Quiz: Gissa kontaktdonet

Permalänk
Medlem

Alldeles för lätt.

9/10 Korrekta svar!
Kontaktexperten själv! Bra jobbat!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ingen omöjlighet att jag sett det, sant. Men moderkort?

Ja dom finns ofta på moderkort, Till exempel ovanför HDMI porten på detta:

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

8/10 missade firewire samt att jag råkade trycka dvi istället för vga, vet vad de är o gör men blandar alltid ihop namnen om jag inte sitter o tänker i 5 min varje gång... *facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Det verkar vara många med mig, som missade Firewire-frågan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

10/10, men gissade på Firewire.

Vet inte om jag sett just Micro USB-B 3.0 förut... men förstod att det var en micro-variant

Kan bara nämna att det sitter ”ofta” såna kontaktdon på mindre USB-hubbar och kortläsare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

9/10 Missade på TOSLINK. Har alltid bara kallat det för optisk ljudkabel, då har man lärt sig något nytt.

Permalänk
Medlem

7/10.
Tog fel på toslink, firewire och nätverk. Blandar alltid ihop benämningar när de har liknande namn.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk

9/10, missade TOSLINK, och verkar inte vara ensam om det

Permalänk
Medlem

"10/10 Korrekta svar!
Kontaktexperten själv! Bra jobbat!"

Firewire var den enda jag tvekade på, har aldrig sett sådana kontakter IRL.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Första gången man satte tian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Men man kunde höjt svårighetsgraden genom att be om det "riktiga" namnet på kontaktdonen, tex DSUB15.

Ja, men det rätta namnet är inte DSUB15, utan något av DA-15, DB-15 och DE-15.

Jag tycker att det skulle ha varit kul att se hur många som skulle ha valt korrekt av dem, för folk brukar blanda ihop just dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

10/10. Det var ett lätt quiz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6/10

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ja, men det rätta namnet är inte DSUB15, utan något av DA-15, DB-15 och DE-15.

Jag tycker att det skulle ha varit kul att se hur många som skulle ha valt korrekt av dem, för folk brukar blanda ihop just dem.

Precis, där fick jag min poäng bekräftad. Svårighetsgraden hade höjts 😁. Men du har rätt, vilket jag kom på så fort jag läste ditt svar.

Permalänk
Medlem

Första fullpoängare inkl FZ och 99

Gillar att det var guldpläterad toslink, snyggt!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

10/10!

Något ska man ju kunna när man knåpat ihop datorer åt sig själv och familjen I mer än 10 år
Synd att gamla goa Game Port/DA-15 inte dök upp!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

9/10
Firewire som sagt...
Saknar gamla goa gameport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen glappkontakt här inte. Snabb 10/10

Permalänk
Avstängd

Nästan alla rätt, sånär som på ett slarvfel...
Några var faktiskt litet kluriga, jag antar att firewrire är mer mac relaterat?
(fast jag fick rätt på den ändå, samt på toslink som jag aldrig använt men kände igen ändå... ha ha)
Den sista USB kontakten har jag aldrig någonsin sett på riktigt.
PS2 hade jag helt glömt vad den egentligen heter då man är lat och bara kalla alla dedär för DIN kontakter... (DIN är en industristandard och inte relaterat till kontakt typen, men förr i tiden hetta alla sådana cirkulärdon (inklusive högtalarkontakter med centrumpinne och asymmetriskt jordstift) "DIN" kontakter i folkmun, eftersom numret fick vanligt folk att se ut som ett stort frågetecken... ).

Det hade, som någon sade varit roligt med litet fler riktigt gamla anslutningsdon.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

9/10

Missade på firewiren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Bommade som många andra på Firewire. Kan inte minnas att den såg ut så... Är det en kontakt för intern koppling direkt på moderkortet?

Det var parallell-ports ersättaren där USB var seriell-ports ersättaren.

Det som hände i korthet var att USB2 blev tillräckligt snabbt för att folk valde det istället. USB2 hade 480Mbit halvduplex, medan firewire hade 400Mbit full duplex. Men pga firewire krävde dyrare kretsar och som Displayport kan kedjekopplas, där USB bara behövde billiga hubbar, så blev det praktiskt enklare med USB.

Firewire hade dock standarder redo för både 800 och 1600Mbit (3200Mbit var på kartan). Men problemet var bakåtkompatibiliteten var... ytterst begränsad (adaptrar mm), typ som USB-C vs Micro B. Folk gillar inte att byta kablar och delar, något man kan också se på USB-Cs... framfart.

Så idag har man skrämt upp USBn i hastigheter snabba nog att ersätta båda kontakterna, och firewire är nedlagd.

Permalänk
Inaktiv

10/10! Fick gissa på firewire

Permalänk
Medlem

Första gången med 10/10 tror jag. Men fick gissa på FireWire och uteslutningsmetoden på sista 😁

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

10 / 10 även om jag inte känner att det var en speciellt svår utmaning denna gången.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det var parallell-ports ersättaren där USB var seriell-ports ersättaren.

Det som hände i korthet var att USB2 blev tillräckligt snabbt för att folk valde det istället. USB2 hade 480Mbit halvduplex, medan firewire hade 400Mbit full duplex. Men pga firewire krävde dyrare kretsar och som Displayport kan kedjekopplas, där USB bara behövde billiga hubbar, så blev det praktiskt enklare med USB.

Firewire hade dock standarder redo för både 800 och 1600Mbit (3200Mbit var på kartan). Men problemet var bakåtkompatibiliteten var... ytterst begränsad (adaptrar mm), typ som USB-C vs Micro B. Folk gillar inte att byta kablar och delar, något man kan också se på USB-Cs... framfart.

Så idag har man skrämt upp USBn i hastigheter snabba nog att ersätta båda kontakterna, och firewire är nedlagd.

Tack för lektionen Jag har använt FW400 en hel del när jag för över film till datorn från den gamla DV-kameran, FW800 har jag inte använt och tydligen inte heller sett tidigare.
Det jag menade med om det var en sladd för intern koppling var att den såg så plastig ut. Min gamla fw400 kabel har jag för mig såg mer rejäl ut, med metall ytterst på kontakten.
En del moderkort hade inte någon FW på IO-plåten utan endast pinnar på moderkortet som man var tvungen att ansluta och leda ut från chassiet på egen hand. Typ som när USB3 var nytt och alla moderkortstillverkare hade egna moderkortskontakter till frontpanelsanslutningarna. Det var något sådant jag tyckte att det såg ut som.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S