Permalänk
Medlem

Får bara plats med tre minnen

Hej!

Har märkt att datorn på senare dagar använder mer RAM-minne och skulle behöva utöka kapaciteten. Har idag denna uppsättning:

Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz
https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Har två stycken slots till och tänkte köpa två exakt likadana men tyvärr satt en av processorfläktarna ivägen för en av uttagen (fick den ihopmonterat av inet då de hade någon kampanj för detta). Så jag kommer bara åt tre av fyra slots.

Så min fråga nu är: Vad är det bästa sättet för mig att utöka mängden minne i datorn på? Går det att köpa bara en 4gb-sticka av samma märke för att i alla fall komma upp till 12GB? Har hört att det är bäst att köra RAM-minnen i par med varandra men har inte särskilt bra koll på detta. Eller är jag så illa tvungen att köpa två nya 8gb-stickor?

Alla förslag är välkomna!

Permalänk
Medlem

flytta upp fläkten?
Kan underlätta med ett bättre svar om du specar vad du har

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Alltid rekommenderat att ha identiska minnen men generellt fungerar det att blanda.

Du ska kunna ha dina två nuvarande 2x4 och ett helt annat 1x4 om du vill, egentligen inget som hindrar 2x4 + 1x8 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

flytta upp fläkten?
Kan underlätta med ett bättre svar om du specar vad du har

Det moderkort jag använder detta. Jag tror tyvärr inte fläkten går att flytta alls, finns ingen yta att jobba med dessvärre.
https://www.inet.se/produkt/1902694/msi-z97-g55-sli

Skrivet av dunis90:

Alltid rekommenderat att ha identiska minnen men generellt fungerar det att blanda.

Du ska kunna ha dina två nuvarande 2x4 och ett helt annat 1x4 om du vill, egentligen inget som hindrar 2x4 + 1x8 heller.

Hade jag kunnat köra på en 1x8-sticka hade det varit bäst då jag kan komma upp i önskade 16GB. Men detta ger alltså ingen prestandaförlust att blanda på det här sättet? (tänkte nog köra med Corsair som märke i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Funkar gör det nog, men kan bli prestandatapp för vissa applikationer. Kan ju bli att den kör single-channel för hela slanten istället för dual-channel vilket den borde köra med 2x4.

Permalänk
Medlem

@Görtjo: Chassi och kylare är ju viktigare komponenter att beskriva än moderkort även om även det har vikt.

Du skulle ju teoretiskt kunna byta kylare för att få plats med minnena.

Dvs om chassit har plats för Noctua 15S så lär ju minnena få plats.
https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s

Permalänk
Medlem

Finns minnen som har låg profil, har du mätt och sett om det skulle fungera. Eller är det att du inte vill montera bort kylaren alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Funkar gör det nog, men kan bli prestandatapp för vissa applikationer. Kan ju bli att den kör single-channel för hela slanten istället för dual-channel vilket den borde köra med 2x4.

I praktiken kan det förstås bli annorlunda men den ska fortfarande köra 2x4 i dual channel och 1x8 i single channel.

Egentligen ska dual channel till och med fungera även om man kör 1x4 och 1x8 i par, men de sista fyra GB blir i single channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Görtjo:

Det moderkort jag använder detta. Jag tror tyvärr inte fläkten går att flytta alls, finns ingen yta att jobba med dessvärre.
https://www.inet.se/produkt/1902694/msi-z97-g55-sli

Vad har du för kylare?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Rekommenderar verkligen inte att köra med udda antal minnen vilket kommer att göra att åtminstone en del minnet körs i single channel men rätt stor prestandaförlust som följd vilket kommer att märkas i.t.ex. spel. Som sagt finns low profile minnen vilka kanske har plats trots kylare. Om det verkligen inte går ändå får du köpa en ny kylare eller sälja dina nuvarande minnen och köpa 2x8GB i stället.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

I praktiken kan det förstås bli annorlunda men den ska fortfarande köra 2x4 i dual channel och 1x8 i single channel.

Egentligen ska dual channel till och med fungera även om man kör 1x4 och 1x8 i par, men de sista fyra GB blir i single channel.

Jo, det är väl en sak som ska funka och vad som faktiskt funkar. Man får prova. På min TR 1950X hade jag 4x4 GB minne och ville uppgradera, stoppade då i 4x8 + 4x4 och prestanda på ett minnesintensivt program rasade från ca 4000 till 800. Så fick ta bort de 4x4. Nu kan det ju vara ett BIOS problem som kommer att fixas men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Rekommenderar verkligen inte att köra med udda antal minnen vilket kommer att göra att åtminstone en del minnet körs i single channel men rätt stor prestandaförlust som följd vilket kommer att märkas i.t.ex. spel. Som sagt finns low profile minnen vilka kanske har plats trots kylare. Om det verkligen inte går ändå får du köpa en ny kylare eller sälja dina nuvarande minnen och köpa 2x8GB i stället.

Hittade inga tester som testar annat än dual channel med identiska minnen, men att köra t.ex. 2x4GB i DC och 1x8GB i SC borde ju inte förvärra prestandan jämfört med den han har nu.
Det vore väl isf förväntat i i spel/program som kräver mer än 8GB, men i de fallen borde prestandan redan nu vara undermålig. I andra fall kan ju prestandatappet helt enkelt bero på att folk missat att deras nya minne är långsammare och får alla att gå i den lägre hastigheten.

Jag tycker iaf det är värt att prova med en extra 4GB/8GB-sticka innan man bemödar sig sälja de gamla och köpa nya. Jag minns själv när jag var noob och ville uppgradera till 8GB DDR2 (då DDR3 redan tagit mark) och de nya var för dyra, dessutom hade det blivit jobbigt att sälja de gamla stickorna, så slutade med att jag köpte två olika märken begagnat(blev först 3x2, sen 4x2 i det fallet. Idag körs den 3x2 + 1x1 utan problem).

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Prestandatappet på att skippa dual channel är så fruktasnsvärt litet att det nästan bara ger utslag på prestandatester för ram minnen och även där är den knappt mätbar.

Att skippa dual channel förlorar du lite svarstid och då snackar vi typ 10-15 nanosekunder på sin höjd mängden minne gör mer prestandavinst än den lilla svarstid du missar.

dual channel är mer säljargument än nödvändig feature.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Prestandatappet på att skippa dual channel är så fruktasnsvärt litet att det nästan bara ger utslag på prestandatester för ram minnen och även där är den knappt mätbar.

Där har du helt fel. Prestandatappet kan vara (är) enormt i t.ex. BF1 multiplayer? Det var någon här på Sweclockers som i misstag kört sina minnen i singel channel och inte förstod varför han hade så usel fps i vilket spel det nu var. När han sen bytte plats på minnena så att han fick dual channel löste sig problemet. Minneshastighet har betydelse i många moderna spel. Speciellt om den halveras så kommer det att märkas direkt genom att man får dålig fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Hittade inga tester som testar annat än dual channel med identiska minnen, men att köra t.ex. 2x4GB i DC och 1x8GB i SC borde

Hur kontrollerar man vilket minne som används? Vet inte men kan det inte vara så att allt minne kommer att köras i single chnnel om en del gör det? Tycker det är ren idioti att köra något minne i single channel. Mycket bättre att sälja det minne TS har och köpa 2x8GB i stället om han inte får plats för 4 minnesstickor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du kan inte rotera kylaren så fläktarna inte täcker platserna totalt?

Permalänk
Medlem

Vad jag hade gjort är att modda kylaren så minnet får plats (Om det nu int egår att montera kylaren annorlunda utan moddning). Dremel någon? Eller varför inte rondell

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hur kontrollerar man vilket minne som används? Vet inte men kan det inte vara så att allt minne kommer att köras i single chnnel om en del gör det? Tycker det är ren idioti att köra något minne i single channel. Mycket bättre att sälja det minne TS har och köpa 2x8GB i stället om han inte får plats för 4 minnesstickor.

Har man otur kan BIOS göra att de körs i single channel, men som sagt så ska de som sitter i par köras i DC och den ensamma i SC.
Det är standard på Intels system.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Jag vet inget program som kan identifiera dessa konfigurationer helt rätt, på mina datorer med blandade stickor rapporterar CPU-Z bara Dual Channel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Görtjo:

Hej!

Har märkt att datorn på senare dagar använder mer RAM-minne och skulle behöva utöka kapaciteten. Har idag denna uppsättning:

Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz
https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Har två stycken slots till och tänkte köpa två exakt likadana men tyvärr satt en av processorfläktarna ivägen för en av uttagen (fick den ihopmonterat av inet då de hade någon kampanj för detta). Så jag kommer bara åt tre av fyra slots.

Så min fråga nu är: Vad är det bästa sättet för mig att utöka mängden minne i datorn på? Går det att köpa bara en 4gb-sticka av samma märke för att i alla fall komma upp till 12GB? Har hört att det är bäst att köra RAM-minnen i par med varandra men har inte särskilt bra koll på detta. Eller är jag så illa tvungen att köpa två nya 8gb-stickor?

Alla förslag är välkomna!

Du bör kunna köpa ett minne på 8 GB, sätta det i plats 2 (A2) och dina gamla (4GB) i plats 3 (B1) och 4 (B2), du får då 8 GB i kanal A (1 st 8GB) och 8 GB (4 GB + 4GB) i kanal B, allt bör då köras i dualchannel.
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Skaffa sluten vattenkylning så slipper du problem med plats för fläkt!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Du har ju LP-minnen, kan du inte skaffa en ny processorkylare, typ Pure rock? Den är tillräcklig hög för att ge plats för Corsair Vengance LP-minnen. Har själv haft samma problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Görtjo:

...men tyvärr satt en av processorfläktarna ivägen för en av uttagen..

Om det inte går att flytta på fläkten några mm så ta bort den fläkten som är i vägen (förutsatt att det sitter två fläktar på cpukylaren)

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Svårt att ge ett svar utan att veta vad för kylare eller chassi som används.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.