Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Medlem

haha... bara kasta breven när ni får dem. Det händer absolut inget om ni gör det.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett kravbrev igår för filmen London has fallen som påstås vara nedladdad 2016-08-17.

Vad har övriga som fått kravbrev gjort? Ignorerat? Svarat med bestridande? Betalat?

Permalänk
Medlem

@Ziwe: Om du tar och läser inläggen i tråden så lär du ha svaret där. Dumt att alla som redan har svarat skriver samma sak igen istället för att du läser lite inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ziwe: Om du tar och läser inläggen i tråden så lär du ha svaret där. Dumt att alla som redan har svarat skriver samma sak igen istället för att du läser lite inlägg.

Grymt bra tips.

TL;DR (för alla andra som är lika otåliga som mig)

Ignorera brevet och hoppas på det bästa.

Permalänk
Skrivet av PsyLO:

haha... bara kasta breven när ni får dem. Det händer absolut inget om ni gör det.

Nog för att det rimligaste är att inte betala, men att säga att absolut inget händer är missvisande. Det skulle mycket väl kunna vara så att de väljer att ta ärenden till domstol. I dagsläget finns ingen praxis som talar för att man skulle förlora om man skyller på att man har haft öppet nätverk eller liknande, men inget är hugget i sten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är troligen många som redan konstaterat detta (pallar inte läsa alla kommentarer), men det där ser ut som en scam helt ärligt talat... Släng den och om mot all förmodan någon skulle knacka på din dörr om detta så kan du påpeka hur befängt det är att du får ett brev som ser halv-legit ut som påstår att du ska skicka pengar någonstans... Tycker att man har ganska goda motiv till att misstänka bedrägeri och därav agera enligt.

Permalänk

Utpressning/Bedrägeri

Som jag ser det är det inget annat än utpressning och försök till bedrägeri. Få saker får mig att se rött mer än just utpressning och bedrägeri. Det enda jag kan komma på är pedofiler.
Har man för mycket tid över kan man "skicka tillbaka" bollen och granska de anställda på sagda byrå. Man kan granska deras öppna förehavanden och mer dolda. Rent statistiskt torde mellan två och tio personer på byrån ha en sexuell dragning mot barn, vilket kan vara värdefullt att avslöja. Man skulle kunna erbjuda ett förlikningsförslag, men då sjunker man till deras nivå, så det är bättre att överlämna fynd till rättsvårdande instanser.
Eftersom de öppet tangerar eller passerar gränsen för brottslig verksamhet kan man bara spekulera om vad man skulle kunna finna vid närmare granskning.

Om man har tid alltså

Permalänk

Verkar inte hända nått här , har utpressarna (Njord) gett upp ?

Permalänk
Medlem

en tanke gällande detta. Det står i breven att något har laddats ned från din anslutning. Därmed skulle alltså ägaren av anslutningen vara skyldig till brott.

Kan detta verkligen hålla i rätten?

Jag menar, om någon ringer med min telefon och gör något olagligt blir väl per definition inte jag erbjuden förlikning, utan snarare tillfrågad/förhörd hur saker och ting förhåller sig.

Det samma måste bli utgången vid ett ärende som detta? Finns det inga prejudicerande fall antar jag att man som bäst kan gissa, men någon med juridisk kunskap kanske kan göra kvalificerade gissningar?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rocklets:

en tanke gällande detta. Det står i breven att något har laddats ned från din anslutning. Därmed skulle alltså ägaren av anslutningen vara skyldig till brott.

Kan detta verkligen hålla i rätten?

Jag menar, om någon ringer med min telefon och gör något olagligt blir väl per definition inte jag erbjuden förlikning, utan snarare tillfrågad/förhörd hur saker och ting förhåller sig.

Det samma måste bli utgången vid ett ärende som detta? Finns det inga prejudicerande fall antar jag att man som bäst kan gissa, men någon med juridisk kunskap kanske kan göra kvalificerade gissningar?

Detta har varit uppe ungefär 200 gånger i tråden, och det påstås att det inte håller i rätten. Någon advokat har hållt med detta. Om det testats i rätten vet jag inte, har inte sett något om det.

Det borde inte hålla, det hade blivit smått omöjligt att driva öppna nät då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Detta har varit uppe ungefär 200 gånger i tråden, och det påstås att det inte håller i rätten. Någon advokat har hållt med detta. Om det testats i rätten vet jag inte, har inte sett något om det.
Det borde inte hålla, det hade blivit smått omöjligt att driva öppna nät då.

Det är nog risken för att sambandet mellan abonnemang och fildelning ska ogillas vid en rättegång som gör att inget ärende hittills har drivits vidare till domstolsprövning.
Skulle det bli allmänt känt att den som har abonnemanget inte per automatik kan ställas till svars för intrång i någons upphovsrätt genom nedladdning/fildelning så faller grunden för dessa utpressningsbrev (kallade "förlikningsförslag").
Den grund som fortfarande kan tänkas finnas kvar alltså på så sätt att en del mottagare blir rädda och betalar i panik.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Det är nog risken för att sambandet mellan abonnemang och fildelning ska ogillas vid en rättegång som gör att inget ärende hittills har drivits vidare till domstolsprövning.
Skulle det bli allmänt känt att den som har abonnemanget inte per automatik kan ställas till svars för intrång i någons upphovsrätt genom nedladdning/fildelning så faller grunden för dessa utpressningsbrev (kallade "förlikningsförslag").
Den grund som fortfarande kan tänkas finnas kvar alltså på så sätt att en del mottagare blir rädda och betalar i panik.

Har ju varit flertalet nyhetsartiklar om det Bör inte vara helt okänt längre (men man kanske inte läser ens nyheter online längre, utan på Facebook).

Men ja, detta får samma effekt som bluffakturor (folk är livrädda att inte betala fakturor, men är ju ingen jobbig process egentligen att bestrida dessa). Men just njords brev är ingen faktura, så släng dessa eller rama in dom

Dom måste bevisa vem som suttit bakom just denna ip adress, alltså vilken av dina vänner/grannar som använt din anslutning (många har ju rätt låg säkerhet på sitt WIFI t.ex).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

…...
Dom måste bevisa vem som suttit bakom just denna ip adress, alltså vilken av dina vänner/grannar som använt din anslutning (många har ju rätt låg säkerhet på sitt WIFI t.ex).

En variant på den klassiska bortförklaringen vid polisförhöret då bilen blivit indragen i något brottsutredning:
"Men det är din bil, eller hur? Du är registrerad ägare"
"Ja, men jag körde inte bilen"
"Vem var det då som körde?"
"Det vet jag inte. Jag hade lånat ut bilen vid det tillfället"
"Och till vem då?"
"Det minns jag inte. Det är så ofta jag lånar ut bilen så jag kan inte minnas till vem vid vilket tillfälle"
Ridå.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Andylindy:

En variant på den klassiska bortförklaringen vid polisförhöret då bilen blivit indragen i något brottsutredning:
"Men det är din bil, eller hur? Du är registrerad ägare"
"Ja, men jag körde inte bilen"
"Vem var det då som körde?"
"Det vet jag inte. Jag hade lånat ut bilen vid det tillfället"
"Och till vem då?"
"Det minns jag inte. Det är så ofta jag lånar ut bilen så jag kan inte minnas till vem vid vilket tillfälle"
Ridå.

Du menar att det är lika lätt att hålla koll på alla som använt ens öppna WiFi som att hålla koll på vem som lånat ens bil?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

En variant på den klassiska bortförklaringen vid polisförhöret då bilen blivit indragen i något brottsutredning:
"Men det är din bil, eller hur? Du är registrerad ägare"
"Ja, men jag körde inte bilen"
"Vem var det då som körde?"
"Det vet jag inte. Jag hade lånat ut bilen vid det tillfället"
"Och till vem då?"
"Det minns jag inte. Det är så ofta jag lånar ut bilen så jag kan inte minnas till vem vid vilket tillfälle"
Ridå.

Man kanske skulle reglera i lag vilka som får ha en internetanslutning också?

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Du menar att det är lika lätt att hålla koll på alla som använt ens öppna WiFi som att hålla koll på vem som lånat ens bil?

Jag menar att det är upp till kärandeparten (rättighetsinnehavaren) vid en eventuell stämning att ange vem som har gjort sig skyldig till det de vill ha ersättning för.
Att enbart stämma abonnenten och hävda att abonnenten gjort sig skyldig till fildelning utan annan bevisning än uppgiften från bredbandsoperatören om vem som var kund med viss IP-nummer vid visst tillfälle kommer inte att räcka.
Vill man ha ersättning för intrång i upphovsrätten måste man hitta den person som gjort detta intrång. Nekar abonnenten till att vara den personen så måste kärandeparten hitta en alternativ person att stämma.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Andylindy:

Jag menar att det är upp till kärandeparten (rättighetsinnehavaren) vid en eventuell stämning att ange vem som har gjort sig skyldig till det de vill ha ersättning för.
Att enbart stämma abonnenten och hävda att abonnenten gjort sig skyldig till fildelning utan annan bevisning än uppgiften från bredbandsoperatören om vem som var kund med viss IP-nummer vid visst tillfälle kommer inte att räcka.
Vill man ha ersättning för intrång i upphovsrätten måste man hitta den person som gjort detta intrång. Nekar abonnenten till att vara den personen så måste kärandeparten hitta en alternativ person att stämma.

Alright, då missförstod jag dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Fick ett brev i veckan. De ville ha 7 000 kr. Har haft öppet wifi för gäster under tiden de menar att jag laddat ner. Ca. 10 lägenheter når den uppkopplingen. Helt sjukt om man inte ska kunna ha öppet wifi i Sverige längre. Hoppas nästan på en rättsprocess för att få det här prövat.

Permalänk
Skrivet av vilseledd:

Fick ett brev i veckan. De ville ha 7 000 kr. Har haft öppet wifi för gäster under tiden de menar att jag laddat ner. Ca. 10 lägenheter når den uppkopplingen. Helt sjukt om man inte ska kunna ha öppet wifi i Sverige längre. Hoppas nästan på en rättsprocess för att få det här prövat.

Är det en film eller flera avsnitt av en serie som de vill ha betalt för?
Vilken advokatbyrå är det som har skickat brevet till dig?

Permalänk

@Andylindy: Njord Law Firm. Står inte vilken film. Står bara att den är erotisk.

Permalänk
Skrivet av vilseledd:

@Andylindy: Njord Law Firm. Står inte vilken film. Står bara att den är erotisk.

Jag var mest intresserad av om det var 7000 kr för en film.
Verkar dyrt med 7000 kr för en enstaka film. Ofta är det väl snarare 4000 kr som brukar föreslås.
Mycket det också eftersom fildelning av en film anses motsvara ett värde av några hundralappar som mest enligt juridisk expertis (professor Sanna Wolk i Plånboken på SR P1).
Men det spelar väl knappast någon roll eftersom jag antar att du ändå inte tänker gå med på Njords förslag till förlikning

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Njord Law Firm. Står inte vilken film. Står bara att den är erotisk.

Om det inte står vilken film så kan det vara en scam. (Mer än den vanliga då)
Är det postgiro 829110-6?

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag var mest intresserad av om det var 7000 kr för en film.

...

Men det spelar väl knappast någon roll eftersom jag antar att du ändå inte tänker gå med på Njords förslag till förlikning

Det är en film. Eller, det är formulerat så "FÖRLIKNINGSERBJUDANDE grundat på fildelning och nedladdning av en erotisk film från ditt internetabonnemang."

Kanske tänker de att lite porr skulle skrämma en till att betala mer. Skammen och så? Jag tittar på porr, men laddar aldrig ner. Skäms inte för att jag tittar.

Nej, det blir papperskorgen på det brevet.

Skrivet av mwi:

Om det inte står vilken film så kan det vara en scam. (Mer än den vanliga då)
Är det postgiro 829110-6?

Tror inte det är scam. Det är det postgironumret i brevet, mm.

Permalänk
Skrivet av mwi:

Om det inte står vilken film så kan det vara en scam. (Mer än den vanliga då)
Är det postgiro 829110-6?

Självklart ska de specificera vilken film det är fråga om. När de lämnar över listor till bredbandsoperatörerna måste det framgå vilken film eller serie det är fråga om vid respektive ip-nummer så den informationen ska vidarebefordras till abonnenten.
Vore det en faktura skulle man som mottagare direkt skicka tillbaka den eftersom den inte specificerar vad de anser att man ska betala för. Nu är det bara ett förlikningserbjudande som man inte behöver bry sig om.
Njord får återkomma om de insisterar men det som gäller i så fall är en faktura som man kan bestrida och sen får Njord avgöra om man ska ansöka om betalningsföreläggande som man också kan bestrida och därefter kan Njord ta ärendet vidare till domstol. Där får de lägga fram sin talan och de omständigheter som rättighetsinnehavaren åberopar. Vore intressant om något ärende kunde drivas så långt.
Men inget utöver förlikningserbjudanden har vad jag vet varit aktuellt hittills.

Permalänk
Medlem

Fick precis brev angående filmen Mechanic: Resurrection vilket jag tycker är märkligt då jag bara laddar ner filmer från stängda "invite-sidor" och aldrig ens sett denna filmen.

Jag hade velat höra resonemanget kring hur dom ska döma abbonemangsinnehavaren då dom aldrig inom några rimliga ramar kan garantera att en specifik person är den som laddat ner den omnämda filen. Utan kamera med tidsstämpel är det helt omöjligt.

Några exempel på extrema potentiella händelser och undanflykter:

Sidan/knappen/länken som jag tryckte på länkade direkt till en magnet-länk som automatiskt laddar ner barnporr. Ska man få fängelse då?

Ingen kan någonsin öppna eller ge ut lösenord till någon utan "kvittens" med underskrift för dom kan laddar ner lite vad som helst och man får fängelse?

Det var hunden som kom åt knappen. Bevisa att det inte var det?

Någon tog kontroll över min dator (händer oftare än vad många tror) och det ska ge mig fängelse?

Det jag vill komma till är att om man inte ska kunna bli dömd till fängelse för ovan exempel så ska man heller inte kunna dömas till böter. Därigenom borde man rimligtvis aldrig kunna bli dömd för nedladdade filer?

I nuläget krävs enorma insatser med razzior för att komma åt pedofili. Då borde samma gälla för upphovsrättsbrott med eller?

Kan tillägga att jag inte är någon rättshaverist utan har både netflix och hbo. Det jag menar är att det krävs en översyn och omtag runt hela upphovsrättslagstiftningen. Man kan inte stödja sig på lagar ämnade mot kopiering av böcker, vi behöver nya teknikneutrala lagar.

Permalänk
Medlem

@difi: Du ser på det hela på fel sätt. Det här har säkerligen tagit upp otaliga gånger redan i tråden. Men, det här handlar inte om en brottslig process där åklagare är inblandad. Då är det högre krav på bevisning. Det här bli en civilrättslig process mellan dig och advokatbyrån/företaget i fråga och då är det inte alls lika höga krav på bevisning. Då kan det räcka med att de gör något troligt. Att din hund t.e.x har kommit åt någon knapp är inte alls troligt jämfört med att det är du som har gjort något osv. Och då kan du dömas att betala skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Att betala är ju att erkänna, om man tänker steget längre så måste DEM ju i sin tur bevisa att det är just den personen som laddat ner, kan ju varit en kompis som laddat ner? Eller öppet wifi och någon granne laddat ner? Skulle aldrig låta kräken få 4500:- bara för att skrämmas lite med ett brev. Dem har bevisbördan.

NJA, det är tyvärr så att ägaren till kontraktet för internetuppkopplingen står som skyldig oavsett vem det var som laddade ner via dennes uppkoppling. Tyvärr.

@difi: se ovan.

Det är samma sak som att du som ägare av kontrakt av tex lägenhet är ansvarig för vad dina gäster gör när dem hälsar på. Du är skyldig att hålla koll på, och vidta åtgärder, för att förhindra att brott sker. Oavsett om det är dina ägor (hus/lägenhet) eller via din uppkoppling.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

NJA, det är tyvärr så att ägaren till kontraktet för internetuppkopplingen står som skyldig oavsett vem det var som laddade ner via dennes uppkoppling. Tyvärr.
…...

Ja, det är vad dessa advokatbyråer hävdar i de förlikningsförslag de skickar ut.
Men har det någon gång prövats i ett tvistemål om bredbandsabonnenten har ett strikt ansvar för allt som händer på bredbandsuppkopplingen?
I ett brottmål måste specifik person kunna bindas till handlingen men i ett civilmål är kopplingen till viss ansvarig person lösare.
Dock är frågan om det finns ett betalningsansvar hos abonnenten för skadestånd för upphovsrättsintrång trots att det inte klarlagts vem som utfört själva handlingen.
Finns det något tidigare utslag i domstol där abonnenten mot sitt nekande blivit skyldig att betala skadestånd?
Jag kan inte erinra mig att något sådant fall nämnts i dessa sammanhang. Mitt intryck är att dessa advokatbyråer drar sig för att ta mål vidare eftersom de då riskerar att domstolen underkänner abonnentens betalningsansvar vid dennes nekande om inte annan identifierad person kan bindas till upphovsrättsintrånget.
Dessutom:
Att en hyresgäst/bostadsrättsinnehavare skulle ha ett så omfattande ansvar som du beskriver är jag tveksam till.
Begås brottslig handling i bostaden är det den eller de som begår brotten som är ansvariga. Som hyresgäst eller boende i bostadsrättsförening har du inga andra förpliktelser som civil medborgare än vad som åvilar var och en som ser ett brott begås någonstans i samhället.
Självklart är du som boende skyldig att iaktta de regler som gäller i fastigheten när det gäller trivsel och ordning. Men då är det vanliga ordningsföreskrifter och har inget med brottsliga handlingar att göra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pan.Pan:

NJA, det är tyvärr så att ägaren till kontraktet för internetuppkopplingen står som skyldig oavsett vem det var som laddade ner via dennes uppkoppling. Tyvärr.

Det har ju advoktater redan påpekat att det inte stämmer. De borde ju ha lite koll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Egentligen så kokar det hela ner till att ingen vet vad som egentligen gäller då det inte prövats i domstol. Njord kommer att vara motvilliga att dra någon till domstol just för att det är risk för att det visar sig att det inte räcker med att säga vem som äger abonnemanget. Om det skulle dras till domstol och man skulle få ett prejudicerande utslag emot sig så faller hela grunden för att skicka ut dessa brev. Samtidigt så är det fullt möjligt att det faktiskt räcker med att visa vem som äger abonnemanget vilket är det som gör att Njord kan skicka ut dessa brev.

Kortfattat: Ingen vet vad som gäller då det inte prövats i domstol. Båda sidor spekulerar och man kan anse att det ena är mer eller mindre troligt, men ingen vet förrän det prövats i domstol.

Skrivet av Pan.Pan:

NJA, det är tyvärr så att ägaren till kontraktet för internetuppkopplingen står som skyldig oavsett vem det var som laddade ner via dennes uppkoppling. Tyvärr.

@difi: se ovan.

Det är samma sak som att du som ägare av kontrakt av tex lägenhet är ansvarig för vad dina gäster gör när dem hälsar på. Du är skyldig att hålla koll på, och vidta åtgärder, för att förhindra att brott sker. Oavsett om det är dina ägor (hus/lägenhet) eller via din uppkoppling.

Skrivet av Andylindy:

Ja, det är vad dessa advokatbyråer hävdar i de förlikningsförslag de skickar ut.
Men har det någon gång prövats i ett tvistemål om bredbandsabonnenten har ett strikt ansvar för allt som händer på bredbandsuppkopplingen?
I ett brottmål måste specifik person kunna bindas till handlingen men i ett civilmål är kopplingen till viss ansvarig person lösare.
Dock är frågan om det finns ett betalningsansvar hos abonnenten för skadestånd för upphovsrättsintrång trots att det inte klarlagts vem som utfört själva handlingen.
Finns det något tidigare utslag i domstol där abonnenten mot sitt nekande blivit skyldig att betala skadestånd?
Jag kan inte erinra mig att något sådant fall nämnts i dessa sammanhang. Mitt intryck är att dessa advokatbyråer drar sig för att ta mål vidare eftersom de då riskerar att domstolen underkänner abonnentens betalningsansvar vid dennes nekande om inte annan identifierad person kan bindas till upphovsrättsintrånget.
Dessutom:
Att en hyresgäst/bostadsrättsinnehavare skulle ha ett så omfattande ansvar som du beskriver är jag tveksam till.
Begås brottslig handling i bostaden är det den eller de som begår brotten som är ansvariga. Som hyresgäst eller boende i bostadsrättsförening har du inga andra förpliktelser som civil medborgare än vad som åvilar var och en som ser ett brott begås någonstans i samhället.
Självklart är du som boende skyldig att iaktta de regler som gäller i fastigheten när det gäller trivsel och ordning. Men då är det vanliga ordningsföreskrifter och har inget med brottsliga handlingar att göra.

Skrivet av Dunder:

Det har ju advoktater redan påpekat att det inte stämmer. De borde ju ha lite koll.

Och Njord är en advokatfirma, de borde ju också ha lite koll. Men som sagt, se mitt svar ovan.