Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Nu har jag själv visserligen en lite äldre Synchrone 8000, men har själv haft problem med att stolen inte riktigt ville låsa sig ordentligt i gungningen.

Sprang in på Kinnarps här i stan när jag ändå hade ett ärende i närheten, och fick rådet att ta av sitsen och dra åt en mutter. Det löste mitt problem och jag skulle tänka mig att det fungerar även på din.

Tog en bild för att visa vilken mutter jag menar:

Muttern är lite krånglig att komma åt, men behöver inte dras åt speciellt mycket. Se till att spaken på sidan inte är i låst läge innan du börjar dra åt muttern. Kan även notera att muttern på min släppte igen efter ett tag, så jag drog dit ett buntband precis bakom muttern och det har hittills hållit den på plats i drygt ett år utan problem.

Jag har dock inte smort upp min och kan därför inte svara på om det även kan vara bra att smörja här.

Att montera bort sitsen kan dock skilja sig lite mellan olika modeller och ålder. Vet att på nyare 8000 finns det en liten knapp på undersidan som gör att man bara kan dra sitsen rakt framåt när man håller in den så lossnar det. På äldre 8000 så finns det en liten metallflärp längst bak på sitsen som man "böjer" upp lite försiktigt på båda sidor med en skruvmejsel eller ett finger och samtidigt försiktigt lirka sitsen framåt. Ska inte behöva tas i med våld.

Kan tänka mig att det fungerar ungefär på samma sätt med en 6000.

Flärpen på en 8000 ser ut så här:

Hoppas detta kan lösa även ditt problem.

Tack. Du är en hjälte! Fungerar perfekt på en 8000.

Permalänk
Medlem

Har en till salu för en billig peng om intresse finns Inkl huvudstöd.

Permalänk
Medlem

Har haft en beg. 8000 modell och kan rekommendera den. Nu har jag dock en RH Logic 400 Elegance, som är skönare för _min_ rygg och känns mer deluxe. Att den är mycket tyngre och är i läder gör ju också en del. Känns som att man kan sitta hela dagen i sträck utan att ens fundera på att resa sig upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refgain:

Tack. Du är en hjälte! Fungerar perfekt på en 8000.

Har samma.problem.
Dock sitter muttern så hårt på min, antingen är det en låsmutter eller kärvat fast.
Får använda mejsel ochslå med hammare, flyttar sig inte mycket varje gång då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har samma.problem.
Dock sitter muttern så hårt på min, antingen är det en låsmutter eller kärvat fast.
Får använda mejsel ochslå med hammare, flyttar sig inte mycket varje gång då.

Det är en nylocmutter, så jo, krävs lite kraft för att dra runt den. Gjorde på samma sätt som du när det begav sig, knackade runt den med spårmejsel + hammare. Lade även på en droppe gänglås efteråt, med förhoppningen att slippa göra om den där manövern i framtiden. Har funkat bra ett gäng år nu

Edit: kan också tipsa er som köper begagnade stolar i halvdant skick att det finns högkvalitativa överdragsklädslar till de vanligaste Kinnarpsmodellerna för omkring tusenlappen. Stolen blir som ny, och i alla fall den överdragsklädsel jag har är lika slitstark som originalklädseln. Riktigt bra grej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Demontera sits

@Slysor: Tack skall du ha, Detta löste mitt problem med♥
Jag bifogar en bild på hur spärren för att demontera sitsen ser ut på min 8000 Synchrone. det är en insexskruv under sitsens bakre del .
/A

Permalänk
Medlem

Kinnarps har dom absolut bästa kontorsstolarna! Hittade ett begagnat fynd för 500kr i en butik i stockholm, www.bbsmobler.se

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad detta är för modell? Värd två tusen?

Permalänk
Medlem

är nog denna serien https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/pl...

2000 spänn det tycker jag den är värd hade såna på jobbet förut

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

är nog denna serien https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/pl...

2000 spänn det tycker jag den är värd hade såna på jobbet förut

Det verkar stämma!

Fick mer information (och bilder) idag:

  • Arbetsstol 8784

  • Nackstöd N78

  • Amaretta 6699 svart

  • CAST60 Hjul för hårda golv

  • Aluminiumkryss

  • Xtreme Plus 4531 ljusröd

1950 kr.
Företag som säljer för de bytt inredning på sitt kontor. Dessa röda stolarna passar inte längre inredningsfärgen.

En fundering som uppstår när jag fick mer bilder, är att den ena stolen har en guldig Kinnarpslogga på ryggstödet? Se bilder. Är det en senare årsmodell tro? Om en av stolarna har ryggstödsloggan - ska jag prioritera den?
Utöver logga har den lite annan form på ryggstödet (ingen skåra på sidorna).
Ser ut som denna: https://www.kinnarps.se/store/produkt/kontorsmobler/sittmoble...

Album på alla bilder jag besitter på den: https://imgur.com/a/UTO6Pnu

Permalänk
Medlem

@Vixo90: Utan tvekan värt 2k, den ser ut att vara i riktigt bra skick också!

Jag har nu två Kinnarpsstolar. En 9000 och en 6000, pga att jag växlar lite mellan 2 olika orter. Inte för att det är relevant information men det säger något om hur det är att ha att göra med Kinnarps iaf; 6000-stolen fick jag som ett riktigt bra fynd då de haft en kund som ångrat sig vad gäller klädsen på stolen. Stolen var alltså helt ny och jag fick den fullutrustad av Kinnarps för 3 k sek. Kinnarps stolar är helt enkelt överlägsna. Innan dessa två så hade jag en gamingstol för 4 k sek eller 4.5 k och den var helt värdelös, förlorade 2 k sek på det köpet.

Men iaf, vilken olja ska man köra på? Min 9000-stol har börjat gnissla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Det verkar stämma!

Fick mer information (och bilder) idag:

  • Arbetsstol 8784

  • Nackstöd N78

  • Amaretta 6699 svart

  • CAST60 Hjul för hårda golv

  • Aluminiumkryss

  • Xtreme Plus 4531 ljusröd

1950 kr.
Företag som säljer för de bytt inredning på sitt kontor. Dessa röda stolarna passar inte längre inredningsfärgen.

En fundering som uppstår när jag fick mer bilder, är att den ena stolen har en guldig Kinnarpslogga på ryggstödet? Se bilder. Är det en senare årsmodell tro? Om en av stolarna har ryggstödsloggan - ska jag prioritera den?
Utöver logga har den lite annan form på ryggstödet (ingen skåra på sidorna).
Ser ut som denna: https://www.kinnarps.se/store/produkt/kontorsmobler/sittmoble...

https://i.imgur.com/svLqQ4m.jpghttps://i.imgur.com/9ZmYmH8.jpg

Album på alla bilder jag besitter på den: https://imgur.com/a/UTO6Pnu

Köpte stolen idag!
Säljaren hade tre stycken; två stycken 8784N78 och en 9334N1. Tog den finaste, en av 8784N78. Riktigt fräsch förutom en liten buckla i sittdynan, i skumgummit (inget märke i tyget). Alla funktioner fungerar klockrent. Tog bort sittdynan och knappt skitig/dammig där. Bruksanvisningen också kvar, en ihopvikt papperslapp mellan ryggstödet och sittdynan.
Gav 1900 kr. Är nöjd!
__

Någon som kan hjälpa mig att ta en bild (eller använda min), var ni brukar smörja? Markera smörjpunkterna i paint. Förstår att alla ställen där det är rörelse, men på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Ursäktar också necrobump, men skulle också vilja veta vart exakt man behöver smörja en kinnarpsstol när det blir gnissligt såfort man rör sig i stolen

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag har nyligen köpt en begagnade Kinnarps 8000 som behövs lite smörjning. Jag telefonerade till Kinnarps och fick talade med en tekniker som förklarade var jag skulle smörja stolen. Förlåtelse för at resten av innlegget er på svorsk.

1. Inte smörja lamellarna/platarna som holder låsemekanismen! Da får du ikke låst stolen.
2. Finn ut av hvor det knirker, og spray på CRC 5-56.

Jeg smurte mutteren som glir opp og ned langs platene, og alle andre bevegelige ledd jeg kom over. Å sette gyngemotstanden på det den letteste innstillingen og så bevege stolen gjør at du ser hva som beveger seg.
Ett sted som var spesielt vanskelig å komme til var området på "innsiden" av armlenene. Her måtte jeg stå foran stolen og sprute olje fra fremsiden av stolen slik at det traff mekanismen bak, da toppen er dekket av metall er vanskelig å komme til. Det blir en del olje hvis man sprayer alle deler, så det kan være lurt å ha noe tørkepapir som fanger opp spillolje som renner ut fra undersiden av stolen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Børre:

Tjenare!

Jag har nyligen köpt en begagnade Kinnarps 8000 som behövs lite smörjning. Jag telefonerade till Kinnarps och fick talade med en tekniker som förklarade var jag skulle smörja stolen. Förlåtelse för at resten av innlegget er på svorsk.

1. Inte smörja lamellarna/platarna som holder låsemekanismen! Da får du ikke låst stolen.
2. Finn ut av hvor det knirker, og spray på CRC 5-56.

Jeg smurte mutteren som glir opp og ned langs platene, og alle andre bevegelige ledd jeg kom over. Å sette gyngemotstanden på det den letteste innstillingen og så bevege stolen gjør at du ser hva som beveger seg.
Ett sted som var spesielt vanskelig å komme til var området på "innsiden" av armlenene. Her måtte jeg stå foran stolen og sprute olje fra fremsiden av stolen slik at det traff mekanismen bak, da toppen er dekket av metall er vanskelig å komme til. Det blir en del olje hvis man sprayer alle deler, så det kan være lurt å ha noe tørkepapir som fanger opp spillolje som renner ut fra undersiden av stolen.

Bra tips Tror dock att antingen riktigt fett eller ex. litiumfett (spray) fungerar bättre och mer långvarigt än CRC 5-56 o.l.

Välkommen till Sweclockers btw

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bra tips Tror dock att antingen riktigt fett eller ex. litiumfett (spray) fungerar bättre och mer långvarigt än CRC 5-56 o.l.

Välkommen till Sweclockers btw

Det kan godt være. Teknikaren brukte CRC 5-56, men jeg tror det mest er fordi det kommer på burk med et langt strå, slik at det er enkelt å nå til på trange steder samt at det penetrerer godt.