SweClockers kikar på tekniken bakom Com Hems rekordsnabba internetanslutning

Permalänk
Melding Plague

SweClockers kikar på tekniken bakom Com Hems rekordsnabba internetanslutning

Dreamhack Summer 2018 öppnades med världsrekord i anslutningshastighet signerat Com Hem och Dreamhack. SweClockers får en pratstund med Emil från Com Hem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt. Har fått erbjudande om 10000 mbit från comhem. klarar mig med 100. dock.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AllMessedUp:

Alltid trevligt. Har fått erbjudande om 10000 mbit från comhem. klarar mig med 100. dock.

Tycker inte det är någon idé att använda internet om jag inte får minst 1 Tbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har haft 100Mbit sedan 2008 och det har faktiskt varit tråkigt att stå still på det sättet. Nu för bara någon vecka sen blev det dock uppgraderat till 250Mbit och det var faktiskt väldigt trevligt!

När det kommer till datorgrejer så känns det konstigt att inte ha någon som helst utveckling på nästan 10 år. Så kändes skönt, även om det i praktiken inte gör så stor skillnad så är det trevligt är spel och annat laddas ner mer än dubbelt så snabbt.

Permalänk

Är DWDM en ny teknik för ComHem? Det låter ju inte så imponerande

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har haft 100Mbit sedan 2008 och det har faktiskt varit tråkigt att stå still på det sättet. Nu för bara någon vecka sen blev det dock uppgraderat till 250Mbit och det var faktiskt väldigt trevligt!

När det kommer till datorgrejer så känns det konstigt att inte ha någon som helst utveckling på nästan 10 år. Så kändes skönt, även om det i praktiken inte gör så stor skillnad så är det trevligt är spel och annat laddas ner mer än dubbelt så snabbt.

Vad stoppar dig från att bara ringa ett telefonsamtal och uppgradera till 1000 eller 10 000 Mbit/s?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nicklas1988:

Är DWDM en ny teknik för ComHem? Det låter ju inte så imponerande

Trattig formulering av undertecknad kanske; en bättre beskrivning är att de tidigare inte kört DWDM själva, utan lagt det på en tredje part, men att de nu har egen sådan utrustning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tog bort ett tråkigt onödigt off topic-spår.*
Ha §1.6 i åtanke!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är Com Hem som levererar, får de problem kommer de få stå i telefonkö i 2 timmar för att sedan bli tillsagda att "starta om Windows" eller liknande.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Jag har haft 100Mbit sedan 2008 och det har faktiskt varit tråkigt att stå still på det sättet. Nu för bara någon vecka sen blev det dock uppgraderat till 250Mbit och det var faktiskt väldigt trevligt!

När det kommer till datorgrejer så känns det konstigt att inte ha någon som helst utveckling på nästan 10 år. Så kändes skönt, även om det i praktiken inte gör så stor skillnad så är det trevligt är spel och annat laddas ner mer än dubbelt så snabbt.

Tekniken har om något verkligen inte ståt still....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

var för kan dom inte uppgraderat genom att ha dwdw i mimo x4 altså 4 stora förkvenser av fåglägd i samma fiber borde ge 4tbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad stoppar dig från att bara ringa ett telefonsamtal och uppgradera till 1000 eller 10 000 Mbit/s?

Priset. Samma sak som stoppade mig för 10 år sedan. Även om priset för endera är lägre idag.

Skrivet av tvelander:

Tekniken har om något verkligen inte ståt still....

Om jag 2008 betalade 349:- i månaden för 100mbit och 2018 betalar 389:- i månaden för 100mbit anser jag att det är som att tekniken stått still.
Jag vet att tekniken bakom utvecklats enormt och möjligheten till snabbare bredband är både mer möjlig ocOm h prisvärd.

Om vi tittar på min dator t.ex., den dator jag köpte för ~20.000 kronor för ~10 år sedan kommer inte i närheten av den dator jag köpte för ~20.000 nyss.

Medan bredbandet vid samma prisnivå ligger på samma prestandanivå. Det gör att det känns som tekniken stått still i praktiken. Tycker jag iaf.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Priset. Samma sak som stoppade mig för 10 år sedan. Även om priset för endera är lägre idag.

Om jag 2008 betalade 349:- i månaden för 100mbit och 2018 betalar 389:- i månaden för 100mbit anser jag att det är som att tekniken stått still.
Jag vet att tekniken bakom utvecklats enormt och möjligheten till snabbare bredband är både mer möjlig ocOm h prisvärd.

Om vi tittar på min dator t.ex., den dator jag köpte för ~20.000 kronor för ~10 år sedan kommer inte i närheten av den dator jag köpte för ~20.000 nyss.

Medan bredbandet vid samma prisnivå ligger på samma prestandanivå. Det gör att det känns som tekniken stått still i praktiken. Tycker jag iaf.

Ja och min morbror hade 100Mb/s 2004 det säger ingenting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det här är precis som när en konkurrent har ett bättre grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Niczo:

Synd bara att det är Com Hem som levererar, får de problem kommer de få stå i telefonkö i 2 timmar för att sedan bli tillsagda att "starta om Windows" eller liknande.

"Provat starta om routern?" ...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Priset. Samma sak som stoppade mig för 10 år sedan. Även om priset för endera är lägre idag.

Om jag 2008 betalade 349:- i månaden för 100mbit och 2018 betalar 389:- i månaden för 100mbit anser jag att det är som att tekniken stått still.
Jag vet att tekniken bakom utvecklats enormt och möjligheten till snabbare bredband är både mer möjlig ocOm h prisvärd.

Om vi tittar på min dator t.ex., den dator jag köpte för ~20.000 kronor för ~10 år sedan kommer inte i närheten av den dator jag köpte för ~20.000 nyss.

Medan bredbandet vid samma prisnivå ligger på samma prestandanivå. Det gör att det känns som tekniken stått still i praktiken. Tycker jag iaf.

Vi fick 100/10 för strax under 200kr/mån 2010 och kunde i samma lägenhet byta till 1000/100 2017 för strax under 150kr/mån. Både avtalen var vid tidpunkten när de träffades "bra" avtal. Det skulle jag inte kalla "stå stilla".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kul att se dig Alling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Priset. Samma sak som stoppade mig för 10 år sedan. Även om priset för endera är lägre idag.

Om jag 2008 betalade 349:- i månaden för 100mbit och 2018 betalar 389:- i månaden för 100mbit anser jag att det är som att tekniken stått still.
Jag vet att tekniken bakom utvecklats enormt och möjligheten till snabbare bredband är både mer möjlig ocOm h prisvärd.

Om vi tittar på min dator t.ex., den dator jag köpte för ~20.000 kronor för ~10 år sedan kommer inte i närheten av den dator jag köpte för ~20.000 nyss.

Medan bredbandet vid samma prisnivå ligger på samma prestandanivå. Det gör att det känns som tekniken stått still i praktiken. Tycker jag iaf.

Bahnhof erbjuder ju 10 Gbit/s för 498:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tufft! Tack för videon.

Permalänk
Avstängd

@Kilroy: Kanske dags för Konkurrensverket att kolla om det inte är frågan om en kartellbildning. För datorteknik blir ju bättre hela tiden och det borde inte vara ett undantag för bredbandet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Om jag 2008 betalade 349:- i månaden för 100mbit och 2018 betalar 389:- i månaden för 100mbit anser jag att det är som att tekniken stått still.
Jag vet att tekniken bakom utvecklats enormt och möjligheten till snabbare bredband är både mer möjlig ocOm h prisvärd.

Om vi tittar på min dator t.ex., den dator jag köpte för ~20.000 kronor för ~10 år sedan kommer inte i närheten av den dator jag köpte för ~20.000 nyss.

Medan bredbandet vid samma prisnivå ligger på samma prestandanivå. Det gör att det känns som tekniken stått still i praktiken. Tycker jag iaf.

Det du gör fel i när du tänker är att du tittar på DINA upplevelser. Du kan inte bara titta på vad DU tycker och tänker för att evaluera teknikens framsteg.

* Hade alla där du bor (i din stad, etc) 2008 kört 100 mbit internet, som dig, hade det inte kunnat levereras, det kan det idag.
* Idag kan du beställa mycket snabbare uppkoppling än 100 mbit.
* 2008 fanns det personer som inte kunde få internet som idag kan få otroligt snabb uppkoppling.
* Idag får du i princip 100 mbit, trådlöst, i telefonen när du sitter på stranden. 2008 kunde jag knappt streama radio hemma via 3G.

Anledningen till att du inte ser någon skillnad är att du har stannat kvar på samma produkt, som är förhållandevis bra prissatt. Man har inte fokuserat på att sänka priset för 100 mbit uppkoppling, utan att göra internet tillräckligt för alla i en hög hastighet. Där har utveckligen gått jättefort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Alltid trevligt. Har fått erbjudande om 10000 mbit från comhem. klarar mig med 100. dock.

Jag vill bara informerade om den faktiskta skilnaden (och dessutom i detta fall enorma) mellan storta och små bokstäver för SI-prefix där M (Mega) och m (milli) så skriver jag det igen.

mbit = millibit
Mbit = Megabit

Tanken är inte att vara spydig eller dryg, men rätt ska vara rätt, till mitt försvar om att detta verkligen är viktigt så kan man helt enkelt säga. Hade man skrivit ett prov bör man ha fått fel om man skrivit "mbit/s" istället för "Mbit/s"......

Permalänk
Avstängd

Dra lite sån här mellan Stockholm och Göteborg också. Och mellan Sverige och Norge och Finland.

Permalänk
Medlem

@gonace:

Tänk att jag redan visste om det, tror dock att alla fattar vad jag menar....

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Alltid trevligt. Har fått erbjudande om 10000 mbit från comhem. klarar mig med 100. dock.

När började Comhem sälja 10 Gbit/s? Är det någon testpilot, isf till vilket pris?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det du gör fel i när du tänker är att du tittar på DINA upplevelser. Du kan inte bara titta på vad DU tycker och tänker för att evaluera teknikens framsteg.

Du gör fel som inte läser vad jag skriver.
Jag skriver klart och tydligt att teknologiska framsteg gjorts men att min upplevelse i praktiken får det att kännas som att det inte gjorts.
Det var allt jag sade och såvida man inte vill vara obstinat är det inte svårt att förstå.

Permalänk
Inaktiv

@Kilroy: "När det kommer till datorgrejer så känns det konstigt att inte ha någon som helst utveckling på nästan 10 år. "

Läser jag det fel där? Det låter som om det känns konstigt att inte ha någon som helst utveckling på nästan 10 år. Det har skett en hel del utveckling på nästan 10 år

Det är många som har missförstått dig, du kanske inte kommunicerar lika tydligt som du tror. https://xkcd.com/1984/

Permalänk
Medlem

coola bananer, tänk att de hade råd med det. själv så tankar jag upp & ner extreeemt mycket, fulla bullar hela tiden och kan få 250mbit men jag är nöjd med 100.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag vill bara informerade om den faktiskta skilnaden (och dessutom i detta fall enorma) mellan storta och små bokstäver för SI-prefix där M (Mega) och m (milli) så skriver jag det igen.

mbit = millibit
Mbit = Megabit

Tanken är inte att vara spydig eller dryg, men rätt ska vara rätt, till mitt försvar om att detta verkligen är viktigt så kan man helt enkelt säga. Hade man skrivit ett prov bör man ha fått fel om man skrivit "mbit/s" istället för "Mbit/s"......

Håller med dig i sak, men millibit finns ej. Ja, m = milli enligt det internationella måttenhetssystemet, men något mindre än en bit finns inte. Jag tycker det är viktigt så att man inte i förlängningen lär folk att det finns något som heter "millibit".

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Håller med dig i sak, men millibit finns ej. Ja, m = milli enligt det internationella måttenhetssystemet, men något mindre än en bit finns inte. Jag tycker det är viktigt så att man inte i förlängningen lär folk att det finns något som heter "millibit".

Håller absolut med dig i stort, men skulle inte säga att det inte finns något som heter "millibit" för det gör det, i alla fall i teorin. att den sedan inte har någon praktisk tillämpning är en annan femma.

Men absolut, SI-prefixen är för bit en multipel så kan nog köpa och hålla med i argumentet som stort.