sen ser man deras uptime är 120+ dagar på systemet. "Stänger ju av datorn varje dag" säger dom.
Nej, du väljer stäng av. Med andra ord logga ut och hibernate. Så har det varit sen windows 8.

Stäng av snabb uppstart så löser man detta, men då tar datorn lite mer tid att gå igång.

Värst är när man ber kunder starta om datorn men dom väljer stäng av och sen startar igen. Blir ju ingen skillad då, så man får vara tydlig med att säga att dom måste välja "starta om".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av boibo:

@mrqaffe: OT, men Amen brother.

Stäng av snabb uppstart så löser man detta, men då tar datorn lite mer tid att gå igång.

Stängde av hybrinate/snabbstart, får se om det blir bättre.

Men visst det är nåt skumt med drivarna till nätverk och ljudkort, antar att dom inte tillverkaren fixat dom för windows 10, för att göra uppdatering eller ominstallation löser det inte.

Angående ljudkortet så visar högtalariconen ett röttkryss men allt funkar ok, bara irriterande.