@Sisyfos: håller med & förstår. Problemet är ju att det inte är verkligheten.
Har spelat lite nu igen, och det är värre än nånsin, PUG’s.
Förvisso mest quickplay, gillar inte systemet med att ranked byter sida, matcherna tar för lång tid.
Men quickplay är helt trasigt, så sjukt mkt troll.
En sak som folk verkar tyckande ”jättekul” är att joina en match på defense, välja tank eller heaö så att laget ska tro att swtupen är ok, springa hela vägen till setup, sen 1-2 sekunder innan start så quittar dom.
Detta gör att man direkt på defense hamnar i 5v6 utan tank/heal.
En annan ”festlig” sak är alla i quickplay som leftar 10 sek innan förlust, återigen som sagt nån typ av fetisch där dom får nån sorts tillfredställelse av att någon annan kommer joina in i deras fail. Inget problem kanske folk tänker, men ibland är det 3-5 min kö, igår fick jag 3 sånna matcher på rad...
Även helt otroligt hur mkt folk, även i ranked, som bara skiter i objektives. Har förlorat så sjukt mkt matcher bara för stt folk lallar runt random på kartan och blir farmade, istället för att gruppa och foka objective.
Sjuka är att jag -sällan- spelar med folk under lvl 200 nuförtiden. Förstår inte hur man tagit sig dit och ännu inte fattat att man måste stå vid payload som defense för att den inte slag flytta på sig?
Det är lixom helt irrelevant om spelaren i fråga lyckas döda 5 motståndare ensam vid deras spawn, om deras 6:e gubbe rullar pylonen i mål ensam...
Men skulle säga att det största problemet är att ren tank/heal är för tråkig att spela.
Händer ofta att alla 5 andra tar någon form av dps, dom matcherna lämnar jag direkt.
Jag fattar återigen inte att folk inte fattat att man omöjligen vinner utan tank/heal?
Men folk verkar ju vilja spela dps. Som dps är man ju mer ”in control”. Tank så är det mer bara ”forcera mot objective”, och heal är mer ”följ efter alla andra tomtar som springer runt som yrs höns och försök rädda läget”.
Min slutsats är att nått i folks psykologi hellre gör att dom vill ”ha ihjäl motståndarna”.
Skulle säga att den absolut största success-faktorn i en pug är om man har en (någorlunda bra) mercy eller inte.
Vid 2 jämnbra lag så krossar det laget som har heal och ress...
Sen dom få gånger laget väl har heal och tank, så är det ändå dps-klasser.
Typ ana/Brigitte.
Det folk då inte förstår i setup, är stt det är totalt meningslöst stt man ”har ju heal”, om ”healern” är en Brigitte som springer in i mitten och enbart försöker ha ihjäl folk. Eller en ana som står så långt bort att den enda hon healar är sig själv.
Sisy men inte minst:
”Ja men spela tank heal själv då”
Absolut, det gör jag, men det är ändå meningslöst i team med 5 dps.
Att ta en stor tjock tank som ska flytta payload, utan heal, med 5 virriga Dps, det är meningslöst.
Att försöka spela mercy, med 5 squashs dps spridda över kartan, även det lika meningslöst.
Det tråkiga är att, på den nivån en ”casual” gamer ligger, så är den största faktorn till vinst/förlust hur RNG skapar upp teamen. Man kan spela med totalt inkompetenta idioter, och ändå vinna...pga att motståndarna är ännu sämre.
För mig handlar det inte om att vinna, utan att ha kul.
Och det tråkiga är att det inte känns så meningsfullt när vinster ofta beror på att motståndarna inte är kapabla till en bra setup, och förluster beror på lagmedlemmar som inte heller kan spela.
En strategi som ändå funkar, i quickplay, är att bara spela attack. Hamnar man med puckon så är iaf misären över på 5 min. Har märkt att många tillämpar detta, kan bli 10 pers utbytta i defense-laget under setup.