Inget internet via vägguttaget (nätverksport)

Permalänk

Inget internet via vägguttaget (nätverksport)

Hej alla,

Jag har Googlat runt i ett bra tag nu men inte hittat någon hjälpande info angående detta.

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet och fått igång min stationära dator. Har i en vecka kört på bärbara datorn via WiFi som fungerar bra. Men den stationära datorn kan inga plocka upp WiFi och behöver kopplas in via internet kabel.

När jag kopplar in sladden i väggen (nätverksporten) så får jag inget internet. Antar att jag måste slå igång något alternativt köpa en ny router? Den router jag har nu är i ett annat rum än min stationära och ska helst inte flyttas.

Tack på förhand

Mvh
Reynold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReynoldGossler:

Hej alla,

Jag har Googlat runt i ett bra tag nu men inte hittat någon hjälpande info angående detta.

Har nyss flyttat in i en ny lägenhet och fått igång min stationära dator. Har i en vecka kört på bärbara datorn via WiFi som fungerar bra. Men den stationära datorn kan inga plocka upp WiFi och behöver kopplas in via internet kabel.

När jag kopplar in sladden i väggen (nätverksporten) så får jag inget internet. Antar att jag måste slå igång något alternativt köpa en ny router? Den router jag har nu är i ett annat rum än min stationära och ska helst inte flyttas.

Tack på förhand

Mvh
Reynold

Menar du att du kopplar bort routern för att ansluta datorn via kabel eller hur kopplar du ?
Många operatörer/nät har ett maclås som gör att du måste vänta 20 min-1 dygn innan en nyinkopplad enhet släpps in i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla så uttagen är patchade.

Permalänk

Får googla lite på att patcha uttaget, kanske är något sådant.

Routern är redan kopplad och fungerar sedan en vecka. Nu sitter jag i ett annat rum och vill koppla in min stationära dator direkt i väggen alltså. Det finns två nätverksportar per rum, så tänker att det borde räcka med att koppla en sladd från datorn till väggen när internet redan finns.

Permalänk
Medlem

Uttaget i väggen måste kopplas ihop med routern någonstans.

Oftast har man en låda/lucka i väggen där allt kopplas ihop. Då har du en inkommande kabel från varje vägguttag och sedan en som ska gå till routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReynoldGossler:

Får googla lite på att patcha uttaget, kanske är något sådant.

Routern är redan kopplad och fungerar sedan en vecka. Nu sitter jag i ett annat rum och vill koppla in min stationära dator direkt i väggen alltså. Det finns två nätverksportar per rum, så tänker att det borde räcka med att koppla en sladd från datorn till väggen när internet redan finns.

Uttagen i väggen är med största sannolikhet inte inkopplade, det är mycket ovanligt, du kopplar in din router till inkommande anslutning och sedan ansluter man en switch som är kopplad till "ena änden" av kablarna som går ut till uttagen i respektive rum >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar!

Kopplade om en av sladdarna från routern till numret på nätverksuttaget jag använde, nu fungerar det!

Då antar jag att jag kan köpa flera sladdar och koppla mellan router och uttagen om jag vill ha flera fungerande uttag samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReynoldGossler:

Då antar jag att jag kan köpa flera sladdar och koppla mellan router och uttagen om jag vill ha flera fungerande uttag samtidigt?

Ja, dock så om det finns fler uttag än vad routern har portar, så behöver du en switch.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.