Hälften av alla föräldrar förbiser 18-årsgränsen i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Film är nog svårare att separera från verkligheten för en del på grund av hur "verkligt" det är. Dessutom är filmerna mycket mer "verkliga" nu än när 80 och 90 talisterna växte upp.

Allt är relativt. Precis som att vi tycker att filmer idag är mer realistiska än äldre filmer så tyckte de på 80/90-talet förmodligen precis samma.

Permalänk
Avstängd

Tycker att bibelversen "Gud hatar den som älskar våld" är ganska tillämpbar här.
Grottar man ner sig i våldsskildringar för underhållningens skull så har man uppenbara känslomässiga problem på någon nivå.

Självklart tänker oerhört många att "de kan hantera det", men frågan är ju även om man blir medryckt eller förhärdad. Jag har ofta föreställt mig att den ökande våldsunderhållningen är en form av förberedelse av massorna för att gå in i tredje världskriget med berått mod, men alla håller nog inte med om det.

Att ha våldsamma tendenser behöver inte heller vara den enda faktorn, ni kan inte resonera så att "jag spelar jättevåldsamma spel, men jag mördar inte folk i verkligheten" som om det vore två helt skilda företeelser. Det handlar om ett ställningstagande i någon utsträckning.
Vad gör ni när det plötsligt är fritt fram enligt myndigheterna att angripa vissa människor i verkligheten, och dessutom socialt påtryckt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Ser inga enorma fel med att en 16 åring lirar 18+ spel. Åldern är en rekommendation

PEGI-märkningen är ett lagkrav i flera länder (dock ej Sverige), dvs. att det är förbjudet för butiker att sälja spelen till minderåriga. Jag tror dock inte att det efterlevs särskilt väl och många föräldrar köper dessutom dessa spel till sina minderåriga barn vilket kringgår lagen.

Personligen tycker jag att just 18-årsgränsen är lite väl tilltagen men det beror ju på att det är en internationell märkning som troligtvis inte hade funnits i ett svenskt märkningssystem. Här i Sverige får man se vilka brutala filmer som helst på bio när man fyllt 15 år och då känns det rimligt att man även skulle få spela motsvarande TV-spel.

Många föräldrar är dock väldigt oansvariga och låter sina barn spela vad som helst för att de inte bryr sig men det är sorgligt nog så det ser ut idag, att föräldrar inte har 'tid' för sina barn och ser paddor, datorer och mobiltelefoner som den perfekta barnvakten och ett substitut för uppmärksamhet och uppfostran. Om föräldrar tog sig tid att sätta sig ner med barnen och se vad det faktiskt är de spelar så tror jag nog att många skulle bli mer restriktiva.

Jag läste nyligen om en person som påstod att han lät sin fyraårige son spela CS och någon nämnde tidigare i tråden att en femåring fick spela GTA och den gemensamma nämnaren är i samtliga fall unga föräldrar. Jag säger inte att de nödvändigtvis är dåliga eller oansvariga föräldrar men däremot är många väldigt naiva och inser inte riskerna med att utsätta sina barn för sådana saker.

I den åldern har många barn fortfarande svårt med verklighetsuppfattning och kan inte alltid tolka underliggande meningar till exempel. Saker man ser kan påverka en både på ett medvetet men även undermedvetet plan och kan utlösa både stress, utåtagerande beteende, mörkerrädsla osv.

Samma sak gäller även filmer som håller ett helt annat tempo än de gjorde när en annan var barn och man löper nästan risk att få ett epilepsianfall om man ser valfri animerad film som släppts de senaste åren. Rent generellt är dagens underhållning för barn väldigt stressande och överlag mer våldsamma än de varit tidigare, det är ju lite skillnad på ett ACME-järn i pannan och moderna serier där det både slåss, skjuts och sägs olämpliga saker.

Det handlar inte om att barnen skulle återge det de ser på film och gör i spel i verkligheten men att påstå att barn i 4-5 års ålder inte alls påverkas av TV-spel känns som sagt oerhört naivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag spelade blodiga spel com ung också (detta var iofs innan grafiken var så mycket att tala om). Men då spel idag är mycket mer engagerande och tar upp komplexa ämnen som barn inte på egen hand kan reda ut (och vuxna allt för sällan sitter med för att förklara) så försöker jag att vara noga med vilka spel jag låter mina barn spela. Ja, NHL har typ 16 års gräns men det fick de spela när de var yngre än så. Men GTA är tex inget jag tycker passar unga.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Min 4-åring spelar GTA V för full rulle. Jag tror det är viktigare att man begränsar mängden spelande än vad de spelar. Men jag skulle inte låta honom se på när jag spelar Bloodborne eller Dark Souls för att jag vet att han drömmer en massa skit om han ser monstrena.

De flesta barn kan vid en viss ålder skilja verklighet från rollek... och spel är just det... en rollek.

Sen menar jag att vissa "harmlösa" mobilspel är betydligt värre än det värsta gorespelet. Typ beroendeframkallande lootspel som Pokemon Go eller annat "pling pling" och "bling bling" med massa lootlådor gör barnen beroende av skiten. Det där ska de aldrig spela, inte ens i vuxen ålder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Tycker att bibelversen "Gud hatar den som älskar våld" är ganska tillämpbar här.
Grottar man ner sig i våldsskildringar för underhållningens skull så har man uppenbara känslomässiga problem på någon nivå.

Självklart tänker oerhört många att "de kan hantera det", men frågan är ju även om man blir medryckt eller förhärdad. Jag har ofta föreställt mig att den ökande våldsunderhållningen är en form av förberedelse av massorna för att gå in i tredje världskriget med berått mod, men alla håller nog inte med om det.

Att ha våldsamma tendenser behöver inte heller vara den enda faktorn, ni kan inte resonera så att "jag spelar jättevåldsamma spel, men jag mördar inte folk i verkligheten" som om det vore två helt skilda företeelser. Det handlar om ett ställningstagande i någon utsträckning.
Vad gör ni när det plötsligt är fritt fram enligt myndigheterna att angripa vissa människor i verkligheten, och dessutom socialt påtryckt?

Jag är kristen. Du är förmodligen alldeles för godtrogen. Självförsvar är självklart, däremot är sadism avskyvärt. Det som är motbjudande är att många actionspel med krigstema är politiserade med ensidigt propagerande. Du spelar oftast som amerikan eller mot något folk som USA är emot, vilket är en hel del. Finns ingen objektivitet i sådana spel. Sina barn bör man guida att inte tro på propagandan i många ex actionspel som sanning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Jag är kristen. Du är förmodligen alldeles för godtrogen. Självförsvar är självklart, däremot är sadism avskyvärt. Det som är motbjudande är att många actionspel med krigstema är politiserade med ensidigt propagerande. Du spelar oftast som amerikan eller mot något folk som USA är emot, vilket är en hel del. Finns ingen objektivitet i sådana spel. Sina barn bör man guida att inte tro på propagandan i många ex actionspel som sanning.

Nja det var väl snarare ändens tid och allmänna upptrappningen till "fred men inte fred" jag åsyftade.
Si eller så, för eller emot. Jag förmodar att du vet vad jag menar om du redan läser boken.

Det som är motbjudande är inte de politiska aspekterna i krigsspel. Det är hela konceptet i sig.
Tänker typ lite på Noas tid då folk roade sig med att kolla på folk som spöade varandra. Typ som nu alltså.

Permalänk
Medlem

Det första spelet jag någonsin körde var Doom vid tre års ålder, därefter följdes Quake, Quake 2, Half-Life och GTA III, har inte lidit av det så vitt jag vet. Dock vill jag minnas att just Half-Life orsakade rätt många mardrömmar

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Min 4-åring spelar GTA V för full rulle. Jag tror det är viktigare att man begränsar mängden spelande än vad de spelar. Men jag skulle inte låta honom se på när jag spelar Bloodborne eller Dark Souls för att jag vet att han drömmer en massa skit om han ser monstrena.

Hur vet du hur han kommer att påverkas om du inte upptäcker det förrän i efterhand? Du påstår själv att han inser att det är en form av rollspel samtidigt som han får mardrömmar av sagda fiktiva verk. Det är klart att de flesta barn kan skilja mellan fantasi och verklighet men allt är inte svart eller vitt, det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till och det verkar som att alla med samma inställning som dig tänker "jag drabbades inte, alltså är det OK". Det finns gott om vuxna individer som förstår att det är fiktivt men trots det knappt vågar gå hem själv från bion efter att ha sett en skräckfilm så bara för att man vet var gränsen går betyder det inte att man automatiskt är oberörd.

Har ni någonsin sett någon med motsatt åsikt som bekräftat att folk blivit som förbytta efter att ha spelat lite TV-spel? Troligtvis inte och det beror på att de flesta inser just det, att det är högst individuellt. Jag har själv spelat många våldsamma TV-spel i relativt låg ålder och har inte haft några bekymmer på grund av det men så är jag inte heller representativ för samtliga barn.

Jag håller med om det sista stycket i ditt inlägg och tror precis som dig att det mer beror på hur innehållet utformas snarare än innehållet i sig. Många ur den lite äldre generationen upplevde vissa scener ur Bröderna Lejonhjärta eller vildvittrorna från Ronja Rövardotter som otäcka trots att de är väldigt harmlösa (även om Astrid Lindgrens verk är riktade mot en tonårspublik vilket är lite lustigt då hon uppfattas av många som en barnboksförfattare).

Jag håller även med om det du och flera andra skriver om att det är viktigast att själv vara delaktig i spelandet/tittandet så att man kan bilda sig en egen uppfattning om materialet istället för att lita blind på åldersmärkningen men de fungerar trots allt som riktlinjer och jag kan personligen tycka att ett spel som t.ex. GTA V är olämpligt på flera olika plan då det innehåller explicita scener av sex, våld och droger men även det du nämner med trippiga hallucinationsscener t.ex. som jag betvivlar att barn i den åldern är kapabla att tolka och förstå. 18 år är en helt orimlig ålder precis som att jag tycker att fyra år är en helt orimlig ålder.

Skrivet av Rixxz:

har inte lidit av det så vitt jag vet. Dock vill jag minnas att just Half-Life orsakade rätt många mardrömmar

Du tycker inte att det är lite motsägelsefullt...?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Samtidigt som min mamma lämnade tillbaka turtles 2 (nes) för att de var för våldsamt när jag var liten.. jag grina flera dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Dafuq. Vill ni ha vissa regler, enforca dom då. Hade jag en tolvåring som på utstuderade sätt skiter i vad jag säger (som att byta mac-address) skulle det sista jag var oroad för vara vad åldersgränserna är för vissa spel. Det är öppen olydnad, vilket jag skulle se som värre. Kanske överreagerar jag (mitt första barn kommer i början av November, så vi får se hur det går när jag själv blir pappa ), men jag hade inte levt med att mina egna barn inte lyder mig (i en fråga som jag vill enforca). Sno datorn. Säg att det finns pinnar ute att leka med. Vill han leka med datorn, well too bad, då är det inte på hans villkor. Missköter han sig en gång, får han en ny chans om en månad. Ta kommandot

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Dafuq. Vill ni ha vissa regler, enforca dom då. Hade jag en tolvåring som på utstuderade sätt skiter i vad jag säger (som att byta mac-address) skulle det sista jag var oroad för vara vad åldersgränserna är för vissa spel. Det är öppen olydnad, vilket jag skulle se som värre. Kanske överreagerar jag (mitt första barn kommer i början av November, så vi får se hur det går när jag själv blir pappa ), men jag hade inte levt med att mina egna barn inte lyder mig (i en fråga som jag vill enforca). Sno datorn. Säg att det finns pinnar ute att leka med. Vill han leka med datorn, well too bad, då är det inte på hans villkor. Missköter han sig en gång, får han en ny chans om en månad. Ta kommandot

Det är inte så enkelt. Detta är vår tids knark. och knarkare gör det som behövs för att få sin fix.
Jag tror inte han gör det för att bryta reglerna utan för att barn helt enkelt saknar konsekvenstänkande. (Det kommer du märka)
Vi har tagit datorn många gånger, en vecka, en månad.. Det är inte rätt väg att gå, då hittar han bara nån kompis som saknar regler hemma eller vars föräldrar av oförstånd låter dem göra vad de vill och då har vi ingen kontroll alls.
Vi är ju de elaka som inte låter honom sitta hur länge som helst och göra vad han vill (som alla kompisarna får..)

Lycka till med föräldrandet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

ett spel som t.ex. GTA V är olämpligt på flera olika plan då det innehåller explicita scener av sex, våld och droger men även det du nämner med trippiga hallucinationsscener t.ex. som jag betvivlar att barn i den åldern är kapabla att tolka och förstå.

Min personliga tro gällande detta är att det inte behöver orsaka några problem, så länge som man som vuxen är med hela tiden och förklarar. Jag tror mycket på att inte dölja det hemska, utan att förklara så objektivt som möjligt. Om det går.

Sen är olika personer olika känsliga och i varierande grad genom livet. Min åttaåring var tex helt orädd när hon var sex år, men är extremt känslig och lättskrämd just nu, så jag försöker hjälpa henne att skydda sig, tills dess att hon själv vill och vågar. Om hon nu någonsin vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag tror inte han gör det för att bryta reglerna utan för att barn helt enkelt saknar konsekvenstänkande.

Detta tror jag också.

Sen är det väldigt enkelt att vara förälder när barnen gör som man säger, men betydligt klurigare när de inte gör det... Och min dotter är ju bara 8, så enklare för mig än för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Min personliga tro gällande detta är att det inte behöver orsaka några problem, så länge som man som vuxen är med hela tiden och förklarar. Jag tror mycket på att inte dölja det hemska, utan att förklara så objektivt som möjligt. Om det går.

Sen är olika personer olika känsliga och i varierande grad genom livet. Min åttaåring var tex helt orädd när hon var sex år, men är extremt känslig och lättskrämd just nu, så jag försöker hjälpa henne att skydda sig, tills dess att hon själv vill och vågar. Om hon nu någonsin vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du, att du som vuxen skall sitta med och förklara diverse vålds/sexscener i ex ett spel som GTA, eller missförstod jag?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan film och spel är ju att man själv gör aktiva val. I filmen blir man ju bara matad med bilder som någon annan har bestämt. I ett spel måste du själv sparka/slå, köra ihjäl, skjuta ihjäl civila (typ GTA). Jag har spelat väldigt mycket skjutspel, men jag är alltid "goodguy". Om man kan göra ett bra val gör man det, vet inte varför det blivit så, men får nästan skuldkänslor när man gör ett mindre snällt val i typ Massa Effect.. Fast man vet att det bara är på låtsas

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Mina ungar får inte spela GTA trots att de gnäller på mig och tycker jag är larvig. "ALLA andra i klassen får ju spela GTA" låter det, de får dock spela vissa andra skjutarspel. Mitt resonemang bygger på att just GTA spelen försöker efterlikna en verklighet som ungarna lever sig in i och kan interagera i till skillnad från många andra spel där kopplingen till verklighet är längre bort.
Sedan har jag valt att sätta datorerna i samma rum för att jag då skall kunna ha lite analog övervakning samt lite mer socialt när jag är hemma vid datorn.
Just datorspel tycker jag är värre än film då man aktivt är med och interagera i handlingen.
Sedan måste man nog också lägga en personligen aspekt i det hela. Mitt ena barn som är 10 vågar tex inte titta på skrämmande filmer och har sedan svårt att sova och ibland lite svårt att skilja på verklighet och fiction. Min andra dotter har däremot 100% koll på att film inte har med verkligheten att göra och därför låter vi henne titta på lite mer varierat innehåll om det efterfrågas.

Älskar fortfarande hennes recension av Jurassic Park Lost World tror jag den heter var.
Pappa: var filmen bra? Dotter: Nej, dinosaurierna åt upp för lite människor! med glimten i ögat.

Skrivet av ZecretW:

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Skulle mina ungar göra så 10 och 11år för att undgå internettiden och jag upptäckte det skulle jag förklara för dem att händer det igen har de ingen dator ha kvar. Det fungerar garanterat på dina ungar med när du uppvisat handling efter vad du sagt till dem.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande förunderligt hur folk dristar sig till att resonera:

1. Är man vuxen så är det okej att vara känslomässigt avtrubbad. Eller stabil, som det kallas av vissa.
2. Andra barns ohämmade liv sätter gränsen för de egna barnen.
3. Barn får inte bli rädda, för det är ju jobbigt när de har mardrömmar. Men moraliskt avtrubbade är lite mer okej.

Är det bara jag som ser ett mönster i hur inkonvekvensen i princip går i arv utan att någon bryr sig om att tänka längre än näsan räcker, eller hör det till traditionen att raffinera sitt inkonsekvenstänk till den grad att det kallas något helt annat?

Hur förklarar folk egentligen moral nuförtiden?
Hur förklarar man egentligen för ett barn att våldet och osmakligheterna i spel är helt uteslutande framställt för att underhålla, och med det sagt att "sådant faktiskt är underhållande"?

Är detta verkligen folks bild av att leva livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur vet du hur han kommer att påverkas om du inte upptäcker det förrän i efterhand? Du påstår själv att han inser att det är en form av rollspel samtidigt som han får mardrömmar av sagda fiktiva verk. Det är klart att de flesta barn kan skilja mellan fantasi och verklighet men allt är inte svart eller vitt, det finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till och det verkar som att alla med samma inställning som dig tänker "jag drabbades inte, alltså är det OK". Det finns gott om vuxna individer som förstår att det är fiktivt men trots det knappt vågar gå hem själv från bion efter att ha sett en skräckfilm så bara för att man vet var gränsen går betyder det inte att man automatiskt är oberörd.

Har ni någonsin sett någon med motsatt åsikt som bekräftat att folk blivit som förbytta efter att ha spelat lite TV-spel? Troligtvis inte och det beror på att de flesta inser just det, att det är högst individuellt. Jag har själv spelat många våldsamma TV-spel i relativt låg ålder och har inte haft några bekymmer på grund av det men så är jag inte heller representativ för samtliga barn.

Jag håller med om det sista stycket i ditt inlägg och tror precis som dig att det mer beror på hur innehållet utformas snarare än innehållet i sig. Många ur den lite äldre generationen upplevde vissa scener ur Bröderna Lejonhjärta eller vildvittrorna från Ronja Rövardotter som otäcka trots att de är väldigt harmlösa (även om Astrid Lindgrens verk är riktade mot en tonårspublik vilket är lite lustigt då hon uppfattas av många som en barnboksförfattare).

Jag håller även med om det du och flera andra skriver om att det är viktigast att själv vara delaktig i spelandet/tittandet så att man kan bilda sig en egen uppfattning om materialet istället för att lita blind på åldersmärkningen men de fungerar trots allt som riktlinjer och jag kan personligen tycka att ett spel som t.ex. GTA V är olämpligt på flera olika plan då det innehåller explicita scener av sex, våld och droger men även det du nämner med trippiga hallucinationsscener t.ex. som jag betvivlar att barn i den åldern är kapabla att tolka och förstå. 18 år är en helt orimlig ålder precis som att jag tycker att fyra år är en helt orimlig ålder.
Du tycker inte att det är lite motsägelsefullt...?

Jag satt med mobilen så jag formulerade mig kortfattat. Tänkte utveckla lite. Naturligtvis påverkas barn av det de ser och upplever, och det gäller även spel, men frågan är ju hur de påverkas eller hur? Du är inne på det.

När min son spelade med GTA V så körde han bilen i staden. Krockade lite etc. Det hände inte särskilt mycket, ibland blev han gripen av polisen när han krockade med dem eller någon fotgängare. Antagligen skulle jag låtit honom skjuta lite om han hade kommit på hur. För honom var det en trafiksimulator, eftersom det också var det han kommenterade. Jag bor i centrala Malmö, så han kunde ju defintiivt relatera till innehållet då vi bor vid en trafikerad väg och polisbilar är en vanlig syn.

Dock missade jag någon gång eller två när han tjuvikade på Bloodborne och han var klart spänd. Monstren gav ett starkt intryck och han var extremt frågvis om dem. Därför är det precis som du säger, man får sitta med barnet och se vilka tolkningar de gör, hur de reagerar, om de har kul etc. Jag skulle inte säga att GTA V eller BB är vanebildande på samma sätt som t.ex. Pokemon GO, eller vissa andra mobilspel som bygger på att undanhålla en viss slumpartad belöning och sedan ge den i vissa intervaller. Det påverkar hjärnan på ett kemiskt plan. På GTA V (ej online) tröttnar man... i de andra spelen är det svårare.

Sen efterlyste du någon påverkats negativt av det de upplevt i fiktiva verk. Jag är faktiskt en sådan kan jag erkänna. När jag var liten, typ 5+ fick jag titta på Robocop, Terminator, Spaghetti-Western (clintanfilmer) vissa arabiska filmer etc. Scenen i Robocop, när polisen får sin arm avskjuten och sedan mördas av 5 skrattande skurkar minns jag att jag funderade kring riktigt länge. Det var samma sak med någon Klintan-rulle där han fick sitt öra avskuret och sedan skulle käka upp det. Jag funderade länge på hur örat smakade, varför de gjorde så, kan det hända mig, urgh :D. Sedan var det någon arabisk rulle där skurkarna kedjade fast någon biroll i ett par stenar och kastade honom från piren. Jag kan dock aldrig minnas att ett spel hade den inverkan (jag är ju 83:a så grafiken i det vi spelade var ju kanske inte lika realistisk).

Så, jag tror nog att film är en starkare upplevelse eftersom det inte är en roll-lek, finns inget agentskap och snarare är en (fiktiv) representation av verkligheten som tittaren förhåller sig till. Spel är... typ som sagt, ett rollspel. Sen är det ju så att spel och film börjar närma sig varandra... men de skiljer sig ändå åt i det ovannämnda avseendet.

Just ja, ska bara avsluta. Sen e det relativt löjligt att ha 18+ på våldsspel. En rimligare gräns är 12+. När pojken och flickan börjar högstadiet är det fritt fram med allt förutom porrspel liksom (och ovan nämnda junkiespel).

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Hur förklarar folk egentligen moral nuförtiden?
Hur förklarar man egentligen för ett barn att våldet och osmakligheterna i spel är helt uteslutande framställt för att underhålla, och med det sagt att "sådant faktiskt är underhållande"?

Är detta verkligen folks bild av att leva livet?

Det handlar egentligen om att förstå skillnaden mellan verklighet och påhitt. Något som är helt naturligt hos den absoluta majoriteten. De som eventuellt kan ha problem med detta är små barn eller psyiskt instabila/mentalt störda människor.

Barn färgas av sin omgivning och uppfostran, inte av TV eller dator.
Om du kollar vilka folkgrupper som är mest våldsamma och kan tyckas sakna moral så är det inte den typiska gamern eller han som fick spela GTA några år för tidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Skulle inte låta mina barn spela vad de vill, eller sitta framför dator/tv hur mycket de vill. Jag kollar dock spelen de vill ha och avgör om det är ok eller inte, åldersgränsen är inte lag.
Sen är det bra för barn med lite regler imo.

Permalänk
Medlem

Minns hur man satt och lirade Postal när man var 7 år gammal, och jag är ju jättenormal

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Menar du, att du som vuxen skall sitta med och förklara diverse vålds/sexscener i ex ett spel som GTA, eller missförstod jag?

Menade mer principiellt, men om jag bedömde det som lämpligt för mina barn med GTA, fast med visst stöd, så ja, då skulle jag sitta med. Jag skulle dock spela en del av spelet först, eller kolla recensioner eller Youtube för att se om det överhuvudtaget är något jag tror de fixar att spela och kan förstå de svåra ämnen som är med.

Sen när de blev äldre, så har jag förhoppningsvis hjälpt dem att förstå hur en vettig person ska bete sig, så att de själva kan hantera det.

Det här är dock en ganska hypotetisk diskussion för mig, då min åttaåring har mycket litet intresse av spel med vålds- eller sexinnehåll. Hon kollar ibland när jag spelar spel, men då varnar jag henne och förklarar vad och varför saker händer. Hon väljer ofta själv att gå iväg när jag förvarnar. Det har funkat bra än så länge. Fyraåringen gillar att titta när jag spelar bilspel, eller fighting-spel och vi pratar mycket om att det är på låtsas och att det är farligt och gör ont om man kraschar med en bil eller slåss på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Råkade posta innan jag var klar.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ness:

Det handlar egentligen om att förstå skillnaden mellan verklighet och påhitt. Något som är helt naturligt hos den absoluta majoriteten. De som eventuellt kan ha problem med detta är små barn eller psyiskt instabila/mentalt störda människor.

Barn färgas av sin omgivning och uppfostran, inte av TV eller dator.
Om du kollar vilka folkgrupper som är mest våldsamma och kan tyckas sakna moral så är det inte den typiska gamern eller han som fick spela GTA några år för tidigt.

Skillnaden mellan verklighet och påhitt är ett vanligt återkommande argument, och det stämmer i viss utsträckning.
Däremot förbiser de flesta i den retoriken att handlingar mer eller mindre är sinnesföreställningar som kommer till uttryck, och att sinnesföreställningarna alltid formas i någon utsträckning av de upplevelser man aktivt engagerar sig i.

Man förkastar den realiteten med påståendet att man kan skilja mellan fantasi och verklighet.
Att verkligheten förnimms genom samma organ som står för fantasierna går helt över huvudet på de flesta, och de missar därigenom en vital del av vad som faktiskt är verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men jämförelsen film och spel blir ju lite konstigt. Filmerna är ju live action och ser riktigt ut medans spel fortfarande är långt ifrån att se realistiskt ut.
Så spel är mer som en våldsam animerad film.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Fortfarande förunderligt hur folk dristar sig till att resonera:

1. Är man vuxen så är det okej att vara känslomässigt avtrubbad. Eller stabil, som det kallas av vissa.
2. Andra barns ohämmade liv sätter gränsen för de egna barnen.
3. Barn får inte bli rädda, för det är ju jobbigt när de har mardrömmar. Men moraliskt avtrubbade är lite mer okej.

Är det bara jag som ser ett mönster i hur inkonvekvensen i princip går i arv utan att någon bryr sig om att tänka längre än näsan räcker, eller hör det till traditionen att raffinera sitt inkonsekvenstänk till den grad att det kallas något helt annat?

Hur förklarar folk egentligen moral nuförtiden?
Hur förklarar man egentligen för ett barn att våldet och osmakligheterna i spel är helt uteslutande framställt för att underhålla, och med det sagt att "sådant faktiskt är underhållande"?

Är detta verkligen folks bild av att leva livet?

Lite OT:

Alla har naturligtvis inte samma bild av hur man skall leva uppfostra sina barn etc. Moral är inte heller något som går att förklara i svart eller vitt (tycker jag). Våld ligger i vår natur och många fascineras uppenbarligen av det. Samhället kanske hade sett väldigt annorlunda ut om vi inte hade denna fascination eller om det var olagligt med den typen av underhållning vad vet jag.

Problemet (som jag ser det) är att utvecklingen gått så fort frammåt att vi inte hunnit med att begränsa tillgång på ett bra sätt. Jag är själv förälder, min dotter är visserligen 18 år, men jag har ju sett vilken skillnad det är på hennes uppväxt och min. Många barn idag leker ju inte ens på samma sätt som vi (70-talister) gjorde på den tiden. Det är bara iphone/dator/tv-spel som gäller. Mest telefoner om jag skall vara ärlig. Jag kan inte förstå hur alla kan skaffa smartphones till sina barn. När min dotter fick sin var jag starkt emot, men hennes mamma och min mamma ville att hon skulle få en. Mycket beroende på att alla andra också hade "tror jag".

Vi lever i ett sjukt samhälle och även om jag inte har någon aning om hur framtiden kommer se ut, så har jag svårt att se att det blir bättre i nuläget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Skillnaden mellan verklighet och påhitt är ett vanligt återkommande argument, och det stämmer i viss utsträckning.
Däremot förbiser de flesta i den retoriken att handlingar mer eller mindre är sinnesföreställningar som kommer till uttryck, och att sinnesföreställningarna alltid formas i någon utsträckning av de upplevelser man aktivt engagerar sig i.

Man förkastar den realiteten med påståendet att man kan skilja mellan fantasi och verklighet.
Att verkligheten förnimms genom samma organ som står för fantasierna går helt över huvudet på de flesta, och de missar därigenom en vital del av vad som faktiskt är verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Erfarenheter påverkar visserligen, även om de är fantasier. Men de existerar inte i ett vakuum. De flesta personer vet instinktivt med sig att det är fel och ogillar att skada andra. Till och med soldater och poliser, som tränas i att använda våld, upplever det oftast som fruktansvärt att skada eller ha ihjäl någon. Det går visserligen skapa situationer där det sämsta och våldsammaste i även den fredligaste människan tas fram, men det kräver en hel del press från omgivningen och isolering från personer som uttrycker tveksamheter till det man är på väg att göra.

Ska man prata orsaker till omoraliskt och våldsamt beteende, så kommer alkohol och en del andra droger högst upp, inte spel eller fantasivåld. Kan tänka mig att slutna grupper som förespråkar våld (ofta med argumentet att det bara är försvar, fast det är angrepp - typ religiös eller politisk extremism) inte heller är en höjdare.

Undantag finns alltid, men det är just undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Skillnaden mellan verklighet och påhitt är ett vanligt återkommande argument, och det stämmer i viss utsträckning.
Däremot förbiser de flesta i den retoriken att handlingar mer eller mindre är sinnesföreställningar som kommer till uttryck, och att sinnesföreställningarna alltid formas i någon utsträckning av de upplevelser man aktivt engagerar sig i.

Man förkastar den realiteten med påståendet att man kan skilja mellan fantasi och verklighet.
Att verkligheten förnimms genom samma organ som står för fantasierna går helt över huvudet på de flesta, och de missar därigenom en vital del av vad som faktiskt är verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket organ som används känns ganska irrelevant när faktumet kvarstår att en normal människa inte har några problem att skilja mellan fantasi och verklighet. Det är bara att kolla på undersökningar som gjorts när det gäller spel- och filmvåld kopplad mot verkligt våld. Det finns ingen koppling, trots den extrema viljan hos vissa att det ska vara så.

Sinnesföreställningar KAN formas av saker man engagerar sig i. Men underhållning så som böcker, film & spel påverkar inte din moral what so ever. Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det är andra saker som påverkar. Kollar man ut i verkligheten i det samhälle vi lever i så blir detta extremt tydligt också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som förälder till en 12 åring är det fan omöjligt att begränsa vad de spelar.
Försöker man begränsa användartid mm på nätet byter han mac adress på datorn
Han skapar nya konton på alla möjliga sajter för att undgå de regler vi sätter upp och tycker vi är dumma i huvudet för att han bara får sitta 3 timmar om dan vid datorn.
Och självklart är han 23 år på alla sajter. Ingen kollar ju det på nått vis.

jag har ingen aning om hur man ska lösa det mer än att låsa in sakerna, men det är en dålig ide..

Går det inte att whitelista MAC-adresser i routern?
D.v.s när du vill så är det bara vissa enheter som får access utåt.
Ok, det går ju att ”knäcka” om han loggar in i routern och tar bort detta. Även om han inte vet lösenordet så är det ju bara att köra en factory-reset...

Bävar själv inför detta, har två döttrar som jag förmodar kommer att bli nätberoende också...
Förhoppningsvis kommer de att lyssna på en

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Lite OT:

Alla har naturligtvis inte samma bild av hur man skall leva uppfostra sina barn etc. Moral är inte heller något som går att förklara i svart eller vitt (tycker jag). Våld ligger i vår natur och många fascineras uppenbarligen av det. Samhället kanske hade sett väldigt annorlunda ut om vi inte hade denna fascination eller om det var olagligt med den typen av underhållning vad vet jag.

Problemet (som jag ser det) är att utvecklingen gått så fort frammåt att vi inte hunnit med att begränsa tillgång på ett bra sätt. Jag är själv förälder, min dotter är visserligen 18 år, men jag har ju sett vilken skillnad det är på hennes uppväxt och min. Många barn idag leker ju inte ens på samma sätt som vi (70-talister) gjorde på den tiden. Det är bara iphone/dator/tv-spel som gäller. Mest telefoner om jag skall vara ärlig. Jag kan inte förstå hur alla kan skaffa smartphones till sina barn. När min dotter fick sin var jag starkt emot, men hennes mamma och min mamma ville att hon skulle få en. Mycket beroende på att alla andra också hade "tror jag".

Vi lever i ett sjukt samhälle och även om jag inte har någon aning om hur framtiden kommer se ut, så har jag svårt att se att det blir bättre i nuläget.

Mängden våld och brottslighet bland unga har minskat kraftigt sedan mobiler och datorer blev vanligare. Det finns en massa problem med att stirra i telefoner hela dagarna, förstås, men det blir åtminstone mindre supande och våld. (jag gillar för övrigt själv att supa ner mig rejält, så det är inget dömande gällande sprit).

Nyktra, välmående människor är generellt inte våldsamma. Inte ens de flesta aspackade har lust att slåss. Undantag finns alltid.

Skickades från m.sweclockers.com