''Din datormaskinvara stöds inte i den här versionen av Windows 10''

Permalänk

''Din datormaskinvara stöds inte i den här versionen av Windows 10''

Tjena! Som rubriken säger ''Din datormaskinvara stöds inte i den här versionen av Windows 10''. Det får jag varje gång jag försöker uppdatera Windows 10 till versionen 1803. Versionen jag har just nu är 1709. Har även om-installerat datorn för det behövdes ändå men det hjälptes ju såklart inte... Vad kan det vara tror ni? För gammal del i datorn eller? Om ni vill veta/om ni behöver mina specifikationer så är det detta: https://gyazo.com/94c8832c11477cbc139b157e9c02f4cb Börjar ju bli orolig när man inte har senaste versionen av Windows 10 liksom.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Kanske behövs en BIOS-uppdatering?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Version 1803 är lite buggig så det är bara lugnt att sitta vidare på 1709, stressa inte, säkerhetsuppdateringar släpps till förra versionen också.

Se om du hittar ett verktyg hos Microsoft som kan tala om exakt VAD som inte stöds i 1803, för datorn ser ju normal ut enligt den lilla listningen du länkade till.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Sötast

Låter som ett knepigt felmeddelande då du du har ett modernt system.

Ironin är väl att du kanske bör vara tacksam att du inte fått den senaste uppdateringen än, har varit mycket strul runt den senaste. Plus, det finns inget att vara orolig över. Är knappast mer osäkert om du ligger kvar på 1709 ett år eller så.

Permalänk
Medlem

Ser att du har en Intel SSD, bör vara detta som är problemet:

https://www.anandtech.com/show/12742/latest-windows-10-versio...

Permalänk
Medlem

Kan vara pga. att Microsoft har blockerat vissa Intel-SSDer tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Tjena! Som rubriken säger ''Din datormaskinvara stöds inte i den här versionen av Windows 10''. Det får jag varje gång jag försöker uppdatera Windows 10 till versionen 1803. Versionen jag har just nu är 1709. Har även om-installerat datorn för det behövdes ändå men det hjälptes ju såklart inte... Vad kan det vara tror ni? För gammal del i datorn eller? Om ni vill veta/om ni behöver mina specifikationer så är det detta: https://gyazo.com/94c8832c11477cbc139b157e9c02f4cb Börjar ju bli orolig när man inte har senaste versionen av Windows 10 liksom.

1803 är extremt buggigt just nu.
Skjut upp eventuell uppdatering en månad eller så tills MS får tummen ur.

Permalänk
Inaktiv

Har inget med datorns ålder att göra. M$ håller tillbaka uppdateringen på datorer med Intel SSD på grund av en allvarlig bugg. När buggen är fixad kommer uppdateringen rullas ut.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Kan vara pga. att Microsoft har blockerat vissa Intel-SSDer tills vidare.

Hmmm... ok :/

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Har inget med datorns ålder att göra. M$ håller tillbaka uppdateringen på datorer med Intel SSD på grund av en allvarlig bugg. När buggen är fixad kommer uppdateringen rullas ut.

Jaha ok! Då får jag bara vänta helt enkelt.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Ser att du har en Intel SSD, bör vara detta som är problemet:

https://www.anandtech.com/show/12742/latest-windows-10-versio...

Det är ju synd... Men nu vet jag i alla fall. Så nu behöver jag inte vara orolig.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Kanske behövs en BIOS-uppdatering?

Har ingen aning... BIOS versionen är ju dock A.10 tror jag och det är från 2016-12-07.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Microsoft har blockerat användare med Toshiba och Intel SSD för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Microsoft har blockerat användare med Toshiba och Intel SSD för tillfället.

Japp!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Någon som har mer info om just buggen på Intel-diskarna?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Någon som har mer info om just buggen på Intel-diskarna?

Nu är jag inte jättepåläst eftersom jag verken använder Windows eller Intel SSD, men om jag förstått det hela rätt så är det Microsofts bugg, inte Intel. Buggen ligger alltså i Windows, inte i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Har en W10 Toshiba 8" surfpadda.
När jag skulle uppgradera till 1709 så gick det jättebra ända till sista momentet då den själv återställde sig till den tidigare versionen. För lite minne 1gb! Några månader senare uppgraderade den sig själv till 1709 utan problem.

Likadant var det nu med 1803 allt fungerade perfekt till sista momentet då den återställde sig till 1709 utan förklaring.
Får hoppas att den uppgraderar sig själv smärtfritt om några månader till 1803.
Den är dock lite långsam numera. Verkar som processorn är lite svag för dagens W10. Men Windows-surfbrädor har blivit så dyra så den får hänga med ett par år till oavsett om den uppgraderar till 1803 eller inte.
Windows på bräda med datorinställning är klart överlägset både apple och androidskräpet när man surfar.

Permalänk

Har du lyckats uppdatera än?

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Har du lyckats uppdatera än?

Nope. Nu får jag även notifikationer som säger att det inte går att uppdatera... Lite störande men aja. Men hurså? Har du samma problem?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk

@Boomer112: Japp. Enligt Microsoft så blev det fixat häromdagen så därför jag frågade. Testade manuell installation av filen men, nä.

Permalänk

@SoilBleed: Hmm... ok konstigt...

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

@Boomer112: Japp. Enligt Microsoft så blev det fixat häromdagen så därför jag frågade. Testade manuell installation av filen men, nä.

Även om de tror dig fixat det, vill de säkert testa lite först, innan de släpper det löst i det vilda.
Finns flertalet ex på när de stress-släppt patcher nyligen och enda det gjort är skapa kaos och tvingat dem att släppa fix för fixen.

För att ta orden från några bra inlägg ovan... "ha tålamod och vänta". Är så få fördelar med 1803, så du vinner inget med att få problem du inte vill ha. 1709 är okej att använda i minst 6 mån till, utan problem, med säkerhetspatchar och allt.