Gigabyte säljer minnespaket med fejkade moduler för datorentusiaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Det kommer nog att bli ett rent h-vete med moduler som ser äkta ut - som är "fejk", om tillverkarna säljer de själva till och med.

Vi får nog försöka informera om det i samband med artikeln, @André

Äkta fejks incomning!

Dom fejkade fanns ju med på bilden, inte speciellt svårt att se skillnaden.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Dom fejkade fanns ju med på bilden, inte speciellt svårt att se skillnaden.

Bortsätt från kontaktytan i sockeln så är de enligt mig identiska.

Inte svårt att måla på något liknande.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Haha, äntligen behöver man inte köpa extra minnen för flera tusen bara för att det ska vara estetiskt tilltalande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kommer ihåg min dell med rambus minnen.
Den hade även 2st fejk stickor i.

http://www.freerepublic.com/focus/chat/2120305/posts

Rambus körde minnena parvis. Så de var tvungna att ha ett dummy minne om man bara hade ett minne i en krets.

Nintendo 64 hade samma sak.
4MB minne fastlött på moderkortet och en minnesplats med en dummy i för att få till en komplett krets.
Om man köpte Memory Expansion Pak så tog man bort en lucka i framkant på N64 och tog bort dummyn och ersatte den med Memory Expansion Pak som var ett riktigt 4MB minne.

Det var Rambus största "hemlighet" för sin prestanda.
För DDR gick inte att köra i dual channel... innan någon kom på att man kunde göra DDR dual channel.

Skrivet av anon162230:

@Flamso:

Mitt svar är fortfarande HEDT= High End DeskTop

High End betyder att det ska vara maxat, visst finns det ett fåtal enklare x299 kort men det mesta på HEDT är gjort för att vara överdrivet.

Vore lite löjligt och göra ett HEDT segment och sedan skära ner på funktionaliteten men ändå ta feta priser.

Resonemanget går ungefär så här, har du råd med HEDT har du råd med massa minnen.

Men sedan ska du inte heller glömma att det faktiskt finns behov av massa minne i t ex tunga arbetsstationen och då måste ha 8 minnesplatser för att kunna trycka i 128 eller 256GB minne.

Om man inte är allt för nojjig om det estetiska så skadar det inte att ha en uppgraderingsväg heller.

Exempelvis om man har en dator med 8 minnesplatser och så använder man bara 4 i början.
Men sen har man möjlighet att senare uppgradera med 4st till.
Är alla platser redan fyllda så är det enda sättet att uppgradera att byta ut befintliga minnen mot större minnen.
Alternativt byte till ett moderkort med fler platser.

Jag sitter fortfarande med Haswell som bästa dator.
Från början skaffade jag 2st 4GB DDR3 moduler.
Senare så skaffade jag 2st 8GB DDR3 moduler.
Eftersom jag hade 4 minnesplatser så lät jag 4GB modulerna sitta kvar och fick 24GB (4+4+8+8) istället för 16GB (8+8).

De flesta datorer jag har haft har någon gång fått en minnesuppgradering under sin livstid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Ingen dum ide, jag skulle köra med en liten romantisk brasa där inne på grafikkortet.

Hehe 😂

Permalänk
Medlem

som att köpa en fet slutbit till avgassystemet och klämma på bilen, tufft!

eller inte ._.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv

Gött då har jag äntligen råd med minnesuppgradering.

Ser annonserna komplett dator säljes billigt.
Interminne 0 GB

Perfekt för datorbutiken uppvisningsdator utan riktiga komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Zzz RGB hysteri, hade personligen betalat lite mer för att slippa RGB till samtliga produkter i och utanför min PC (går väl att slå av som tur är)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte en riktigt maffig fejkdator istället, där hela datorn är en attrap?

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte låta brudarna hålla sig till sin falska marknadsföring?
Vi nördar har väl inte sådana behov?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad problemet är? Det handlar ju bara om att få symetir i datorn?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fattar ju poängen med det , men varför köper man inte 4x4gig isåfall, brukar ju vara billigare än 2x8. Jag menar att risken är ju att man inte hittar likadana minnen i framtiden om man vill försöka vara "framtidssäker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att ingen tänkt på detta tidigare, smart ju

Haha Rambus? Med sina RD ram

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den gamla skolan säger att det är onödigt, du får ingen extra prestanda, däremot stoppar det eventuellt luftflödet så att det blir 0,3C varmare i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

har aldrig förstått varför man vill ha massa ljus o skit i sin dator, en dator är till för att användas, inte för att stirras in i?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Hedersmedlem

En dimension är att man (åtminstone på Ryzen) ofta gärna bara vill populera en sticka per kanal. Detta för att säkerställa bästa möjliga överklock. Alltså, 2x8GB klockar bättre än 4x4GB.

Om man samtidigt vill att alla slottarna ska vara populerade av estetiska skäl, då är dessa dummyminnen den mest högpresterande lösning som finns.

Å andra sidan skulle jag kolla på datorn och tycka "varför har han populerat alla slottarna? Han kan nog inte klocka sitt RAM särskilt högt då."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha Rambus? Med sina RD ram

Tänkte mer på att man skickar med bluffstickor för att fylla ut de tomma platserna. Det ser mycket snyggare ut med fyllda slots än när hälften gapar tomt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tänkte mer på att man skickar med bluffstickor för att fylla ut de tomma platserna. Det ser mycket snyggare ut med fyllda slots än när hälften gapar tomt

Jo men det jag menar är att med RDRAM behövde man köra de i par så hade du bara en pinne fick du köpa en "dummy" så att det fyllde den tomma platsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@anon162230:
Ja och så finns det nördar som mig som faktiskt inte kör HEDT fast hade om haft råd kört med så få stickor som möjligt då jag är en timing nörd. Vill inte ha T2 om jag inte måste. Fast jag gör det sedan några år. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första jag tänkte på var nån snoris som har en hel jäkla fejkdator. Iofs en naturlig utveckling som följer på detta.

Skrivet av crew seven:

Hur kul är det att "styla" med nånting som inte är äkta?

Jättekul tydligen. Bara att leta upp första bästa brud med fejktuttar, fejkläppar, löshår o lösögonfransar 😀

Skrivet av Haziza:

Lite som att sätta en M-performance logga på en standard BMW, det funkar men känns inte riktigt rätt!

Eller som en låtsasmast i 70-talsbilar där vissa ville få andra att tro att de hade en inbyggd telefon i bilen 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]