Dött GTX 560 Ti, Dags för uppgradering

Permalänk
Medlem

Dött GTX 560 Ti, Dags för uppgradering

Har en dator med ett Geforce GTX 560 Ti som verkar gjort sitt.
Synd å slänga datorn så tänkte kolla efter ett grafikkort till den som möjligtvis är lite bättre. Har inte jätte bra koll i dagens läge men kan man hitta något för omkring ca 1000:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Har en dator med ett Geforce GTX 560 Ti som verkar gjort sitt.
Synd å slänga datorn så tänkte kolla efter ett grafikkort till den som möjligtvis är lite bättre. Har inte jätte bra koll i dagens läge men kan man hitta något för omkring ca 1000:- ?

Kika på GTX 1050 (Ti) och Radeon 5xx serien. Exempelvis ligger ett Radeon 560 rätt nära din budget: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4407892

Permalänk
Medlem

Ett vanligt GTX 1050 är rejält mycket snabbare än ett 560 Ti, dessutom snabbare än ett Radeon RX 560 för typ 100 kr högre prislapp. Det finns ett par 1050-kort för ca 1300-1400 kr. Frågan är väl vad resten av datorn är för något?

Det finns ju en massa begagnade kort (t.ex. GTX 680) att köpa för nästan ingenting som är snabbare än ett 1050.

Permalänk
Avstängd

@satane:
Begagnat 660ti för 250-300 kr borde vara det vettigaste sättet att behålla datorn för lol, cs, fortnite

Permalänk
Medlem

Okej tack för tipsen! Resten som sitter i är en Intel i5 760 @ 2.80GHz, 8 gigg ram i ett asus p7p55d-e LX modekort.

Provade sätta igång Witcher 3 men det var precis så det gick laggade rätt rejält. Är det värt att sata på ett bättre begagnat kort till den processorn?

Tänkte köpa en ny dator men tyckte det va synd att låta denna dö och jag antar att till den processorn inte är värt att lägga allt för mycket så helst under tusen lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Okej tack för tipsen! Resten som sitter i är en Intel i5 760 @ 2.80GHz, 8 gigg ram i ett asus p7p55d-e LX modekort.

Provade sätta igång Witcher 3 men det var precis så det gick laggade rätt rejält. Är det värt att sata på ett bättre begagnat kort till den processorn?

Du kan nog inte förvänta dig att en CPU som släpptes 2010 ska hänga med i alla dagens spel, framförallt inte tungdrivna spel som Witcher 3. Därmed inte sagt att den är helt oduglig. Du kommer ändå få mer pang för pengarna genom att köpa ett begagnat kort. Du bör utan problem kunna hitta ett 780/780 Ti för 1000 kr eller mindre, vilket kommer ge den datorn förlängt liv.

Skrivet av satane:

Tänkte köpa en ny dator men tyckte det va synd att låta denna dö och jag antar att till den processorn inte är värt att lägga allt för mycket så helst under tusen lappen.

Nej det är inte värt att satsa någonting i form av att köpa nya delar till sån gammal hårdvara imo. Processorn är inte värd någonting utan ett fungerande moderkort, och Socket 1156 är helt utdöd nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

i5 750 räcker generellt för att ge kring 30 FPS i moderna spel, inklusive Witcher 3.

Är det nytt som gäller så är 1050 Ti 4GB ett väldigt bra kort för att väcka liv i gamla datorer.

Permalänk
Medlem

Kika på 960 begagnat, presterar nästan som ett 1050ti.
970 är ju mycket bättre men kostar ju lite mer. Så kika runt lite och jämför.
Jag lirade witcher 3 med min 2500s ihop med 1060 3gb.
2500s är 11% snabbare än i5 750 enligt userbenchmarks
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-750-vs-Int...
Så jag har svårt att tänka mig att det inte skulle gå och få hyffsat flyt. Nu lirade jag bara 3-4timmar så kan hända att det blir mycket mer cpu krävande längre fram i spelet?

Video med witcher 3 i5 750 ihop med gtx 1050
https://youtu.be/MyNhU1vaR14
Så kan du se hur det presterar.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dunis90 och @Elektron: Om ni kikar i marknaden så finns det ett GTX 780 för 700 kr och ett GTX 970 för 1000 kr, kort som är långt snabbare än något sketet 1050. Ett 970 kommer duga att spela med längre än något 1050 också.

Det finns väldigt liten mening med att köpa ett nytt kort till en gammal dator, framförallt om man ska hålla sig till någon slags budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@dunis90 och @Jimemy: Om ni kikar i marknaden så finns det ett GTX 780 för 700 kr och ett GTX 970 för 1000 kr, kort som är långt snabbare än något sketet 1050. Ett 970 kommer duga att spela med längre än något 1050 också.

Det finns väldigt liten mening med att köpa ett nytt kort till en gammal dator, framförallt om man ska hålla sig till någon slags budget.

Bra att du upplyser om alternativen men risken med begagnat är alltid att man får ett kort som dör snabbt, och så står man där utan garanti. GTX 970 är redan 3,5 år gammalt.
Ett nytt kort kostar självfallet mer men då får man även 1-3 års garanti, beroende på tillverkare.

Upp till TS att välja bland alternativen.

Att gå från GTX 560 till 1050 Ti, eller jämbördigt/bättre äldre kort, innebär att datorn blir OK för moderna spel igen, i många fall jämförbar med vanliga PS4. Helt klart värt pengarna om alternativet annars är att sitta i flera månader och spara ihop till ett nybygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Bra att du upplyser om alternativen men risken med begagnat är alltid att man får ett kort som dör snabbt, och så står man där utan garanti. GTX 970 är redan 3,5 år gammalt.
Ett nytt kort kostar självfallet mer men då får man även 1-3 års garanti, beroende på tillverkare.

Jo, men TS sitter samtidigt med en 7 (?) år gammal dator som är inne på sista versen. Det klart att det alltid är en risk att köpa begagnat, men samtidigt kommer ett 1050 att vara föråldrat prestandamässigt långt innan t.ex. ett 970.

Jag köper aldrig begagnat eftersom jag gillar nytt och har råd med grejerna jag vill ha, men jag skulle definitivt rekommendera ett begagnat i detta fall.