Hur mycket data förbrukar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Runt 1 GB på mobilen.
De flesta spellistor jag lyssnar på är sparade lokalt, kanske tittar på några nyheter.

Appar och så uppdateras över WiFi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Använder i genomsnitt 50GB per månad. Ibland händer det att man plötsligt behöver massor, och då kan det gå upp till flera hundra, men det är ganska sällan. Rekordet är 5 TB när jag byggde min backup-server och behövde synka precis allt, innan jag hade fast internet hemma. Då gick allt via mobilen.

Har aldrig wifi påslaget, då det ändå oftast är långsammare. Och man kollar ju bussen just när man går hemifrån (ifall man behöver springa), och då tar det tid innan den fattar att wifi inte når längre och man är utan internet just den stunden man som mest behöver den.

Lite jobbigt är det ibland att behöva gå in i inställningar på appar och system att den även ska uppdatera allt med mobil data.

Mesta datan går år att streama (HD-)film via mobilen till datorn när man sitter på tåget, och speciellt nu på sommaren kommer förbruknigen gå upp mycket då man är på landet och bara har mobilt internet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

På mobilen har jag Vimla, så jag har pott på data som inte används.

Mitt största problem är att jag nått 100GB nivån för läääänge sedan. Nu har de dock ändrat så man "bara" sparar sin pott i 12mån, så på något sätt är jag snart på 130GB... (100GB + 20GB välkomst bonusen + några mån till nu sedan ändringen).

Förbrukar inte ens 2GB/månad, men tänkte ändra lite vanor snart så kanske kommer gå upp till 3-4GB som mest. Ringer så sällan ut dock, så 60 samtal och 600 SMS per månad räcker långt (chattar mer än sms), så jag kan köra 4GB nivån, och ändå bara behöva betala 100kr/månad. Alt kan man ju köra 2GB och fria samtal och sms...

Till de som har tonvis på i bakgrunden... har ni kul med batteribrist?
För det är sällan mobildata som är problemet med sånt, utan ett batteri som töms fort som F. Nya Android Oreo ska tydligen sätta bukt på detta, genom att strypa dessa appar rätt hårt, så då lär mobilanvändningen också gå ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Enligt 3 förbrukar jag över 5gb så jag klarade mig absolut inte på 3s 5gb surfpott men enligt mina egna "loggar" på mitt3 förbrukade jag mellan 2-4gb per månad.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Sitter på en ganska obekväm nivå där jag egentligen förbrukar för lite för att motivera abonnemang om 20gb/mån, men för mycket för att ha nästa steg ned (10gb/mån). Är väl så Tele2 tänkt det. Sitter på gamla dataplanen 20gb vilken numera är 15gb så det enda jag kan göra är att gå ned i data och betala lika mycket.

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || ASUS Z87-Pro || Intel i7 4770k + Thermalright Silver Arrow Extreme || GTX 780 || A-data 16GB DDR3 || 4TB HDD + 180GB SSD || Win7 Ultimate 64 || http://goo.gl/J2n1Xg || Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Runt 4-5gb denna månaden men då har jag kollat typ 2h YT, 1h netflix, 20min tv4play.

Normaltsett hamnar jag nog runt 2-3 gb/mån.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Wyver:

Ungefär 50GB förra månaden, har obegränsat.
Utan att kolla desto vidare torde det vara ganska normal kanske aningen låg användning

Hur mycket betalar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Runt 3-5GB brukar det bli varje månad. Ibland mer, ibland mindre.

Citera för svar!///Asus P8P67 PRO B3/Intel i7 2600K@4.6ghz/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830 128GB/16 gb Corsair vengeance 1600mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Ligger kring 7–20 GB i månaden, nån gång slog jag i abonnemangets tak (25 GB) dagen innan ny månad. Beror helt på hur min månad ser ut med jobb och resor. Använder allt med uppkoppling lika ohämmat med eller utan Wifi och är urusel på att koppla upp mig till det senare när möjlighet finns.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hooden
Registrerad
Aug 2005

Använder mindre just nu än tidigare då jag hade unlimited.
Ligger på 10-14GB per månad ungefär.

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 1700 @ 3,8GHz | RAM: 2x8GB G.Skill Trident 3200 MHz | GFX: GTX 1080 Ti | OS: Windows 10 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: MacBook Air 13" (2013) 1.3 GHz i5/8 GB/256 GB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

@Klappis:
19,90€/mån kampanj 12 månader.
”Bindningstid” 12 månader, som i praktiken inte finns för operatörerna inte får binda någon.

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2014

Sitter nästan alltid på wi-fi eller så använder jag offlinetjänster.. Går väldigt sällan över 1GB i månaden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag har 6gb på mitt abonnemang, hade nog räckt med mindre. Enda gången jag surfade upp de 6gb plus min sparade pott var när jag var utan bredband hemma. Jag sa upp mitt Internet för att byta leverantör men jag provade samtidigt att vara utan internet några veckor för att se hur det var. Helt utan var jag dock inte för man får 0,5mbit gratis via fiber vilket klarade en del och sen hade jag mobilen förstås.

Så idag betalar jag 319kr per månad med 6gb surf mobil och samtal. Det är väl cirka ett halvår kvar sen överväger jag och byta till något snålt studentabbonemang för typ 100kr i månaden. Fasta avgifter (tråkiga avgifter) vill jag hålla låga så får man desto mer att lägga på roliga saker var månad.

När jag hade comviq och de ändrade datamängden för nya abonnemang så fick jag som nuvarande kund också ta del av höjningen, däremot nu när jag har halebop med 6gb och jag ser att de har höjt för nya kunder till 8gb men att jag ligger kvar på 6gb är ju lite tråkigt. Inget fel gjort av halebop igentligen men jag tycker det var lite schysstare tänk hos comviq.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Det brukar vara strax över 1 gb per månad som används. Det är mest Spotify som använder surfen när jag tränar och inte lyssnar lyssnar på en nedladdad spellista. Jag har Vimla där oanvänd surf sparas. Det ingår 2 gb per månad, vid skrivande stund har jag 26.54 gb kvar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har inte dessa "problem" då mitt abonnemang har obegränsad mängd surf.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud