Kärnornas krig gör gamla CPU'er relevanta igen !?

Permalänk
Medlem

Kärnornas krig gör gamla CPU'er relevanta igen !?

2010 släppte ju Intel sin första 6 kärniga CPU avsedd för konsumenter, Core i7-980X.
Då och i många år efteråt undrade vi vad man skulle med så många kärnor/trådar till.
Visst, syntetiska benchmarks och en del "riktiga" program visade på imponerande prestandavinster.
Men då, och till alldeles nyligen, så gav det ju inga fördelar alls i spel !

Numera dock har ju mjukvarulandskapet förändras en del.
Det finns spel som gillar 6 kärnor, och en del som vill ha mer än så.

Så vips är dessa gamla chip hyffsat relevanta igen.
Och inte nog med det så är en hel massa andra CPU'er som var fruktansvärt dyra när det begav sig numera snuskigt billiga.
T.ex. sitter man på ett X58 system (2009'ish!) med ett bra moderkort så är chansen stor att det fungerar med en Xeon X56**.
Och du har du en strömsnål 6 kärnig CPU med 12 trådar som dessutom troligen överklockar till runt 4.5GHz.
Och då ger prestanda i närheten av dagens i5'or (!).

Om X58 är lite för gammalt så kanske X79 vore nåt ?
Stöder PCIe 3.0 (om tillverkaren bryr sig i att uppdatera BIOS), NVMe boot fungerar ofta fint.
8 minnesplatser för billiga DDR3 i quadchannel.
Och de bra moderkorten stöder numera Ivy bridge Xeon's.
Vilka inkluderar icke multipellåsta E5-16**v2 med 4-8 kärnor (Och HT såklart).
Och E5-26**v2 med upp till 12 kärnor (!).

Sitter själv på en 10 kärnig E5-2690v2.
Prestanda som en Ryzen 1700 ungefär (~1500 i Cinebench R15) och kostar hälften.
Räknar man in moderkort och minne så blir prisskillnaden ännu större.
Främst då DDR3 minne kostar kanske 1/3 av DDR4.

Så jag spår ljusa tider för alla snåljåpar där ute som letar bra prestanda för en spottstyver !

Permalänk
Medlem

Som magi släpper HW unboxed:

Så en överklockad 980X hänger inte riktigt med när nya CPU'er får flexa sina muskler.
Men den behöver inte heller skämmas tycker jag.

Permalänk

Hah, då flikar jag in det här också när timingen ändå verkar stämma; https://www.sweclockers.com/nyhet/26050-anvandare-hardar-tio-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

Hah, då flikar jag in det här också när timingen ändå verkar stämma; https://www.sweclockers.com/nyhet/26050-anvandare-hardar-tio-...

Hittade själv den, mina X58 kort är uppdaterade redan

Hoppas på uppdateringar till X79 nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

2010 släppte ju Intel sin första 6 kärniga CPU avsedd för konsumenter, Core i7-980X.
Då och i många år efteråt undrade vi vad man skulle med så många kärnor/trådar till.
Visst, syntetiska benchmarks och en del "riktiga" program visade på imponerande prestandavinster.
Men då, och till alldeles nyligen, så gav det ju inga fördelar alls i spel !

Numera dock har ju mjukvarulandskapet förändras en del.
Det finns spel som gillar 6 kärnor, och en del som vill ha mer än så.

Så vips är dessa gamla chip hyffsat relevanta igen.

Nja.

Att det finns spel idag som kan dra nytta av många kärnor kan ju om något förlänga den relevanta livslängden av en i7-980X något, men jag skulle inte vilja hålla med om att de "plötsligt blir mer relevanta". Snarare så att de funkar bättre en en motsvarande fyrkärnig i spel dom skalar över 4 kärnor, men den funkar fortfarande lika dåligt i de flesta spel som fortfarande inte skalar särskilt bra.

Att köpa en sån här prolle nu för att den skulle vara mer "framtidssäker" är lite att missa poängen. Det är nu vi börjar se framtidssäkerheten som förlänger livslängden en liten bit i vissa scenarion.

Kul info om man har en sådan, men inte riktigt ett särskilt hett begagnattips om man inte kan få tag på en lagom billigt. De begagnatpriser jag ser kan man få en billig ny processor för som presterar lika bra i det mesta och med mindre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja.

Att det finns spel idag som kan dra nytta av många kärnor kan ju om något förlänga den relevanta livslängden av en i7-980X något, men jag skulle inte vilja hålla med om att de "plötsligt blir mer relevanta". Snarare så att de funkar bättre en en motsvarande fyrkärnig i spel dom skalar över 4 kärnor, men den funkar fortfarande lika dåligt i de flesta spel som fortfarande inte skalar särskilt bra.

Att köpa en sån här prolle nu för att den skulle vara mer "framtidssäker" är lite att missa poängen. Det är nu vi börjar se framtidssäkerheten som förlänger livslängden en liten bit i vissa scenarion.

Kul info om man har en sådan, men inte riktigt ett särskilt hett begagnattips om man inte kan få tag på en lagom billigt. De begagnatpriser jag ser kan man få en billig ny processor för som presterar lika bra i det mesta och med mindre strömförbrukning.

Just i7-980X är ett dåligt exempetl då den i egenskap av "värsting" har ett begagnatpris därefter.
Går man efter prestanda är det definitivt inte värd de 1500-2000:- som begärs för dom.
Men man kan få liknande prestanda från Westmere-EP Xeons som kostar en fjärdedel.
Då helt plötsligt kanske det är vettigt att hålla liv i sitt gamla X58 system ett tag till.
Framförallt om det inte behöver vara en "main-rig".

Permalänk
Medlem

Min gamla 5820K kommer kanske leva några år till. Den har tuggat på bra i 4.5GHz länge nu...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Woo!

Xeon X5690 (motsv. i7-990X) här. 50% av prestandan av en i7 8700K i Cinebench ST och HT.. 1000kr inkl frakt från EU på eBay. Dock till min Mac Pro, så hade inte så mycket till alternativ.

X5680 (motsv. i7-980X) kostar dock typ 850kr från Tyskland på eBay.

Här jämför jag min med nån random 8700K:

https://www.3dmark.com/compare/fs/15690691/fs/15959860

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet mellan 6700K (fyra kärnor) och 6850K (sex kärnor), började ana vart vi var på väg och köpte 6850K. Sen håller jag på och videoredigerar m.m. ibland så det påverkade givetvis.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2010 släppte ju Intel sin första 6 kärniga CPU avsedd för konsumenter, Core i7-980X.
Då och i många år efteråt undrade vi vad man skulle med så många kärnor/trådar till.

Inte för mig som inte spelar utan använder datorn till bildbehandling och videoredigering. Stora flaskhalsen i min dator är min CPU en 3770K. Jag hade gärna haft fler kärnor om jag säger så.

Vad skulle jag kunna uppgradera till om jag vill komma undan billigt? Jag har 32 GB DDR3 minne fördelat över 4 st moduler som jag gärna återanvänder. Har tidigare sneglat på en Ryzen 1800x som nästan är 3x snabbare än min 3770K.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Inte för mig som inte spelar utan använder datorn till bildbehandling och videoredigering. Stora flaskhalsen i min dator är min CPU en 3770K. Jag hade gärna haft fler kärnor om jag säger så.

Vad skulle jag kunna uppgradera till om jag vill komma undan billigt? Jag har 32 GB DDR3 minne fördelat över 4 st moduler som jag gärna återanvänder. Har tidigare sneglat på en Ryzen 1800x som nästan är 3x snabbare än min 3770K.

Ett begagnad X79 moderkort och ev en i7 eller Xeon till de. Då slipper du köpa nytt minne!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipset, jag får se hur jag gör. Det verkar inte drälla av sådana tyvärr. Förmodligen pga dyr socket från början.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ett begagnad X79 moderkort och ev en i7 eller Xeon till de. Då slipper du köpa nytt minne!

Hehe, begagnade x79 moderkort dräller det ju inte direkt av...=)

Permalänk
Medlem

Jag stoppade in en W3680 i min burk och den orkar med det mesta i dagsläget.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag stoppade in en W3680 i min burk och den orkar med det mesta i dagsläget.

Hm, W3680 är inte multipellåst.
Det gör den identisk med en i7-980X men till mindre än hälften av priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm, W3680 är inte multipellåst.
Det gör den identisk med en i7-980X men till mindre än hälften av priset

Jepp.. dock stöder den väl "bara" 48gb ram
Har dock inte klurat ut vad jag skall köra med för inställningar för att överklocka. Sitter en Coolermaster V8 kylare på nu

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jepp.. dock stöder den väl "bara" 48gb ram
Har dock inte klurat ut vad jag skall köra med för inställningar för att överklocka. Sitter en Coolermaster V8 kylare på nu

48Gb ram var ju astronomiskt mycket då det begav sig.

För att överklocka är det nog bara att sätta på "manual" i BIOS och ändra multipeln.
Standard multipel är ju 25 (+ turbo), och det borde inte vara några som helst problem att sätta den till 30.
Men håll koll på spänningarna, satt på "auto" kan det hända att den rattar på långt mer volt än vad som behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min i7-980 körs med lätthet i 4.5 GHz på samtliga kärnor. Nackdelen är 100 W i idle för plattformen vid OC och lätt närmare 250 W på bara CPU, moderkort och RAM vid last.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min X5650 är multipel-låst men tuggar ändå på i 4Ghz+, och ärligt talat är de uppgraderingen inom skäliga pengar överdrivet lockande ännu... 8-10 kärnor och 4Ghz++ i rimlig prisgrupp så kanske det äntligen är dags att uppgradera.

CPUn kostade mig typ 700kr eller något för en hög år sedan.. Den går dock rätt hett.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hehe, tur man sparat gamla riggar nu då. En x58 med 990x i 4,5GHz och en x79 med 3960x i 4,5GHz.
Kan vara bra förstagångsdatorer för barnen om nåt år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Det går väl inte att köra större minnen än 8gb i x58 ändå, så 48gb e väl max.
Vad är en lämplig vcore? Min verkar inte vilja överklocka alls

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

@Svensktiger:

Det går väl inte att köra större minnen än 8gb i x58 ändå, så 48gb e väl max.
Vad är en lämplig vcore? Min verkar inte vilja överklocka alls

Det kan ju ha med moderkortet att göra.

Min 980x fixar 4GHz med 1.25v satt i BIOS vilket slutar på 1.22v eller så under last.
Även om >1.3v inte är någon risk för CPU'n med bra kylning så skulle jag ha bra koll på effektförbrukningen.
IMO ingen poäng att tvinga ur 100MHz extra om det "kostar" 50w extra förbrukning