Permalänk
Medlem

DNS och MX record

Vill bara kontrollera så att jag har satt upp mx record korrekt.
Använder mig av loopia för att i deras dns editor peka mx på min ip adress från ISP .
Är det korrekt ?
Eller ska jag använda mig av den lokala IP där mejl server ligger på dvs 192.168.1.205 ?
Som det ser ut nu.
@ MX 3600 mail
mail A 3600 85.22.22.22

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, vill bara verifiera.
Enligt deras faq så kommer den bara till min publika ip .
Antar att routern känner av på något sätt att den ska till en viss ip på nätverket.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Som sagt, vill bara verifiera.
Enligt deras faq så kommer den bara till min publika ip .
Antar att routern känner av på något sätt att den ska till en viss ip på nätverket.

Ja, du skall sätta din publika ip (om du nu tänker drifta en egen mailserver hemma), sedan måste du i din router forwarda port 25 till rätt lokalt IP där mailservern finns.

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag att jag har gjort rätt.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att många (om inte alla) svenska ISPer blockerar port 25 för privatkunder. Istället bör du använda port 587

http://blog.mailgun.com/25-465-587-what-port-should-i-use/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Värt att notera är att många (om inte alla) svenska ISPer blockerar port 25 för privatkunder. Istället bör du använda port 587

http://blog.mailgun.com/25-465-587-what-port-should-i-use/

Inte för inkommande mail vilket det verkar vara i detta fallet, denna trafik går fortfarande på port 25 och är fortfarande öppen för inkommande trafik på alla abonnemang jag sett
Utgående är en annan femma som du säger där merparten blockerar port 25. Rekommenderat är att köra en "smart host" för utgående mail, antingen din ISP's eller en helt extern på annan port än 25. Detta även om din ISP inte blockerar port 25 så tycker många mailservrar där ute inte om när det kommer mail från dynamiska IP pooler.

Permalänk
Medlem

@Lady: Din lokala ip är just, lokal. Det är ingen utanför din router som vet om att den finns

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Port 25 är väl utgående SMTP port

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

En tanke som slår mig är väl att du borde slå på loopias dynamiska DNS så att du slipper byta IP-adress i din MX-pekare varje gång du får en ny publik IP-adress från din ISP.
Jag antar att du har dynamisk IP/DHCP inställt på WAN'et hemma?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej jag betalar ca 30kr (Telenor/bredbandsbolaget) för en fast IP så jag slipper pilla med någon pekar där.
Sedan använder jag mig av smtp-gmail.com som en smtp-relay för utgående på 587 .
Samt använder mig av port 993 för imap med eget cert.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Du måste skilja på inkommande mail och utgående mail.

Inkommande mail går enligt standard alltid på port 25, så Telenor/Bredbandsbolaget måste tillåta trafik in på port 25.

Kolla här, skriv in IP och port 25 så ser du om den är öppen (förutsatt att det är något som lyssnar på den porten samt att du har korrekt port forward uppsatt)
https://networkappers.com/tools/open-port-checker

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Skapa ett a-record för mail.domain.com för din ip-adress. Sedan skapar ett mx-record på @ med låg prioritet mot mail.domain.com. Kanske går direkt med IP i mx-recordet men nog aldrig sett det.

Du kan testa din inkommande på https://mxtoolbox.com/ så ser du om den svarar korrekt och så.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är stor risk att mail du skickar från en mailserver på en anslutning med dynamisk IP kommer klassas som spam eller kanske helt blockas av många mailservrar. Det är också lätt att väldigt snabbt hamna på diverse block-listor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q