AMD: "Dagens konsoler ej tillräckligt snabba för äkta 4K-upplösning i 30 FPS"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Dagens konsoler ej tillräckligt snabba för äkta 4K-upplösning i 30 FPS"

Att rendera moderna spel i 4K är ingen enkel bedrift. Nu meddelar en av AMD:s utvecklare att varken Sonys eller Microsofts senaste spelkonsoler är tillräckligt snabba för ändamålet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns inte som någon hemlighet direkt, dagens datorer har problem med 4k med höga inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Och vem bryr sig om de klarar 30 FPS?? Det är ju knappt spelbart. Behöver minst det dubbla imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dom fuskar ju redan med 1080 för att hålla frekvensen uppe så varför skulle vi vara förvånade när 4k inte är bra ?

Permalänk
Avstängd

Jupps, och när jag meddelade detta här på Sweclockers var jag ett troll och fakenews

Och jag tror inte ens Ps5 kommer att klara av att driva 4k 60FPS.. då borde den konsolen kosta över 10000SEK..Om de ska göra äkta 4k ultra 60FPS, inget fusk eller neddragningar i skuggor eller trädkronorna osv osv.

Navi kommer säkerligen inte kunna bräcka 1080Ti-prestanda/energiförbrukning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu får nog några på AMD arga samtal från marknadsföringsfolk hos både Sony och Microsoft. De kan ju inte gå ut med att deras konsoler har för klen hårdvara.

Skrivet av VadSaDu:

Jupps, och när jag meddelade detta här på Sweclockers var jag ett troll och fakenews

Jo säkert sant att majoriteten här på sweclockers kallade dig troll när du skrev en sådan självklarhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Klarar inte av 4K30 i vad egentligen? Både Xbox One X och PS4 Pro klarar av att rendera vissa spel i native 4K och 60 FPS. Allt handlar om att anpassa grafiken efter hårdvaran.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu får nog några på AMD arga samtal från marknadsföringsfolk hos både Sony och Microsoft.
Jo säkert sant att majoriteten här på sweclockers kallade dig troll när du skrev en sådan självklarhet.

Alla på PS4, Xbox delen gjorde det.. och även här på nyhetsflödet när PS4 pro och Xbox X kom och skröt om äkta 4k 60FPS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Brorsan hade med sig sitt Xbox One för ett tag sedan med senaste WWII CoD och det dippade ju hela tiden i fps. Jag har en 1080p@60 TV.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

.. no shit ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Nästa år så kan vi nog få se 4k för next gen konsolerna. Men för pc så kommer det vara lite dyrare för att få en bra 4k upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Åh fan, säger ni det nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klarar inte av 4K30 i vad egentligen? Både Xbox One X och PS4 Pro klarar av att rendera vissa spel i native 4K och 60 FPS. Allt handlar om att anpassa grafiken efter hårdvaran.

Enligt artikeln menar de att de inte klarar av att ta ett vanligt PS4spel och skala upp det till 4k utan att frekvensen sänks. De måste alltså sänka kvaliteten för få till en "njutbar" upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och vem bryr sig om de klarar 30 FPS?? Det är ju knappt spelbart. Behöver minst det dubbla imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att 30 FPS räcker gott och väl i de flesta spel jag spelar på konsol.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker att 30 FPS räcker gott och väl i de flesta spel jag spelar på konsol.

Det beror ju helt och hållet på vad man spelar. Jag kan också nöja mig med 30 fps i många spel fast på pc. Varför köra i högre fps än vad som är märkbart. Det drar ju bara onödigt mycket el och alstrar onödig värme.
Rocket League å andra sidan är dock ett extrem exempel från min sida. Försökte spela på min TV@60 en gång då jag ville sitta i soffan istället. Det gick bara inte. Jag gav upp efter första matchen och satte mig vid datorn igen. Klarar inte av att köra RL under 135-140 fps.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Men kan man då säga att en Xbox one X borde klara 1080P 60Hz på ett bra sätt?
Förstår att 4K är en för stark öl att dricka, men tänker mer på 1080P och 60Hz då min TV är en 1080P-are.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det har vi vetat sedan Dackefejden.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Grafiskt vackra spel gör en hel del och att dagens konsoler inte klarar 4K/60FPS, ingen diskussion om det. Men personligen så tycker jag att spelkänslan, kontroll och berättelsen är mycket viktigare. Jag är mer än nöjd med grafiken som en vanlig PS4a kan ge. Kanske nog för jag är uppvuxen med zx spectum, Atari etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

30FPS är omöjligt och spela i iallafall för mig, få lätt ont i huvudet av sån låg FPS efter en kort spel stund. Men känns tveksamt att om de skulle lyckas pusha 4K 60FPS. Men jag önskar lycka till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tycker att 30 FPS räcker gott och väl i de flesta spel jag spelar på konsol.

Säger samma även om PC-spel. Så länge man inte upplever några ryck/hack så att det flyter följsamt är det inga problem.

Har inte några planer på att byta tv inom den närmaste tiden. Eller det beror ju helt på när nuvarande tv går sönder förstås, det kan ju hända ikväll eller om 5 år.

Permalänk
Medlem

Är det så viktigt att nå 4k i spel då?
Är det stor skillnad i upplevelsen mellan 4k och 1080p?

Permalänk

Ehh Vermintide 2 körs i 30fps 4k på Xbox One. Spelet är inte renderbound, det är CPU bound. Dvs det är inte grafikkortet som begränsar frameraten, det är hanteringen av 100+ ai under hordes på CPU sidan, som under värsta framesn kan dippa lite under 30fps.

Permalänk
Datavetare

Måste vara något med endera skärmen (TV vs monitor) och/eller handkontroll vs tangentbord/mus. Tycker stabil 30 FPS fungerar riktigt bra i väldigt många spel på konsol, men har svårt att spela på PC under 60 FPS.

Har i flertalet fall testat samma spel, bl.a. Witcher 3, GTA V och Just Cause 3. Är "hackigt" på PC på ett sätt det inte är på konsol om man kör 30 FPS i båda fallen.

Verkar dock helt rimligt att AAA titlar inte fixar 30 FPS i 4k på dagens konsoler. Däremot måste man se resultatet med checkerboard rendering med egna ögon, det är långt närmare "äkta" 4k än det är uppskalad 2560x1440. Spel som GoW4 och RoTR ser helt fantastiska ut på 4k TV med Xbox One X! Både PS4Pro och XBX har HW-stöd för checkerboard rendering så det är nära nog gratis.

30 FPS är rätt mycket vad man rimligen få till på dagens konsoler, CPU-delen (inte GPU) blir rätt snabbt en flaskhals om man siktar på 60 FPS i lite mer avancerade titlar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och vem bryr sig om de klarar 30 FPS?? Det är ju knappt spelbart. Behöver minst det dubbla imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bevisligen väldigt många som inte bryr sig så mycket, annars skulle det vara mycket vanligare med 60 FPS på konsol.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste vara något med endera skärmen (TV vs monitor) och/eller handkontroll vs tangentbord/mus. Tycker stabil 30 FPS fungerar riktigt bra i väldigt många spel på konsol, men har svårt att spela på PC under 60 FPS.

Har i flertalet fall testat samma spel, bl.a. Witcher 3, GTA V och Just Cause 3. Är "hackigt" på PC på ett sätt det inte är på konsol om man kör 30 FPS i båda fallen.

Verkar dock helt rimligt att AAA titlar inte fixar 30 FPS i 4k på dagens konsoler. Däremot måste man se resultatet med checkerboard rendering med egna ögon, det är långt närmare "äkta" 4k än det är uppskalad 2560x1440. Spel som GoW4 och RoTR ser helt fantastiska ut på 4k TV med Xbox One X! Både PS4Pro och XBX har HW-stöd för checkerboard rendering så det är nära nog gratis.

30 FPS är rätt mycket vad man rimligen få till på dagens konsoler, CPU-delen (inte GPU) blir rätt snabbt en flaskhals om man siktar på 60 FPS i lite mer avancerade titlar.

Vilken konsol spelade du just cause 3 på? Har spelat det på ps4 å det är ju nästan ospelbart, när the shit hits the fan går det ner under 10fps å körs i slowmo.

Håller dock med om att 30fps med nästintill perfekt frame pacing funkar väldigt bra på många handkontrollsspel! Personligen hade jag fortfarande tagit 60fps före 4K i de flesta av de titlarna. Men de är väl en fråga om CPU-kraft också, har de bara gpu kraft över så är det väl rimligt att höja upplösningen istället.

Edit. Har såklart inget med tv/monitor att göra. Utan frame pacing (vsync) och handkontroll/mus. Sen finns det ju spel som fps och plattformsspel där 30fps inte duger trotts stabila frame tider och handkontroll.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varför inte satsa på 1080 ultra >60fps och sen skala upp om det finns kraft. Ingen vill lagga sig fram igenom terrängen i 17 fps på low oavsett om det är 4k eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste vara något med endera skärmen (TV vs monitor) och/eller handkontroll vs tangentbord/mus. Tycker stabil 30 FPS fungerar riktigt bra i väldigt många spel på konsol, men har svårt att spela på PC under 60 FPS.

Har i flertalet fall testat samma spel, bl.a. Witcher 3, GTA V och Just Cause 3. Är "hackigt" på PC på ett sätt det inte är på konsol om man kör 30 FPS i båda fallen.

Verkar dock helt rimligt att AAA titlar inte fixar 30 FPS i 4k på dagens konsoler. Däremot måste man se resultatet med checkerboard rendering med egna ögon, det är långt närmare "äkta" 4k än det är uppskalad 2560x1440. Spel som GoW4 och RoTR ser helt fantastiska ut på 4k TV med Xbox One X! Både PS4Pro och XBX har HW-stöd för checkerboard rendering så det är nära nog gratis.

30 FPS är rätt mycket vad man rimligen få till på dagens konsoler, CPU-delen (inte GPU) blir rätt snabbt en flaskhals om man siktar på 60 FPS i lite mer avancerade titlar.

Testa The last of us på PS4. Där kan du sänka grafiken för att få 60fps, eller öka för 30fps (1080p). Det är ett spel som i alla tider spelats i 30fps & folk har väl säkert "tyckt det fungerat bra", när i verkliga fallet det är uruselt med 30fps även i ett sådant spel.

Men det är ingen nyhet att konsollerna inte fixar 4k. Ett ända 1080 Ti klarar väl inte att hålla 60fps i många spel i maxad grafik? I jämnförelse till PS4Pro & Xbox "maxgrafik" & 4k.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är ett lite konstigt uttalande, för det beror ju i slutändan helt och hållet på grafikkvalitén i spelet och kraven för att renderera det.

Men ja, för Playstation 4 titlar så är det ju defenitivt problematiskt med ~2.3x prestanda för att renderera 4x pixlar. One X bör ju dock ha ett mycket bättre utgångsläge då den faktiskt är drygt 4x snabbare än original XBOne. Med förutsättningen att XBOne spel är något nedskalade i effekter i allmänhet för att kompensera för den lägre råprestandan mot PS4an.

I slutändan så är ju ändå prestanda / pris en väldigt stor faktor för hårdvaran i konsoler. Spelutvecklarna får sen utnyttja det hur de vill, och de flesta verkar ju iaf implementera valet mellan 4K eller 1080p med högre framerate.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Vilken konsol spelade du just cause 3 på? Har spelat det på ps4 å det är ju nästan ospelbart, när the shit hits the fan går det ner under 10fps å körs i slowmo.

Spelat på Xbox One X. Grabben har även "vanliga" Xbox, han lyckades i alla fall klara JC3 på den, så måste varit spelbart i någon bemärkelse. Har dock inte själv använt den så mycket. Köpte XBX mycket då vi redan hade XBox och vill testa lite 4k saker på TV

Rätt nöjd så här långt, framförallt med "Game pass" och "EA Access". Perfekt modell för mig som spelar lite då och då, massor med spel att välja på för en rätt låg årlig kostnad (fast resulterade i nästan 4TB spel installerat just nu).

Skrivet av gurkburk92:

Testa The last of us på PS4. Där kan du sänka grafiken för att få 60fps, eller öka för 30fps (1080p). Det är ett spel som i alla tider spelats i 30fps & folk har väl säkert "tyckt det fungerat bra", när i verkliga fallet det är uruselt med 30fps även i ett sådant spel.

Men det är ingen nyhet att konsollerna inte fixar 4k. Ett ända 1080 Ti klarar väl inte att hålla 60fps i många spel i maxad grafik? I jämnförelse till PS4Pro & Xbox "maxgrafik" & 4k.

Har kört igenom hela Last of US på PS3. Fantastiskt spel! Ska se om någon av kompisarna med PS4Pro har det spelet, har inte blivit någon PS4, tänkte skaffa PS4Pro men blev en Xbox One X i stället...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

sen blir de 8k och då blir de samma visa igen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200