Nu får du ta och ge dig, jag har ingenstans skrivit något om kina.
Jag tog upp att en "webbutik" kan agera mellanhand och på så sätt inte behöva svara mot konsumentköplagen då den inte gäller mellanhänder utan den gäller för konsument och säljande näringsidkare.
Nu påstod jag aldrig att du nämnt Kina. Men om det är som du säger, att en "webbutik" kan i sina villkor deklarera att de "endast är en mellanhand", och lämpa över det på kunden att driva reklamationsärenden mot en potentiellt "okänd" tillverkare, som det kanske inte ens går att få tag på, så hade det scenario jag beskrev vara fullt möjligt och lagligt. Något jag inte alls finner troligt.
Och jag tog upp just Tradera för att det är ett bra exempel på en mellanhand, de förmedlar köp men säljer, mig veterligen, inget själva och behöver därför inte svara inför KKL förutom de för de tjänster/produkter som de eventuellt säljer själva.
Här är ett annat exempel: https://cheapdays.se/produkter.html
Kolla deras villkor, framför allt punkt 1.2: https://cheapdays.se/om-oss/kopvillkor.html
EDIT:
Med det senaste exemplet så skulle i alla fall jag vilja påstå att du har fått svar på detta:
EDIT2: Medans du ändå är igång kan du ju kika lite på CDON:s villkor
Vissa varor som man köper därifrån köper man ju faktiskt inte från dem, utan från deras "samarbetspartner" vilka man då ingår ett köpeavtal med, fast det är i CDON:s "webbutik".
Enligt villkoren ska alla returer/reklamationer/klagomål riktas mot Cheapdays kundservice, inte tillverkaren!
9.3. CheapDays sköter å Handlarens vägnar all konsumentsupport och kommunikation i övrigt med dig gällande ditt köp, inbegripet mottagande och hantering av reklamationer. Om du önskar göra gällande fel i mottagen Produkt ska du kontakta CheapDays kundtjänst, [info@cheapdays.se], så snart som möjligt.
Vidare är det oerhört förvirrande att de skriver att de inte är en part av transaktionen, men de skriver sedan följande:
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer CheapDays att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
I min mening är de i allra högsta grad en del av transaktionerna. Jag är tämligen övertygad om att CheapDays omfattas av KKL, även om de försöker avtala bort sitt eget ansvar. Återigen kan jag alltså säga att bara för att de har med detta i sitt avtal, så behöver det inte vara lagligt, då KKL inte går att avtala bort.
Samma sak gäller för CDON (som jag nämnt i ett tidigare svar), de hanterar all form av konsumentkontakt, skickar orderbekräftelser, tar emot betalningar, etc. etc. Rent teoretiskt är ju alla handlare mellan tillverkaren och konsumenten en mellanhand. Så egentligen är ju ingen annan än tillverkarna bundna av KKL, eller? Varför är Elgiganten och NoN bundna av KKL medans CheapDays inte är?
Vad jag ser som det stora problemet med ditt resonemang, är att någon säljer produkter i sin webbutik, sedan skriver de ett avtal (alltså ett avtal mellan webbutiken och konsumenten), där de säger att man inte ingår ett avtal med dem, utan man ingår avtal med någon annan part. Vem denne part är får man antagligen ingen information om. Man får inte heller information om hur man ska kontakta denne mystiske part.
Man kan alltså inte kolla upp den part man nu är på väg att ingå ett avtal med, webbutiken är inget annat än en bulvan, utan några som helst skyldigheter. Hur ska jag som konsument veta om den "riktiga säljaren" sanktionerat det avtal som webbutiken nu vill skriva? Vad händer om jag vill reklamera min produkt, men den "riktiga säljaren" inte vill kännas vid avtalet? Står jag där med mössan i hand, eftersom avtalet säger att "mellanhanden" avskriver sig allt ansvar?
Jag gör alltså skillnad på en annonsplats (Blocket, Tradera) och en webbutik (Elgiganten.se, CDON, Webbhallen, etc.). På samma sätt som att ICA inte säljer begagnade soffor, bara för att de har en liten anslagstavla i butiken där någon annonserar ut sin kökssoffa. Det ICA säljer läggs upp på varubandet och skannas in i kassasystemet och betalas därefter till ICA (att ICA sedan har leverantörer att betala är helt ointressant).