Permalänk
Medlem

Hjälp! PCI-E fast i x2 :(

Så, efter att ha haft problem med ett spel (Wreckfest) har jag försökt ta reda på varför jag får så dålig fps. Efter mycket om och men har jag till slut upptäckt att sloten körs x2 istället för x16. Jag hittar heller ingen stans i BIOS vart jag skulle kunna konfigurera detta Testat att flasha moderkortet också, men det blev ingen skillnad.

Vill verkligen ha hjälp med detta, hoppas det finns någon klok och intelligent själ som kan hjälpa mig. ASUS har enabrt mail-support tyvärr...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns en meny i EFI BIOS där du kan se vad kortet du har inkopplat verkligen körs i... hur fick du reda på att det endast körs i x2? Och vilken slot har du grafikkortet i? Det som är närmast CPU (dvs längst "upp" på kortet vid normal stående orientering).

Permalänk
Hedersmedlem

Provat att montera ur grafikkortet och montera i det igen? Kanske någon dålig kontakt som gör att grafikkortet inte använder alla lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det finns en meny i EFI BIOS där du kan se vad kortet du har inkopplat verkligen körs i... hur fick du reda på att det endast körs i x2? Och vilken slot har du grafikkortet i? Det som är närmast CPU (dvs längst "upp" på kortet vid normal stående orientering).

GPU-Z och även i BIOS. Kortet sitter i översta sloten på modermodemet, den rekommenderade sloten.

Skrivet av pv2b:

Provat att montera ur grafikkortet och montera i det igen? Kanske någon dålig kontakt som gör att grafikkortet inte använder alla lanes.

Hmm, ja det kanske är något sådant busenkelt? Känns märkligt att det är x2 dock och inte åtminstone x4 eller iaf x8?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, ja det kanske är något sådant busenkelt? Känns märkligt att det är x2 dock och inte åtminstone x4 eller iaf x8?

Jo, jag håller med. Jättemärkligt. x2 är inte ens något jag visste "fanns".

Därför jag tror på något hårdvarufel av något slag. Det är iallafall lätt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, jag håller med. Jättemärkligt. x2 är inte ens något jag visste "fanns".

Därför jag tror på något hårdvarufel av något slag. Det är iallafall lätt att testa.

Nope, ingen skillnad....

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Prova detta i Gpu-Z

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Redan gjort tidigare, blir ingen skillnad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns inställningar i BIOS för att sätta hastigheter på portarna, och att även sätta strömsparfunktioner osv. För enkelhetens skull så gör en reset av dina BIOS-settings och se om det funkar bättre. Funkar inte det så kan det vara så illa att du har trasiga pins på kontakten, eller på grafikkortet som gör att kortet kör i en lägre hastighet genom att helt enkelt stänga av lanes... därför kan du t.ex ofta köra ett grafikkort i en x1-port på moderkortet (med reducerad hastighet då). Kolla med ficklampa så att inget skit har fastnat på moderkortet, och rengör kontaktytorna på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det finns inställningar i BIOS för att sätta hastigheter på portarna, och att även sätta strömsparfunktioner osv. För enkelhetens skull så gör en reset av dina BIOS-settings och se om det funkar bättre. Funkar inte det så kan det vara så illa att du har trasiga pins på kontakten, eller på grafikkortet som gör att kortet kör i en lägre hastighet genom att helt enkelt stänga av lanes... därför kan du t.ex ofta köra ett grafikkort i en x1-port på moderkortet (med reducerad hastighet då). Kolla med ficklampa så att inget skit har fastnat på moderkortet, och rengör kontaktytorna på grafikkortet.

Tyvärr finns det inga sådana inställningar på mitt bios, energisparfunktioner finns men de är avstängda. Jag får testa ta ut kortet och komma vid tillfälle. Allt är dock helt nytt så trodde risken för skit osv skulle vara minimal. Pga. att jag ghetto-moddat chassit kan jag heller inte sätta kortet i en annan slot. Sen är det custom water loop, så ett jävla meck med att felsöka :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Provat att göra en reset av BIOS-inställningarna då? För om det inte funkar så är det ju nåt med ditt moderkort eller grafikkort för om du kör kortet i den primära grafikkortssloten så ska du alltid få full hastighet. Och som jag nämnde, kör en antistatisk trasa fuktad med lite rengöringsalkohol på kontaktytorna också.

Själv sitter jag på ett ASUS ROG Z370-G-kort och har massor med inställningar i BIOS för PCI-Express-bussarna.

Permalänk
Hjälpsam

Det sitter upp till 16 PCI banor i kontakterna, i de små PCIe kontakterna tex x4 har man helt enkelt utelämnat 12 banor.
x2 betyder att endast 2 av dessa 16 körs.
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Möjliga fel är;

  • Montering

  • Grafikkort

  • Moderkort

  • CPU.

Har du möjlighet att testa med annat grafikkort och testa ditt grafikkort i annan dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tyvärr finns det inga sådana inställningar på mitt bios

Alla nyare Asus-moderkort har ett förenklat interface (t.ex. med grafisk visning av fläkthastighet) direkt när man kommer in, sen får man gå vidare till Advanced Mode (tryck F7) för att göra detaljerade ändringar.

Did you RTFM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Provat att göra en reset av BIOS-inställningarna då? För om det inte funkar så är det ju nåt med ditt moderkort eller grafikkort för om du kör kortet i den primära grafikkortssloten så ska du alltid få full hastighet. Och som jag nämnde, kör en antistatisk trasa fuktad med lite rengöringsalkohol på kontaktytorna också.

Själv sitter jag på ett ASUS ROG Z370-G-kort och har massor med inställningar i BIOS för PCI-Express-bussarna.

Som jag skrev så har jag flashat moderkortet vilket även innebär en nollställning, men resettade cmos efter det också utan att det blev någon skillnad. Allt är som sagt nytt och kortet satt med skyddande plasten på strax innan montering så undrar om det verkligen har hamnat något där, men får testa.

Skrivet av Ratatosk:

Det sitter upp till 16 PCI banor i kontakterna, i de små PCIe kontakterna tex x4 har man helt enkelt utelämnat 12 banor.
x2 betyder att endast 2 av dessa 16 körs.
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Möjliga fel är;

  • Montering

  • Grafikkort

  • Moderkort

  • CPU.

Har du möjlighet att testa med annat grafikkort och testa ditt grafikkort i annan dator?

Jag har testat att ta ur kortet och sätta i det igen, det satt stadigt även innan så monteringen tror jag vi kan utesluta. Kortet i sig har inte uppvisat några problem annars, får som sagt ut bra prestanda generellt i alla spel jag spelat innan Wreckfest (Destiny 2 i max, på 1440p får jag t ex cappa på 143fps för att inte få tearing).

Jag tror mest på att det är modermodemet som är b0rked i det här läget, men kan givetvis inte utesluta grafikkortet. Har tyvärr inget annat kort att testa med och då det är en custom loop som antingen kräver att jag har ett annat kort med block eller att jag bygger om hela loopen.

Skrivet av Sveklockarn:

Alla nyare Asus-moderkort har ett förenklat interface (t.ex. med grafisk visning av fläkthastighet) direkt när man kommer in, sen får man gå vidare till Advanced Mode (tryck F7) för att göra detaljerade ändringar.

Did you RTFM?

Jag har haft ASUS-moderkort de senaste tre gångerna, jag är väl familjär med hur BIOS fungerar och vart man hittar saker. Däremot köpte jag det här kortet eftersom det var ett bra komboerbjudande med CPU. Det är överklocksvänligt, men inte lika fullt så avancerat som Maximus-serien när det kommer till inställningar. Ja, jag har läst manualen (det var det första jag gjorde). Undrade mer om man flyttat något menyval till något spännande ställe som jag missat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Låter då sannorlikt att det är nåt ledningsbrott någonstans som får kortet att initiera i en lägre hastighet. Bäst vore ju om du kunde låna någons kort och prova, men om det inte funkar så prova med en RMA av moderkortet... inte så mycket annat du kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Undrade mer om man flyttat något menyval till något spännande ställe som jag missat.

Så, vad händer när du trycker F7 på ”startsidan” inne i BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

Skadade sockelpinnar till CPU har orsakat detta förut så är inte det kollat, gör det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Låter då sannorlikt att det är nåt ledningsbrott någonstans som får kortet att initiera i en lägre hastighet. Bäst vore ju om du kunde låna någons kort och prova, men om det inte funkar så prova med en RMA av moderkortet... inte så mycket annat du kan göra.

Mjo...

**bort //mod**

Skrivet av MultiMan:

Skadade sockelpinnar till CPU har orsakat detta förut så är inte det kollat, gör det.

Kan ju haft oflyt när jag installerade prollen så klart, men kollade noggrant efter böjda pins innan jag installerade. Men ja, lutar åt att jag behöver riva hela skiten ändå eftersom det inte finns fler saker att testa :/

Inlägg rensat från 1.1//mod
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

**bort //mod**

Låter som att du har något custom-BIOS.

Vad händer när du ändrar 3.6.4 på sidan 3-17 i manualen från Auto, får du inte upp något alternativ för "link speed" då? Det låter ju märkligt att Asus skulle ha snikat in på såna funktioner i BIOS på ett Z370-A (som jag förmodar att det handlar om), som är långt ifrån det billigaste kortet.

Om de har börjat med såna dumheter så kanske det är dags för mig att se sig om efter någon annan tillverkare när jag ska uppgradera.

Rensat från citat med 1.1 //mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Låter som att du har något custom-BIOS.

Vad händer när du ändrar 3.6.4 på sidan 3-17 i manualen från Auto, får du inte upp något alternativ för "link speed" då? Det låter ju märkligt att Asus skulle ha snikat in på såna funktioner i BIOS på ett Z370-A (som jag förmodar att det handlar om), som är långt ifrån det billigaste kortet.

Om de har börjat med såna dumheter så kanske det är dags för mig att se sig om efter någon annan tillverkare när jag ska uppgradera.

Där kan jag bära ändra mellan de olika generationerna, det är ju iofs bra men det blir fortfarande bara två lanes. Så, gen1 mot gen 3 gör tyvärr ingen större skillnad. Jag hade hoppats på att hitta någon setting för hur många banor den ska använda, sett att den del folk haft problem med detta tidigare.

Men, eftersom den låser sig på x2 så antar jag att den har något generalknas, antingen med slotten i sig eller eventuellt grafikkortet, men det känns tveksamt. Som det är nu är nog det enda kvar att göra att riva hela loopen, börja med att koppla in kortet i andra slotten, se om jag får åtminstone x4 eller x8. Sista blir att testa kortet i någon annan maskin, men är hyfsat säker på att problemet ligger i modermodemet just nu.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inte så att Processorn är skadad pga Delid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Inte så att Processorn är skadad pga Delid?

Möjligt så klart, men tveksamt. Använde derb8uers delid-kit. Kollade efter böjda pins innan och efter delid.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2