Anledning till att inte handla dyra varor över PF ?

Permalänk

Anledning till att inte handla dyra varor över PF ?

Godmorgon.

Satt och funderade, jag är mitt i ett mobilköp så satt och klurade på fraken av varan till min adress och tanken av att den skulle försvinna på vägen hit. (En REDAN betald vara kan jag tillägga)

För det har hänt mig en annan gång, köpte ett par hörlurar för 2,000kr och bodde då i en annan del av Sverige. hah.
Men något i deras system vart totalt fel, dom gav packaren fel information eller något men mina hörlurar för 2k hamnade tvärs över landet.... redan betalda.

Dom vill inte göra reklamation på dem förräns om en månad för JAG har ingen möjlighet att åka sverige genom för ett par hörlurar...
Så jag fíck efter TJAT med supporten som inte vek sig, köpa ett par till hörlurar av precis samma modell och märke och BE att dom nu kom till den korrekta adressen. Vilket dom gjorde och lurarna som låg på ett uthämtningställa i norrköping åkte så småningom genom reklamtion och jag fick tillbaka slantarna men det tog 1½ månad.

SÅ min fråga är nu, när jag nu köper den här varan nu nästa vecka för cirka 10,000kr VARÖR ska jag betala i förväg och riskera att något händer på vägen när jag kan förbeställa den i postförskott, få den skickad och NÄR den dyker upp på rätt ställe så pungar jag ut 10k + 80kr för postförskotts avgiften.... eller har jag missat någon regel med PF och varor över en viss summa? Eller vart klämmer skon girighet på dem 80kr?

Tack för svar!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Eller bara ta det på faktura som alla andra gör?....
Erbjuds ej faktura är det inte ett företag de flesta vill ha något att göra med. I många fall kostar idag inte 14-dagars faktura något heller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tar faktura via klarna så ofta jag bara kan, så otroligt smidigt att inte behöva ligga ute med några pengar innan man fått hem och hunnit testa varan.

Ingen stress och inget tjafs när man ska returnera något, bara att välja att returnera varan i appen, sedan vänta i lugn och ro på att fakturan uppdateras.

Klarna har legat ute med pengar åt mig i två månader när en butik var slö med att hantera returen.

Att köpa från Amazon är också trevligt, köpte en S7a där någon på posten öppnade paketet, tog mobilen, tejpade igen paketet och lät det gå vidare.
Hade redan betalat när jag köpe den men det tog inte två minuter(på en söndag) i amazons kundtjänst så satte dom in pengar på kontot. Detta var ett köp från tredjepartsförsäljare på amazon, hade jag köpt mobilen direkt från amazon hade dom helt enkelt skickat en ny.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tar själv faktura, då har man iaf produkten i handen innan man betalar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kreditkort alltid. Varför ligga ute med dina egna pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

+1 på 14 dagar faktura. Alltid!

Permalänk
Medlem

Faktura?
Kostar inget på dom bra ställen och man kan undersöka varorna innan man betalar, 100 gånger bättre än PF eller förskottsbetala.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Unbalanced:

Godmorgon.

Satt och funderade, jag är mitt i ett mobilköp så satt och klurade på fraken av varan till min adress och tanken av att den skulle försvinna på vägen hit. (En REDAN betald vara kan jag tillägga)

För det har hänt mig en annan gång, köpte ett par hörlurar för 2,000kr och bodde då i en annan del av Sverige. hah.
Men något i deras system vart totalt fel, dom gav packaren fel information eller något men mina hörlurar för 2k hamnade tvärs över landet.... redan betalda.

Dom vill inte göra reklamation på dem förräns om en månad för JAG har ingen möjlighet att åka sverige genom för ett par hörlurar...
Så jag fíck efter TJAT med supporten som inte vek sig, köpa ett par till hörlurar av precis samma modell och märke och BE att dom nu kom till den korrekta adressen. Vilket dom gjorde och lurarna som låg på ett uthämtningställa i norrköping åkte så småningom genom reklamtion och jag fick tillbaka slantarna men det tog 1½ månad.

SÅ min fråga är nu, när jag nu köper den här varan nu nästa vecka för cirka 10,000kr VARÖR ska jag betala i förväg och riskera att något händer på vägen när jag kan förbeställa den i postförskott, få den skickad och NÄR den dyker upp på rätt ställe så pungar jag ut 10k + 80kr för postförskotts avgiften.... eller har jag missat någon regel med PF och varor över en viss summa? Eller vart klämmer skon girighet på dem 80kr?

Tack för svar!

Kör faktura istället.

Om det är postförskott och beloppet överstiger 10.000 kr så måste du ha en postsedel att betala med.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Tar faktura via klarna så ofta jag bara kan, så otroligt smidigt att inte behöva ligga ute med några pengar innan man fått hem och hunnit testa varan.

Ingen stress och inget tjafs när man ska returnera något, bara att välja att returnera varan i appen, sedan vänta i lugn och ro på att fakturan uppdateras.

Klarna har legat ute med pengar åt mig i två månader när en butik var slö med att hantera returen.

Förtydligande; Klarna ligger inte ute med en krona. Butiken ser först pengarna långt efter att du har betalat.
Oavsett dock, helt rätt, du ligger inte själv ute med pengarna.

Permalänk
Medlem

Paketet kan försvinna oavsett men vill du inte ligga ute med pengar så går det givetvis att göra så. Det kan ju vara värt att notera att det inte är företagen som gömmer paketen i nåt mörkt lager bara för att jävlas med kunden utan det är postnord, Bring eller schenker som är dåliga på sitt jobb. Jag jobbar själv med detta och har nog runt hundra paket varje vecka som inte kommit fram till kunden eller där kunden inte fått avi eller liknande. Ibland beror det på att kunden skrivit in fel uppgifter men oftast har fraktbolagen bara klantat sig.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Ok jag ska vara helt ärlig med er, jag har aldrig köpt något på faktura av den enkla anledningen till att jag har en eländig betalningsanmärkning som legat med mig ett tag.

Och vad jag vet kan man inte köpa på faktura om man har betalningsanmärkning?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Ok jag ska vara helt ärlig med er, jag har aldrig köpt något på faktura av den enkla anledningen till att jag har en eländig betalningsanmärkning som legat med mig ett tag.

Jag respekterar din ärlighet.
Kort sagt, nej, det kan du inte. Men, med det sagt, vissa företag gör inte en fullständig koll, beroende på beloppet. I ditt tillfälle är oddsen dock att det skulle göras en fullduktig kontroll, givet beloppet. Men det kan vara värt att testa, om du känner dig obekväm.
Med det sagt, handlar du från en ordentlig ÅF, ska det inte vara något problem att betala i förskott.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar få information om att en kreditvärdighetskoll har gjorts då jag handlat på faktura, men som sagt, kan ju vara värt att kolla. Jag vet inte hur länge en betalningsanmärkning ligger kvar, men den försvinner efter några år.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

PF är en struntsumma jämfört med vad man kan förlora när (inte om)Postnord strular

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Köper alltid kontant via kortet, stänger det sedan för internetköp efter betalning. Är det större summor köper jag bara från välkända butiker med gott rykte.

Läste en artikel för några år sen att dom gör en kreditupplysning om du köper på faktura och om du har många kreditupplysningar kan det bli svårt att få lån eftersom du räknas som en (hög)risk kund. Kanske har ändrats nu men jag vill inte chansa.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Köper mer eller mindre alltid via faktura. Det hände dock en intressant sak en gång när jag köpte mitt högtalarsystem via hifiklubben. De skickade varorna men aldrig någon faktura. Efter några veckor ringde jag dem, och de hade totalt missat att slå in det i deras system. Jag kan ju tycka att det var lite "dåligt" av dem att inte ge mig någon rabatt med tanke på att jag lätt hade kunnat "blåsa" dem på 20" Enligt supporten hade någon kille bara tryck i högtalarna i några lådor och skickat dem till mig, men det fanns ingen dokumentation eller något på det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hearken:

Köper mer eller mindre alltid via faktura. Det hände dock en intressant sak en gång när jag köpte mitt högtalarsystem via hifiklubben. De skickade varorna men aldrig någon faktura. Efter några veckor ringde jag dem, och de hade totalt missat att slå in det i deras system. Jag kan ju tycka att det var lite "dåligt" av dem att inte ge mig någon rabatt med tanke på att jag lätt hade kunnat "blåsa" dem på 20" Enligt supporten hade någon kille bara tryck i högtalarna i några lådor och skickat dem till mig, men det fanns ingen dokumentation eller något på det ^^

Ha ha herregud. Jag hade aldrig ringt och frågat om en faktura. Vill dom jävlarna inte ha betalt så slipper dom det.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Ha ha herregud. Jag hade aldrig ringt och frågat om en faktura. Vill dom jävlarna inte ha betalt så slipper dom det.

Sen så kommer det helt plötsligt hem en faktura ifrån inkasso/kronofogden istället

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Köper alltid kontant via kortet, stänger det sedan för internetköp efter betalning. Är det större summor köper jag bara från välkända butiker med gott rykte.

Läste en artikel för några år sen att dom gör en kreditupplysning om du köper på faktura och om du har många kreditupplysningar kan det bli svårt att få lån eftersom du räknas som en (hög)risk kund. Kanske har ändrats nu men jag vill inte chansa.

För det mesta gör de en koll, men jag vet inte vilken typ av kreditupplysning det handlar om, i papperen jag fått verkar det mest som att de kontrollerar att man inte har aktiva betalningsanmärkningar och liknande.

Verkar underligt om en sådan kreditupplysning som inte är utförd av kronofogden eller liknande myndighet, utan av företag som säljer denna tjänst till postorderföretaget, påverkar möjligheterna till banklån och annat när man skött alla betalningar prickfritt?
Jag handlar ingenting på delbetalning eller fördröjd faktura, endast standardfaktura då jag söker funktionen av postförskott, men vill slippa avgiften om man kan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det beror på vilken sorts kreditupplysning som görs. Den typen som fakturabolag vanligen använder för att bevilja köp påverkar inte kreditvärdigheten i normalfallet. Detta brukar till och med stå på kopian man får.

När det gäller mer omfattande kreditupplysningar, exempelvis om man ansöker om lån i ett antal olika banker, så kan detta påverka kreditvärdigheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unbalanced:

Vad jag tolkar så verkar det vara 36 månader (dvs tre år och två månader grovt räknat) som gäller för bakåtspårande av vanliga betalningsanmärkningar.
(undantaget skuldsanering, som givet har avsevärt längre aktiv tid, 60 månader enligt UC)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sen så kommer det helt plötsligt hem en faktura ifrån inkasso/kronofogden istället

Så inkasso/kronofogden ska kräva dig på pengar från en faktura som inte finns? Låter logiskt!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Så inkasso/kronofogden ska kräva dig på pengar från en faktura som inte finns? Låter logiskt!

Hur vet du att fakturan inte finns om du inte ringer och frågar?

Kan ju lika gärna vara posten som slarvat bort den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Kreditkort alltid. Varför ligga ute med dina egna pengar?

Vad är skillnaden att betala med kreditkort istället för ett vanligt bankkort? Har de någon bättre försäkring mot strul?

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag brukar få information om att en kreditvärdighetskoll har gjorts då jag handlat på faktura...

Konstigt, själv får jag aldrig någon notis om att en koll har utförts på mig när jag handlat med faktura. Enda gångerna jag kan komma ihåg att det skett är när jag betalat för ett abonnemang, t.ex. mobiler och internet.

Skrivet av r0ad:

Skrivet av r0ad:

Bara för att du inte har fakturan på bordet betyder det ju inte att den inte existerar. Nu får man visserligen normalt flera påminnelser innan den går till inkasso men det är inte så trevligt att betala ca. 50 spänn i påminnelseavgift.

Och lycka till att försöka få företaget/kronofogden att tro hur du "glömde" betala en räkning på 20.000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Vad är skillnaden att betala med kreditkort istället för ett vanligt bankkort? Har de någon bättre försäkring mot strul?

Konstigt, själv får jag aldrig någon notis om att en koll har utförts på mig när jag handlat med faktura. Enda gångerna jag kan komma ihåg att det skett är när jag betalat för ett abonnemang, t.ex. mobiler och internet.

Bara för att du inte har fakturan på bordet betyder det ju inte att den inte existerar. Nu får man visserligen normalt flera påminnelser innan den går till inkasso men det är inte så trevligt att betala ca. 50 spänn i påminnelseavgift.

Och lycka till att försöka få företaget/kronofogden att tro hur du "glömde" betala en räkning på 20.000 kr.

Det jag får är bara en formell kontroll om att inga aktiva betalningsanmärkningar och liknande föreligger.
Ibland kommer informationen med postbrev.

Jag får det inte heller alltid, jag tror att det har att göra med om den gjorts eller ej av företaget i fråga tidigare, det är bara när jag handlar mot faktura jag får detta, kanske är det om det totala beloppet är över en viss summa, jag vet inte... (Jag handlar ibland dyra verktyg och maskiner på faktura)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vad jag tolkar så verkar det vara 36 månader (dvs tre år och två månader grovt räknat) som gäller för bakåtspårande av vanliga betalningsanmärkningar.
(undantaget skuldsanering, som givet har avsevärt längre aktiv tid, 60 månader enligt UC)

Skönt att se att det inte bara är jag som har solsting i denna värmen

36 månader ÄR 3 år exakt, inte 3 år och 2 månader..

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xoraks:

Skönt att se att det inte bara är jag som har solsting i denna värmen

36 månader ÄR 3 år exakt, inte 3 år och 2 månader..

Ja, det har du rätt i, måste ha slagit i skallen där när jag postade...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, betalar du med kreditkort så är du skyddad enligt konsumentkreditlagen, där du bland annat i vissa fall kan kräva tillbaka pengar av kreditgivaren (banken) istället för betalningsmottagaren

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är ju ganska enkelt att motstrida 50:- påminnelseavgift om du aldrig fått en faktura från första början. I övrigt är dom 50:- för en påminnelseavgift ingenting om du nu handlar en TV för 20.000kr och har möjligheten att slippa betala fakturan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Efter att en av Sveriges största datorbutiker, datorbutiken.com gick i konkurs och många blev av med sina förskottsinbetalda pengar så undviker jag in i det sista med att betala i förskott.

10 år gammal nyhetsartikel om db.coms konkurs där en del drabbade är Swec-medlemmar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/816142-datorbutiken-co...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."