Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

... och med tanke på hur Datagrottan hanterat den lilla incidenten så har det blivit allmän uthängning. Kan inte vara kul att sitta i ledningen för företaget.

Och till stora delar oförtjänt kan jag tycka
Nått fel gör att ett pris blir fel på en vara precis under en semestervecka (eller vad det nu är) och därför ska alla betyg ner i botten, känns det vettigt och rättvist?

De kan få lite skit för att de har ett dåligt kommunicerat stopp i verksamheten, men det måste finnas lite rim och reson.

...

Jag råkade gå förbi deras butik i Arninge i fredags tror jag det var och även den är stängd.
Tyvärr minns jag inte exakt vad det stod på lappen om anledningen till stängningen, men jag tror det var ganska vagt. Tror inte ens det var tydligt det var semester.
Det stod nog ett datum när de skulle vara igång igen, men minns tyvärr inte det datumet heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och till stora delar oförtjänt kan jag tycka
Nått fel gör att ett pris blir fel på en vara precis under en semestervecka (eller vad det nu är) och därför ska alla betyg ner i botten, känns det vettigt och rättvist?

De kan få lite skit för att de har ett dåligt kommunicerat stopp i verksamheten, men det måste finnas lite rim och reson.

...

Jag råkade gå förbi deras butik i Arninge i fredags tror jag det var och även den är stängd.
Tyvärr minns jag inte exakt vad det stod på lappen om anledningen till stängningen, men jag tror det var ganska vagt. Tror inte ens det var tydligt det var semester.
Det stod nog ett datum när de skulle vara igång igen, men minns tyvärr inte det datumet heller

Jag tror också som du att ägarna är på semester. Men hur kan man låta sin webbutik vara öppen med att ta emot beställningar när det finns ingen som kan skicka ut varor? Det är ganska självklart man kommer få dåligt betyg när man väntar veckor på sin order utan respons.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Och till stora delar oförtjänt kan jag tycka
Nått fel gör att ett pris blir fel på en vara precis under en semestervecka (eller vad det nu är) och därför ska alla betyg ner i botten, känns det vettigt och rättvist?

De kan få lite skit för att de har ett dåligt kommunicerat stopp i verksamheten, men det måste finnas lite rim och reson.

Jag tycker absolut inte det låter oförtjänt.

Om jag beställer från en några av butikerna jag brukar använda fungerar allt som det ska, det finns bra betalningsalternativ och i 90% av fallen har jag produkten dagen efter. Det är i min värld normalfallet.

Lyckas det inte få ut något ur sitt lager till posten på under 24h skulle jag dra av några "poäng". Tar de längre än så på sig ännu mer. Krånglar de på något vis över huvud taget blir det 0 poäng, skräp. Det är absolut inte värt en timme (eller mer) av min tid, i form av krångel för att spara några kronor på en annan butik när jag vet precis hur allt fungerar på någon av de andra. Hade aldrig rekommenderat något sådant till en vän. Jag hade aktivt varnat dem för det.

Permalänk
Inaktiv

Beställde just av Vellinge PC Byggare och det tog knappt en timme så fick jag kollinr mm.

Det är snabbt jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag beställde en asus AC-repeater från cdon för 1 krona som jag fick typ förrförra julen. Klart värt att chansa. Att beskylla konsumenter som vissa gör här inne för något som företagen ska ansvara för är befängt. Hur ofta rear inte företag ut saker för typ halva priset? SSDer är redan i mångas ögon överprissatta och då är det inte konstigt att folk beställer när priserna är låga nog att faktiskt motivera köp.

Dessutom får företag exponering på prisjakt. Ett billigt sätt att marknadsföra sig själva. Så det är ju bra att folk sätter låga betyg om de nu inte får sina beställda produkter till utsatt pris. Det tråkiga är att folk tappar förtroende för mindre ÅF rent generellt vilket skadar konkurrensen i långa loppet.

Skillnaden är att CDON/Qliro hade en omsättning på över sex miljarder förra året och finns representerade i hela Norden till skillnad från Datagrottan. Priserna var fullständigt orimliga till och med för de största aktörerna, än mindre en liten privat butik i Stockholmsområdet.

Lägsta pris någonsin är vad jag kan se 1.239kr. Tycker du själv att det verkar rimligt med 206kr? Det kan så klart hända att varor levereras ändå till ett felaktigt pris och då kan säljaren antingen välja att skriva av det som goodwill men de har samtidigt, så vitt jag förstår det, rätt att avbryta ett ingånget avtal då priset är uppenbart felaktigt, det ska dock ske 'utan oskäligt uppehåll' så det appliceras inte i ditt fall. Tror du med handen på hjärtat att de valde att rea ut produkterna för 1kr? Troligtvis inte och det kan då argumenteras för att du handlat i s.k. ond tro då priset är fullständigt orimligt.

Att en del mindre butiker hämtar både pris och lagerstatus direkt från distributören beror på att de dels inte har något egentligt lager men även att de saknar resurser att manuellt bevaka och justera priser dagligen. Samma sak gäller även butiker som t.ex. Asedo som också förekommer i liknande situationer och är anledningen till att ett flertal butiker ofta ser samma orimliga prissänkningar samtidigt.

Jag försvarar inte Datagrottan och kommunikationen verkar obefintlig vilket till viss del är förståeligt då de tycks ha semesterstängt (?) men jag ville ändå påpeka att man inte alltid har rätten på sin sida bara för att ett pris har betalats och varan bytt ägare. Oavsett omständigheter tycker jag att det är riktigt lågt att hänga ut en butik för att man inte fått varor som köpts i ond tro genom att utnyttja ett mjukvarufel och ni hade sparat en hel del tid och huvudbry om ni bara hade ryckt på axlarna åt den uppenbart felaktiga prissättningen och gått vidare. Flera av resencenterna skriver uttryckligen att de visste att det var ett felaktigt pris men ändå valde att chansa och då kan I alla fall jag tycka att man förbrukat sin rätt att klaga över uteblivna leveranser/annulerade ordrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Jag tror också som du att ägarna är på semester. Men hur kan man låta sin webbutik vara öppen med att ta emot beställningar när det finns ingen som kan skicka ut varor? Det är ganska självklart man kommer få dåligt betyg när man väntar veckor på sin order utan respons.

Har du någonsin sett en nätbutik som haft semesterstängt? Det motverkar ju hela syftet med att erbjuda näthandel och beställda varor levereras så klart när möjlighet finns, dvs. ägaren/personalen åter är på plats.

Jag har inte besökt hemsidan men där verkar de i alla fall inte ha informerat om någon ev. semester vilket är under all kritik. Troligtvis utgör näthandeln bara en liten del av deras försäljning eftersom de verkar ha skyltat i butiken om att de skulle ha stängt.

Det är klart att 'skit ska skit ha' och det kan säkert finnas tillfällen då de gjort sig förtjänta av de dåliga betygen men detta är inte ett sådant tillfälle. Det enda de gjort fel i den här situationen är, om man ska hårda det, att de inte informerat om att de har stängt för semester.

Att spela kränkt och lämna dåliga omdömen är ett oerhört omoget beteende som i värsta fall kan sänka firman totalt och för vad? Att folk är sura för att de inte kunnat utnyttja ett kryphål? Det är verkligen dåliga omdömen på fel grunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Rea på ett moderkort Asus A320 gaming för 599kr
https://www.komplett.se/product/1004496/datorutrustning/pc-ko...

Det som jag gillar bäst med moderkortet och creeds till Komplett för denna notis "Detta moderkortet har uppdaterat BIOS som stöder Ryzen 2000-serien"
Så då går det para ihop med exempelvis 2200g och få en billig setup som fungerar från start. Hoppas att det börjar ploppa upp lite mer moderkort likt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Har du någonsin sett en nätbutik som haft semesterstängt?

Jag har sett det. Troligen för att handlaren i fråga driver webshoppen parallellt med en fysisk butik, och när man åker på semester får man ett dröjesmål på 3 veckor, där kunderna inte får någon kontakt med butiken, inga svar, ingen information, och inga varor. För att slippa den dåliga marknadsföringen stänger man ordermottagningen helt, och har stora banners i webshoppen som säger att det är stängt till dag X och en räknare som räknar ned till när man "öppnar" igen. Allt annat fungerar som vanligt, man kan fylla kundvagnen osv.
Dessvärre har butiken stängt permanent sedan ett par år tillbaka. Gubben har gått i pension, och försökte under flera år hitta någon som ville ta över verksamheten, men till sist var han helt enkelt tvungen att stänga då han inte klarade av att driva det längre, och inte hittat någon köpare.
Gällde radiostyrt, så marknaden är inte lika stor som exempelvis för hemelektronik och datorer...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Huawei P9 32gb för 2390 kr hos netonnet. Finns i både grå och silver.

Billigare än någonsin enligt prisjakt

Obs att detta är (förra) "veckans klipp" så det gäller bara dagen ut!

Permalänk
Medlem

Pr-stunt/Nonchalans?

Kalla mig snål men jag hade ingen aning om att dessa priser var artificiellt låga förrän jag beställt och sedan hittade detta forumet. Jag hoppas på att få varan till priset men förstår om det blivit fel. Vad jag däremot inte tycker är ok är frånvaron av återkoppling från företaget.

Om det är en prisfelsättning (de har ju uppbenbarligen korrigerat priserna efter att min beställning lagts) så bör de även annulera min order eller åtminstone återkoppla om detta. Allt annat är nonchalans anser jag.

Om det istället är något sorts pr-stunt så bör de skickat varorna omgående då motsatsen förmodligen kommer mynna ut i ett rätt dåligt pr-stunt.

Så de faktum att de orkat bemöda sig att ändra priset är nog för att jag tycker att kritik är berättigat här.

Jag kommer få mina pengar, men hade såklart helst hoppats på varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Jag tror också som du att ägarna är på semester. Men hur kan man låta sin webbutik vara öppen med att ta emot beställningar när det finns ingen som kan skicka ut varor? Det är ganska självklart man kommer få dåligt betyg när man väntar veckor på sin order utan respons.

Det köper jag! Om man nu inte är på plats ska man informera det på webbutiken!
Där ligger deras miss som jag ser det... Och det är förvisso inte snyggt.

Skrivet av anon81912:

Jag tycker absolut inte det låter oförtjänt.

Om jag beställer från en några av butikerna jag brukar använda fungerar allt som det ska, det finns bra betalningsalternativ och i 90% av fallen har jag produkten dagen efter. Det är i min värld normalfallet.

Lyckas det inte få ut något ur sitt lager till posten på under 24h skulle jag dra av några "poäng". Tar de längre än så på sig ännu mer. Krånglar de på något vis över huvud taget blir det 0 poäng, skräp. Det är absolut inte värt en timme (eller mer) av min tid, i form av krångel för att spara några kronor på en annan butik när jag vet precis hur allt fungerar på någon av de andra. Hade aldrig rekommenderat något sådant till en vän. Jag hade aktivt varnat dem för det.

Det här tycker jag dock är lite överdrivet - åtminstone med tanke på omständigheterna kring det här köpet: om du beställer en SSD för ett pris lååångt under det normala så sågar du alltså försäljaren med fotknölarna direkt om du inte har produkten i handen typ nästa eller nästnästa dag? Du inser inte att du tagit en risk och har ingen förståelse för att de inte kan få ut varorna till det felaktiga priset, och att det faktiskt kan ta lite tid att backa ut transaktionen?

Att ha absolut nolltolerans för strul i generellt i alla lägen är knappast rimligt heller. Då kommer du behöva sätta nollbetyg på alla företag om du handlat från dem tillräckligt många gånger. Ingen är perfekt
...
Nåja, Ågren har redan sagt typ samma sak, så jag tjatar väl mest.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pohejo:

Kalla mig snål men jag hade ingen aning om att dessa priser var artificiellt låga förrän jag beställt och sedan hittade detta forumet. Jag hoppas på att få varan till priset men förstår om det blivit fel. Vad jag däremot inte tycker är ok är frånvaron av återkoppling från företaget.

Om det är en prisfelsättning (de har ju uppbenbarligen korrigerat priserna efter att min beställning lagts) så bör de även annulera min order eller åtminstone återkoppla om detta. Allt annat är nonchalans anser jag.

Om det istället är något sorts pr-stunt så bör de skickat varorna omgående då motsatsen förmodligen kommer mynna ut i ett rätt dåligt pr-stunt.

Så de faktum att de orkat bemöda sig att ändra priset är nog för att jag tycker att kritik är berättigat här.

Jag kommer få mina pengar, men hade såklart helst hoppats på varan.

De får ett automatiskt pris från leverantör, asedo har samma problem ibland.
Att priset korrigerats kan vara att leverantören gjort det

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: aha. ok då är det bara en dålig teknisk lösning i detta avseende. Kanske borde man ha någon manuell handpåläggning eller attestering här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pohejo:

@moonblase: aha. ok då är det bara en dålig teknisk lösning i detta avseende. Kanske borde man ha någon manuell handpåläggning eller attestering här.

Ett manuellt godkännande hos butiken när rabatten överstiger t.ex. 60% hade inte varit så svårt, bara lathet att det inte görs

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Huawei P9 32gb för 2390 kr hos netonnet. Finns i både grå och silver.

Billigare än någonsin enligt prisjakt

hur står den sig mot t.ex. p20 lite och xiaomi mi a1 och xiaomi redmi 5plus?

har en p9 lite nu och är nöjs, mend behöver en ny mobil och kliar i köpfingret

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

hur står den sig mot t.ex. p20 lite och xiaomi mi a1 och xiaomi redmi 5plus?

har en p9 lite nu och är nöjs, mend behöver en ny mobil och kliar i köpfingret

Bättre att köpa en moto x4 för det priset.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/motorola...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Den såg riktigt intressant ut, tack.
Gillar bakre fingeravtrycksläsaren men kan kon avvänja mig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får fram priset för 200kr i mån för erbjudandet på Comviq?

Skrivet av drwlz:

Månadens mobil hos Comviq är Huawei P20 Pro (köpes med abonnemang).

200 kr / mån för telefonen i 24 månader (4800 kr totalt).

https://webbutik.comviq.se/huawei-p20-pro.html

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Månadens mobil hos Comviq är Huawei P20 Pro (köpes med abonnemang).

200 kr / mån för telefonen i 24 månader (4800 kr totalt).

https://webbutik.comviq.se/huawei-p20-pro.html

Tack som fan för tipset Vet du hur länge det gäller?

Tänkte slå till nämligen men vill iaf fundera tills imorgon

Suttit på vimla och S7 edge nu bra länge och inte kollat priser eller abonnemang på länge, men 4800kr för en p20 pro med 128GB känns extremt prisvärt..?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r0ad:

Bara jag som inte får fram priset för 200kr i mån för erbjudandet på Comviq?

Abonnemang: Fastpris 10GB 195:- i månaden
Avbetalning mobil: 200:- i månaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

går inte göra som man gjorde med honor 8 på telia eller vad det var? säga upp abonnemanget direkt?

edit: Nej det går inte om man köper mobil ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

går inte göra som man gjorde med honor 8 på telia eller vad det var? säga upp abonnemanget direkt?

nej

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tack som fan för tipset Vet du hur länge det gäller?

Tänkte slå till nämligen men vill iaf fundera tills imorgon

Suttit på vimla och S7 edge nu bra länge och inte kollat priser eller abonnemang på länge, men 4800kr för en p20 pro med 128GB känns extremt prisvärt..?

Det är riktigt bra för den telefonen!

Är ganska säker på att dom kör den månaden ut, men jag lovar inget

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@eucalyptus:

Rekommenderas! dom körde en liknande deal fast med P20 i April (dock kostar den 100kr/mån istället för 200kr) så 2400kr för en Huawei P20 är en av dom bättre erbjudanden jag vart med om

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@eucalyptus:

Rekommenderas! dom körde en liknande deal fast med P20 i April (dock kostar den 100kr/mån istället för 200kr) så 2400kr för en Huawei P20 är en av dom bättre erbjudanden jag vart med om

Det erbjudandet var sjukt. Missade det så hoppade på detta.
Kör vimla idag, men deras ändrade regler gör mig lite avtänd.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Tror att Clas Ohlson missbedömde hur populär deras rea skulle bli. ^^ Fick just ett mail om att de ligger efter i hanteringen och att leveransen blir försenad.
Så för er som sitter och trycker F5 på orderstatusen, kan ni nog luta er tillbaka ett par dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Tror att Clas Ohlson missbedömde hur populär deras rea skulle bli. ^^ Fick just ett mail om att de ligger efter i hanteringen och att leveransen blir försenad.
Så för er som sitter och trycker F5 på orderstatusen, kan ni nog luta er tillbaka ett par dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här.
lite surt, drar på semester på fredag i 5 veckor
Produkten finns nu i lager i butik så funderar på om man kan ringa deras kundtjänst och styra om till stt hämta i butik istället?

Edit: Ringde kundtjänst, allt var omöjligt och jättejobbigt och det var ”kaos” på orderingång och enda som går att göra är att vänta på sin tur, inga ”specialare”.
Får försöka ringa PostMord och höra om dom kan hålla paketet när det väl kommit, annars går det i retur vilket kommer ses som en avbeställning/retur

Permalänk
Medlem

P20 pro vore bra om det inte vore för det faktum att jag binder upp mig hos comviq 2 år och betala 200kr för det är alldeles för dyrt.

Betalar 99kr månaden nu, så bara det hade blivit 2400kr extra för absolut inget
Och binda upp sig 2 år känns också rätt b.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xoka:

Tror att Clas Ohlson missbedömde hur populär deras rea skulle bli. ^^ Fick just ett mail om att de ligger efter i hanteringen och att leveransen blir försenad.
Så för er som sitter och trycker F5 på orderstatusen, kan ni nog luta er tillbaka ett par dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Det var precis likadant på förra rean, så de bryr sig helt enkelt inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det var fler som nappade på Sennheisers erbjudande från förra söndagen (24/6). Jag har bara fått ett bekräftelsemail med faktura än så länge, någon som fått mer än så?

Läste det här i det finstilta "Promotion applies only in the UK and only on the UK Sennheiser online store." Ska man tolka det som att man inte kan beställa med kampanjpriset från Sverige?

Postad i dagens fynd.