Dator hittar inte nätverket direkt vid uppstart

Permalänk
Medlem

Dator hittar inte nätverket direkt vid uppstart

Hej,

Har ett lite frustrerande problem där den stationära datorn inte ansluter sig direkt till nätverket, utan tuggar "Identifiering sker.." i x-antal minuter innan det funkar igen, vilket sker vid varje uppstart av Windows. Kör nätverkskabel och det har fungerat tidigare vilket gör det lite mystiskt. Någon som har något tips på vad som kan vara orsaken?

Permalänk

@voro12:
Vad har du för bredbandsleverantör? Jag har samma problem sedan ett par dagar tillbaka.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

@voro12:
Vad har du för bredbandsleverantör? Jag har samma problem sedan ett par dagar tillbaka.

Har bredbandsbolaget (250 Mbit, bor i lägenhet). Har haft problemet i ett par veckor nu, men möjligt att det är något i deras ände

Permalänk
Medlem

Sker även samma problem om du kör direkt från uttaget till datorn ? Kan vara routern som spökar

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk

@voro12: Har också bbb samt 250 mbit,

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem.
Måste dra ipconfig /renew varje gång jag startar datorn, eller ansluter till vpn (vilket nu inte fungerar alls).

"windows can't communicate with the device or resource (primary dns server)"

Men efter att man drar renew, som sagt så funkar det. (inte vpn då) ^^

Testade att sätta i annat nätverkskort, utan framgång.

fiber --> omkopplare ? ---> dator.
Windows 7.

Har dock inte problemet med annan dator.

Permalänk

Samma problem här tar dryga minuten efter datorn laddat skrivbordet började förra veckan.Har BBB 100-50...
Nu kommer jag inte in på deras hemsida heller började igår. Inget internet står det men kan surfa överallt annars.
Kollade nu min andra laptop samma fel på den. Den är precis nyinstallerad med win 10.

Permalänk
Medlem

Sätt dns manuellt till 1.1.1.1 och testa.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem hemma och i mitt fall så beror problemet på en l3 switch som sitter mellan router och dator.
Hur ser din anslutning ut? BBB -> Router? -> switch? -> ? -> Dator

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av voro12:

Hej,

Har ett lite frustrerande problem där den stationära datorn inte ansluter sig direkt till nätverket, utan tuggar "Identifiering sker.." i x-antal minuter innan det funkar igen, vilket sker vid varje uppstart av Windows. Kör nätverkskabel och det har fungerat tidigare vilket gör det lite mystiskt. Någon som har något tips på vad som kan vara orsaken?

http://forumbilder.se/H6JB1/namnlos.png

Testa ladda ner senaste drivrutinen till ditt nätverkskort, har avhjälpt liknande problem förut med denna metod.
Alternativt installera om drivarna bara.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har samma problem, Ipconfig med release renew eller en omstart är det som funkar, jag har testat att om installera drivrutiner och kollat alla inställningar, detta problem kom efter en tids användning av windows 10, så om det var som orsakade det är svårt att säga, men kan men säkerhet säga att det funkade utan problem i början.

Det konstiga är ju att det inte får en ip vid uppstart, men alltid efter en omstart och ibland om man stänger av och gör en uppstart efter en kortare tid.

Permalänk

Kollade utan router funkade direkt. Ringde BBB dom sade då att det fel på din router. Fick en ny dagen efter bytte idag, nu funkar det perfekt igen. Peppar peppar..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tunguska:

Har samma problem, Ipconfig med release renew eller en omstart är det som funkar, jag har testat att om installera drivrutiner och kollat alla inställningar, detta problem kom efter en tids användning av windows 10, så om det var som orsakade det är svårt att säga, men kan men säkerhet säga att det funkade utan problem i början.

Det konstiga är ju att det inte får en ip vid uppstart, men alltid efter en omstart och ibland om man stänger av och gör en uppstart efter en kortare tid.

Om du kör win 10 så är det tecken på drivrutinsproblem eftersom datorn INTE startas om om du inte väljer starta om i avstängningsmenyn, stäng av innebär att datorn går ner i ett sorts hybridströmsparläge, det var mycket strul med detta när MS introducerade det för att få det att verka som att win startar snabbare än vad det egentligen gör...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: OT, men Amen brother.

Snabb uppstart suger rövballe. Man har ständigt kunder som ringer och har alla möjliga märkliga problem, sen ser man deras uptime är 120+ dagar på systemet. "Stänger ju av datorn varje dag" säger dom.
Nej, du väljer stäng av. Med andra ord logga ut och hibernate. Så har det varit sen windows 8.

Stäng av snabb uppstart så löser man detta, men då tar datorn lite mer tid att gå igång.

Värst är när man ber kunder starta om datorn men dom väljer stäng av och sen startar igen. Blir ju ingen skillad då, så man får vara tydlig med att säga att dom måste välja "starta om".

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@mrqaffe: OT, men Amen brother.

Stäng av snabb uppstart så löser man detta, men då tar datorn lite mer tid att gå igång.

Stängde av hybrinate/snabbstart, får se om det blir bättre.

Men visst det är nåt skumt med drivarna till nätverk och ljudkort, antar att dom inte tillverkaren fixat dom för windows 10, för att göra uppdatering eller ominstallation löser det inte.

Angående ljudkortet så visar högtalariconen ett röttkryss men allt funkar ok, bara irriterande.

Permalänk

Jag har samma lika problem och nu är jag här

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem

Jag löste det genom att tilldela min dator en statisk ip i det lokala nätverket. Varningstriangeln försvinner innan jag får upp ikonerna på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com