Letar efter fjäder "för hemmagym" (???)

Permalänk
Medlem

Letar efter fjäder "för hemmagym" (???)

Har haft en sådan här "fjäderpinne" sedan jag var liten.

Tror farsan skaffade den nån gång på 70-talet eller tidigare. Nu vill jag köpa en ny och ge bort i present men jag vet inte var man kan köpa dom eller vad dom ens heter. "Styrketräningsfjäder"?

Nån som vet vad en sån här sak heter eller var man kan beställa en? Kan tänka mig att dom har nån slags skyddsplast runt fjädern nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Typ, hittade denna: https://fyndiq.se/product/12010205-kungsfjader-medium/

Kungsfjäder kallar dom det. Funderar på att lägga beställning nu strax för dom har 1-5 dagars frakt och jag skulle gärna haft hem den senast fredag. Fri frakt med.

Billigare än den på gymgrossisten.com och det är lite konstigt att deras bilder inte stämmer överens. fyndiq.se har bara en bild så kanske får samma låda ändå men frågan är om gymgrossisten visar två olika produkter på sina bilder eller inte. Står inget om hur mycket motsånd det är heller.

Lurigt det där med motståndet, ingen aning om vad min gamla fjäder har för motstånd så frågan är om 40 kg eller 60 kg är bäst (finns två versioner på fyndiq). Lutar åt 40 kg för jag vet att den jag ska ge fjädern till inte är så stark redan. Man vill ju dock att den ska vara lite framtidssäker.

Edit: Lite förvånad att det inte var nån säkerhetsplast runt fjädern btw, klämrisken finns ju där. Verkar iaf finnas straps för händerna så att man inte kan halka av lika lätt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag produkten

Tydligen har jag köpt en "Power Twister". Fyndiq kallar det för "Kungsfjäder", vilket jag antog var ett svenskt märke men jag antar nu att det är helt enkelt vad den här sortens träningsredskap kallas i Sverige.

Förpackningen skriker Kina. "Please read the instruction manual carefully before using" står det på lådan men det följde inte med nån manual. Min favorit är dock att dom har lyckas få vit text på vit bakgrund i en varningstext.

Av nån anledning är det en liten fjäder inuti den stora som wobblar runt och låter när man rör prylen. Står på lådan "the company will not be responsible for the damage caused by incorrect operation", det och ingen manual + Kina får mig att undra om man verkligen vågar använda den överhuvudtaget. Fast fjädern borde väl inte direkt kunna gå av ändå tycker man...

40 kg var för tufft motstånd, kan inte ge bort den här som present till den person jag hade i åtanke. Sen hurvida exakt kilosbeteckningen är på en sån här kinagrej vet man aldrig. Skulle gissningsvis inte ens palla fyra böj på den där 60 kg-modellen dom hade.

Permalänk
Medlem

"Please put your hands seatbelt!"

Bra att spar 50:- på att köpa kina skit från fyndiq
(fast antagligen exakt samma grej som från gymgrossisten)