Hur mycket data förbrukar ni?

Permalänk
Inaktiv

Runt 1 GB på mobilen.
De flesta spellistor jag lyssnar på är sparade lokalt, kanske tittar på några nyheter.

Appar och så uppdateras över WiFi.

Permalänk
Medlem

Använder i genomsnitt 50GB per månad. Ibland händer det att man plötsligt behöver massor, och då kan det gå upp till flera hundra, men det är ganska sällan. Rekordet är 5 TB när jag byggde min backup-server och behövde synka precis allt, innan jag hade fast internet hemma. Då gick allt via mobilen.

Har aldrig wifi påslaget, då det ändå oftast är långsammare. Och man kollar ju bussen just när man går hemifrån (ifall man behöver springa), och då tar det tid innan den fattar att wifi inte når längre och man är utan internet just den stunden man som mest behöver den.

Lite jobbigt är det ibland att behöva gå in i inställningar på appar och system att den även ska uppdatera allt med mobil data.

Mesta datan går år att streama (HD-)film via mobilen till datorn när man sitter på tåget, och speciellt nu på sommaren kommer förbruknigen gå upp mycket då man är på landet och bara har mobilt internet.

Permalänk
Medlem

På mobilen har jag Vimla, så jag har pott på data som inte används.

Mitt största problem är att jag nått 100GB nivån för läääänge sedan. Nu har de dock ändrat så man "bara" sparar sin pott i 12mån, så på något sätt är jag snart på 130GB... (100GB + 20GB välkomst bonusen + några mån till nu sedan ändringen).

Förbrukar inte ens 2GB/månad, men tänkte ändra lite vanor snart så kanske kommer gå upp till 3-4GB som mest. Ringer så sällan ut dock, så 60 samtal och 600 SMS per månad räcker långt (chattar mer än sms), så jag kan köra 4GB nivån, och ändå bara behöva betala 100kr/månad. Alt kan man ju köra 2GB och fria samtal och sms...

Till de som har tonvis på i bakgrunden... har ni kul med batteribrist?
För det är sällan mobildata som är problemet med sånt, utan ett batteri som töms fort som F. Nya Android Oreo ska tydligen sätta bukt på detta, genom att strypa dessa appar rätt hårt, så då lär mobilanvändningen också gå ner.

Permalänk
Medlem

Enligt 3 förbrukar jag över 5gb så jag klarade mig absolut inte på 3s 5gb surfpott men enligt mina egna "loggar" på mitt3 förbrukade jag mellan 2-4gb per månad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sitter på en ganska obekväm nivå där jag egentligen förbrukar för lite för att motivera abonnemang om 20gb/mån, men för mycket för att ha nästa steg ned (10gb/mån). Är väl så Tele2 tänkt det. Sitter på gamla dataplanen 20gb vilken numera är 15gb så det enda jag kan göra är att gå ned i data och betala lika mycket.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Runt 4-5gb denna månaden men då har jag kollat typ 2h YT, 1h netflix, 20min tv4play.

Normaltsett hamnar jag nog runt 2-3 gb/mån.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Ungefär 50GB förra månaden, har obegränsat.
Utan att kolla desto vidare torde det vara ganska normal kanske aningen låg användning

Hur mycket betalar du?

Permalänk
Medlem

Runt 3-5GB brukar det bli varje månad. Ibland mer, ibland mindre.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ligger kring 7–20 GB i månaden, nån gång slog jag i abonnemangets tak (25 GB) dagen innan ny månad. Beror helt på hur min månad ser ut med jobb och resor. Använder allt med uppkoppling lika ohämmat med eller utan Wifi och är urusel på att koppla upp mig till det senare när möjlighet finns.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Använder mindre just nu än tidigare då jag hade unlimited.
Ligger på 10-14GB per månad ungefär.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

@anon114264:
19,90€/mån kampanj 12 månader.
”Bindningstid” 12 månader, som i praktiken inte finns för operatörerna inte får binda någon.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Sitter nästan alltid på wi-fi eller så använder jag offlinetjänster.. Går väldigt sällan över 1GB i månaden

Permalänk
Medlem

Jag har 6gb på mitt abonnemang, hade nog räckt med mindre. Enda gången jag surfade upp de 6gb plus min sparade pott var när jag var utan bredband hemma. Jag sa upp mitt Internet för att byta leverantör men jag provade samtidigt att vara utan internet några veckor för att se hur det var. Helt utan var jag dock inte för man får 0,5mbit gratis via fiber vilket klarade en del och sen hade jag mobilen förstås.

Så idag betalar jag 319kr per månad med 6gb surf mobil och samtal. Det är väl cirka ett halvår kvar sen överväger jag och byta till något snålt studentabbonemang för typ 100kr i månaden. Fasta avgifter (tråkiga avgifter) vill jag hålla låga så får man desto mer att lägga på roliga saker var månad.

När jag hade comviq och de ändrade datamängden för nya abonnemang så fick jag som nuvarande kund också ta del av höjningen, däremot nu när jag har halebop med 6gb och jag ser att de har höjt för nya kunder till 8gb men att jag ligger kvar på 6gb är ju lite tråkigt. Inget fel gjort av halebop igentligen men jag tycker det var lite schysstare tänk hos comviq.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar vara strax över 1 gb per månad som används. Det är mest Spotify som använder surfen när jag tränar och inte lyssnar lyssnar på en nedladdad spellista. Jag har Vimla där oanvänd surf sparas. Det ingår 2 gb per månad, vid skrivande stund har jag 26.54 gb kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte dessa "problem" då mitt abonnemang har obegränsad mängd surf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)