Wintermute del 2: Läcker vattenkylning – utan läckor!

Permalänk
Melding Plague

Wintermute del 2: Läcker vattenkylning – utan läckor!

I del två av Wintermute fortsätter Jonas och Frida bygget av Matgeeks spel- och streamingdator, och går igenom systemets gedigna vattenkylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt och smakfullt bygge! När Frida pratar om att bocka rör och läcktesta blir man nästan sugen på custom vattenkylning, för det låter så "enkelt", haha. Synd bara att det kostar en slant...

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk

Aldrig riktigt tänkt på att man kan använda lufttrycksmätare för att kolla efter eventuella läckor - fiffigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamadoodoo:

Aldrig riktigt tänkt på att man kan använda lufttrycksmätare för att kolla efter eventuella läckor - fiffigt!

Så man provtrycker även för badrum osv, fast man använder då vatten inte luft

edit: Hon tjejen, sorry missat hennes namn är lik Alicia Vikander i vissa vinklar, har man väl sett det tänker man på det hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skickade in en rapport, kanske jag som är blind/hamnar fel, men. Matgeeks video del 2 monteras komponenter och chassi ihop, inte vattenkylningen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

Skickade in en rapport, kanske jag som är blind/hamnar fel, men. Matgeeks video del 2 monteras komponenter och chassi ihop, inte vattenkylningen

Det är endast i vår video vi går igenom vattenkylningen. Nerdphilia och Matgeek fokuserar mer på bygget i övrigt, men jag förstår förvirringen så jag förtydligar det i texten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

Ser väldigt många som förlitar sig på oringar och tuber utan att smörja in dem i vakumfett eller liknande.
Det gör det svårare att skruva i dem samt tätar inte lika mycket, och med många köppar och beslag så finns rökad risk för läckor.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Epic:

Det är endast i vår video vi går igenom vattenkylningen. Nerdphilia och Matgeek fokuserar mer på bygget i övrigt, men jag förstår förvirringen så jag förtydligar det i texten.

Har ni gjort en guide förresten om hur man vattenkyler? Typ fabrikat, vad man behöver, hur man gör osv. Om inte så tror jag många skulle vara intresserade (jag inkluderad). Fattar aldrig vad jag behöver köpa

Permalänk
Avstängd

Roligt att ni samarbetar, mer sånt här

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det är endast i vår video vi går igenom vattenkylningen. Nerdphilia och Matgeek fokuserar mer på bygget i övrigt, men jag förstår förvirringen så jag förtydligar det i texten.

Hah, missade totalt videon i artikeln, trodde dessutom ni la ut videor i ungefär samma timeline, kanske till å med samma filmer mer eller mindre.
Blev extraförvirring när jag tryckte på matgeeks länk som var den enda video-del jag såg. *skämskudde på*

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av anon193054:

Har ni gjort en guide förresten om hur man vattenkyler? Typ fabrikat, vad man behöver, hur man gör osv. Om inte så tror jag många skulle vara intresserade (jag inkluderad). Fattar aldrig vad jag behöver köpa

Vi har en nybörjarguide skriven av vår testpilot @flamso här på forumet här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket kul projekt!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Stiligt bygge, dock en undring, har inte färgkoncentrat och färdiga vätskor från tillverkare gjort silver killcoils överflödiga? Det kommer garanterat motverka algtillväxt men ökar inte risken för korrosion när du introducerar en fjärde metall (koppar, nickel, mässing, silver) i loopen? De ligger visserligen i följd i samma ända av korrosionsindex och inte i andra ändan som aluminium men känns ändå som en onödig risk.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Pirazy:

Stiligt bygge, dock en undring, har inte färgkoncentrat och färdiga vätskor från tillverkare gjort silver killcoils överflödiga? Det kommer garanterat motverka algtillväxt men ökar inte risken för korrosion när du introducerar en fjärde metall (koppar, nickel, mässing, silver) i loopen? De ligger visserligen i följd i samma ända av korrosionsindex och inte i andra ändan som aluminium men känns ändå som en onödig risk.

Anledningen till att jag kör koncentrat utan algdödande är att de färdigblandade vätskor som fanns på marknaden inte hade samma nyans av grön som jag var ute efter. Därför var jag tvungen att komplettera med en kill coil, men det går att använda andra typer av medel också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillade inte att grafikkortet satt så snett, förstörde kvalitétskänslan lite, fint i övrigt.

Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Visste inte att det fanns koncentrat utan algdödare och korrosionsskydd, då fattar jag. Hänger endel på /r/watercooling andra forum och sett många skräckexempel på nickeblock som blivit bruna efter ett tag men det är för många faktorer som spelar in för att man ska vara säker på att det är silvret som gör det och inte dålig plättering eller nån random förorening i loopen från t.ex radiator som är skyldig.

Nån smart typ i vattencommunityn borde göra en studie i ämnet med vetenskapliga försök, finns många vidskepligheter och myter i ämnet.

Permalänk
Avstängd

Intressant video. Datorn ser väldigt proffsig ut med kabeldragningen och nätagget verkar vara i något ovanligt ställe verkar det som. Metallrör är ju verkligen gediget och häftigt att se, då jag sett massor av typ akrylrör tidigare eller vad det är. Rören kommer nog klara sig längre än datorkomponenterna. Hade ett moderkort som gick sönder efter endast ca 4,5 år. Fast har en annan dator vars delar fungerar i ca 8 år, vilket är bra (Asus p5q deluxe moderkort).

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

så bra @Zoyadog !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag luftkylning, men ska det vara vatten så är det klart att det ska ledas genom stålrör, grymt bygge! sommar datorn++

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av smkr:

Personligen föredrar jag luftkylning, men ska det vara vatten så är det klart att det ska ledas genom stålrör, grymt bygge! sommar datorn++

Kromade koppar rör!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Inaktiv

Fint bygge men när det gäller "pumpa upp lite tryck" ska man verkligen betona 'lite' för en del radiatorer tål inte något större tryck innan de får skador, EK's radiator som man använder här ex. ska vara testad för att klara 1 bar.

Bra sätt annars att göra täthetskontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Kromade koppar rör!

Givetvis

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Tror jag är kär..

coolt bygge förresten

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Bra film och artikel, saknar bara en prislista på ena och en prissammanställning på bägge byggen.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av alla inblandade! Gillar både konceptet och bygget!

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Grymt bygge!
Blev väldigt inspirerad att göra ett till bygge, får se om jag kan övertala någon att de behöver en dator! (då jag redan sitter på 3st hemma. heh)

En sak gjorde mig lite besviken och det var med överklockningen, ingen manuell OC?

Permalänk
Medlem

Känns inte så roligt om man måste byta någon minnesmodul.
(Tänkte på röret som gick framför där)
Då blir det förstås att dränera systemet på vätska och skruva bort röret innan man kan komma åt?

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Frida 🥐

Kul att ni verkar gilla konceptet! Tack för alla fina kommentarer

Skrivet av obbeluff:

Grymt bygge!
Blev väldigt inspirerad att göra ett till bygge, får se om jag kan övertala någon att de behöver en dator! (då jag redan sitter på 3st hemma. heh)

En sak gjorde mig lite besviken och det var med överklockningen, ingen manuell OC?

Självklart överklockade vi även manuellt! I videon demonstrerade vi bara lite olika funktioner som följer med komponenterna

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av ekipz:

Känns inte så roligt om man måste byta någon minnesmodul.
(Tänkte på röret som gick framför där)
Då blir det förstås att dränera systemet på vätska och skruva bort röret innan man kan komma åt?

Man kan säga att det är ganska rörigt att byta ut en minnesmodul helt enkelt.

...

Visa signatur