Radiotjänst - [probl. med app. løst] sperrer opptak av mobil samtale - sender ikke noen skriftlig bekreftelse på samtale

Permalänk
Medlem

Radiotjänst - [probl. med app. løst] sperrer opptak av mobil samtale - sender ikke noen skriftlig bekreftelse på samtale

Hei!

Jeg fikk et brev fra Radiotjänst med et kopi der en kontrollant hevder seg "hørt en TV" og krysset inn "TV" i skjema. Når jeg siden ringer Radiotjänst og spiller inn samtale for både kunne selve gå tilbake for hva som ble snakket om (dårlig hukommelse) og for ha dokument på denne samtale, så viser seg det at jeg kan kun høre min egen stemme, ikke kundetjenesten i det hele tatt.

Bruker Radiotjänsten en sperr slik at en ikke kan ta opp mobil samtale for å ha som underlag for hva en diskutert i det hele tatt? Hatt kontakt med diverse myndigheter tidligere der jeg kunnet gå tilbake og høre både meg selv og den jeg snakket med.

De hevder også at de kan ikke koble meg videre til avdeling for faktura og at brevet jeg mottatt ikke er noen faktura, kun for melde nytt innehav og at jeg ringt innenfor de 15 dager innen de sender ut en faktura. De ville ikke gi meg noen som helst skriftlig bekreftelse på at jeg gitt beskjed på at jeg ikke eier noen mottakere i det hele tatt.

Vennlig, hold diskusjonen på det jeg spør om:

A) Bruker Radiotjänst noen teknologi slik at en ikke kan ta opp samtalet?
B) Uten noen opptak på samtale er det tilstrekkelig for dokumentere at en gitt beskjed at en ikke har TV mottakere? Alle andre myndigheter og virksomheter sender jo ut bekreftelse, dersom en sier i fra om det.

EDIT: Eier ikke noen TV eller lignende utstyr i det hele tatt som er lisens pliktig, kun datamaskiner.

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga B vet jag inte riktigt...

Fråga A däremot.
Där vill jag påstå att Radiotjänst inte har någon sådan utrustning.
Vad som spelas in avgörs av mobilen och mobilmjukvaran kan de inte styra över.

However, det finns flertalet dåliga inspelningsappar till mobilerna. En del spelar bara in allt som hamnar i mikronfonen. Vill man ha med vad den andra säger så behöver man använda högtalartelefon.
Inge vidare vacker lösning, men jag tror att det hänger ihop med att man inte får spela in samtal i alla länder hur som helst och då har mobiltillverkarna låst möjligheten att spela av inkommande ljud direkt.
Såhär var iaf läget för några år sedan när jag läste på om hur det här fungerade med inspelningsmöjligheter på Android.

Så ja, då var kravet i många appar att köra speaker phone för att få med båda parter.
Kanske finns mycket bättre lösningar idag?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ska räcka med att du kontaktar dem och säger att du inte har någon TV.

Det är upp till dem att bevisa, kontrollanterna är idioter och går antagligen på provision eller något och kryssar i hej vilt.

Bara neka och be dem bevisa att du har en TV vilket i princip är omöjligt då du inte behöver släppa in dem.

Jag köpte själv en 55" utan TV-mottagare och fick bekräftat från Radiotjänst att den modellen inte räknas som TV.

Släppte sen in kontrollanten och drev med honom i 20 minuter, fick faktura som jag sedan skickade till kundtjänst och bad dem kasta i soporna, inte hört av dem sen dess.

Permalänk
Medlem

Sen ska det ju sägas också, får du en faktura, ska du enligt lag inte behöva göra mycket mer än att ringa dem och säga att du bestrider den. Så får de välja om de vill slösa tid på att dra dig till rätten, eller skicka dit någon för att se att de har fel.

Permalänk

Undrar också över fråga A.

Skrivet av Söderbäck:

.../Fråga A däremot.
Där vill jag påstå att Radiotjänst inte har någon sådan utrustning.
Vad som spelas in avgörs av mobilen och mobilmjukvaran kan de inte styra över..../

Vissa appar som ACR fungerade felfritt hela tiden förutom vid kontakt med vissa tjänstemän då den aldrig spelade in samtalen.
Beror det på avtal mellan apptillverkaren och myndigheten då?

Permalänk
Medlem

lite info och en person du kan kanske vända dig till i fall du behöver tar saker till rätten:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481143-forhor-pa-poli...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fråga B vet jag inte riktigt...

Fråga A däremot.
Där vill jag påstå att Radiotjänst inte har någon sådan utrustning.
Vad som spelas in avgörs av mobilen och mobilmjukvaran kan de inte styra över.

However, det finns flertalet dåliga inspelningsappar till mobilerna. En del spelar bara in allt som hamnar i mikronfonen. Vill man ha med vad den andra säger så behöver man använda högtalartelefon.
Inge vidare vacker lösning, men jag tror att det hänger ihop med att man inte får spela in samtal i alla länder hur som helst och då har mobiltillverkarna låst möjligheten att spela av inkommande ljud direkt.
Såhär var iaf läget för några år sedan när jag läste på om hur det här fungerade med inspelningsmöjligheter på Android.

Så ja, då var kravet i många appar att köra speaker phone för att få med båda parter.
Kanske finns mycket bättre lösningar idag?

Takk for ditt svar, Söderbäck!

Måtte fjerne BoldBeast Recoder og installere det på nytt. Da fikk jeg opp en rekke spørsmål om å godkjenne tilgang til både mic og annet.

Det er mulig "OK Google" og lignende apper som bruker mikrofonen på noen måte forandret rettigheter (Android har også hatt noen oppdatering som forandret måten rettigheter for resp. app virker) til BoldBeast og dermed har jeg ikke kunnet ta opp stemmen på den jeg snakket med en lengre tid. Sjekket gamle samtaler og det virke som på et visst tidspunkt fungerte opptak for å bare holde opp. Surt når jeg hatt en del viktige samtaler jeg trodde kunne bruke som underlag dersom det ville bli uenighet om hva som ble avtalt eller hjelpe til med hukommelsen.

Det er litt av oppdaterings helvete nå for tiden når alle apper nesten dagligen vil bli oppdater inkl selve Android systemet. Gjør det ikke helt enkelt å følge med på når en app holder opp å virke som det pleier....men nå virker det igjen.

Takk ennå en gang!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigantrix:

Takk for ditt svar, Söderbäck!

Måtte fjerne BoldBeast Recoder og installere det på nytt. Da fikk jeg opp en rekke spørsmål om å godkjenne tilgang til både mic og annet.

Det er mulig "OK Google" og lignende apper som bruker mikrofonen på noen måte forandret rettigheter (Android har også hatt noen oppdatering som forandret måten rettigheter for resp. app virker) til BoldBeast og dermed har jeg ikke kunnet ta opp stemmen på den jeg snakket med en lengre tid. Sjekket gamle samtaler og det virke som på et visst tidspunkt fungerte opptak for å bare holde opp. Surt når jeg hatt en del viktige samtaler jeg trodde kunne bruke som underlag dersom det ville bli uenighet om hva som ble avtalt eller hjelpe til med hukommelsen.

Nä alltså mikrofonen har det alltid varit lätt att få tillgång till för apparna. Det är därför det går bra med speaker phone och använda mikrofonen som inspelning både för ens egen röst och den man pratar med.
Att spela upp ljud via mobilens högtalare är också fritt fram behörighetsmässigt.
Det som var svårt när jag granskade det hela var istället att få tillåtelse att spela av dataströmmen av ljud som kommer till telefonen från telefonnätet. Det den andra säger kunde skickas vidare till hörlurar och till högtalare, men det fanns inget API för att koppla in appar så att de kunde ta del av den dataströmmen.

Men ja, som sagt det är lite daterad info jag har här kanske?

Skrivet av Gigantrix:

Det er litt av oppdaterings helvete nå for tiden når alle apper nesten dagligen vil bli oppdater inkl selve Android systemet. Gjør det ikke helt enkelt å følge med på når en app holder opp å virke som det pleier....men nå virker det igjen.

Takk ennå en gang!

Yepp. Det är svårt att ha tillförlitliga system när de konstant ändras. Begränsad kontroll i telefonen alltså

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

lite info och en person du kan kanske vända dig till i fall du behöver tar saker till rätten:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481143-forhor-pa-poli...

Har både sett den og en nyere her på SC om kontrollanter og Radiotjänst. På Hem och Hyra er det en hel serie artikler der handler om dette.

https://www.hemhyra.se/nyheter/radiotjanst-beskylls-fusk-med-...

Nå er det jo min forhåpning å slippe at det skal gå så langt.

Det er underlig at Radiotjänst kan kontrollanter der kun vil få provisjon i betaling, at JO i prinsippet ikke har noe å anmerke og den ton der ligger i svaret fra Josefin Ydhag (se PDF filen i linken): "Att sedan medias vinkling av denna avgiftskontroll vridits till att vår kontrollant inte kan se skillnad på en våningssäng och en TV, får vi helt enkelt bjuda på!" (Seksjon der JY forklarer arbeidsmåte til JO i besluttet fra JO

Når jeg spør hva for noen database BHOR 5019 er for noe ettersom det er hva står på skjema fra kontrollanten (under det felt der en merker hvordan de fått fatt i person nummer), så svamler kundetjenesten noe om at det kun for å sende brev og har ikke noe å gjøre med database for person opplysninger. Det er veldig merkelig at de kan henvise (kontrolllanten) til en database som ikke kjent for hvordan de hentet person nummer. Jeg vet at Radiotjänst bruker SPAR og PAR (fra deres egen side), men BHOR har jeg aldri hørt om...

I all annen kommunikasjon med myndigheter både i Sverige og Norge, så er det ikke noe problem å få ut en skriftlig bekreftelse, men på Radiotjänst virker det å være satt i system å holde enhver mulig for å dokumentere at en telefonisk tatt kontakt i tid....