Permalänk

Det blir ca 30-31 grader varje dag hos mig på eftermiddagen fram till kvällen, jag mår skit illa och kan ej sova. Jag kontakta min hyresgivare och de säger att de inte kan göra så mycket för att det är värmebölja, och att jag får skaffa mig persienner (vilket blir mitt ansvar att införskaffa och betala för). Är det rimligt från deras sida? Är inte det deras ansvar att se till att det går att bo i normala förhållanden om man hyr?

Det har blivit så pass illa att jag sjukskrivit mig, har fått stå ut med det här sen i början av Maj. Det stressar ut mig rejält och det enda jag kan se som lösning från mitt håll är att skaffa en AC eller persienner (jag har typ en vägg av fönster, och det blir riktigt varmt när solen lyser in hela eftermiddagen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Det blir ca 30-31 grader varje dag hos mig på eftermiddagen fram till kvällen, jag mår skit illa och kan ej sova. Jag kontakta min hyresgivare och de säger att de inte kan göra så mycket för att det är värmebölja, och att jag får skaffa mig persienner (vilket blir mitt ansvar att införskaffa och betala för). Är det rimligt från deras sida? Är inte det deras ansvar att se till att det går att bo i normala förhållanden om man hyr?

Det har blivit så pass illa att jag sjukskrivit mig, har fått stå ut med det här sen i början av Maj. Det stressar ut mig rejält och det enda jag kan se som lösning från mitt håll är att skaffa en AC eller persienner (jag har typ en vägg av fönster, och det blir riktigt varmt när solen lyser in hela eftermiddagen).

nu känner jag ju att du tagigt i lite.

Här har du några lösningar istället för att fjanta runt med sjukskrivning:

Håll dig ifrån hemmet

Köp portabel ac och led ut luft ur fönster, tejpa igen glipor med kartong

Mörklägg fönster med biltoning från biltema

köp billiga persienner från ikea.

Stäng ner saker som drar mycket ström, tv,dator,akvarium,vattensäng

Ha vatten i hink som du dunkar fötter i och byter regelbundet. Funkar rätt bra för att kyla.

Jag är själv inte glad för värmen just nu men jag gör saker åt det istället. Har min ac igång just nu och bekväma 21c inne medans det är 27-28c ute.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

nu känner jag ju att du tagigt i lite.

Här har du några lösningar istället för att fjanta runt med sjukskrivning:

Håll dig ifrån hemmet

Köp portabel ac och led ut luft ur fönster, tejpa igen glipor med kartong

Mörklägg fönster med biltoning från biltema

köp billiga persienner från ikea.

Stäng ner saker som drar mycket ström, tv,dator,akvarium,vattensäng

Ha vatten i hink som du dunkar fötter i och byter regelbundet. Funkar rätt bra för att kyla.

Jag är själv inte glad för värmen just nu men jag gör saker åt det istället. Har min ac igång just nu och bekväma 21c inne medans det är 27-28c ute.

Jag ignorerar att svara första meningen då jag inte orkar att skriva ner min medicinska historia här, men jag har anledning, och det hjälper inte att få 3-5 timmar sömn per dag i veckor då jag behöver ordentligt med vila.

1. Går inte att hålla ifrån hemmet när jag måste bo och sova där.
2. Funderar på just det men det kostar pengar så det blir att göra om det är mitt ansvar att fixa så att det går att bo där.
3. Bra idé, ska nog testa.
4. Har all elektronik avstängt för det mesta då jag inte ens orkar att sitta framför datorn.

Jag har testat korsdrag när det är kallare ute, etc.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det riktigt jävligt så dra på dig en våt t-shirt. Lite äckligt att sitta i kanske om man är ovan men kyler gör det. Trick som jag använt några gånger i Spanien när det varit extrem värmebölja.

Annars som andra sagt, vädra under natten och håll stängt under dagen. Det är standard i Spanien och Italien på sommaren.

Byter man sedan alla lampor till LED så drar det mindre ström och värmer upp mindre, så det är också bra.

Permalänk
Medlem

@Wasp: Du får gärna tona ner retoriken där. Att säga att det är fjantigt att sjukskriva sig pga värmen utan att ha någon koll på om det verkligen finns medicinska anledningar till det är rätt taskigt. Många blir väldigt mycket hårdare påverkade av värmen än andra, så pass att man kan bli sjuk pga det.

@Retrospective: Det suger och lider med dig. Bor själv i en lägenhet som blir varm, 27-28 just nu, och i min förra lägenhet kunde det bli uppåt 35 grader varmt när solen låg på.

Tyvärr kostar det en hel del pengar att värja sig mot solen... En vettig AC kostar runt 4-5000 kr tyvärr. Solfilm av vettig sort kostar också det en hel del, köpte och monterade till mitt sovrumsfönster nyss och det kostade 1100 kr för ett större fönster. Det gjorde skillnad!

Ska nog själv bita i det sura äpplet och köpa en AC.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Verkar som att det får bli så för mig med.

Tack för tipsen allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

@Panzerfister:

jag fråga min förening, och dom sa blankt nej. och om jag gjorde det ändå så riskerade jag vräkning/stämning.

Det var ett riktigt surt otrevligt samtal, så jag gav upp.

Kan ju vara så att det finns skäl annat än att dom var sura, t.ex. att kommunen inte tillåter det eller att grannar skulle störas.

Permalänk
Inaktiv

Blöta handdukar, t-shirts fungerar väldigt bra. Ligga på golvet med blöt handduk kyler fint.

Annars, japp, investera i en AC. Värt varje krona att ha 20 grader inne.

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt men ännu inte fått en AC som är ansluten till vatten och avlopp som jag hoppas ska medföra en lite mer permanent lösning på problemet. Då snackar vi dock helt andra pengar. Får återkomma när det är installerat och klart, skulle väl ta typ 2 veckor.

Permalänk
Medlem

Jag ignorerar att svara första meningen då jag inte orkar att skriva ner min medicinska historia här, men jag har anledning, och det hjälper inte att få 3-5 timmar sömn per dag i veckor då jag behöver ordentligt med vila.

1. Går inte att hålla ifrån hemmet när jag måste bo och sova där.
2. Funderar på just det men det kostar pengar så det blir att göra om det är mitt ansvar att fixa så att det går att bo där.
3. Bra idé, ska nog testa.
4. Har all elektronik avstängt för det mesta då jag inte ens orkar att sitta framför datorn.

Jag har testat korsdrag när det är kallare ute, etc.

En portabel ac kan du nästan jämnt sälja för samma summa som du köpte den för,det ser dock inge snyggt ut men det är bekvämt.

Ang vad du har för anledningar till varför värmen är hårt mot dig behöver du ej ta upp, men att sjukskriva sig känns fortfarande onödigt när det finns billigare lösningar som ex AC. Jobbar du däremot ute å glassar i solen har jag dock full förståelse för om du sjukskriver dig. Är själv en sådan och har redan fått solbränna som kan konkurrera med folk som solar på heltid.

Skrivet av PsyCor:

@wasprocker: Du får gärna tona ner retoriken där. Att säga att det är fjantigt att sjukskriva sig pga värmen utan att ha någon koll på om det verkligen finns medicinska anledningar till det är rätt taskigt. Många blir väldigt mycket hårdare påverkade av värmen än andra, så pass att man kan bli sjuk pga det.

@Retrospective: Det suger och lider med dig. Bor själv i en lägenhet som blir varm, 27-28 just nu, och i min förra lägenhet kunde det bli uppåt 35 grader varmt när solen låg på.

Tyvärr kostar det en hel del pengar att värja sig mot solen... En vettig AC kostar runt 4-5000 kr tyvärr. Solfilm av vettig sort kostar också det en hel del, köpte och monterade till mitt sovrumsfönster nyss och det kostade 1100 kr för ett större fönster. Det gjorde skillnad!

Är taskig pga lösningen är rätt "simpel". Men jag håller med om att den kan finnas andra faktorer,ex varmt som attan på jobbet men nu var det ju dock hemma i lägenheten han klagade på. Att köpa en ac för 2500kr vs sjukskriva sig maj-augusti är ju inget att prata om. OM lösningen är så simpel.
Jag tycker vi ska spara välfärden till mer behövande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Använd nattkylan så mycket du kan !

Direkt när det är svalare ute än inne så öppnar man så mycket det går.

Bord du i lägenhet är oddsen för att väggarna är i betong av någon form rätt stora. Dessa lagrar värme bra men absorberar också mycket värme om de är svala.

Köksfläkt ? Kan hjälpa till o dra in nattsvalkan.

Täck solbelysta fönster så gott som möjligt under dagen.

Se till att stänga av alla apparater som du inte absolut måste använda, helt.
All värme man tillför..

Håller med om två ofta förbisedda saker, nämligen väggarna och köksfläkten. Köksfläkten är enkel, man öppnar i andra änden av bostaden och stänger andra fönster längs vägen. Men väggarna? Värmen som lagras i väggarna, hur kan man få bort den. Med punktkylning kvälls- och nattetid? Hur kan man veta vilka väggar som är värst, kan man gå efter hur det känns med handen?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Sätt aluminiumfolie på alla fönster (på utsidan).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Värmen som lagras i väggarna, hur kan man få bort den. Med punktkylning kvälls- och nattetid? Hur kan man veta vilka väggar som är värst, kan man gå efter hur det känns med handen?

Ventilera med nattkyla är väl ända sättet. Det är ju bara att känna på väggen om den är varm eller inte, för att punktkyla en specifik del så kan du ju sätta en fläkt som blåser på specifikt den platsen så bör du kyla den sektionen bättre medans du ventilerar på natten.
Sen så får man ju inte glömma att det som kan lagra värme kan ju även lagra kyla. Därav är det viktigt med nattventilering när det är varmt.

Skrivet av BergEr:

Sätt aluminiumfolie på alla fönster (på utsidan).

Rekommenderar värmefoliefiltar, typ: https://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmefolie-Asaklitt/34-927...
Håller bra mycket bättre.
Sen om man har delbara fönster så kan man ju alltid sätta folien i mitten för enkelhetens och hållbarhetens skull, dock inte lika effektivt som på utsidan.

Permalänk
Medlem

Var jäkligt försiktiga med AC i Svenska hus. De är normalt inte byggda för det.

Just nu ligger daggpunkten runt 22 grader där jag befinner mig, det blir massa kondens om jag skulle dra igång en AC hemma nu (det är fruktansvärt mycket vatten under värmepumpen efter vi badat ungarna).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

Skaffade AC för flera år sedan och kommer aldrig nånsin vara utan det !
Värt vart enda krona och i "gaming" rummet är det alltid behaglig temp, så värt allt kan jag säga

//skane

Permalänk
Medlem

@JeanC: Tvärdrag
Var inte inne på dagen.. var ute ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Orsaken till att man svettas är att fukten på huden avdunstar och tar med sig värme från kroppen i samma veva.
När det blåser ute är det effektivt. Det kan man enkelt göra själv genom att köpa en vanlig fläkt och en fuktig handduk.
Måste ju inte vara svett som avdunstar, går bra med vatten.

Gjelder også å se til få tilstrekkelig med væske (vann) og kompensere med ulike typer av salter slik cellene ikke vil bli overbelastet med væske fra rent vann når en svettes. I se også til at huden ikke vil bli forbrent (ved sol ute), i annet fall fungerer både svetting dårligere for å kjøle ned kroppen og kroppen må arbeide hardere for skifte ut skadede hud celler.

Vinden i kombinasjon med sol kan være farlig når en er utendørs ettersom en ikke oppfatter hvor mye varme (energi) som kroppen vil ta opp innen det kan være for sent. Det er derfor viktig å ta pauser fra direkte sol lys og kjøle ned kroppen jevnlig. Dette gjelder også når en befinner seg innendørs og ikke er vant ved høye temperaturer (kroppen trenger tid for å tilpasse seg og gi signaler på tørst etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ah okej; då måste man montera anordningen och bovärden gillar inte att man skruvar :/

Tror du mörkläggningsgardiner hjälper?

Nu har jag inte läst allt. Men jag har en AC bor i lägenhet på bottenvåning. Jag har en liten fönster jag öppnar, har sågat en skiva, med hål i mitten som är precis så att jag får ut röret som blåser ut det varma luften. Man vill inte ha öppet runt om, annars kommer den varma luften tillbaks. Sen måste man ha en liten öppning i nåt annat fönster, annars blir det undertryck. Man behöver inte göra någon fast montering. i mitt fall så är skivan så tajt så det sitter där. Sen när jag stänger ac:n så tar jag bort skivan, så kan jag stänga fönstret om jag vill. Ac:n jag har låter ju lite mycket så jag kan inte använda den på natten.

Permalänk
Medlem

Bygg en loop...

Permalänk
Medlem

jag täcker fönstren med folie. funkar bra men ser fult ut. ska helst sättas på utsidan för bästa effekt. min tjej blev arg men glad när hon märkte hur mkt svalare det blev.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Verkar som att det får bli så för mig med.

Tack för tipsen allihop!

Du har ju en ny dator så en liten AC skall nog kunna få plats i nästa budget förhandling med dig själv.
Om inte annat kommer det ju riktiga sommarmånader som borde kunna bli ännu varmare än det vi har nu som är EXTREMT varmt för Maj men kanske inte lika extremt för säg Juli.

Permalänk

Ughh 27 grader i lägenheten, det är inte så varmt ute (15-20) att det ens skulle kunna vara 27 grader inne så nånting värmer men vad?

Har satt alla element i frysläget, sjunker inte tempen på 24 timmar får jag kolla om det är något fel på värmepaketet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Ughh 27 grader i lägenheten, det är inte så varmt ute (15-20) att det ens skulle kunna vara 27 grader inne så nånting värmer men vad?

Har satt alla element i frysläget, sjunker inte tempen på 24 timmar får jag kolla om det är något fel på värmepaketet.

Solen? All el du använder ger ju värme, så kyl och frys pumpar ut lagomt.

Betongen lär ju inte ens gå ner under 20c på hela natten om det är så varmt ute. Även fast det är kring 5-10c per natt här atm så kan jag inte få ner tempen i min lägenhet under 16-17c atm. Golv och väggar håller för mycket värme (för att inte tala om dumma grannar som tar in all varmluft på dagen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Solen? All el du använder ger ju värme, så kyl och frys pumpar ut lagomt.

Betongen lär ju inte ens gå ner under 20c på hela natten om det är så varmt ute. Även fast det är kring 5-10c per natt här atm så kan jag inte få ner tempen i min lägenhet under 16-17c atm. Golv och väggar håller för mycket värme (för att inte tala om dumma grannar som tar in all varmluft på dagen).

Det var soligt hela dagen igår så den har nog också en stark påverkan men jag hyr en lgh i ett trähus (ser ut som ett radhus) så det borde inte lagras in lika mycket värme i väggarna som i ett betonghus (hoppas jag).

Efter neddragning av elementen som faktiskt var lite ljumna till frysläget har tempen på 15 timmar gått ner 2 grader, 25 inne och 24 ute.

Mulet idag men jag ska hålla ett öga på innetempen när solen kommer fram, stiger tempen får jag prova dra ner persiennerna i de rum solen ligger på.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det var soligt hela dagen igår så den har nog också en stark påverkan men jag hyr en lgh i ett trähus (ser ut som ett radhus) så det borde inte lagras in lika mycket värme i väggarna som i ett betonghus (hoppas jag).

Efter neddragning av elementen som faktiskt var lite ljumna till frysläget har tempen på 15 timmar gått ner 2 grader, 25 inne och 24 ute.

Mulet idag men jag ska hålla ett öga på innetempen när solen kommer fram, stiger tempen får jag prova dra ner persiennerna i de rum solen ligger på.

"...får jag prova dra ner persiennerna i de rum solen ligger på." Dude, det är där problemet ligger! Du måste ju stänga ute solen. Dra ner och vrid igen alla persienner, dra för gardiner. Har du markis eller nåt på balkong/uteplats så dra för den med.

Om du inte stänger ute solen så är det inte konstigt att du får varmt inne.

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att bygga en egen AC också
https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis&t=47s

Säkert inte lika effektiv som en man köper, men garanterat billigare.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av XripperX:

@Panzerfister:

jag fråga min förening, och dom sa blankt nej. och om jag gjorde det ändå så riskerade jag vräkning/stämning.

Det var ett riktigt surt otrevligt samtal, så jag gav upp.

Om dom är rädda för att kondensvatten (som droppar) förstör fasaden, hur arga måste inte dom bli när det regnar ute?

Permalänk
Skrivet av Squedo:

Går ju alltid att bygga en egen AC också
https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis&t=47s

Säkert inte lika effektiv som en man köper, men garanterat billigare.

är ingen AC...

klassas som en luftkylare möjligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Utöver att hindra värmen från att komma in och kyla luften inomhus så finns det en komponent till, nämligen acklimatisering och anpassning.

För det första så bör man se över vad man har för kläder på sig, t-shirt i bomull för 59 kronor är inte ett vinnande koncept i värmen, särskilt inte när luftfuktigheten är hög. De torkar aldrig och avdunstningen från kroppen tar lång tid. Man kan ju byta kläder ofta förstås och då kan man gärna ha bomull. Annars skulle jag rekommendera någon slags helsyntet som oftast upplevs som svalare (om än inte lika bekväma). Rekommendationen om en våt t-shirt som redan nämnts kan också användas, den behöver inte vara genomblöt utan att blöta ned den med en sprayflaska med vatten räcker. Se dock till att plagget är rent.

Alkohol. Inte för att dricka utan för att kyla. Alkohol (exempelvis handsprit) kan användas för att transportera värme från kroppen mycket snabbt, den snabba avdunstningen tar med sig värme och man upplever en kylande effekt. Det är för övrigt så engelskans rubbing alcohol fick sitt namn.

Frys ned vatten i 500 ml eller 1500 ml PET-flaskor (den ska inte vara full, av uppenbara skäl). Ta upp och linda in i tunt tyg av något slag, sedan sätter bara fantasin gränserna. Man kan hålla flaskan, rulla den över pannan/bröstet, låren och så vidare. Lägg den inte bara mot kroppen och låt den ligga, då finns en risk för köldskador. Man vill ju kanske inte vara mannen eller kvinnan som blir känd som den som fick köldskador under värmeböljan 2018 resten av livet...

Sprayflaska. I med vatten i en sprayflaska som kan köpas på Clas Ohlson (där de var slut sist jag tittade) och spraya över lämpligt ställe på kroppen vid behov. Var försiktig vid elektronik, förstås.

Slutligen och viktigast av allt: Drick mycket och ät lite under tiden det är som varmast. Jag förordar inte någon slags fasta men att äta huvudmål senare på kvällen när det är lite svalare kan vara en tanke. Sallader och annan kall mat under dagen. Angående vätska så är det bara att fylla upp lämpliga flaskor med kallt eller svalt vatten och se till att dricka under dagen. Min rekommendation är att skaffa eller använda en vakuumisolerad flaska som håller kylan väl.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.