Nvidia Turing-grafikkort med 12 GB GDDR6 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Turing-grafikkort med 12 GB GDDR6 hittar ut på webben

Lanseringen av Nvidias nästa generations grafikkort närmar sig med stormsteg. Nu publiceras bild på en tidig prototyp, utrustad med 12 GB GDDR6-minne och 672 GB/s i bandbredd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En drönare med inbyggt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

En drönare med inbyggt grafikkort.

Det är en prototyp lol

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är en prototyp lol

Det var nog ett skämt lol

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Skrivet av Jejk0b:

Det var nog ett skämt lol

Mitt med lol

Permalänk
Medlem

Så det är väl antagligen en prototyp på Titan X (Turing) med tanke på kapaciteten? Namnet kan förstås bli annorlunda. För Pascal-serien släpptes först 1080 och 1070, men strax efter Titan X (Pascal). Sen dröjde det 5-6 månader innan 1080 Ti och strax efter det Titan XP som ersatte första Titan-kortet för Pascal-baserade serien

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Det är en prototyp lol

Läs mitt svar lite ovan. Skrolla

Permalänk
Avstängd

Den kommer nog att bli dyr.

Sen kan förra generationens kort bli billiga för Nvidia har ett enormt lager då dom massproducerade inför mining hypen och nu har överskott.

Permalänk
Medlem

Kul att se bild på prototyper.

Någon som vet var jag kan hitta fler liknande bilder på kort genom historien?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting. Nyss sades det att nästa generation kort är "långt borta" och idag skriver man att det släpps i höst.
Nåväl för att en vecka är lång tid i "internet-tid" men jag trodde i alla fall dem menade 2019 i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Ser onekligen ut som en prototyp.
Verkar som att de plockat bort kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ser onekligen ut som en prototyp.
Verkar som att de plockat bort kylaren.

Med tanke på att det saknas en GPU skulle jag nog också hålla med

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Fattar ingenting. Nyss sades det att nästa generation kort är "långt borta" och idag skriver man att det släpps i höst.
Nåväl för att en vecka är lång tid i "internet-tid" men jag trodde i alla fall dem menade 2019 i så fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sagt det två gånger tidigare här på Swec men antagligen sa han så för att han inte ville att försäljningen av nuvarande generations GPUs skulle sjunka. Skulle han ha sagt "Nya generationen kommer i höst" hade flera antagligen väntat med att köpa nya kort. Och med deras gigantiska överskott så vill de väl verkligen sälja så mycket de bara kan nu innan nya korten kommer. Och han ljuger ju inte, säg att det blir 4-6 månader efter han han sa så så är det ju ganska far away.

Förhoppningsvis betyder den här extra väntan en rejäl puff i prestanda också. A man can dream.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Tror knappast att vi får se 384-bit minnesbuss i "mid/high-range" serien (motsvarande 1070-1080).
Men vem vet, kanske nVidia är kaxiga nog att introducera en ny generation med ett 10000:- kort den här gången.
Motsvarande har ju inte hänt sedan Titan 6GB.

Permalänk
Datavetare

Är ju ingen prototyp, är ju nya referenskortet: fanders edition, will even suck the lint out of your wallet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Med tanke på att det saknas en GPU skulle jag nog också hålla med

Doh!
Tittade slarvigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag gillar kyllösningen med 4 fläktar. Uppenbart mer effektivt än en enda stor och har potential att eliminera möjligt spoltjut. Ser fram emot detta

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Undrar om verkligen nvidia lägger en prototyp på skumgummi? Iofs. om den inte är fungerande överhuvudtaget, undrar om ritningen till höger har med kylarelösningen att göra?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Hehe, det ser ut som min första casemod... pregade in 3x 40mm fläktar ovanför portarna på moderkortet. XD

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Hehe, det ser ut som min första casemod... pregade in 3x 40mm fläktar ovanför portarna på moderkortet. XD

Gigabyte lanserade ju ett kort för ett par år sedan som såg riktigt moddad ut

GTX 680 Windforce X5

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

När jag satt och läste om det så spekulera många i att det är en prototyp på nya Ti eller ett nytt Titan pga av hela 12gb minne som skulle slå 1080Ti...

... vilket inte skulle vara så konstigt för ett GTX1180 tycker jag? GTX980->1080 dubblade minnet från 4gb till 8gb. Varför skulle inte GTX1080->GTX1180 öka minnesmängden från 8gb->12gb? 1080 hade ju också mer minne än 980Ti.

Hm. Nåja det låter kanske lite overkill med så mycket bandbredd.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Det är en prototyp lol

Woooosh

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gigabyte lanserade ju ett kort för ett par år sedan som såg riktigt moddad ut

GTX 680 Windforce X5

https://i.imgur.com/DHJ9x.jpg

Mouahahaha! Sånt har jag haft! En sådan jävla best till kylare har jag aldrig sett varken före eller efter! Stor och tung som en tegelsten! Man fick med små gummipluppar man satte på de pci-portar som täcktes av kylaren för att avlasta vikten av kortet, gissar att man annars riskerade att kortet började hänga för mycket och bryta loss den pci-porten kortet satt i!

Bra temp o ljudnivå också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

När jag satt och läste om det så spekulera många i att det är en prototyp på nya Ti eller ett nytt Titan pga av hela 12gb minne som skulle slå 1080Ti...

... vilket inte skulle vara så konstigt för ett GTX1180 tycker jag? GTX980->1080 dubblade minnet från 4gb till 8gb. Varför skulle inte GTX1080->GTX1180 öka minnesmängden från 8gb->12gb? 1080 hade ju också mer minne än 980Ti.

Hm. Nåja det låter kanske lite overkill med så mycket bandbredd.

Kan aldrig få för mycket bandbredd på minnet så länge de bygger minneskontroller och GPU som också kan utnyttja det. Speciellt med tanke på steget upp till 4K.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Mouahahaha! Sånt har jag haft! En sådan jävla best till kylare har jag aldrig sett varken före eller efter! Stor och tung som en tegelsten! Man fick med små gummipluppar man satte på de pci-portar som täcktes av kylaren för att avlasta vikten av kortet, gissar att man annars riskerade att kortet började hänga för mycket och bryta loss den pci-porten kortet satt i!

Bra temp o ljudnivå också!

Vad menar du? Ljudnivån är inte bra på det där kortet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett utvecklingskort, ingenjörsexemplar men jag tycker ändå att det ser varmt ut.
Blir GDDR6 väldigt varma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ser ut som ett utvecklingskort, ingenjörsexemplar men jag tycker ändå att det ser varmt ut.

Nej det står i artikeln, på kortet är det VRM eller spänningsdelen som har kylningen. Med tanke på att det har 3x8 pin kontakter kan det bli en hel del effekt totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vad menar du? Ljudnivån är inte bra på det där kortet

Say whaaaaaat! Inte tyckte jag att det på något sätt var störande iaf, körde i stock och vill minnas att fläktarna låg på runt 50% under full belastning!

Edit: Jag måste haft bra ljuddämpande i mitt chassie, i denna videon verkar den inte direkt ljudlös: https://youtu.be/CpB_P4xXoIU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Njae. Enligt artikeln som publicerades just nedanför så kommer GDDR6 att matas med 1,35V i jämförelse med GDDR5 som matades med 1,5V. Med andra ord... Temperaturen borde vara lägre. Tror nog snarare att dessa fläktar sitter som de gör för att Nvidia inte tagit fram en kylare för enbart VRM och därför slängt på något de hade förrådet bara för att testa prototypen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte vi om hur själva yttre skelett delen ser ut men fläktar åt sidorna, va om GPUn?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil