Permalänk

7900x delid

Ville testa på vad blå laget hade att erbjuda men efter att ha läst skräckhistorier om hur horribelt dålig kylpasta intel använder så kände jag att det var lika bra att delidda direkt då jag planerat att klocka en del.

Jag var "feg" och körde med Der8auer Die-Mate-X då jag kände att hur trist och tråkig min vardag än må vara så är jag inte beredd att sätta en cpu för 10 loppor i skruvstädet.

Resultatet blev hyffsat jämna temps över kärnorna med en max differens på ca 5c.

Har inte hunnit klocka eller köra några direkta tester men en halvtimme i Aida64 så låg jag på en package-temp på ~50c stock.
Inte en blekaste hur detta står sig mot andra deliddade 7900x men det är ju iallafall lägre temps än med orginalpastan.

Update:

Har testat att klocka lite snabbt nu och 4.8@1.25 verkar vara stabilt.
När det gäller AVX så har jag backat rejält på frekvensen då det blir varmt och svettigt även med bättre värmeöverföring (avx -5, avx512 -7).
Men icke-avx last i aida64 ger mig en stabil temp på 49c och med avx last aktiv landar den på 59c.

En ren avx last (prime95 small fft) gör att det springer iväg snabbt och temps landar på ~85c så det får vi hålla oss ifrån

Besök galleriet här