Snabbtest: Core i7-2600K mot Core i7-8700K i överklockat utförande

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att ni tog er tid att göra detta efter allt snack i förra nyheten. Dock samtidigt tråkigt, vi hade redan ”vid samma frekvens” delen i förra testet. Utefrån det så behöver man inte tänka supermycket för att få en hyfsad bild framför sig hur 8700k presterar i förhållande mot 2600k när bägge är överklockade, och hur frekvensskalningen ser ut för att få ett hum i hur mycket extra fps det ger.

Och angående upplösning, alltså man ser ju hur många frames processorn klarar att spotta ur sig i se lägre upplösningarna, vad är poängen med att testa det igen i högre!?

Som sagt, eloge till er. Men ibland undrar man ju om folk slutat tänka själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fantastiskt att ni tog er tid att göra detta efter allt snack i förra nyheten. Dock samtidigt tråkigt, vi hade redan ”vid samma frekvens” delen i förra testet. Utefrån det så behöver man inte tänka supermycket för att fy en hyfsad bild framför sig hur 8700k presterar i förhållande mot 2600k när bägge är överblockade, och hur frekvensskalningen ser ut för att få ett hum i hur mycket extra fps det ger.

Och angående upplösning, alltså man ser ju hur många frames processorn klarar att spotta ur sig i se lägre upplösningarna, vad är poängen med att testa det igen i högre!?

Som sagt, eloge till er. Men ibland undrar man ju om folk slutat tänka själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ändå bra att det finns ett test man kan länka här på sidan i en tråd där någon funderar på att uppgradera och ber om råd. Finns väl inte så mycket att testa nu heller så dom har lite tid över. Ja, alla förutom Thomas då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Underbart och bra jobbat att ni hörde vårat vrål

OCH inte att glömma ett mycket bra jobb <3

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Nu kanske folk kan sluta säga att gamla cpuer är lika bra för gaming som nyare.
Är ju en rätt stor skillnad i 1080p om man säger så, vilket dom flesta faktiskt spelar i med rätt jäkla stor marginal.

Permalänk
Medlem

Inget snack om saken, 2600K är gammal, dock kan det vara värt att ha i åtanke att i speltesten mellan klockad gammal och oklockad ny inte är mycket mera än 10-15FPS, i 100FPS "zonen".(1080 res.)
Värt att märka sig(kanske), inte ens 8700K@4.8 är nog för att driva 1080 upplösning i stabila 144FPS med GTX1080ti, också drömmer folk om att köra 4k

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu kanske folk kan sluta säga att gamla cpuer är lika bra för gaming som nyare.
Är ju en rätt stor skillnad i 1080p om man säger så, vilket dom flesta faktiskt spelar i med rätt jäkla stor marginal.

Jag får det till drygt 25% skillnad i Battlefield överklockat vs överklockat och typ 3 procent överklockat 2600k mot icke överklockad. Märk då att kostnaden för en 8700 cpu kostar 3 500kr, ett moderkort 1 500kr och ram för 1700kr. Knappt 7 000kr. Mycket pengar för "bara" 25% ökning kan jag tycka. Det hjälper heller inte särskilt mycket om man - som de flesta - spelar med en monitor på 60hz. Håller man däremot på med annat också så är det så klart helt rätt med ett nytt system, men specifikt för spel i en låg upplösning är åtminstone min åsikt att man kan vara kvar ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu kanske folk kan sluta säga att gamla cpuer är lika bra för gaming som nyare.
Är ju en rätt stor skillnad i 1080p om man säger så, vilket dom flesta faktiskt spelar i med rätt jäkla stor marginal.

Tja, cirka 30%. I 1080p. Och om du har ett 1080Ti. I alla andra fall blir prestandaförbättringen mindre, eftersom grafikkortet kommer att begränsa mer.

Värt pengarna att byta minne, moderkort och CPU?

Permalänk
Medlem

Fasen vad kul med ett nytt test. Nu måste alla vara nöjda när ni både fått med överklockat och 1440P och 4K.

Kollar man på Far Cry 5 så får 2600K överklockat lägsta fps på 44 då är det i ultra, jag kan inte låta bli och undra hur mycket det skiljer om man går ner till typ medium och kollar vilken lägsta fps det blir då.

Ett annat test vore faktiskt kul och prova 4K på en tajt budget och ställa in 4k medium och köra med typ ett 1060 och kanske en billig cpu. Jag förstår att de flesta tester sker i Ultra för att det skall vara lätt och jämföra korten sinsemellan men ibland räcker inte pengarna och man måste prioritera och då kan det vara av intresse att se hur saker presterar med något sänkta inställningar.

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj & intressant läsning!

synd bara att ni missade AMD 8350 & amd x8 9590 för det hade varit grymt intressant läsning!

Permalänk
Medlem

Hade ni haft 4000 eller snabbare minnen på 8700k skulle skillnaden varit ganska mycket högre, framför allt i Battlefield. Det spelet älskar bandbredd på minne och buss.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Kommer ihåg när det pratades om att Ryzen potentiellt skulle ha Sandy Bridge IPC. Utfallet var ganska annorlunda.

Kommer väl rätt mycket ned till hur man definierar IPC?

Många här verkar referera till IPC som total kapacitet över alla CPU-kärnor/trådar vid en viss frekvens.

Den betydligt mer vedertagna definitionen är prestanda per CPU-tråd och MHz, men ibland även prestanda per CPU-kärna (som kan ha flera CPU-trådar) är högst relevant och används ofta.

Med den senare definitionen presterar R5-1500X och i7-3770K extremt nära varandra sett till genomsnitt över alla tester SweClockers gjorde. Går rätt OK att jämföra dessa rakt av då de har samma antal CPU-kärnor, trådar och väldigt snarlika turbofrekvens.

Ryzen är bättre i renderingstesterna (primär flaskhals skalära flyttal) medan Ivy Bridge är lite bättre i spel (primärt flaskhals skalära heltal).

Bästa referensen man kan hitta för att avgöra IPC per CPU-tråd är nog Geekbench 4. Baserat på genomsnitt av de fem senaste postade resultaten av oklockade CPUer är det väldigt jämnt skägg mellan i7-3770K och R5-1500X även där (och man får tänka på att i alla dessa tester har Ryzen fördel av snabbare RAM!).

Kikar man på testerna vid samma frekvens ser man att i7-7700K (och samma antal kärnor och CPU-trådar) presterar ~25 % bättre än dessa i spel (går tyvärr inte direkt jämföra resten då frekvensen skiljer rätt ordentligt).

Just hur väldigt mycket just "IPC" för spel gick upp med Skylake tror jag många missat, är ju bara senaste tiden vi haft någon GPU som är tillräckligt snabb att inte vara extrem flaskhals åt t.ex. i7-7700K. Vi ser även från Ryzen-testerna att hyfsat många spel faktiskt ser en liten, men ändock en ökning med 6C över 4C (fast det ska inte tolkas som IPC ökning i min värld, en CPU har samma IPC vare sig om den har 4 eller 6 kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som säger att 2600k presterar exakt lika bra som 8700k i spel, det säger sig självt att en bättre processor presterar bättre även i spel. Skillnaden är dock fortfarande inte så pass stor att det motiverar kostnaden enligt mig. Folk får självklart köpa vad de vill för sina pengar, men att lägga 6000-7000 kr för cpu, moderkort, och RAM för 30% bättre spelprestanda är rent slöseri enligt mig.

Så länge man får mer spelprestanda per krona genom att uppgradera grafikkortet, och man inte tycker att processorn blir en alltför stor flaskhals, så är det rätt onödigt att köpa ny CPU, moderkort och RAM.

Tack för testet! Blev ännu mer övertygad om att jag kör på med min Sandy Bridge tills den pajar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Disney:

Riktigt skoj & intressant läsning!

synd bara att ni missade AMD 8350 & amd x8 9590 för det hade varit grymt intressant läsning!

FX 8350 och FX 9590 finns med i threadripper testet. De klarar sig väl okej med tanke på sin ålder blev lite förvånad men det kanske beror på att program och spel faktiskt nyttjar kärnorna bättre idag. De känns som de är närmare 2600k i detta testet än de var vid lanseringen.

https://www.sweclockers.com/test/24180-amd-ryzen-threadripper...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kommer väl rätt mycket ned till hur man definierar IPC?

Många här verkar referera till IPC som total kapacitet över alla CPU-kärnor/trådar vid en viss frekvens.

Den betydligt mer vedertagna definitionen är prestanda per CPU-tråd och MHz, men ibland även prestanda per CPU-kärna (som kan ha flera CPU-trådar) är högst relevant och används ofta.

Med den senare definitionen presterar R5-1500X och i7-3770K extremt nära varandra sett till genomsnitt över alla tester SweClockers gjorde. Går rätt OK att jämföra dessa rakt av då de har samma antal CPU-kärnor, trådar och väldigt snarlika turbofrekvens.

Ryzen är bättre i renderingstesterna (primär flaskhals skalära flyttal) medan Ivy Bridge är lite bättre i spel (primärt flaskhals skalära heltal).

Bästa referensen man kan hitta för att avgöra IPC per CPU-tråd är nog Geekbench 4. Baserat på genomsnitt av de fem senaste postade resultaten av oklockade CPUer är det väldigt jämnt skägg mellan i7-3770K och R5-1500X även där (och man får tänka på att i alla dessa tester har Ryzen fördel av snabbare RAM!).

Kikar man på testerna vid samma frekvens ser man att i7-7700K (och samma antal kärnor och CPU-trådar) presterar ~25 % bättre än dessa i spel (går tyvärr inte direkt jämföra resten då frekvensen skiljer rätt ordentligt).

Just hur väldigt mycket just "IPC" för spel gick upp med Skylake tror jag många missat, är ju bara senaste tiden vi haft någon GPU som är tillräckligt snabb att inte vara extrem flaskhals åt t.ex. i7-7700K. Vi ser även från Ryzen-testerna att hyfsat många spel faktiskt ser en liten, men ändock en ökning med 6C över 4C (fast det ska inte tolkas som IPC ökning i min värld, en CPU har samma IPC vare sig om den har 4 eller 6 kärnor).

https://www.sweclockers.com/test/25900-intel-core-i7-2600k-oc...

Scrolla ner till test i samma frekvens. Skiljer en hel del på 1500X och 2600K.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Jag var en av de som efterfrågade högre uppllsningar så kul att se det. Känns som att i 1440p och framförallt 4k hänger en gammal cpu fortfarande med rätt bra. Dock märka en del på minimum FPS. Ska definitivt köpa ny CPU innan jag köper något mer än det GYX1070 jag har nu. Kör dock 3570K men även om det är en generation nyare har den bara 4 trådar så skulle nog få ännu större ökning av ny CPU. Känns dock fortfarande inte nödvändigt för inte stött på spel jag känner flyter för dåligt. Är inte så kräsen så länge spel är på 60 FPS är jag nöjd. Även ner mot 30 kan vara ok om det inte är actionspel. Har en 4k 60hz skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Tack! De jag var mest ute efter var clockad 2600k vs oclockad 8700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här!
Vid högre upplösningar så försvinner i princip all meningsfull skillnad för oss spelare som är utanför elit/proffs-segmenten.
T.ex. Farcry 5, 2560x1440: 94 vs. 100fps - 3840x2160: 55 vs. 55fps.
Det flyter säkert bättre på nyare propp ändå, dessa siffror är bara en del av historien.

Men när vi ändå snackar uppemot 10 papp för uppgradering så... hm.
Kanske man klarar sig ett tag till? Hmmmmmmmm.

Permalänk
Medlem

All kredd till redaktionen för detta test. Dock får det mig att undra vart jag hamnar med min 4970k@4,4ghz... hur mycket bättre till ligger man? Är det värt att byta ut sitt GTX 980 när man mest kör AAA titlar i 1080p?

Har iof sneglat en del på att köpa ny skärm oxå... 21:9 ration är rätt intressant för min del.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Samma här!
Vid högre upplösningar så försvinner i princip all meningsfull skillnad för oss spelare som är utanför elit/proffs-segmenten.
T.ex. Farcry 5, 2560x1440: 94 vs. 100fps - 3840x2160: 55 vs. 55fps.
Det flyter säkert bättre på nyare propp ändå, dessa siffror är bara en del av historien.

Men när vi ändå snackar uppemot 10 papp för uppgradering så... hm.
Kanske man klarar sig ett tag till? Hmmmmmmmm.

å andra sidan de som har råd/prioriterar ett 1080ti så har de nog råd att prioritera en 8700k också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

https://www.sweclockers.com/test/25900-intel-core-i7-2600k-oc...

Scrolla ner till test i samma frekvens. Skiljer en hel del på 1500X och 2600K.

Nu vet jag inte vilka forum du besöker, men om du kikar i den väldigt långa Ryzen-tråden så var det i princip ingen som hävdade Sandy Bridge IPC.

Var rätt ensam om att tro på just Ivy Bridge IPC (efter lite velat lite fram och tillbaka), de flesta trodde på väsentligt högre.

Det skrivet, givet hur pass väl moderna spel skalar med RAM-hastighet i lägen där CPU faktiskt är en flaskhals lär Sandy Bridge matcha Ryzen om de fick lika snabbt RAM.

Men tycker det är ett rätt irrelevant test, DDR3 kan inte vara lika snabbt sett till bandbredd och de som idag sitter på Sandy/Ivy lär i de flesta fall sitta på 1800 MT/s eller lägre, DDR4 startar ju på 2133 MT/s.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu kanske folk kan sluta säga att gamla cpuer är lika bra för gaming som nyare.
Är ju en rätt stor skillnad i 1080p om man säger så, vilket dom flesta faktiskt spelar i med rätt jäkla stor marginal.

Märklig logik. De flesta spelar också i 60Hz, alltså duger en 2600k gott?

Riktigt imponerande att en så gammal CPU ändå är med i matchen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så med ultrawide eller 4k skärm kan man istort sett skita i att uppgradera sin processor, bra artikel och info.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Så med ultrawide eller 4k skärm kan man istort sett skita i att uppgradera sin processor, bra artikel och info.

Nja.. det beror på vilket spel skulle jag säga. Men jo.
Stora skillnaden lär vara lägsta fps. Och den är viktigast så

Min 2600K får tuffa på ett tag till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden klock för klock mellan 2600K och 3770K? Jag fick tag på en uppgradering så jag kör en 3770K @ 4.7GHz och ett 1060GTX.

Jag inser att nästa steg upp i grafik kräver en kraftigare CPU men med ett 1060 så känner jag att min 3770K @ 4.7GHz duger.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Perfekt, fint test.

Vill man verkligen pumpa ut fps i 1080p med en +144hz monitor så ger det en hel del, men i övriga scenario är det betydligt lägre skillnad.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd

Varför är där massa nyheter om tillbakablickar?
har swec nyhetstorka eller?

Permalänk
Medlem

Inte illa!

Visa signatur

i7 5820K @ 4,5 gHZ / HyperX 32gb 2133MHz / ASUS X99-A / Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB / Samsung 970 EVO Plus 500GB / Samsung C49RG9x

Permalänk
Medlem

2600k OCad står sig mkt väl för allt annat än 144 hz gaming.

Den är helt enkelt den bästa CPU som någonsin släppts. Ska bli väldigt intressant om den står sig när "riktiga" next gen kommer, alltså PS5 med Navi + Ryzen APU. Då kanske den är rökt tillsammans med alla andra cpu som är annat än 8c 16t, eller 6c 12t... vi får se 2020...

Så om jag gissar rätt så har denna CPU haft hgih end-klass prestanda i 9 år, med tanke på att den kan driva en 1080. Wow... wow...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tack för att ni levererade så snabbt! Sitter på en 2600K och ett 970 med en 21:9-skärm på 3440x2560. Någon som kan svara på vart - mellan tummen och pekfingret - man landar i belastning på graffet jämfört med 1440p och 4K? För egen del blir det nog ett byte till av grafikkort när nästa generation kommer om inget oväntat händer. Har blivit skapligt fäst vid systemet på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare under de 7+ år jag haft det. Så för skojs skull kanske det får tugga på till 10-årsdagen med nästa graffe. Med reservation för att det åtminstone ska kunna leverera en hygglig spelupplevelse på 3440x2560 @ 60hz med lite trixande bland inställningarna.

2560x1440=3,7Mpix
3440x1440=4,95Mpix
3840x2160=8,3Mpix

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Inaktiv

Redaktionen, hur kan ni få sådan lågt idle-värde på dem? Har ni minsta värdet i "minimum processor state" i Windows eller är den orörd?

Vad använder ni för rendering i Blender för att mäta strömförbrukningen?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tumvanten:

Varför är där massa nyheter om tillbakablickar?
har swec nyhetstorka eller?

Snacka om va grinig på riktigt och elak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240