Wintermute – SweClockers och Nerdphilia bygger speldator till Matgeek

Permalänk
Melding Plague

Wintermute – SweClockers och Nerdphilia bygger speldator till Matgeek

Tillsammans med Youtube-profilerna Matgeek och Nerdphilia påbörjar SweClockers projektet Wintermute, en videoserie i tre delar där målet är att bygga en spel- och streamingdator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt! kul med parvum dessutom! när man ser detta vill man ju börja bygga igen nästan

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Åh, vilken bra collaboration!

Permalänk
Medlem

Matgeek <3 , ska bli kul att följa detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt samarbete!

Permalänk
Medlem

Jag blir så glad när jag ser att ni valt seasonic prime titanium! Förstår inte varför folk hyser så lite kärlek mot nätagg, det är ju skitviktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag blir så glad när jag ser att ni valt seasonic prime titanium! Förstår inte varför folk hyser så lite kärlek mot nätagg, det är ju skitviktigt

För att ett fractal design effekt 600w för 450kr med största sannolikhet driver datorn bra till den är dags att ersätta. Svårt att motivera någon att lägga 2000kr på en nätdel när det kan läggas på ex mer ssd.
Men bygger man en viktig dator till företag så är det vettigt att välja ett mer påkostat

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

För att ett fractal design effekt 600w för 450kr med största sannolikhet driver datorn bra till den är dags att ersätta. Svårt att motivera någon att lägga 2000kr på en nätdel när det kan läggas på ex mer ssd.
Men bygger man en viktig dator till företag så är det vettigt att välja ett mer påkostat

Tycker tvärt om, köper man andra bra delar lägg bra med pengar på allt om du kan.

Men allt är ju personligt.

Ja tycker konstigt lägga 10k på GPU sen 450kr på ett nätagg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker tvärt om, köper man andra bra delar lägg bra med pengar på allt om du kan.

Men allt är ju personligt.

Ja tycker konstigt lägga 10k på GPU sen 450kr på ett nätagg.

Ja det beror ju på budget man kanske inte stoppar en 500kr nätdel i en burk för 15000kr. Men nu när jag byggde ihop en HTPC av lite överblivna delar såg jag ingen anledning att köpa ett dyrare.

Och när jag bygger åt vänner är det svår att få dom att lägga mer än de måste på just nätdelen för det är inget som de kommer märka av. Sannolikheten att den börjar krångla innan datorn ändå är skit är inte stor.

Sen finns ju många nätdelar för runt 700w för ca 8-900kr som har 80+ guld och 10 års garanti de är ett vettigt segment enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det beror ju på budget man kanske inte stoppar en 500kr nätdel i en burk för 15000kr. Men nu när jag byggde ihop en HTPC av lite överblivna delar såg jag ingen anledning att köpa ett dyrare.

Och när jag bygger åt vänner är det svår att få dom att lägga mer än de måste på just nätdelen för det är inget som de kommer märka av. Sannolikheten att den börjar krångla innan datorn ändå är skit är inte stor.

Självklart, dock när jag byggt åt polare har jag alltid förklarat varför jag får dom köpa tex RMX750 eller RMX650 tex.

Samma sak med SSD, skärm, möss allt.

Ingen skillnad för mig.

Eller andra bra PSUer.

Det ska hålla och va bra saker rakt igenom, jag kan inte med handen på hjärtat trycka in vissa saker och så ska dom ha ett 1080 /1080ti och skärm för 7k.

Många av dom bryr sig inte för 5 öre hur den ser ut och dom kan noll om datorer, men då tycker jag det är ännu viktigare man har bra prylar.

Men som dom HTPC självklart är ju inte kanske viktigaste datorn stoppa in en dyr PSU.

Men jag tex köper aldrig "skit" längre, alltid bra saker rakt igenom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Åh, IO pr0n.
Min dator för video redigering blir ju dubbelt så dyr dock.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja den blir snygg när den blir färdig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men jag tex köper aldrig "skit" längre, alltid bra saker rakt igenom.

Man brukar oftast få ångra ett dumsnålt köp i slutändan ändå, så jag kör på samma filosofi. Köper hellre prylar som kanske är snäppet dyrare än vad jag egentligen behöver. Det är ju surt om ens billiga nätagg går sönder och tar med sig ens grafikkort på köpet.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

För att ett fractal design effekt 600w för 450kr med största sannolikhet driver datorn bra till den är dags att ersätta. Svårt att motivera någon att lägga 2000kr på en nätdel när det kan läggas på ex mer ssd.
Men bygger man en viktig dator till företag så är det vettigt att välja ett mer påkostat

Som dom även säger i videon, ett bra agg håller många år och går agget åt helvete kan hela systemet vara rökt. Dumt att snåla på en så vital komponent.

Permalänk
Avstängd

Enda felet är CPU,n

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Enda felet är CPU,n

Ja, det var ett märkligt val till någon som sysslar med videoredigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Detta kan förvisso vara trevligt att följa men samtidigt är det så övertydligt att det bara är ett pr-jippo som syftar till att Matgeek ska slippa betala för sin dator. Sen hänger resten med för att få lite publicitet och ha lite skoj.

Bitter? Nej, men jag förstår mig inte på "influencer"-grejen. Det är mig helt obegripligt att så många vill titta på andra människors liv och hobbyer, särskilt när det inte följer något särskilt ämne.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Detta kan förvisso vara trevligt att följa men samtidigt är det så övertydligt att det bara är ett pr-jippo som syftar till att Matgeek ska slippa betala för sin dator. Sen hänger resten med för att få lite publicitet och ha lite skoj.

Bitter? Nej, men jag förstår mig inte på "influencer"-grejen. Det är mig helt obegripligt att så många vill titta på andra människors liv och hobbyer, särskilt när det inte följer något särskilt ämne.

Zlatan får ju mer än bara en dator för att folk följer hans hobby.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Detta kan förvisso vara trevligt att följa men samtidigt är det så övertydligt att det bara är ett pr-jippo som syftar till att Matgeek ska slippa betala för sin dator. Sen hänger resten med för att få lite publicitet och ha lite skoj.

Bitter? Nej, men jag förstår mig inte på "influencer"-grejen. Det är mig helt obegripligt att så många vill titta på andra människors liv och hobbyer, särskilt när det inte följer något särskilt ämne.

Känns mer som tanken är att SweClockers och de två youtuberna ska byta tittare med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kunde ni inte bjuda in Linus istället?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Enda felet är CPU,n

Yes, fast den kanske var sponsrad? Eller så ska den datorn bara användas till spel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ang bygga F1 simulator, nu vet jag varför han intervjuade Marcus Ericsson i Monaco
Jag har byggt en egen simulator men inget Hi-Tech

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

tillkommer en streamingdator till det där bygget eller är tanken att köra streamen i låg upplösning sen?
spelar naturligtvis dum nu. jag kan verkligen inte förstå valet av cpu om tanken är att spela och streama på samma dator. nog för att det är sponsrat men 12 kärnor skulle vara att föredra om man inte vill framedroppa. upplevelsen på en bra stream bör ju motsvara spelupplevelsen i bästa möjliga mån.

Skadar inte mig då jag aldrig i hela mitt liv skulle få för mig att titta på en stream, med undantag från exempelvis produktreleaser och liknande men det är inte vad det här bygget är till för.

my 2 cents

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiruz:

Enda felet är CPU,n

Skrivet av Cenorida:

Yes, fast den kanske var sponsrad? Eller så ska den datorn bara användas till spel?

Själva datorn är sponsrad, men komponenterna fick vi välja helt fritt. Valet föll på Intel för att den främst ska användas till spel och VR, och då kändes det som det bästa alternativet.

Skrivet av jocke92:

Känns mer som tanken är att SweClockers och de två youtuberna ska byta tittare med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det huvudsakliga syftet var att göra ett kul bygge ihop med Nerdphilia och Matgeek. Allt annat är en bonus!

Skrivet av superegg:

Kunde ni inte bjuda in Linus istället?

Haha, ja det hade ju varit lite coolt. Dock svårt, med tanke på att han är kanadensare

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Själva datorn är sponsrad, men komponenterna fick vi välja helt fritt. Valet föll på Intel för att den främst ska användas till spel och VR, och då kändes det som det bästa alternativet.

Hade ni verkligen fått välja ett moderkort från MSI, fastän ASUS var sponsor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Hade ni verkligen fått välja ett moderkort från MSI, fastän ASUS var sponsor?

Eller för den delen grafikkort från; MSI, Gigabyte, ..., var för f** uppriktiga, sådana uttalanden naggar ju bara förtroendet i kanten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Viktigaste uppföljningen är att Swec (Jonas!!) lagar mat med matgeek i hans kök.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Hade ni verkligen fått välja ett moderkort från MSI, fastän ASUS var sponsor?

Skrivet av X_Load:

Eller för den delen grafikkort från; MSI, Gigabyte, ..., var för f** uppriktiga, sådana uttalanden naggar ju bara förtroendet i kanten!

Skickades från m.sweclockers.com

... Ingen kommentar. Nä men, fel av mig. Menade självklart inte att vilseleda på nåt sätt. Datorn är ju i samarbete med ROG, så moderkort och grafikkort var valfritt ur deras produktserie. Såklart innebär det inte att vi tummat på prestandan på något sätt. Resten var HELT valfritt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Skrivet av LaoLao:

Detta kan förvisso vara trevligt att följa men samtidigt är det så övertydligt att det bara är ett pr-jippo som syftar till att Matgeek ska slippa betala för sin dator. Sen hänger resten med för att få lite publicitet och ha lite skoj.

Bitter? Nej, men jag förstår mig inte på "influencer"-grejen. Det är mig helt obegripligt att så många vill titta på andra människors liv och hobbyer, särskilt när det inte följer något särskilt ämne.

Vad fånig och missunnsam du är. Gillar du det inte, kolla inte? Oroa dig inte, sponsorerna betalar. Hade de inte gjort detta projektet hade dessa prylarna ändå inte gått till dig.

Skrivet av LaoLao:

Det är mig helt obegripligt att så många vill titta på andra människors liv och hobbyer, särskilt när det inte följer något särskilt ämne.

Har du ens kollat på matgeek? Oklart vad du pratar om som inte skulle följa något ämne.